Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. SG 448

    SG 448 Gearhead

  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No mitä vastinetta sillä sai? Paljonko oli kahden vuoden lisäaika arvoltaan? Eihän nää asia DRF:n osalta ole julkisia, eikä FHRA:nkaan, mut FHRA:n ihmiset edes ovat kommentoineet asioita. DRF:n ihmiset et kyl me tiedettiin. FHRA:n ihmiset et ei tiedetty. DRF:n jalon vison mukaan heillä on tietty tehtävä. En tie, radan uudelleen pinnoitus ja muut oli valtava toimi, paljon osallistujia ja hattu pois päästä sen organisoimisesta, iso efortti. Mut ilmeisesti kuitenkaan kattojärjestön kanssa ei oo kauheesti asian tiimoilta kommunikoitu? Tai sit joku ei muista tai valehtelee. Tai sit jollain/joillain on jotain tarkoitusperiä mihin tilanne sopii.

    Noi "paas ottaen selvää" on ehkä idioottimaisinta mitä on kuultu. Taas. Jos sulla on tiedossa et mistä saa selvää niin laita edes se, vai onks nää asioita jotka on vaai hyvävelikerhon tiedossa mihin ei esimerkiks kattojärjestö kuulu? Tai jos tiedät, niin mikset kerro? AKK:n säännöissä on ollut tämmöinen perustelu rangaitukselle kuin autourheilua vahingoittava teko. Mitenhän sen soveltaminen yrityksiin ja yhteisöihin?

    Mitä hyvänsä, niin asiassa pitäis löytää jotain rakentavaa millä pääsee eteenpäin, ja eiköhän sitä löydykin. Tossa raportissa on niin paljon välittömästi kumottavaa mikä ei perustu faktaan mistä tulis tehdä vastike pikimmiten, harmi vaan et se käsittelyjen osalta taitaa olla myöhässä, mikä jälleen kyseenalaistaa asioita "olemme tienneet"- DRF:n osalta.

    Mut vähintäänkin uutista julkaissessa mediassa olis syytä saada esille vastinetta missä selkeet virheet kumotaan. Muuten niistä tulee yleisesti hyväksyttyjä totuuksia. Ja tietty korostaa esimerkiks polttoaineiden osalta et ajetaanei fossiilisilla polttoaineilla jne jne. Varmaan FHRA:n johtokunta tänkin homman taitaa, kovan paikan edessä ovat.

    En itse tunne Tero Tupalaa tai hänen taustavoimiaan, enkä kyl paljon muitakaan, mut noin yleisen elämänkokemuksen perusteella tos kaivetaan kyl enempi omaa kuoppaa, "säälipillua". Harmi vaan et sitä varten tarvii polkea muita alas, sen verta pitäis suomalaisella olla ryhtiä ettei niin tee tai tekee sen avoimesti eikä selän takana. Mu kyl täst viel noustaan.
     
    Muokattu: 21.12.2017
    Mikkis, cutlass cruiser, Achti ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olihan tämä toimitusjohtajaksi itseään tituleerannut ukko (oletan että juuri Tupala) käynyt jo 2017 yökisoissa riehumassa varikolla ja uhannut lopettaa ajamiset...käskenyt mennä Ruotsiin ajamaan, joten ei voi väittää ettei asiasta ole mitään tietoa ollut.
     
  4. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Olitko paikalla todistamassa tätä juttua ? 2016 fyyran toimari kyllä kehoitti eräitä kuljettajia siirtymään Ruotsin puolelle kisaamaan.
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En, vaan varikolta kuultua...sopisi kuitenkin kuvaan, tiedä sitten ? :odeek:

    Onhan se jotenkin outoa kun tälläisia "tutkimuksia" tehdään salamyhkäisesti, ettei kukaan muka tiedä mitään.
     
  6. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Olitko paikalla todistamassa tätä juttua? 2015 fyyran toimari kyllä kehotti ajamaan Suomessa.
     
    Muokattu: 21.12.2017
    MadMike tykkää tästä.
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Samaa mieltä oon että vähintään lehtiin olisi hyvä saada vastine ettei kiihdytyskisat ole erityisen saastuttava moottoriurheilu muoto. Ja varsinkin pohjavesiin vaikuttavat asiat olisi hyvä käydä läpi. Ehkä jopa aviin voisi lähettää vastineen. Jos vaikka joskus joku yrittää uutta rataa rakentaa niin olisi hyvä ettei yleinen käsitys ole kovin negatiivinen kiihdytystä kohtaan.

    Mua vähän jäi mietityttämään alastaron kohdalla, jos kiihdytyssuora meinataan valjastaa parkkipaikaksi niin kumpiko aiheuttaa enemmän riskejä pohjavedelle? Kisat kun on käynnissä, on siellä monta koulutettua rataryhmän jäsentä vahtimassa ettei rataan tule öljy tai polttoaine vuotoja. Vahingon tapahtuessa kaikki pestään välittömästi pois. Nyt jos suora valjastetaan muuhun käyttöön, ei siellä kukaan seuraa, mitä mahdollisesti autoista valuu.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    oisko joku näistä kaupan, hallinkin kera, lupaan harkita muuttoa...
     
