Alkuaikojen kisoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja a522ni, 28.12.2008.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Minä taas muistan ettei se ollut "heiluttelua" vaan paikallaan pitämistä.
    Molemmin puolin oli kavereita työntämässä ettei liiku sivusuunnassa,
    Mulla on muutamia kuviakin asiasta.

    Muistan myös että kaveri jolla oli harja ja sankko, ja sankossa "jotain liimaa", kysyi "Haluatko?!

    Itse en ottanut lisäpitoa. Oli vaan eduksi pieni sutiminen startissa kun starttasi automaatilla.

    Noin mentiin Keimolan harjoituskisassa 1976 jossa olin mukana.
     
    kerkko ja Peeaa tykkäävät tästä.
  2. Millä sitä oltiin silloin liikeenteessä ja millaista vauhtia silloin oli?
     
  3. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Juu, itsekin olen ollut nojailemassa kaverin auton kylkeen burniksessa Räyskälässä tai Härmälässä aikoinaan. Eikä kyllä mitenkään heiluteltu, vaan yritettiin pitää paikoillaan, ettei lähde perä sivulle. Voi olla että toimittiin väärin...o_O. Sitten lorautettiin VHT drag bitea renkaan eteen ja sutaistiin kevyesti, että liimaa tuli renkaan ympäri.
     
    kerkko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vai onko tuo burnisauton kylkeen nojailu tullut siitä kun kadulla jos burnaa niin tien kaltevuuden takia auto pyrkii aina poikittain? Harvoin tie tai katu suorassa on... Samaa sitten jatkettu kisoissa, vaikkei alkuperäistä tarvetta ehkä olekaan?o_O
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tein '65 Olds 98 4dr sedanin Standart luokkaan Tukholman parkkipaikalta löytämästäni romusta. Aloin ajaa Kistassa Ruotsissa laittomia yökisoja. Sitten Keimolaan v 1976.

    Kone onnistui hyvin; Paras aika oli 14,82 joka oli silloin kova aika.

    Alla FHRAn sivuilta ajat S ja MS luokkaan.
    Siinä ei ole kaikkia aikoja ym mutta antaa suuntaa missä mentiin.
    Mulla 5s paras aika Keimolassa ja vuoden 3s paras Std luokassa vaikkei ole listattu.
    En päässyt ajamaan loppukisaan kun jotkut "Sportti-Jenkki" kuskit protestoi...
    4dr sedan ei kuulemma sopinut mukaan! Esko Aholan stw sopi.
    Oikea syy oli ajoin sekunnin, pari, parempia aikoja.

    Ei haitannut, mulle drag racing oli aina rakentamista josta sain nautintoa.
    Jos ei aja Funny Car'illa tai Top Dragster'illä ei se tunnu kilvan ajolta.
    Timo Lehtimäki sanoi samaa... ja siksi meni top-luokkaan.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    1976 Keimola
    Parhaat ajat
    1. Peter Nordström ( S ) Chevrolet Corvette -66 10.72
    2. Jan Södeberg ( S ) Chevrolet Nova -67 13.38
    3. Asko Sihvola Plymouth Duster -70 14.38
    4. Pekka Leino Dodge Polara 500 -64 14.53
    5. Toivo Hynynen Oldsmobile 98 14.96

    Tähän vielä vuoden -76 kovimmat noteeraukset
    Standard
    Bo Warelius Ford Calaxie -67 428 cid 14.58
    Kauko Gustafsson Dodge Challenger -70 440 cid 14.72
    Markku Aalto Dodge Monaco -67 440 cid 15.08
    Modified Standard
    Pekka Leino Dodge Polara 500 -64 440 cid 13.62
    Erkki Parnila Plymouth Duster -70 340 cid 13.71
    Esko Ahola Plymouth Belvedere STW 440 13.78
    Street Altered
    Jouko Wilander Ford Cortina 428 cid 15.86
    Ralf Laitinen Volvo 544 2.0 l 16.85
    Bengt Lindfors VW kupla 1,6 L 17.32

