alkaako tuunaamaan vai pistääkö rahnat johonki muuhun :)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja PetteriT, 29.12.2004.

  1. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    tuossa piruuttani laskeskelin kun tekisi tuota käyttistä ruveta tuunaamaan että miten rahna rupeaisi kiertämään...
    hinnat mitä käytin oli ns. mutu periaatteella(=hatusta).

    Vanteet ja tassut 17-18 " varmaan menee 1000€
    lastu 500€
    vähän korisarjaa ja spoileria 400€
    tontitus sarjasta riippuen alkaen 300€
    +muuta

    Eli rapiat 2000€ olisi palanut ja auton arvo senkun putoaa...eikä noista saa kuitenkaan omiaan pois... totesin että jos säästää nuo rahat vaikka ois se mukava laittaa tuota kiesiä menevämmän näköiseksi 8) mutta kun kilometrejä tulee 40 tkm vuosi niin auto menee taas kohta vaihtoon...
    Ja saahan tuolla 2000 € jo jenkkejä :lol:
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nyt kaivat kyllä verta nenästäsi, kun tuollaisia täällä kyselet :wink:

    Mielestäni ainoa oikea neuvo tässä tilanteessa on: tee niin kuin hyvältä tuntuu (lain sallimissa rajoissa...)

    Tietysti jos tarkoitus on maksimoida taloudellinen hyöty / minimoida haitta, niin se on toinen tarina.
     
  3. 455STW

    455STW Gearhead

    Jätä käyttöauto entiseen kuosiin ja hanki jenkki harrasteautoksi. Pysyy käyttöauto ajossa ja saat harrastepelin, joka voi olla välillä vaikka venyvien asennuksien ajan "telakalla".
     
  4. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tämähän on oikea tuunareiden kehto, tässä vinkki.
    Oletan että autossasi on 8 sylinteriä... ehkä V muodossa :D :D

    Pistät K&N filtterin, parantelet hieman hengitystä ja putket uusiksi niin jo alkaa röpinät olemaan hienot :D :D :D

    Nyt jos autossasi on 4 sylinteriä niin.... PERKELE kilon paloiksi koko paska....

    Nyt ei pidä loukkaantua, jos et huomannut niin tuo oli kieli persiissä...siis poskella kirjoitettu juttu.
     
  5. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    käyttövärkki on tuollainen vag konsernin tdi...kun tuota ajoa tulee riittävästi...itsekin laskeskelin että se harrasteautoon sijoittaminen voi olla aika järkevä teko ennemmin kuin ruveta turaamaan tuon kanssa. Juuri kun käyttiksen saa näyttämään mieleiseltä niin pitää luopua, eikä saa mitään hyvitystä osista ja vanteista ym. :cry:

    harrasteautosta saa ainakin osan sijoitetuista varoista pois, jos ei muuten niin myy ruotsiin :odroll:

    NYT KAIVAN NENUA ITSE (saan tuning miesten vihat) Anteeksi vaan kaikki. Tuning autoissa ei ole mitään vikaa, mutta ne on nykyään aika yleisiä joten nykyään tuolta tuning autojen vilinästä ei erotu kuin tosi hienot ja erikoiset autot ja niitä ei kuitenkaan valitettavasti kovin paljon näe (onneksi koko ajan tulee tyylikkääämpiä vehkeitä liikenteeseen)...jenkki tai vanhenpi eurokikkare kääntää päitä aina...ainakin meikäläisen pään, ja kääntyy minun pää tuuning autonkin perään lähes aina, mutta on asia erikseen jääkö sitä tuijottamaan.
     
  6. J

    J Gearhead

    Niin no, no niin.... Se on kaksteränen miekka. Jos haluaa tunata euroa, niin jenkki ei mieltä lämmitä. Jos taas haluaa harasteauton, niin käyttis ei oikein toimi siinä hommassa.

    Harrastekäyttöauto on oikeestaan paras ja huonoin vaihtoehto: paras siinä mielessä, että kaikki ajot tulee ajettua harrastepelillä ja kyydistä&ulkonäöstä voi naatiskella, huonoin siinä mielessä että (kohteesta riippuen) se voi olla tosi epämukava (18"+coiloverit tai kasi+suorat putket) ja/tai epätaloudellinen tai milloin mitäkin ja se voi alkaa lomareissulla norjan tuntureilla vituttaa. Joskus paljon pienemmälläkin matkalla. Huono puoli sekin, että ku sitä harrastepeliä kummiski pajottaa ja parantaa jatkuvasti, niin se on telakoituna talliin käyttikselle luvattoman pitkäksi ajaksi.

