Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Mopar

    Mopar Gearhead

    Arvonimeä ei tässä tapauksessa ansaittu lopettamisella vaan tavalla jolla se tehtiin. Tuo selvitys/lausunto kusi kyllä aika hyvin harrastajien muroihin. Voi olla, että joskus vielä osuu omaan nilkkaan.
     
    raceman tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä lausuntoa pohdin itsekin. Pöyry tekee semmoisia elääkseen ja onhan se tolkutonta jos lausunnossa ei ole edes totuuden siementä. Tiedä sitten miten siitä voi valittaa. Korkeintaan voi horjuttaa lausunnon allekirjoittaneen uskottavuutta vastaavissa tapauksissa kirjoittamalla asiaan vastineen.

    Montakos kertaa drag racessa on päässyt edes yhtä moottorillista öljyä luontoon siis siten että poks on tapahtunut päällysteen ulkopuolella? Tai että olisi varikon erotuskaivoille tullut töitä kun on polttoaineet päässeet karkuun?
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Tää maa kun on täynnä noita viheridiootteja, niin eihän sitä koskaan tiedä milloin johonkin paikkaan tulee lisää ympäristörajoitteita. Mutta tosiaan se mikä minussakin aiheuttaa verenpaineen nousua on se että miksi asiasta ei olis voinut hyvissä ajoin tiedottaa, että tämä on tilanne ja jos ei rahoitusta parannuksiin saada, niin kiihdyttely joudutaan lopettamaan... Nyt kun asia tuli ilmi silloin kun alkaa olla jo myöhäistä, niin se onkin toinen juttu...

    Kyllä jos/kun toi kisaaminen Alastarolla loppuu, niin pidän huolen siitä etten vie enää senttiäkään rahaa kyseiseen paikkaan ja jos joku multa kyselee jotain ratasuosituksia, niin en varmasti neuvo menemään Alastarolle...:odrealmad:

    Jokatapauksessa kisaaminen jatkuu Motoparkissa ja katuautollahan voi kisata onneksi kadullakin jos tarve vaatii.
     
    Kähmy 545 tykkää tästä.
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En mä tiedä, mut jos 10% liikevaihdosta tulee yritykselle kymmenestä päivästä kiihdytysajoa, ni onks se paljo vai vähä?
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Sanottasko, että ne kymmenen päivää on tilipäiviä... :lol:
     
    rane58 ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^^Vähän, kun talvipäivät ei tuo oikein mitään ja kiihdytysajoista vapautuvat (kesän parhaat) päivät voidaan myydä muuhun käyttöön........
     
  7. nalle71

    nalle71 3rd gear

    Mistä moinen prosenttimäärä tulee ilmi ?
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joku lehtiartikkeli se oli.
     
  9. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Pöyryn ilmoittamat polttoainelaskelmat ovat tiedossa...saisiko tiimeiltä tietoa, paljonko polttoainetta on keskimäärin mukana, esim EM -viikonloppuna?
    Jos Pro -tiimi, oletan, että kaikki varautuvat ajamaan sen 7 kierrosta...
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Käsittääkseni nämä Pöyryn saamat polttoainemäärät on poimittu -2015 ilmoitetusta ympäristöluvasta ja ne tarkoittaa teoreettisia maksimeja jota ilman lisäanomusta ei saa ylittää(eli tässä kohtaa näissä luvissa pitääkin ”liioitela”). Todennäköisesti ilmoitetut luvut ovat jo vuosien takaa, aikaisemmista ympäristöluvista.

    Tuossa nyt poimittuna tuo oleellisin Tupalan/Resyklin näkökulmasta:

    ....."Myös viimeisestä Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävän Resykli Oy:n aluehallintovirastolle jättämästä lisäselvityksessä käy ilmi, että Resykli on valmis lopettamaan kiihdytyskilpailutoiminnan Alastaron radalla vuoden 2018 lopussa, mikäli mikäli AVI:n tarkentamat ympäristöluvan lupaehdot edellyttävät suojaustoimenpiteitä.

    Resyklin laatimien selvitysten mukaan täydentävien suojaustoimenpiteiden toteuttaminen tulisi yritykselle maksamaan yli 500 000 euroa.

    Alastaron moottoriradan ympäristöluvan mukaan Alastarolla saa järjestää korkeintaan kymmenen kiihdytyskilpailupäivää vuodessa ja kiihdytyspäivien jälkeen koko rata-alue pitää rauhoittaa melulta vähintään kahdeksi täydeksi päiväksi. Kiihdytystoiminta Alastarolla vastaa vain kymmentä prosenttia koko ratayhtiön liiketoiminnasta. Pääosa ratayhtiön tuloista tulee siis muusta toiminnasta. Siksi puolen miljoonan euron investointi kiihdytysrataan on ratayhtiölle mahdoton yhtälö”.....
     
