Alero - Ohjausvaihde vai jotain muuta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Buick-T, 8.11.2017.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Voiko auto tosiaan mennä muutamassa kuukaudessa näin huonoon kuntoon, vai onko katsastusmies ollut autoliikkeen tuttuja...?

    No, nosturilla havaittiin (mm.) väljät raidepäät. Kumpikin oli aivan lopussa, ja nämä on nyt vaihdettu uusiin. Hetimmiten remontin jälkeen huomasin ohjauksen olevan "veltto" ja auton vetelevän todella paljon (etenkin ajettaessa korjatulle asfaltille = toinen rengas nousee hieman ylemmäs).

    Ensin epäilin että toinen päistä olisi jäänyt väljäksi. Raidepää tuntuu kuitenkin olevan kireällä eikä heilu juuri suuntaan eikä toiseen, mutta pidemmältä tangosta kiinni otettaessa raidetanko antaa periksi ja kuuluu kolinaa, sisemmästä päästä. Voisiko kyseessä olla siis aksiaalinivel vai viittaako tämä suoraan ohjausvaihteeseen?

    Tämän lisäksi tällä hetkellä oikeaa takarengasta nykiessä tuntuu välystä ja siellä kolisee jotakin. Etujarrulevyt edessä ovat sisäpuolelta ruosteen syömät. Virtalukko hajosi heti ensimmäisenä päivänä ja parin viikon päästä otettiin kone auki kun juuri pestyyn konetilaan alkoi ilmestyä nesteitä (imusarjantiiviste+kannentiivisteet+hionta ja venttiilityöt). Viikonloppuna porsi vesipumppu ja aiemmin jo hihnankiristin vaihdettu. Niin ja ABS-tunnistin oli korjattu abico-liittimillä ja sikamassalla. En edes jaksa muistaa muuta tähän hätään.

    Alkaa reissu Kuusakoskelle lähestymään kun parissa kuukaudessa hukkunut ~1000€ remontteihin eikä loppua näy. Perkele.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huonoa tuuria. Jos liikkeestä niin kannattas sinne jotain yrittää selvittää.


    Jos koeajolla ja ostohetkellä tarkasti auton katoit niin vielä huonompaa tuuria.



    Aika paljon on tehty, äkkiäkös sen rt sisäpään vaihtaa ja kokeilee auttoko vai onko ohjausvaihde.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikä tässä on ongelma?
    Abikot tuskin vaikuttaa siihen suuntavakavuuteen?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vetely voi kyllä johtua siitä, että nivelien vaihdon jälkeen kulmat on säätämättä. Ajetussa autossa kuluu kyllä osia, varsinkin niveliä ja jarrulevyja jossain vaiheessa ihan varmasti.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Siis on kyse muutamista kuukausista. Sinä aikana voi sattua kaikenlaista.

    Jarrulevyt ruostuvat kyllä, ja muutamassa kuukaudessa varmuudella. Sellaisia uusia ja kiiltäviä saa kaupasta. Jarrulevyn ruoste ei sinällään ole mikään katsastuksen hylkäysperuste, jos ne ovat kuitenkin vielä mitoissaan eikä ruostuminen ole syöpymistä.

    Katsastusmiehelle (henkilölle ..) on aivan sama onko ABS- anturi kiinni erikeepperillä tai teipillä, kunhan se toimii. Ja kuten sanottu, se ei vaikuta ajettavuuteen mitenkään.

    Raidetangonpäiden vaihtoon on hyvä ohje, eikä tarvitse miettiä ohjauskulmia. Ensiksi mittaa sekä vanhan että uuden pituuden tarkasti, jos ovat täysin samanmittaisia. Uusi raidetangonpää asennetaan täysin samaan kohtaan kuin vanhakin, eli sitä lukitusmutteria ei veivata eestaas vaan sen verran että asettuu varmuudella samaan kohtaan kuin vanhakin. Aurauskulmat eivät muutu minnekään tätä ohjetta noudattamalla. Jos ja kun moni ei tätä ohjetta noudata niin senjälkeen saa käydä säädättämässä ohjauskulmat uudelleen koska auton ajettavuus muuttuu sen verran omituiseksi ettei sillä pysy enään tiellä.
    Jos väljyyttä edelleen on lienee sisemmäinen raidetangonpää vaihtokunnossa. En tunne tuon rakennetta mutta lienee vaihdettavissa.

