Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    En tarkoittanut Motoparkkia ja kyllä Motoparkkiinkin saa EM-kisat kun tekee muutoksia!
     
  2. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Ne muutokset maksaa miljoonia. Yhtä asiaa ihmettelen sä oot pitänyt isoa ääntä siitä miten DRF osti alastaroon uuden asvaltin ja nyt ootkin sitä mieltä että voikin olla ihan hyvä juttu että sieltä kisat loppuu aika outo ajattelutapa. Mistä ajattelit että motoparkkiin saatas uusi asvaltti tai mihinkään muuhunkaan kiihdytysrataan jos tää alastaron juttu toteutuu. Kukaan ei enää laita rahojaan yhteenkään kiihdytysrataan suomessa. Ai niin fyyran pitäs maksaa no fyyra on yhtä kuin me jäsenet eli ei sekään hirveen rikas ole sä kai kuvittelet sen olevan joku yksityinen mijlonääri.
     
  3. liero

    liero 1st gear

    Onko tuolla nyt sitten väliä vaikka suljetaan.
    Mitä täältä olen lukenut niin kaikkihan tuon paikan kisoissa on ollut pielessä, paska rata ja pitkät siivoustauot, eikä kukaan sinne halua mennä enää.
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Pate,ymmärrät väärin eli jos näin pitää käydä että Alastaro loppuu niin on parikin ratahanketta ollut ns. hiljaisena projektina joita on pikku hiljaa tehty pala palalta ja ei huudettu.Tuo ratapinta oli hyvä projekti jossa olivat harrastajat asialla eli yhteistyöllä hommat onnistuu ja luulen että saamme aikaan vielä uuden kiihdytyspyhätön!En todellakaan ole iloinen että Alastarolta kisat loppuu ehken mutta laji jatkuu jossainpäin Suomea vielä jonkin vetämänä aivan varmasti!
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Yleensä, en siis sano että tässä casessa, ongelma on se, että tuollaista ELY:n tai muun viranomaisen vaatimusta tai selvityspyyntöä ei oteta tosissaan. Sitten viimeiseen hätään yhtään itse asiaan perehtymättä otetaan joku konsultti joka sanoo jotain. Sitten kun asiaa käsitellään, se jolla on parhaat konsultit, on oikeassa. Yleensä noilla ELY:llä etc on aika hyvät konsultit, kun heillä on myös omaa tietotaitoa konsultin hankkimiseen JA rahoitusta. Hallinto-oikeus kun ei ihan hirveän usein ole ohjailtavissa, mutta sekin joutuu tekemään päätökset sille toimitetuilla tiedoilla.

    Jos siellä tosiaan on ollut öljybaarit täynnä ja huolto muutenkin vähän niinkuin haravoinnin ja tupakan polttelun tasolla, niin nämä autoilun kemikaalit ovat sitten ihan oikeasti sellaisia, että niitä löytyy pohjavedestä todella helposti. 1 desi bensaa pilaa 10m3 (vai oliko peräti 100) vettä juomakelvottomaksi. Se onko oikeasti kyse kiihdytysautoilusta vaia kaikeasta harrasteautoilusta on varmaan päätetty sillä perusteella mitä on oikeasti tutkittu. Jos ns. vastapuoli on tutkituttanut liima-aineen JA sitä löytyy vesinäytteistä, niin johtopäätöksiä on helppo vetää. Vaikka o. aineen kulkeutumisen estäminen saattaisikin olla ihan parista helposta kikasta kiinni, niin oikeus tekee päätöksen sille toimitetuilla tiedoilla. Tässä tullaan taas siihen tosissaan ottamiseen.

    Sitten on vielä niin, että tähän pohjavesien pilaantumiseen on herätty mittausten kautta ja se on ihan tosiasia, eikä politiikkaa. Se miten siihen reagoidaan ja mitä pidetään turvallisena taas on politiikkaa ja politiikkaahan vaikuttaaa sitten kaikenlaiset Nokian vesikatastrofit, Talvivaara (josta viranomainenkin voi vielä joutua vastuuseen), Maunulanpuron bensiinipäästöt etc. Eli varmasti näitä syynätään ja tiukemmin kuin aikaisemmin.