    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
     
    eeko, Kustom STW, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    ^^
    Tuntuu aika hurjalta tuo Nordströmin aika vuonna -76 !? o_O
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Juu, muuttui aika äkkiä autot lukollisiksi, jos niillä yhtään haluttiin kovempaa mennä. Oltiin Boban kanssa molemmat -76 Keimolassa heiluttelemassa ja ihan tarkoituksella, niin et ois molemmat renkaat saatu pitävemmiksi. Lukot oli silloin kova sana ja jos ei rahat riittänyt, niin "kemppi" auttoi. Totta kyllä, myöhemmin lukollisella tien kaltevuus aiheuttaa vinoon menon ja siksi sitä hommaa jatkettiin kiinnipito-tavoitteella. Kaikki lentokentät ja tietkin on ojiin päin kallellaa, jotta vedet poistuisi. Ite ehdin 1977 Dartilla Keimolaan mukaan ja ajoin ihan finaaliin asti Reinon Mussea vastaan. Edelleenkään en tiedä kumpi voitti?? Joulukuusi käännettiin Reinon pyynnöstä 180*, jotta tasoitus annettais mulle, mutta vasemalle radalle. Sen myötä Reinon puolelle syttyi punavalo??? Ja se tasoituskin oli jotain muuta ku piti. No syntyi siinä mun Dartin ennätys 14,79:cool::cool: (-65 GT 273+4sp+7 1/4" ilman lukkoa)

    t.AM
     
    kerkko, TopyCa ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Oliko sulla korkealle kiertävä 273 Commando?

    "In '66 there was a 275 horse version of the 273 available in the Dodge line only. It was only available in the D Dart and was a factory built car to compete in the NHRA D-Stock classes."

    Tein sellaisen Ruotsissa kaverille. Osat sain Mopar dealeriltä Losiksesta. Olivat seinällä näytillä!
    Kesti kauan ja monta matkaa kunnes suostui myymään...
    Tuli nopea -67 Dart GT. Ajoi Kistassa alle 14 avo vakio perällä ja ei saanut 4sta silmään aavikko perällä.
    Kun myi uusi omistaja osti kunnon laatikon, lukkoperän ja alkoi voittaa kisoja.
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Eipä ollut Commando, vaikka tais siinä olla liki samat tehot. Se oli porattu jo valmiiksi .040" yli kun mulle tuli, mutta kun se jonkin verrran huohotti jo purin sen ekan kesän jälkeen 76-77 talvella. Opiskelijan budjetilla sen vain rengastin ja käteen sattui Koivusen tai Arwidsonin kautta Sealed Powerin ChromeEx-renkaat. Vasta paljon myöhemmin tajusin mitä hyvää olin saanut. No sillä alakerrasta tuli "pullo" ja hankin siihen Iskyn 286* .454 -nokan ja päälle vielä Holleyn Street Dom. sarja ja 600 Holley vac. Venttiilijouset tuli Blomin Lexan Ponun 400n vakiot, yli jääneet. Kansia kait vähän yritin porttaillakin ja otettiin niistä myös pieni siivu pois, puristukset tais lähennellä 9,5 tjsp?? Näillä eväillä se kiersikin iloisesti 6500 rpm asti. Parhaimmillaan se puski takapyöristä Vehon dynossa 185hp ja vielä oli toisioläppä lisää aukeamassa, kun piti "kurittaminen" lopettaa kun auto meinasi karata dynon päältä. Olihan mulla tarkoitus sitä vielä jalostaa, tykkäsin auton "luonteesta" ja melkein jo tilasin kapean 8 3/4" akselinkin, mutta kun kohtalo päätti toisin.
    Samassa Keimolan iltakisassa, oisko ollut tiistai?? Mun nyky harrasteella ajettiin Standardin voittoon sillä 14,3x ajalla, joka löytyy siitä Top 30 listalta vuosien takaa.

    t. AM
     
    TopyCa, tapio.t ja kerkko tykkäävät tästä.
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Sait pikku budjetilla hyvän tuloksen :)

    Löysin hyvän jutun Commandosta. Siinä samat osat mitä sain ostaa Alhambran Direct Connection diileriltä. Imusarja tosin oli modernimpi ja alumiiniä.

    En silloin tiennyt että oli vain 50 kpl (!) autoja tehty tehtaan toimesta noilla osilla ja specseillä Drag luokitukseen. Irtosarjojen määrää en osaa sanoa mutta ko kone ei saanut suurta seurantaa kuten myöhempi 340.
    273 oli malli 340 koneelle jota pidetään yhtenä parhaana koneena.