    Takapyörää rykiessä oleva kolina viittaa että takapyörän laakeri on loppu.
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tarkennan vielä.
    Raidetangonpään mitassa olennaista on mitta siihen kartiotapin keskikohtaan sieltä päästä missä on kierteet, ne on oltava samat. Pääsääntöisesti mitat ovat samat varaosassa ja mitä sieltä poistetaan, tarkastus ensin. Jos niissä on heittoa, laskutoimituksella pystyy lukitusmutteria kiertämällä säätämään kulman.
    Kulmat eivät muutu mihinkään kun asentaa täsmälleen samaan kohtaan kuin vanhankin.

    Oletuksena tietenkin että ohjauskulmat olivat kohdallaan ennen operaatioon ryhtymistä.
     
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Ihan rehellisesti? Väsymys, vitutus ja rahapula. Suhteellisen kriittisiä vastauksia, mutta ihan aiheesta. Tuo päivä (ja kellonaika) kun kirjoitin viestini ei ollut ehkä paras mahdollinen ja loppuun asti mietityin. Kaikilla meillä kai joskus on näitä hetkiä, eikö?

    No, nyt vastaankin humalassa...

    Itse koen olevani huono automyyjä, kerron aina kaikki tiedossa olevat viat ja "ihan itse tehdyt" korjaukset myyntihetkellä, ja joka autoa myydessäni olen ottanut tiukasti takkiin. En vain jaksa aiheuttaa seuraavalle omistajalle päänsärkyä, saati peräänsoittoja. Tämä yhdistettynä krooniseen rahapulaan (eikä vähiten avioeron aiheuttamiin lieveoikeiriin), lähinnä meni hermo edellistä viestiä kirjoittaessa. Olisi kiva ostaa vaikka ruokapöytä, sohva tai edes matto, eikä laittaa kaikkea autoremonttiin. Ja kiertoon en puolikuntoista laita, vaikka moni on neuvonut myymään. Rikkinäisen auton myyntihinta mulla on aina ~250-500€. Periaatteesta. Ja niin paljon en nyt aio takkiin ottaa.

    Kiitos vastauksista kaikesta huolimatta.

    Oireita on nyt hieman selvitelty. Toinen raidepää oli kuin olikin jäänyt löysälle... Oma moka siis. Toinen selkeä syy muljuamiselle löytyi takapäästä, iskarin yläpää on totaalisen tohjona, ja nyt kun takapenkit on laskettu kesärenkaiden kuljetusta varten, kuuluu ääni todella selkeästi. Iskunvaimenninta kokeiltaessa ensin luulimme koko vaimentimen olevan poikki...

    Auto puoltaa tällä hetkellä, ja tänään etenkin "hiekkatiellä" (lue: kura) ajaessa auto muljuili puolelta toiselle, eli kulmien säätö olisi myös edessä. Tosin tuo takapää on niin pahassa kunnossa että varmasti vaikuttaa ajoon.

    Vuotava vesipumppu on vaihdettu, eli nesteen lento hihnalta loppui lähes tyystin. Laakeri oli täysin sohlo...

    Ohjaustehostin tosin pitää tällä hetkellä käännettäessä lievää ääntä (vanhojen sotaleffojen radion hakuääni), ja ajon jälkeen korkin ympärille on ilmestynyt öljyä, eli puskee korkin läpi pihalle. Puoltaa edelleen uraisilla tai "korkeuseroja" omaavilla teillä, mutta ensin korjaan tuon yläpään ja hoidan suuntauksen kuntoon ennen kuin jatkan typerien kyselyjä.

    Kiitos, ja anteeksi.
     

Kerro tästä muillekin!