    Samahan se on ja oli liito-oravien kanssa. Laji oli uhan-alainen enne suojelua. Nyt se on enää vaarantunut. Olisko pienemmät suojelu-toimet riittäneet? Olisko esim Helsinki-Turku-moottoritie halventunut 100:lla miljoonalla jos suojelutoimet olisi mitoitettu tarkemmin? Kuka nuo olisi osannut tarkemmin tehdä? Paljonko toimista oli politiikkaa? Oikeaa vastausta ei ole jolloin sitä ei kukaan myöskään tiedä.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Hieman kyllä ihmetyttää tuo raportti.

    Eihän kiihdytysautossa ole juuri mitään polttoainetta ja jos öljyvahinko tulee rata siivotaan välittömästi puhtaaksi että ajo jatkuu. Eihän sitä öljyä sinne jätetä pohjavesiä pilaamaan. Onkohan tähän asiaan ihan oikeesti paneuduttu pätkääkään vai onko vain katsottu pari videota YouTubesta ja vedetty siitä johtopäätökset. Paljon suurempi riski on pohjavesille se että maajussin traktori kaatuu pellolla tai vieressä kulkevalla valtatiellä sattuu kahden henkilöauton yhteenajo tai golfkentän leikkurista katkeaa hydrauliletku. Onko näihin varauduttu miten...? Lopetetaanko golffin peluu ja liikenne sekä maanviljely myös alueelta sillä minä olen siitä huolestunut.

    Yhtä huolestunut pohjavesistä kun tämä herra CC mikä pelkäsi trackbiten joutumisesta pohjaveteen. Vai oliko se ongelma kuitenkin se mökillä ennen kello 20 saunominen..olisiko herralla sama huoli siitä trackbitestä jossei omistaisi koko mökkiä ja asuisi joensuussa..tuskin. Jos hommaa kiinteistön alueelta missä on jo moottorirata tai rakennuttaa jotain niin ei mitään valitusoikeiksia mikä liittyy ratatoimintaan.

    Synkkä oli tämä aamu. Ei voi muuta sanoa..=(
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    "Huittisten kaupungin Lohensuon vedenottamo on noin 1 600 metrin etäisyydellä moottoriradasta koilliseen ja Vampulan vesihuollon Nuijamaan vedenottamo noin 2 000 metrin etäisyydellä itä- koilliseen."

    Onkohan Pöyryllä mennyt Höyryt nenään, kun kattelee Mapsista yks vedenottamo löytyi, kylläkin länsi-luode suunnalta.. Pyöreä rakennus (niinkuin tietääkseni vedenottamot yleensä) golf-kentän vieressä ja maastossa näkyy selvä jana jossa putki/putket menee. Se toinen, kauempana oleva ei näy eli olisko kuvan oton jälkeen porattu, mutta on kauempana kuin se ensimmäinen.

    Toinen mitä kannattaa selvittää on, mikä näistä kolmesta on tullut ja missä järjestyksessä: moottorirata, golf-rata ja vedenottamo(t). Jos esim vedenottamo tullut ensin ja kaupungin herrat viisauksissaan antaneet luvan tehdä radan niin täyttä kusetusta siltä suuntaa, toiveena isojen rahojen keruu radan ylläpitäjältä. Jos taas toisinpäin, noh, sitten on kyllä vääriä konsultteja kuunneltu (kuten yleensä) ja eikun poraamaan :D. Se golf-kenttä on arvatenkin tehty heti radan teon jälkeen että saatais jotenkin moitittua moottoriurheilua.. ei oikein sovi järkeen sovittaa samaan paikkaan huopatossutehtaan tyylistä "urheilua" ja stressinpoisto-urheilua :confused: Vai? Toki hyvien ja halpojen tonttien löytäminen on usein vaikeaa nyky-kapitalistisessa yhteiskunnassa mutta ei sen pitäis rajoittaa kuitenkaan suoraan mitään urheilua.

