Alatukivarsien boxaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja asperiini, 14.2.2005.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Nyt sattuis olemaan Aspenin alatukivarret pöydällä ja tulla pätkähti mieleen että oliskos mitään iloa tai hyötyä jos noihin hitsais vähän pohjalevyäkin? Olisko mahdollisesti lisääntyneestä jäykkyydestä mitään iloa vai saanko vain taas konttorin inssin kimppuuni?
    Samalla vois muuttaa iskarin alakiinnikkeen niin että löytäis vähän helpommalla parempia iskareita.
    Olen vaihtamassa tuohon PST:n polyuretaanipuslia ja uusia niveliä, tarkoitus olisi saada etupäätä vähän tarkemmaksi.
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Jousituksen osiahan ei saa hitsata, esim jos on malli jossa ei ole kallistuksenvakaajan korvakkeita, niin niitä ei saa siihen itse tehdä. En sitten tiedä kuinka ehdoton määräys toi on, kun tässähän on kysymys vain vahvistuksien tekemisestä. Kannattas varmaan jututtaa inssiä etukäteen.

    Moparmusclessahan oli tosiaan juttu tommosesta operaatiosta taannoin. Jos meinaat ton toteuttaa niin kerroppa sitten mitä inssi siihen sanoi. Tietysti jos ton siististi tekee, niin inssi ei välttämättä huomaa mitään ellei ole joku harrastaja itse.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä mä oon ainakin omani boksannut, eikä oo mitään moitetta tullut.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lähtökohtaisesti alustan osia, kuten tukivarsia, ei ilmeisesti saisi muutella, mutta harvoinhan katsastusmies on niin tietoinen, että tunnistaisi muutoksen, ellei se nyt ihan kummallinen ole tai niin huonosti tehty, että sen heti näkee.

    Harrastajan probleemaksi jää, että rikkoisiko sääntöä saadakseen siten aikaan alkuperäistä vahvempirakenteisen ja siltä osin myös turvallisemman ajoneuvon? Mielenkiintoinen ajatus.
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Jos nyt ei viilata pilkkua tuon toimenpiteen laillisuudesta niin onko operaatiosta oikeasti hyötyä? Tuossa Aspenin etupäässähän tuo alatukivarsi on aika tukevasti kiinni vääntösauvassa ja kallistuksenvakaajassa eli ne on kai suunnittelijan mielestä olleet riittävät.
    Luin kyllä sen Mopar Musclen artikkelin mutta siinä ei oikein perusteltu mitä tai miten boxaus vaikuttaa ja onko esim noitten puslien muuttaminen kovemmiksi jo suurempi muutos.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aspenista en tiedä, mutta A-koppasissa ja muissa vanhemmissa toi boksaus kyllä jäykentää sitä alatukivartta merkittävästi. Tarviiko sen olla yhtään jäykempi kun mitä on vakiona; sitäpä en osaa sanoa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asiaahan voi tarkastella ihan siltä pohjalta, että suora levy ei kestä juurikaan taivusta ja kiertoa. Pokkaa se L-muotoon, kestää paremmin ja jos pokkaa sen U-muotoon, taas saa vääntää enemmän. Jos vielä tekee U-palkkiin kannen, eli boksaa sen kanttipalkiksi, jäykkyys paranee entisestään.

    Mitä tulee tarpeeseen, niin ei normaalissa katukäytössä olevan auton tukivarsia tarvitse boksata varsinkaan etupäässä, sillä kestäänhän ne kaikki normaalit rasitukset.

    Jos on tarkotus keulia runsaasti tai ajaa vaikka slalomia, niin silloin kaikki extra tuki on tarpeellista, muttei ehkä silloinkaan välttämätöntä, sillä koville joutuu myös tukivarsien kiinnityspisteet ja muu runko. Todennäköisesti ne kumminkin retkahtaa ennen tukivarsia.

    Boksaaminen on kuitenkin helppo tapa lisätä osien kestävyyttä ja voi tulla tarpeeseen esim. GM:n takaripustuksessa, jotka joutuu koville ison koneen kanssa.
     
  8. duster70blower

    duster70blower Gearhead

    onkos nyt kellään tietoa tosta alatukivarsien boxaamisesta, jotta onkos se laillista?
    tossa ois ny alatukivarret irrallaan ja boxsaus on käyny mielessä...vaikka sillä ei keulitakkaan :lol: mutta paljon tukevammat niistä kyllä tulisi....soittamallahan tääkin tietty selviäis vai joko joku on jo kerenny utelee asiasta?
     
  9. niklas_

    niklas_ 1st gear

  10. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    kuinkas paksua materiaalia olis syytä käyttää tuohon boksaukseen?
     
  11. duster70blower

    duster70blower Gearhead


    erittäin hienoa jälkeä...ja vielä samat värivalinnat ku mulla :wink:

    Tänään soitin Porvoon A-kats.konttorille, pyysin puhelimeen inssin ja kerroin asiasta...

    -boxaamisen saa tehdä jos on siihen tarkoitukseen valmistetut palat ( esim. tilattu ameriikasta) ja netistä monistaa paperin josta selviää mikä homma kyseessä jota näyttää sitten konttorilla.
    -aineen vahvuudesta ei ole merkitty missään erikseen
     
  12. niklas_

    niklas_ 1st gear

    8)

    kiitos. noi kävi pulverimaalattavana siellä sun lähellä
     
  13. duster70blower

    duster70blower Gearhead


    arvaan paikan :lol:
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Katselin että on Polaran alatukivarsien Moogin puslat porsineet.. onhan noilla ikää jo 6-7 vuotta ja ehkä 15000 km...
    No mulla on toiset -73 alatukivarret jemmassa. Ajattelin että hiekkapuhallan ja boxaan samalla kun laittaa niihin uudet puslat. On sitten bolt on vaihto. Ainakin teoriassa.

    Onko kenelläkään valmiina mittoja boksauslevyille, ettei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen.
     

Kerro tästä muillekin!