  9. jorkat

    jorkat Gearhead

    valotan vähäsen teron persoonaa.. tero ei minkäänlaisessakaan kännissä koskaan tulisi uhittelemaan yhtään mitään yksinään millekään joukolle..
     
    MadMike tykkää tästä.
  10. josu

    josu Gearhead

    Tää Teron huutelu menosta ulkomaille ajamaan on valitettavasti moni kuski/katsoja kuullut,ei ole epäilystäkään ettei olisi totta.Jospa Tero onkin ollut selvinpäin kun on ruvennut huutelemaan,kukas se kännissä tuollasia juttuja latelis.
     
    jorkat ja MadMike tykkäävät tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onko tämä ja se toinen v. 2016 väite näitä että moni on kuullut tällaista tapahtuneen mutta yllättäen yhtään ensikäden todistajaa ei löydy?
    Mutta kun tarpeeksi toistetaan niin alkaa tarinat tuntua todelta kun sitä kuulee niin monelta...
     
    MadMike tykkää tästä.
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Minusta tässä ei nyt kannata ryhtyä spekuloimaan huhuilla ja menemään henkilökohtaisuuksiin.

    Kun ladotaan liiketaloudelliset faktat pöytään niin kyllähän tuossa tilanteessa yrittäjän mahdollisuudet on vähissä ja selkä seinää vasten. Taloudelliselta kannalta moottoriradan muu toiminta on kiistämättä yritykselle tärkeämpää kuin kiihdytyskisat ja kuten aiemmin todettu niin moottoriratayrittäminen Suomessa ei ole mikään kultakaivos vaan pikemminkin jatkuva selviytymiskamppailu.

    Minusta tuntuu, että todellinen syy selvityksessä annettuun esitykseen kiihdytyskisatoiminnan lopettamisesta lienee pääasiassa taloudellinen eli kokonaisuuden kannalta vähäiseen toimintaan ei ole järkevää sijoittaa niin suurta summaa jonka se vaatisi ja siltikin jatko olisi aina vaarassa ja vaatisi varmasti taas uusia ja uusia lisäsijoituksia sitä mukaa kun määräykset kiristyisivät.

    Siihen on vaikea uskoa, että kisat olisivat niin radikaalisti muita radan toimintoja vaarallisemmat - paitsi trackbiten osalta ja sehän on se, johon noissa viranomaisten asiakirjoissa eniten viitataan. Mutta ehkä se on tavallaan ollut helpompaa ajatella asia noin kuin perustella sitä puhtaasti bisneksen pohjalta, koska entistä isomman m*lkun leiman siitä yrittäjä saa, jos bisnestään ajattelee...

    [offtopic]Kun toimii yrittäjänä sellaisessa mikä on asiakkaille elintärkeä harrastus niin siinä joutuu yrittäjänä olemaan tosi tarkkana. Itse jätin 2000 luvun alussa ajatukset mukavasta palkkatyöstä ja ryhdyin päätoimisesti kustantamaan tätä keskustelupalstaa. Se tarkoitti jatkuvaa kehittämistä, moderointia ja tulorahoituksen metsästystä mainostajilta. Lähes 24/7 piti olla stand-by huolehtimassa ettei sivusto kaadu ja joudu spämmääjien uhriksi ja koko ajan piti hankkia suosion kasvaessa lisää kaistaa ja rautaa että sivusto pysyisi pystyssä. Silti kehitys oli käyttäjien meilestä liian hidasta, mainokset ärsytti ja sivusto toimi kuulemma liian hitaasti. Mainostulot meni pakollisiin kuluihin ja lisäksi piti vielä tehdä muita töitä jotta elämiseenkin riittäisi. Sitten kun 15 vuoden jälkeen omat rahkeet ei enää riittäneet pitämään saittia pystyssä ja sivuston jatkon turvaamiseksi piti etsiä sivustolle uusi vakavaraisempi kustantaja niin hetihän sitä sai vihat niskoilleen ja leimautui mulkuksi joka pilasi koko sivuston - siinä vaiheessa harva muisti 15 vuoden ajan sivuston eteen annettua työpanosta. [/offtopic]

    Yrittäjänäkökulmasta löytyy siis ymmärrystä kyllä Resykli Oy:lle vaikka tietysti tuo drag racingia mustamaalaava ja lajin jatkon kannalta vaarallinen lausunto on kyllä erikoinen veto ja ehkä siis asian olisi voinut perustella ja esittää myös vähemmän harrastajien muroihin kusten. Siitäkään huolimatta ei kannata mennä henkilökohtaisuuksiin.
     
    Mikkis, jknR, GS ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sitä tärkeämpää on noiden väärien väitteiden kumoaminen sekä määrien, valvonnan että laatujen suhteen. Ja eiks tosta trackbitestakin ollut jotain tutkimustulosta?
     
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kyllä. Asiasta pitää esittää myös toisenlainen näkemys ja kumota virheelliset väittämät. Veikkaan, että tällaiselle tiedolle on tarvetta jatkossa kun lajin suorituspaikkojen lupa-asioita tarkastellaan ja jos silloin ainoa dokumentti on tuo Pöyryn paperi niin heikoilla jäillä ollaan.