    Tuolla kiihdytellään varmaan seuraavaksi Teslalla..
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Aika lähellä vedenottoa on myös peltoja joille joka syksy lemmun pissat ja kakkat levitellään. Eikä se haittaa ympäristöviranomaisia jolloin yhteisöllä on siis heidän mielestään sama kanta (demokratia)
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    "Suomi on täysin omavarainen pohjaveden osalta ja vientikapasiteettia olisi runsaasti." Geologian tutkimuskeskus http://www.gtk.fi/geologia/luonnonvarat/pohjavesi/

    Oisko tässä (tuleva) syy, Talvivaarahan ei tietenkään vaikuta millään lailla pohjavesiin. No pitäähän se monopoli jollekkin miljoonasta luovuttaa, niinkun sähkönjakelun kävi. Kengurumies pomppii..
     
  10. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Intternettikiihdyttelijöille ei kelpaa kuin virtuaaliradat, loput paskaa. ;)
     
  11. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Eipä tuo Trackbite nyt kovin ihmeelliseltä vaikuta...80% alkoholia ja 15+ mitä lie polymeeriä.

    ’ amber liquid, fruity alcohol fragance’

    Todennäköisesti PJ1 on terveellisempää juotavaa kuin thaikkujen halvin perunavodka tai kiinalainen riisipontikka.

    http://pj1.com/attachment/112405-AA-M-SP-162 Track Bite Gallon.pdf
     
  12. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Moottoriradan läheisyydessä on myös porin prikaatin harjoitus alue jossa kaikki toiminta tapahtuu luonnossa pohjavesialueella siellä niitä öljy ja p-a vahinkoja riittää ja mitään ei varmasti ole siivottu
     
    kapav tykkää tästä.
  13. supo

    supo Double Gearhead

    Toivotaan että ollaan tekemässä kovasti töitä taustalla että homma jatkuu vielä Alastarolla vuosia eteenpäin sekä saadaan nauttia isoista kisoista jatkossa Suomessa!Eli ehdotus kiihdytysurheilun lopettamiseksi Alastarolta saataisiin torjuttua hyvällä toiminnalla yhteistyössä kaikkien osapuolten kanssa!
     
    qwerty123 ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kannttaa lukea nuo Data-sheetit kokonaan. Suoraan PJ1:sen selosteesta, mihin tuo jpalviman linkkikin on:

    Sivu 2, 3-alin kappale:

    WASTE DISPOSAL METHOD
    DO NOT ALLOW MATERIAL TO CONTAMINATE GROUND
    WATER SYSTEM. PLACE IN NON-LEAKING CONTAI
    NERS. DISPOSE OF ABSORBED MATERIAL IN
    ACCORDANCE WITH ALL FEDERAL, STATE, AND LOCAL REQUIRE
    MENTS. DO NOT INCINERATE IN CLOSED CONTAINERS

    Jos tästä on fuskattu, niin loput ei vaadi kuin mittausta. Ei taida olla lämmityspaikalla keruusysteemiä tms. litkulle. Tässähän on sellainenkin juttu, että tuo voi olla vaarallista Jenkkien mielestä, siis maassa jossa on maailman tiukin ympäristölainsäädäntö. Mutta kun tuo on tuoteselosteessa, viranomaisen on helppo tulkita tutkimatta. Kemia on yksi niistä osa-alueista, joissa ei kannata "mutuilla", ainakaan viranomaiselle.
     
  15. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Niin kuten otsikkokin sanoo kyse on siitä ettei ylijäämäliemiä saa kaataa pohjavesiin, eikä siitä miten ko. kemikaalia käytetään ohjeen mukaisesti. Nopeasti haihtuvaa tavaraa kuitenkin.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyl pohjavedet ja kaikkea muita vakavia asioita käytetään politiikan välineinä ajamaan millon kenenkin (poliittisten ryhmittymien, firmojen) omia intressejä koska täs maassa ihan kaikki asiat on politisoitu. Yks kysymys on kanssa se kuka pohjavedet omistaa, pitäskö ton vedenottamon käskeä putsaamaan se ottamansa vesi vai moottoriradan maksaa se veden putsaus vai molempien tehä joku osa. Väittäsin että vika vaihtoehto olisi yleisesti paras eli keksiä joku miten nitrokisat saisi jatkumaan mutta silti panostaa vedensuojeluun.