    Ite oon huomannu, että jos käyttistä kuitenkin vähän parantelee, niin sitä ei tarvi olla vaihtamassa läheskää niin usein. Mielenkiinto säilyy pisempään. Ei oo tullu laiteltua mitää 18" rissoja ja pulkkaa pellille, mutta jotain varustelua/parantelua kummiski.
    Mutta oikeeta harrastepeliä ei silti voita mikään! Ja tuolla "oikealla" tarkoitan autoa joka on harrastus, valmistusmaalla ja konepellin sisällöllä ei ole merkitystä kunhan se itestä tuntuu hyvältä.

    Että pitää toimia budjetin ja omien mielihalujen ohjaamana. Käytettyä rahamäärää ja kannattavuutta on turha laskeskella. Ei näitä juttuja järjellä perustella eikä tehdä, mitäs järkee siinä olis?! :D
     
  7. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Tuollaisessa nykydieselissä on jonkun verran viripotentiaalia, mutta kun haluaisi touhuta lain puitteissa ja katsastussedät ei taida pitää tuosta lastutuksesta ym. touhusta :(
     
  8. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    noista lastuhimmeleistä et on sellasia plug and play tyyliin mikä tulee vaan johtosarjan väliin ja saa sitten klips klips pois tarvittaessa..

    sen lastun tarpeellisuudesta en lähde kommentoimaan muutakun et urheilu autoja ei tankata traktorin kanssa samalta mittarilta :rotfl: (sorry..ei herneitä pliis)
     
  9. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    ei ehkä urheiluautoja mutta mites ois octavian koppaan puettu sleeper ;)
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ite nyt viimesenä käyttistä lähtisin tuunaamaan (tai mitään muutakaan).
    Tosin pysyishän siinä naapurisuhteet kunnossa, kun pihatie/parkkipaikka tjsp. olis aurattu joka aamu, elikkä elä helvetissä mitään veneenkorjaussarjasta kyhättyjä roilereita ala talvee vasten vääntämään sinne puskureihin, tai se auto on telekalla talven :odroll:

    Tosin, meinattiin tossa TeuvoSlamin kanssa ruveta yhtä Carina II:ta tuunaamaan, siitä tehtäs tosituning, joka kestää myös talvikäyttöä, mm. helmalevikkeet kakkosnelosesta, spoileri höyläämättömästä jne...
    Auto on jo valmiiks maalattu spraylla mattamustaks ym....
    Se on mukavaa ku on tollasia autoja missä pari kk ajoaikaa jälellä, pääsee toteuttamaan itseään :lol:
     
  11. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Olikos toi vitsi..toivottavasti :lol:

    tee octavialle mitä itse haluat, täältä ei ehkä kannata hirveesti kannatusta etsiä :rotfl:

    onhan se kuitenkin pää asia et kukin harrastaa miten ite haluaa.. vaikka sitten keräilis postimerkkejä ym..

    itse kuitenkin suosin käyttö ja harraste auton erottamista toisistaan noiden jo ylemmpänäkin kerrottujen syiden takia
     
  12. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Joo itsekin totesin sen että käyttis käyttiksenä ja säästetään rahnaa johonkin kivaan ...siihen asti pitää visioida mikä olisi mukava harrastekulkine, cruiseri vai sleepperi...molemmissa olisi puolensa, matala kaupunkiristeilijä vai joku viaton "harmaavarpunen" kireällä tekniikalla :odroll:
     
  13. vakio

    vakio 1st gear

    tuunaamaa vaa...
    elä mitää vuodelta nakki olevaa jenkkiä vaan hommaa joku mihkä voi laittaa rahaa tuunaamisee eikä kaikkia sinne tankin perukoille ku syö 20l satasella
     
  14. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    mulla olis toi käyttökikkare halvalla myynnissä!!!!

    kadett 1,6 diesel.. ei vie yhtään pensaa :x

    hyvä tuunaus aihio..osta pois vakio niin pääset sinäkin alle 5litralla satasen..ostaosta ostaosta..hyvä peli jää rahaa tuunaamiseen :odroll:

    (sorry..tais tulla provo)
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    Onkohan tää se sama "vakio" mikä siinä cossu sierra vouhottaja videossa on :lol:

    ptsiii pthiii ....vakio 2-litranen 16 ventiilinen turbo inttercooler...... :rotfl: :rotfl:
     
  16. Jome

    Jome Gearhead

    Kyllä pelkät aluvanteet käyttikseen riittää...ei kannata mitään korisarjoja ruveta väsään jne...ja jos autot vaihtuu vielä suht ripeeseen tahtiin niin sehän on sama ku antaisit autos ostajalle rahaa, että se saa tuunata... :rotfl: eli toisinsanoen oot pelkkä maksumies, mutta myyntiarvoo se ei nosta verrattuna alkuperäiseen...
     
