Alkuaikojen kisoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja a522ni, 28.12.2008.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    pprcuda kirjoitti:
    "Vaihtakaa vaarit jo levyä."
    Siis mitän vitun levyä, mulla soi vieläkin vinyylillä -v73 Hurriganesin Rock'n Roll All night Long, ei joka päivä mut fiilistelyä varten.Viime vuonna 50v rikki, mutta älä hauku vielä vaaariks , tyttö on jo16v et kohta saa KEHUA vaariks(Kimi2:sesta en tiedä onko vaariasteelle päässy mut tiedä vaikka kuuntelis räppiä,mut fiboja saa joka musiiikin kuuntelusta) Jos olen jotain loukannut kirjoitusellani niin so wat'h (suomeksi "vitunkoväliäsilläon".
    Tosiasiahan on että Suomen Dracg Race kulttuuri alkoi todenteolla syntyä -80 luvun loppupuolella ja silloin yleisö tuli katsomaan KATUAUTO kisoja.
    Luulisin että, FHRA sai aikanaan oman osuuden potista millä aloitti nykyisten kisojen järjestämisen.

    Onko nyt FHRA varmuus siitä ketkä ovat 20 vuoden päästä euroopan huippuja , koska näitä ET/SREET ryhmiä yritetään nyt ajaa alas.
    Eikö olisi järkevämpää nostaa näiden luokkien näkyväisyttä, jotta tulevat PAAVALIT, LEHTIMÄET, HORTOT + MONI MONI MUU. Sais sen todellisen kipinän ajamiseen eikä pelkän 2 luokan kohtelun FHRA:n taholta.

    Arto Byckling ET 1313
     
    Galaxie61 tykkää tästä.
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    HEI, taa on nostalkia palsta :soosoo:
    Menkaa poraamaan tonne FHRAn paltalle kun tunnette ittenne vaarin kohdelluiksi niiden taholta.
    Sitten kun on 30v menny tasta vaarin kohtelusta niin sitten avataan tanne ''street nostalgia->FHRA kiusasi meita 2009'' topikki :wink:

    Mutta nyt asiaan.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Olin kylla paikalla 8) Kyllakin vaan 9v joten muistikuvat on aika kalysia. :rotfl:
    Lahtisen Fargo on jostain kumman syysta jaany mieleen, siina kun luki kapellin kyljessa ''Porin torttu ja muna'', ja se etta kentalla oli niin sileita kivia :eek: Ei tainnu kauheesti kilpurit kiinnostaa.
    Rayskalasta muista noilta ajoilta paljon enenpi, mutta se on taas eri juttu.

    Kylla me jotain touhua ollaan suunniteltu etta tonne kisaan tarttis saada, ainakin mainostetaan sita juhlakisana jossei muuta :rotfl:
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Hienoa et olit paikalla heti alusta lähtien,itse noita kisoja tutkailin vaan V8:n välityksellä ja samana vuonna oltiin sitten jo Kokkolan näyttelyssä ja siitä ei sit näemmä ollut enää paluuta ja tuolta näyttelystä on vielä tarra tallella 8)
     
  5. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Onko jollakin videolla Pekka Penttilän Dartin kiskaisua, se kun on vähän tapetilla just nyt.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    'FHRA Historia 1972-2002' dvd:llä on vanhoja kisapätkiä jonkin verran mm. Räyskälä 1977 jossa Pekan dartti näkyy ainakin yhdessä lähdössä. Lisäksi samaisella levyllä olevissa Keimolan pätkissä taitaa vilahtaa myös herran eka dartti.
     
  7. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Muistaako kukaan, ja oliko jopa paikalla, kun vuonna 1974 Keimolassa ajettiin eka Drag kisa Suomessa? Jostakin syystä tämä kisa on jäänyt unholaan.
    Olisko jollakin tuloksia? Ja kuvia?
    Minä olin 1965 Old 98 4dr pirssillä. Kuuluuttaja huusi "Ruumisauto Ruotsista tulee viivalle!" :) . Kai siksi kun auto oli korpin musta. Taisi vain Wareliuksen veljekset Fairlanella (?) ja Leinon Pekka Polaralla olla nopeampia vakio luokassa. Aikani, muistaakseni, oli 14.80.
    Oli muuten rentoa hommaa; kun minulla ei ollut kun lannevyo katsastaja pyysi lainaamaan joltakin 4-pistevyot ja "panemaan päät penkin selkänojien väliin". Niin tehtiin ja hengissä säilyttiin vaikka Saunalenkissä (suora päättyi 180 asteen mutkaan) tuli happipaikka kun olin löysännyt kaikki remmit lipsuvaksi lisätehon toivossa...
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ettei kuitenkin olis ollut '75? Tota '75 kisaa ainakin mainostettiin ensimmäisenä ja sitä on dokumentoitu vauhdinmaailmalehdessä sekävaikkapa FHRA:lta saatavassa DVD:ssä. mut oliks '74kin jo jotain? Luppe varmaan tietää.
     