  11. nalle71

    nalle71 3rd gear

    Niin pitääkin liioitella HIEMAN mutta noi litramäärät on aivan utopiaa SM-kisojen kilpailijoille tommosta määrää mene tällä kilpailija määrällä edes koko kaudessa varsinkin, kun on tiedossa, että monikin on siirtynyt E85 polttoaineeseen. Todella harva ajaa metanolilla ja puhtaalla kisabensalla. EM-kisat on erikseen siellä olevien PRO-tiimien takia, koska siellä nimenomaan käytetään nitroa, metanolia korkeaoktaanista kisabensaa
     
  12. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    2013, kun päätimme ryhtyä Alastaron asfaltti - projektiin, tiesimme, ettei ollut voimassa olevaa ympäristölupaa. Meidän tulkinta (ehkä väärä) oli, että Suomen EM -kisa oli vaarassa radan kunnon vuoksi. Osa DRF johtoa takasi rahoituksen, ennen kuin työt aloitettiin.
     
  13. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Tää on ehkä väärä paikka kysyä tätä mutta kysyn kuitenkin. Miksi DRF ei tehnyt minkäänlaista sopimusta tupalan kanssa radan käytöstä vaikka kymmeneks vuodeks eteenpäin. Oli kyllä todella hieno juttu tää teidän asvaltti projekti ja se pelasti meidän EM kisat mut jotain sopimusta olis pitänyt olla
     
    et1133 ja superbird tykkäävät tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Tupalahan ei mahda näille ympäristöasioille/luville mitään, vaan hänen velvollisuutensa on teettää vaadittuja selvityksiä ja niiden pohjalta konkreettisia suojaustäitä.
    Eli vaikka DRF olisi tehnyt 20-vuoden sopparin radan käytöstä, sillä ei ole mitään muuta merkitystä kuin että jälkihoitokin olisi jäänyt DRF:lle, kun määräys radan sulkemisesta tulee.

    Yleensä näissä ympäristöluvissa on yhtenä ehtona se että: ...”Mikäli toiminta oleellisesti muuttuu, tai se loppuu, alue on palautettava puhdistettuna luonnontilaansa”....
    Ok, nyt radan parkkipaikaksi muuttaminen voi kelvata, koska sillä saadaan osa parkkipaikan autoistakin pinnoitetulle alueelle ja tämä varmasti houkuttaa myös Tupalaa jatkoa ajatellen.
    Eli se uhkahan näissä on että myös pysäköintialueet pitää olla vettä läpäisemättömällä alueella jossa poistovedet kootaan hallitusti.
    Jos tällainen vaatimus leijailee jossakin tulevaisuudessa, kiihdytyssuoran muuttaminen pysäköintialueeksi jo nyt, voi taata muuta toimintaa pitkälle tulevaisuuteen. Näin ihan ”spekulaatiuona”.

    Nyt pitää kuitenkin vielä huomata se että AVI:ltahan ei mitään vaatimusta lisäsuojauksista ole tullut ja tässä kohtaa on myös AVIn hyvä ymmärtää se että lisäsuojauspäätös tarkoittaa radalla kiihdytystoiminnan loppumista. Rahoitusrealiteettiä alueen yrittäjän näkökulmasta ei ole. Eli ei tätä casea nyt vielä ole kiveen hakattu ja Tupalan demonisointi on täysin tarpeetonta.
     
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    500000€. Minun mielestäni tuo ei ole edes paljon. Se suojaushan kestää siellä vuosikymmeniä. Jos vähän miettii miten tuo rahoitetaan, niin ei se kummoinenkaan homma ole. Kattojärjestö tekee sen 10 vuoden sopimuksen omistajan kanssa tai ainakin niin pitkän kuin ympäristöluvan puitteissa on mahdollista. Ja marssii rahoittajien pakeille.

    Sitten vaan aletaan järjestämään edes Em kisa kunnolla. Ratamestarihan jo on joten ratahommat saattavat tulevana kesänä jopa toimia. Ja jos näin on niin siitähän alkaa myönteiset viidakkorummut pärisemään ja katsomot alkavat täyttymään vanhaan malliin. Jo 2000 uuden tai paluu katselijan lippu maksuilla maksellaan kummasti suojauksia.

