Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toi Econo Gasin kohtalo on monella muullakin luokalla, ihan streettiä myöten. Kun sinne tulee osallistujia jotka hyödyntävät sääntöjä täysmääräisesti ja omaavat sopivasti resursseja ja halua, niin ei normi kaiken itse tekevä tallaaja aja kisaa samalta viivalta kuin nämä. Heads uppi on kilpailullisesti vähän hölmöä jos on sekunnin hitaampi kuin vastustaja, ilman toisen epäonnea lopputulos on etukäteen selvä.

    En tiedä millä se olis saatu pysymään alkuperäisen ajatuksen mukaisena. Siin vaiheessa kun rungot oli vanhoja Pro Stockereita ja motit jenkeistä spesiaalipajoilta valmiina tilattuja oltiin kyl aika etäällä alkuperäisestä ideasta, saati sit "econosta".

    Osittain niit sääntöjä "lypsettiin" sallivammiks, ja sitä on tapahtunut myöhemminkin mm. streetissa. Alunperin vaadittiin esimerkiks tehdaskeinuvivut, mitkä aika tehokkaasti rajoitti joidenkin moottorien potentiaalia.

    Yks tekijä oli myös se että paino perustui pelkkään tilavuuteen. Kun kansimuutokset oli rajattu varsin tarkkaan ja muu taas oli vapaata, niin ainoiks potentiaalisiks moottorilähtökohdiks jäi ne joissa oli tehtaalta tilavuuteen nähden hyvin virtaavat kannet. Eli Fordin Cleveland, letukan isolohko, Hemi ja vähän vähemmässä määrin pikkulohko letukka ja mopari. Muilla ei käytännössä tehnyt yhtään mitään.

    Yks mahollisuus olis ollu tehdä eri moottorityypeille omat kertoimensa tilavuuteen samaan tyyliin kuin vanhassa pro stockissa, et se olis tasottanut kenttää, perustuen niillä ajettuihin aikoihin. Oisko se sitten pitkittänyt ryhmän ikää ja pitänyt kustannuksia kurissa, vaikee sanoa?

    Tost sitte sujuvasti siirryttiin brackettiin, ensin Super ryhmiin ja sittemminm vapaan indeksin ET ryhmiin. Niis on kisaajia, mut eihän niit kato sikakaan vinkumatta, hardcore faneja lukuunottamatta. Ainoo elossa oleva kiinteen indeksin ryhmä on Pro Street 7.6 sekunnin indeksillä, joka sekin on aika henkitoreissaan.

    Heads up ryhmistä autopuolella oikeestaan vain Top Door Slammer on voimissaan, hyvä niin.

    Sit on iänikuinen valitusaihe, osallistumismaksut joka yhdessä muiden juoksevien kustannusten kanssa varamsti vaikuttaa osallistumishaluihin.

    Ja viel yks asia; se et ku ruvetaan tekee tai päivittää autoa, niin se pitäis saada aikaseks. Helposti käy niin, et ku ajatuksena on tehdä viimisen päälle uusinta uutta, ni sit ku laite alkais kaheksan vuoden päästä olee ajokunnossa, ni siit on aika menny ohi oikeelta ja vasemmalta. Sitä ja uhrattua rahamäärää ku siin vaihees tarkastelee, ni saattaa jäädä ne viimiset turvakamat kauppaan, tai parhaas tapauksessa runkopäivitykset tekemättä.
     
    Muokattu: 28.12.2022
  2. Alastaron rata on syypää lajin romahdukseen. Demarit, akkaviisikko, lumisade, välimatkat, veronpalaukset, avohakkuut.... kaikilla on selvä syy yhteys. Onneksi on olemassa yhdistyksiä jotka tekee kaikkensa sen eteen että ajetaan vielä ja paljon. Puheita on, rahan keruuta (vai on ko se rahankerjuuta), ei puutu kuin ne rahasäkit.

    Onneksi ei ole econogas ryhmiä. Top street jne voi osallistua niillä entisillä pro stokeilla, hyvin menee sääntöihin kun vähän pistää enimpia putkia peltikotelon sisään.
    Nämä street ryhmätkin on vain aika kaukana katuautoista, joten miksi puhua edes street sanasta. Painorajat tai rengasrajat (Dot , Ei Dot) ja kaikki ajamaan. paskan väliä onko vanha pro stock vai uus itse tehty "katuauto", kaikki ne on kisavehkeitä. Voi olla nämä tämän pvän Top street ym street autot enemmän kisa-autoja kuin ne kulta-ajan pro stockit


    Ja silti homma ei mene eteenpäin jos kauhavan tapaisia paikkoja ole käytössä. Motopark ei yksin riitä, jos homma pidetään "koko suomen kisasarjana".

    Aulis
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No, säännöt sentään vaatii liikennekatsastusvarusteet, eli valojen, pisiisten, tööttien jne pitää toimia. Muuta yhteistä katulaillisen auton kanssa ei monillakaan ole.

    Ja kun noita on joskus tarkasteltu niin se on aiheuttanut melkosta akrobatiaa varikolla. Meillekin kerran soitettiin matkalla Alastaroon et ei kannata tulla ollenkaan tääl tsekataan kaikki katuvarusteet. No, meil kyl on toiminu ne aina, jopa vallussa, joten ei aiheuttanu toimenpiteitä. Piuhaa ostettiin matkan varrelta ja katkasijoita, ja niille oli kyl kysyntää.

    Eturunkoaisat pitää olla sääntöjen mukaan alkuperäiset, samoin katto ja takakyljet, mut siihen se sit pitkälti sääntöjen mukaan jääkin. Siin vaihees ku sallittiin putkirungot läks viimisetkin katsastuskelposen auton rippeet. Sekin tapahtu lypsämällä yksittäisten kilpailijoiden toimesta, samoin kun cupin muuttuminen SM-arvoksi. Mut sen mukaan täl hetkellä mennään.
     
    Pate-68, three hundred, jknR ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!