  9. luppes

    luppes 1st gear

    Eka kisa oli -75 keimolassa.
    Muistaakseni Hynysen Topi ja hänestä varmaan on tässä kysymys, oli mukana vasta -76.
    Muistan kyllä Mustan Oldsin Ruottin kilvissä.

    - Luppe -
     
  10. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Yes Sir!
    Jos oli noin en kiistä vaan kiitän oikaisusta. Mun tulpat nokeutuneet muissakin asioissa....
    Mistäs ne 1976 tulokset saisi? Google ei löydä mitään, tai en osa "kysyä" oikein.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    On noista Keimolan kisoista jtn kuvia, lähinnä muistissa. 75 olin mukana mutta 76 pääsin vasta loppumetreillä mukaan kun olin intissä ja kesti ennen kuin pääsin puntikselle. Siellä olin. Ajat 14.67 ja 14.76 jääneet mieleen. Toisen ajoi Pekka Leino Ja toisen Kaj Svensson. Ne oli kovia aikoja silloin, niin kuin Urpon Waxenberg Mesen 14.9. Niistä tuli tavitteita mitkä sain rikki, mutta silloin isot pojat ajoi jo 11sek aikoja täällä.
    Keimolan nopein oli muistaakseni sivuvaunu Kawa. Chicken Fuckers MC ajoi sillä Stadissakin Keimolaa kunnioittaen joskus 10v tuon jälkeen silloisillä peltisillä puuhalapuilla. Käsittääkseni, ainakin identiteetti oli sama.
    Vitu näppis sikailee, muta aiheeseen. Räyskälän ekat skabat hyvin muistissa jo nyt dementoidun repelin lantussa. Porilaisten Fargo nähtiin myös V8 lehden kuvassa. Porin Torttu ja Muna, takaluukussa mikä oli alas käännetty luki PERSE. Toisella puolella luki Kiikoisten Keppi & Saha.
    Tuota Fargoa ihmeteltiin ja sitä jengiä. Ilmeisesti osa oli ruottista ja ainakin pari täältä suame tsikakosta. Niiden kunkulla oli natsikypärä päässä ja roistomallin raybanit. Aika pulska äijä nahkarotsissa ja liiveissä mitkä oli täynnä jotain täällä enen näkemätöintiä amerikan merkkejä kulki pitkin tonttia farkut niin alhaalla että puolet perseestä näkyi. Sillä oli elävä sika kainalossa ja todella vinkui kuin sika. Joivat aamuun asti vinaa vaikka kisat oli ohi. Ai mistä tiedän? Taisi olla nimim Putte?
    Hups repelin ot, miten tää liitty drag raceen?
     
  12. supo

    supo Double Gearhead

    Mikä vuosi oli kun Naarajärven lentokentällä oli kisat,Ne missä meikäläinen kävi niin taisi sataa pois(oliko vain yhden kerran).Ei päästy kuin lomatrion parkkiin yöksi ja muisteleisin että Sunnuntai aamuna satoi vettä ainakin puolilla päivin jolloin läksimme pois.Voiiko olla 1980 tai jotain.Joo,noissa Hangon katuauto kisoissa oli tunnelmaa,käytiin muistaakseni 11 kertaa peräkkäin hesa cruising-Hangon katuauto kisat- Forssan pick-nick reissu elokuun alussa!!
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Naarajärvi oli myös muistaakseni 1980.
    Jossain oon mielstäni nähnyt myös '76 kisan tuloksia, itekin olin siellä kattomassa mutta oldsi ei oo jäänyt mieleen. Reilu kymmenvuotiaalle riitti purtavaa paikallisten tuttujen laitteiden (puotila/itähelsinki) edesottamuksissa, ja niiden ulkopulelta mieliin jäi lähinnä Aholan Eskon kittifarkku, tietty Quick silver corvette ja Beaver Rocker. Muitakin toki, mutta noi päällimmäisinä. Oldsista ei mitään mielikuvaa? :( Mut myös tota '76 Keimolan kisaa mun mielestä on aika hyvin kuvattuna FHRA:lta saatavalla DVD:llä-
     
  14. -31

    -31 Gearhead


    Tämmösen löysin. Heikki muistanee oikein. Kauan siitä alkaa jokatapauksessa olla.
     