    Jos em kisa syö 4 päivää, loput 6 voisi käyttää sitten johonkin hieman tuottavampaan kisaamiseen kuin SM kisan. Kadunmiehen kisoja tai mitä tahansa missä olisi osallistujia. Blacklistaa, tv formaattia kiihdyttää homon kanssa tai mitä vaan kunhan tulee rahaa suojauksiin.
     
    GS, Cumminski ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  16. GS

    GS Gearhead

    Olen ihan samaa mieltä, varsinkin jos/kun tämän suhteuttaa siihen rahasummaan mikä tänä päivänä vaaditaan kokonaan uuden radan rakentamiseen.
    Kokonaan uusi rata, vaikka ei olisikaan ykkösluokan pohjavesialueella, vaatii joka tapauksessa ihan saman suojaustason, kaiken jo Alastarossa olevan lisäksi.
    Lisäksi kokonaan uuden radan suunnittelu, lupa ja valituskierros tänä päivänä kestää vähintään 8-10-vuotta ja helposti miljoonan rahaa. Siis ennen kuin metriäkään uutta hulevesiojaa on kaivettu keskelle metsää.
    Lisäksi kyllä, ympäristönormit varmasti tiukkenevat tästä uudelleen ja uudelleen, mutta niin ne tiukkenevat ollaan ihan missä tahansa Suomessa/EU:ssa.
    Ainoa mitä tälle voidaan käytännössä tehdä, on pyörittää yleisölajia jolla on varaa hoitaa omat ympäristövelvoitteensa, Alastarossa.

    Tämä viimeisten EM-kisojen ”kissa” on myös hyvä nostaa tässä kohtaa pöydälle, ennen kaikkea Resyklin näkökulmasta.
    Eli mikäli siellä on nyt nähty aivan realistisena se että muutaman vielä ryssityn EM-kisan seurauksena koko skaba poistuu Alastarosta, kuinka paljon sen jälkeen on odotettavissa kasvavaa rahavirtaa kiihdytyssuoran ylläpitoon?
    Onko mm.Fyyralla ollut tarjota lajista sellaisia tulevaisuuden näkymiä joilla kannattava yritystoiminta kiihdytyssuoran osalta on ollut realismia?
    Tästä on täällä OD:kin käyty paljon debattia ja se mikä tämän pointti on, on se että ”tangoon tarvitaan aina kaksi”...
     
    Muokattu: 27.12.2017
  17. GS

    GS Gearhead

    ...taas kerran, eli muutetaan Street säännöt koko Suomessa yhteneväisiksi niin että kaikki nykyinen Suomistreet mahtuu yhteen sääntökirjaan. Tältä puolelta on kaiken helpoin ja halvin lisätä kilpailijamäärää, toisin kuin ”pro puolelta”(pro puoli kasvaa vasta suuresta ruohonjuuritasosta).
    Lisäksi sääntöpuolella etsitään niitä keinoja mitkä lisää nimenomaan katsojien kiinnostusta lajiin. Kaikki ”löysät” pois sääntökirjasta heti pois ja mahdollistetaan se yleisön kaipaama ”pauke”. Eli mietitään sääntökirjaa edes hieman myös katsojien näkökulmasta, koska nyt siihen on aivan viimeiset ajat.
    2019-eteenpäin tarvitaan enään vain muutama perus No Prep sääntö, jos nyt ei toimita.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No muuta.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Eiköhän se ole fyyran ja sääntövaliokunnan asia, eikä minun yksityishenkilönä, vai?

    Vai oletko sitä mieltä että mennään edelleen ihan kuin ennenkin ja ensi kesän jälkeen vain samutetaan valot? Ikäänkuin tässä nyt olisi jotakin menetettävää, mikäli jotakin uutta edes yritettäisiin?
    Jos laulu loppuu Alastarosta 2018-syksyllä, sen jälkeen homma on joka tapauksessa aika lailla mietittävä joka tapauksessa kokonaan uudelleen.
    Jos ei lopu, nykyinen kehitys ei sekään kanna Alastaron ylläpitoa maailman tappiin.
     
    Muokattu: 27.12.2017
  20. nalle71

    nalle71 3rd gear

    Puoli miljoonaa nyt ja 4-5vuoden päästä mahdollisesti lisää ja lisää vähän kallista harrastamista varsinkin, kun katsoo fyyran voiton parilta edelliseltä vuodelta sitä kauempaa ei kannata katsoakkaan kun on miinus merkkisiä eli aika synkältä näyttää
     

Kerro tästä muillekin!