    Jos lukee läpi nuo KHO:n asiakirjat vuodelta 2015 niin trackbite on se avainkysymys. Siellä on mukana VTT:n tekemät tutkimukset, joissa aineen sanotaan olevan suht vaaratonta pohjavesille, mutta toisaalta taas tuon trackbiten valmistaja itse varoittaa sen olevan vaarallista ja siihen tuo KHO on käsittääkseni tarttunut asiaa puntaroidessaan, että tutkimusten ja valmistajan varoitusten välillä on ristiriita.

    Toki jokainen amerikkalaista oikeuslaitosta ja vahingonkorvausvastuita tunteva ymmärtää varmasti miksi trackbiten tuoteselosteessa sen varoitellaan olevan vaarallisempaa kuin se todellisuudessa onkaan.
     
    MadMike tykkää tästä.
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Minusta alkaa näyttämään entistä enemmän siltä että yrittäjä on lausunnollaan pyrkinyt varmistamaan radan laajennuksen ja veronmaksajien tuen saamisen hankkeeseen.
    Tämä on ajanut kaiken muun ohi ja DR tyypit saavat em paskaa tuulettimiin ehkä syystäkin.
    Missään ei ole tullut esiin seikkoja että yrittäjä pyrkisi tilanteeseen ,jossa DR kisojen jatko pyrittäs turvaamaan.
    Nyt kun yrittäjä on saamassa suuren potin veronmaksajien rahaa radan kehittämiseen, asiaa pitää katsoa myös käyttäjäpoliittisesti eikä vain liiketalouden kannalta.
    Onko järkevää sijoittaa satojatuhansia euroja julkista rahaa radan kehittämiseen , ketä ja kuinka suurta ryhmää tämä yhteiskunnan kustantama panostus palvelee . Mikä on vaikuttavuus?
    Voisiko panostusta kohdentaa järkevämmin esim hulevesijärjestelmään jolla turvattaisiin lajin EM kisa?
     
    Muokattu: 22.12.2017
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  16. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Vahvalla MuTulla: mikäli Trackbiteä käytetään valmistajan käyttöohjeen mukaisesti on riskit aika pienet mutta toki siinä varoitetaan että ainetta ei saa päästää pohjaveteen.
    Normikäytössä ts levityssuihkusta kuuman ja kuivan radan pinnalle ei veteen päädy yhtään mitään mutta jos em. levitykseen käytetty säiliö alkaa vuotaa aivan tolkuttomasti tai että se syttyy tuleen ja sammutusveden mukana päätyy vesistöön niin asia on aivan eri. Näihin vuoto- ym riskien hallintaan ei tosin paljoa rahaa kulu: esim kerralla säiliössä olevan litkun määrä, tankin kunto, liitosten kunto ym perussettiä...enemmän tulee kyllä pohjavedelle vahinkoa jos jonkun katsojan autosta menee esim vaihteiston öljynjäähdyttimen putki poikki parkkialueella
     
    MadMike tykkää tästä.
  17. PerttiP

    PerttiP 1st gear

    Mutkaradan laajennus on oikea suunta. Sieltä voi tulla paljon lisää toimintaa, monipuolistaa opetus, ajonhallinta yms. toimintaa. Jos taas sijoittaisi Kiihdyssuoraan, voisi tosiaan opettaa myös suoraan ajamista 100-200hp käyttöautolla.... Aika monipuolista ja kiehtovaa.

    Totta vitussa jokainen yrittäjä pyrkii suojaamaan että liiketoiminta jatkuu.
    Mutta Herra Hackspikillä jos on ylimääräistä sijoituspääomaa, niin miksi et vanhana harrastajana pane nyt likoon vaikka 300 000e ja ilmoita sitten miten se tulee takaisin, tai miten saat järjestettyä lisää toimintaa, Huom! kannattavaa toimintaa, kiihdytyssuoralle. Varmasti hyvä homma ja ajattele, jos vaikka saa FHRA:lta EM kisasta 20-30t euroa vuokraa vuodessa (miinus variablecosts ja overheadcosts) voisi tulla oikea kultakaivos.
    Nyt vaan toimeksi ja tinat tiskiin, hometumasta piirongin laatikosta tai muista vähemmän tuottavista kohteista.

    Mutu tuntumalla on hyvä ajatella näitä hommia. Niin minäkin tekisin, jos osaisin.
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kuule aulis, vedäppä henkeä ja mieti asiaa.. Juttu on niin ett jos tupala pyörittää posetiiviänsä omalla massillaan niin se on sen asia.
    Jos se posetiivi pyörii yhteiskunnan varoin, yhteiskunta saa valita biisit
     
    Muokattu: 22.12.2017
    Nutlass ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  19. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Eikös tuolle Trackbitelle ole olemassa korvaavia aineita? Mikä aine Tierpissä on käytössä?
     
  20. pinola

    pinola Gearhead

    On korvaavia, asia on työnalla. Tierpissä käytetään samaa Trackbitea.
     
    jknR, JuhaKuu ja MadMike tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!