    Mun mielestä lähinnä naurettavaa että jotkut tiehankkeet ja rakennushankkeet pysähtyy johonkin liito oravaan oli se sitten kuinka harvinainen tahansa. En tiiä onko jostain liito oravastakaan ollu kellekkään ikinä mitään hyötyä, miten kyseisen lajin katoominen vaikuttaisi yhtään kenenkään elämään täällä? Ei mitenkään. Siinä mielessä eri asia kun pohjavedet jotka tärkeä asia ja vaikuttaa monenkin elämään ja josta on jotain hyötyäkin ihmisille. Toki mun ppuolesta ne ihmiset jotka haluaa liito oravaa suojella saa sitä suojella ostamalla sen maa alueen itelleen jolla orava esiintyy ja alottaa suojelutoimet omistamallaan maa alueella, mut eihän se asia näin suomessa tietenkään mene.....
     
  17. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

    Eikös pohjavedet kuulu nykyään valtiolle (tai nekin on varmaan jo myyty ulkomaille :D).
    Eiköhän tässä takana ole samat tahot jotka olivat radan laajentamista vastaan. Yritetään nyt saada edes kiihdytyskisat pois kun ratalaajennukselle näytettiin vihreää valoa. Toi pohjavesi juttu on osittain silkkaa pas#aa sillä suurin osa suomen valtateistä kulkee pohjavesialueiden läheisyydessä ja veikkaan että 100 kertaa enemmän niistä sinne haitallisia aineita joutuu.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tämäkin on niin järjetön uutinen ettei voi liittyä muuhun kuin kalerkki suunnitelmaan jossa kantaväestö tapetaan vitutukseen.
    Eikös pohjavedet omista Suomen valtio eli koko Suomen kansa, no nythän me aletaan olla jo niin velkautuneita et kohta pohjavedetkin myydään ulkomaalaisille velkojille, onhan tästä ollu jo juttua.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tarkalleen ottaen teksti sanoo että aineen ei saa antaa saastuttaa pohjavesisysteemiä. Ei siinä kaatamisesta tai muustakaan sanota mitään. Ääritapauksessa siis riittää se, että sade huuhtelee radan, jossa ainetta on käytetty suuria määriä ja sadevesi pääsee imeytymään maahan, joka läpäisee vettä riittävästi. En toki ole asiantuntija enkä kemisti ja yhtä lailla tuo radan sulkeminen sapettaa. Tästäkin keskustelusta käy ilmi jo ihan kolmen eri ihmisen lukemana ja mielipiteensä esittämänä kaksi eri kantaa hyvinkin pitkälle mutuun perustuen sekä JP1:sen vaikutuksesta että Liito-oravasta :)

    Voitte varmaan arvata millä lailla viranomainen tulkitsee tuota JP1:sen Waste Disposalia tai pitääkö viranomainen liito-oravaa tärkeänä vai naurettavana osana ekosysteemiä. Siinä ei meidän mielipide auta suuntaan tai toiseen yhtään, kun viranomaisen "mielipide" ratkaisee. Tämä on juuri tätä vakavissaan ottamista: Otetaan huomioon ja uskotaan sekä varaudutaan siihen, että joku saattaa meidän omasta mielestä typerällä perusteella kuitenkin päättää toisin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noin se tietty menee että sen mukaan mennään mitä viranomaset päättää.

    Enemmän pähkään sitä että eikö tohon tosiaankaan ole mitään mahdollisuutta saada molempaa toimintaa jatkumaan. Esim. Sitä että saisko niitä haitallisia aineita putsattua veks radasta jollain konstilla kisojen jälkeen tai rankkasateen sattuessa? Saisko niitä putsattua siittä otetusta vedestä veks jollain konstilla?
     

Kerro tästä muillekin!