Alipaine kytkin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Karva, 27.12.2011.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Autossa on erillinen sähköinen pumppu tuottamassa alipainetta, sitä pitäisi päästä säätämmän tai ainakin katkaisemaan, ettei se huuda jatkuvasti päällä.

    Mistä saa edullisen ja auto käyttöön sopivan alipainekytkimen. ??

    Kytkimeen liitetään alipaineletku ja sen tulee katkaista pumpun syöttö kun haluttu / säädetty alipaine on saavutettu. Jos ei ole säätöä niin 0,2 - 0.6 bar on sopiva alipaine.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Oletko katsonut jo Wexonin luettelosta?
    www.wexon.fi
    Siellä on ainakin paljo paineen mittaamiseen jo ohjaamiseen komponentteja.
    Teollisuuden komponentteja, mutta niissä on usein säädettävyyttä.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Petroliautojen aikaan tein kiihdytysbensan magneettiventtiiliä varten alipainekytkimen vanhasta virranjakajan alipainesäätimestä, jousesta ja mikrokytkimestä.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä, katalogi tuli vilastua, samoin Finnparttian katalogista, niistä löytyy teollisuuskytkimiä hintaan noin 90:- / kpl, kun muistaakseni jossakin mersussa ja oliko sama jossain työkoneessa on vastaava alipaineen ohjauskytkin, sen varmaan saa edullisemmin eikä tarvitte odottaa kahta viikkoa. ??

    Muistan kuvan kytkimestä, jossa oli mekaaninen alipainekello jossa oli liitettynä mikrokytkin, jos ei ihan väärin mennyt. Eli on juuri vastaava kuin petro-autoiluun SamiL:n kyhäämä. Mutta kun ei taas viittis tehdä koko laitosta, tosin mersuun saa sellaisen irrallisen kalvorasian jossa on alipaineella liikkuva vipu, siihen vois lisätä sen mikrokytkimen.

    Miten se oli näiden GM lootien kanssa, eikös siinä ole vakuumi kytkin joka katkaisee sähköt, tai potentiaali vapaa kärki. ??
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    80 luvun japsidieseleissä (ainakin toyotissa) oli yleensä jarrutehostimen alipainesäiliöissä anturit jotaka sytytti vikavalon jos alipainetta ei ollu tarpeeksi, Sen painearvo osunee tuohon haarukkaan. Ja bensakoneisissa lähes vastaava antui sytytti mittaristoon punaisen valon epätaloudellisen ajotavan merkiksi :D
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kylmäkoneissa käytetään säädettäviä alipainepressostaatteja. Käyppä kysäsemäs jostain kylmäfirmasta mitähän sellainen maksais. Hyvä puolion että saa säädettyä katkaisun ja eroalueen erikseen.
     
  7. rogeham

    rogeham 1st gear

    Red Ghost Hand Pattern Universal Touch Gloves in Winter for Touch Screen Phone Tablet PC
    http://dwz.im/dVH
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Do diin ... kun taas vähän tonkii niin löytyy.

    Noin suurin piirteinn joka GM :stä löytyy anturi tai kytkin joka mittaa imusarjan alipainetta. GM varaosa numero 14007802 ja muutama kuva tai linkki :

    Osa n:eek: 049 :

    http://parts.nalleygmc.com/showAssembly ... ct=2676713


    Kuva :

    http://c2c.activant.com/ctoc/index.jsp? ... oDdF0JVT0A


    Löytyy :

    http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... &p_id=6354


    Normi imusarjan alipaine on noin 10 inHg eli 10 tuumaa elohopeapatsasta, joka on noin 0,34 bar eli ihan oikealla alueella ollaan, kuten normaalisti kun imusarjasta saadaan alipainetta jarrujen tehostamiseen.

    Eli tämä kytkee alipaineen läpi kun tietty taso saavutetaan.

    Mutta kun halutaan sähköinen kytkin näitä MAP löytyy joka autosta, ohessa yksi Rellun versio.

    http://rb-aa.bosch.com/boaasocs/index.j ... rod_id=555

    http://www.tradebub.com/by_508934_Renau ... essure.htm

    http://www.autocarspare.com/catalog/pre ... 25971.html

    Noi MAP mittaa imusarjan painetta, siis absoluuttista painetta, eli myös alipainetta verrattuna ympäristöön.

    Normaalisti Bosch 0281002593 MAP kytketään 5V syöttö max 16 V eli hyvin pelaa 12 voltilla. Nolla / maa ja kolmanteen nastaan tulee ohjaus, tämä siis releen ohjaamiseen. Suoraa pumpun kuormaa MAP ei kestä.

    Vastaavia myös motonetin hyllystä.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihanko siihen mapin perään suoraan relettä meinasit? :eek:
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä, tänään kun oli aikaa niin tuli kokeiltua käytänössä. GM Astro MAP :in perässä ei rele pelaa se kun on tarkoitettu jänniteviestille, tästäkö Jussi oli kyse. !?

    Mutta esim tuon Rellun MAP:in perässä toimii, eli vetää releen vaikka on tarkoitettu jännite viestille, rele vetää kun alipainetta on tarpeeksi ja ulostulon jännite on noussut tarpeeksi.

    Tämä vaatii 12 v syötön norm. 5 v sijaan, kaikki MAp ei kestä tätä, samoin releen kämin kanssa pitää laittaa sarjaan vastus, jotta MAP ei kärähdä kun se rele sitten lopulta vetää.

    Kaiken kaikkiaan ei hyvä, MAP voi käyttää jotenkuten alipaine kytkimenä, mutta se kytkentä on vähän niin ja näin, ei hallittua eikä säädettyä.

    Paljon parempi tulee kun käyttää Rangen alipainekytkintä, niissä on valmiina säädettävä alipaine-kalvokytkin, ei tarvi viritellä.
     
  11. Fargo

    Fargo Gearhead

    Dieselkoneisesta Toyotasta löytyy ainakin BJ,HJ ja Dyna, alipainesäiliöllä on katkaisin joka kytkee kun paine puuttuu. Sopis sulle hyvin.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Esim. sen linkkaamasi Boschin mapin signaalikarvan virranantokyky näytti
    olevan 0,5mA ja otto peräti 1mA. Niillä ei mikään rele vedä.
    Ja vaikka absoluuttinen käyttöjännitteen yläraja oli näköjään 16V, on sen
    käyttöjännite kuitenkin tarkoitettu olemaan alle 5,25V.
    Ja jänniteviestihän noista yleensä (siis anturi, ei kytkin) tulee, joten ilman
    lisäkytkentää toimisi vähän miten sattuu, jos kestäisi kuormittaa.

    Pienellä lisäkytkennällä noista kuitenkin saisi tehtyä hienon säädettävän
    alipainekytkimen.
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    tai diesel hilux tai hiace tai mikä tahansa japsi-diseli 80-90 luvulta....ja mones uudemaski...
     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Re:

    Vanha topikki, mutta itselleni ajankohtainen. Hankin S60 Volvon sähkösen pumpun ja tarvis sille kytkimen ettei se jauha koko aikaa. Tuommosen Toyotan (tässä tapauksessa '91 4Runner) alipainekytkimen toiminta-alue on jossain 3-5in/Hq eli aivan liian alhaalla ja liian suppea (käy-eikäy-käy-eikäy). Parempi asteikko ois 15-20. Kysymys kuuluukin, mistä asevelihintaan sopiva alipainekytkin, mielellään säädettävä?
    Volvossa olis ollu paineanturi, mutta se kai lähettää tiedon ecm:lle joka sitten säätää alipainepumpun toimintaa oman maun mukaan.
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!