  17. J

    J Gearhead

    ja pari riviä alempana:

    Eli tuunaat vai et? Mieli tekis kovasti mutta kaverien mieleipiteiden takia et uskalla? Halu on kova, mutta kun osaaminen puuttuu niin pitää yrittää vetää leikiks koko homma?

    Ja mitä tekemistä yllämainitulla auton raiskaamisella ja oman tyhmyyden osoittamisella on tuning/styling -harrastuksen kanssa? Onhan se tietysti ymmärrettävää että jollain tapaa muiden hyväksyntää ja huomiota pitää hakea, mutta joku raja tyhmyydellekkin pitäsi asettaa, ihan jopa omatoimisesti. Siitäpaitti tuossa menee hyvää puutavaraa ihan hukkaan.
    Tuonkin innon kun panostaisit linttaliiteriis niin menis edes johonkin tarkotukseen sekin vaiva. En tarkalleen tiedä että hyvään vai huonoon, mutta edes johonkin.

    Niin no, jokainen keskittyköön siihen mitä osaa. Mainitsemasi selostus ei kauheesti jätä arvailujen varaan että millä tasolla sielläpäin liikutaan...
     
  18. J

    J Gearhead

    Toi on hyvinpitkälti totta: useimmissä tapauksissa tunaamiset vaikuttaa ostajamäärään ja auton arvoon alentavasti. Riippuu tietysti rakentelun määrästä, mutta mitä enempi tehty, sen harvempi haluaa. Yleensä.
     
  19. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Toi on hyvinpitkälti totta: useimmissä tapauksissa tunaamiset vaikuttaa ostajamäärään ja auton arvoon alentavasti. Riippuu tietysti rakentelun määrästä, mutta mitä enempi tehty, sen harvempi haluaa. Yleensä.[/quote]

    Euroissa ja japseissa tuunaaminen vähentää varmasti ostohalukkuutta keski-ikäisessä perheen isässä, mutta vastaavasti voi lisätä ostohalua jossakin juuri kortin saaneessa.
    Jos tuota käyttökiesiä meinaisi tuunailla niin se olisi melkein tehtävä siten että osat voi nyppiä pois jos autoa meinaa tarjota liikkeeseen. Eli ei mitään radikaaleja viritelmiä paranisi laittaa.

    Jos henkilö x on puljannut tietyn vehkeen kanssa x vuotta ja saanut mahdollisesti julkisuutta lehdissä ja tapahtumissa niin auto helposti henkilöityy siihen rakentajaan ja se seuraa autoa hamaan tappiin saakka (ja uusi omistaja saa kuulla siitä,että olet sitten ostanut sen ja sen entisen auton), ellei uusi omistaja rakenna koko värkkiä uudelleen ja edellistä paremmin. Tämäkin seikka voi vähentää ostajia.
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Oishan se pitäny arvata että joku vetää palkokasvin rööriinsä tosta mun tekstistä :odroll:

    Mutta meillä nyt on tapana ollu, että kun auto alkaa lähestyä taivaanportteja, nin pitää sille yksilölle suoda taivaallinen loppunäytelmä :lol:
    Se Carina taitaa olla siinä kunnossa, ettei kukaan ala sitä enää leimaamaan,(ajoaikaa 3kk) joten haittaa ihan vitusti jos me nyt "raiskataan" se....

    Ja jos siinä mielestäsi menee hyvää puuta hukkaan, niin tuskinpa suomesta puutavara loppuu vaikka sinne helmaan nyt 2metriä kakkosnelosta meniskii :odroll:

    Ja sitten vielä linttaliiteristäni ja siitä "taidon puuttumisesta" niin vilkaseppas piruuttas vaikkapa tuota kuvaa http://public.fotki.com/freetimecruiser ... t0068.html ja jos vielä itkettää se taidonpuute, niin suksi laduille :wink:


    No huhhuh, tulipahan taas avauduttua, hyvää uuttavuotta! :p
     

Kerro tästä muillekin!