  15. homer

    homer Double Gearhead

    Juttu Naarajärven kisasta oli kyllä vuoden 1981 kasissa.
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    :rotfl: :rotfl: Tuttua sakkia. Siina pyori muutama ukko kun sillon asusteli ruottin puolella ja kavi hairikoimassa 4dtolppa miesten paivaunia Challegereillaan ja avo 442 Oldseillaan :-?
    Fargon omistaja oli sillon Koffin/Porin Oluttehtaan mainostoimistossa hommissa ja toi takalaudan teksti oli tietty tehty PEPSI tekstin tyyliin.
    Se ajeli silla aina takalauta alhaalla ja kun polliisit pysaytti ja kaski nostaa takalaudan ylos kun valot ei nay. Kun lauta oli ylhaalla niin polliisi yleensa sanoi etta ''oho, antaa olla alhaalla vaan''. Valilla sitten lahti kilvet :rotfl:

    Nyt kun tukevasti ollaan OTssa niin:
    Onkos kellaan muuten tietoa missa toi Fargo nykyaan seilaa? Turun kintaalla joku sita kauppaili muutama vuosi sitten keltasessa lehdessa mutten hokannu ottaa sillo numeroa talteen.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Naarajärvellä oli kisat vain kerran ja se oli 1981 ja taisi olla elokuuta. Samassa yhteydessä oli Loma-Trion leirintäalueella FHRA:n kokoontumisajot. Järvenpäästä paikalle saapui viisi heppua melkein uudella etuveto Buick Skylarkilla ja asuntovaunulla, jotka lainasin faijalta. Ton reissun jälkeen en muuten enää saanutkaan asuntovaunua lainaksi jostain kumman syystä.
     
  18. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    No, löytyihän tulokset kun käytin Kuukkelissa "Kiihdytyskisat" eikä Drag Racing!
    http://www.nosdrags.net/fnra/1976.html
    Ja Bo Wareliuksen auto oli Galaxy, ei Fairlane. Niin se muisti pätkii....
    Mun 1965 Old 98 oli tavalliseksi "Tolppaneekeriksi" yllättävän nopea ja moni muukin mun lisäksi ihmetteli kulkua. Löysin auton makaamassa mahallaan Tukholman parkkipaikalta raiskattuna. Vuoden duuni kylmässä venevajassa ja auto palasi henkiin ja liikkui alle 15 sek 1/4 maili vaivattomasti.
     
  19. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Ja pätkii edelleen. Galaxy on etuvetoinen jääkiekkoäidin tila-auto. Toivottavasti kunkku Warelius ei edes huumorimielessä koske moiseen. Kyseessä lienee ollut Galaxie.
     
  20. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Heheh! Jotenkin tulee nuoruusvuodet mieleen. 80-luvun alussa kävin 2 ekaa kouluvuotta Kuusankosken Rekolassa. Paikallisilla raggareilla oli joku 4d Mopar, tietenkin musta. Kuski oli pitkä ja hoikka ja päässä sellanen ajurin skotsa. Nykyään se varmaan tuo useimmille mieleen Tom of Finlandin, mut silloin se näytti aika rajulta. "Talviautona" heeboilla oli kakkoskorinen Crown-farkku. Erään koulupäivän jälkeen sitä lähdettiin ihmettelemään joukolla, kun hunsvotit oli kääntäneet sen katolleen jotain remonttia varten.
    Tuohon aikaan pakoputkiviritteinen amerikanrauta ei ollut sen suurempi meluongelma, kuin muutkaan autot (paitsi sosiaalisesti tietysti). Kerrostaloyhtiön talkkarilla oli Fiat 126 ja kun sen käynnisti ryyppy päällä , niin meteli kuului taatusti 3 km:n säteellä.
     

Kerro tästä muillekin!