    Pakosarjoissa sama ongelma kuten tuossa jutussa - piti hitsata että tiivistyi. Vanhoissa kansissa eri aukot. Imusarjaakin piti työstää ja tehdä epoksi juttuja että tiivistyi.

    Kokeilin ensin liian suurta kaasaria - 750cfm - mutta 660 tai 600 (en muista kumpi) vacum toisioilla toimi parhaiten, kuten sinulla. Tiheä perä olisi auttanut suuremman kanssa jolla kiersi yli 7000 mutta hyytyi aluksi viivalle.
    Vacum toision säätö oli milenkiintoinen; Auton nokka puuta vasten, omistaja Leevi kaasuttamaan ja minä makasin konehuoneessa ja säädin aukeamis RPM kohtaa!
    (Tein saman oman Olds'in kanssa ja onnistuin yhtä hyvin)

    https://www.motortrend.com/how-to/testing-mopar-273-power-pak-dyno/
     
    dart -66 tykkää tästä.
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    Näitä vanhoja tarinoita autojen rakentamisesta ja paremman varttimailiajan metsästämisestä on mukava lukea.
    Jatkakaa kirjoittelua.
    Jos 15s. alitus oli kova sana, niin minkälaisia oli osallistujamäärät?
    Renkaina vissiin käytettiin tavallisia kapeita suvikumeja, mistä laskettiin paineita alas?
    Mistä ostitte osia 80-luvulla ja minkälainen oli osatarjonta?
     
    FuryIII '71 ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Kysymyksiin yksi lisää; mistä löytyi tietoa? Aika ennen nettiä oli huomattavasti haasteellisempi tuon suhteen.
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. Tokkopa kovin moni muukaan tuolloin oli koskaan kuullut D/Dartista? Nykypäivänä internetistä voi lukea kaikkea sellasta..no tämä siitä lyhyesti:

    Sold as part of the Ellis Collection at Dana Mecum’s 2009 Original Spring Classic Auction for $40,000 USD. Described as “The 1966 Dodge D/Dart was a Factory Dart package built solely for drag racing. The 273 v8 was rated at 275hp and weighing in at just over 2900 lbs. The car qualified for NHRA’s D/Stock category.

    Dodge’s normally aspired high performance 273 was rated at 235hp. The extra 40hp the D/Dart produced was basic hotrodding. Off the speedshop shelf bolt on’s included Racer Brown valve springs, a Camcraft 284-degree .500″ lift cam, Doug’s Headers, and a Holley 4160 bolted to the stock intake. All were equipped with the A-833 4 Speed and a Hurst shifter, Weber clutch components, and an 8 3/4 Suregrip with 4.86 gears. Unavailable for this car were air conditioning and a warranty. There were no external badging or markings to note the D/Dart package over a regular Dart GT.

    The picture in the 1966 Car Craft article was of a white Dart GT with Cragar S/S mag wheels. They tested the car at 14.33 @ 92.21 mph.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käsittääkseni niihin Bernerin tekemiin ralliValiantteihin tuli tehtaalta super-Commando koneet, mene ja tiedä.
     
  15. Mä olen ymmärtänyt, että ne Bernerin oli niitä 235 heppasia.

    Näissä D/Darteissa sitä oli vähän lisää viritetty vielä tehtaan puolelta noilla edellä mainituilla osilla. Voin kyllä olla väärässäkin..
     
    Muokattu: 14.9.2024
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Jep. Oikeilla jäljillä ootte kaikki. Bernerin -66 Valiantit oli Commandoja (Super Commando lienee 383nen?) ja semmoisina suoraan tehtaalta tilattu. Pellellä oli yksi niistä (BBM-28) ja tulihan silläkin ajettua. Siinähän oli nokka samaa luokkaa kuin omanikin, mutta 4V Carter tais olla tehtaan oman imusarjan päällä? Männät oli pattipäät, oisko ollut 10,5 -11 puristukset ja tehdas ilmoitti siitä 235hp. Silti niillä ei ollut FIAn luokitusta Valiantin hyttiin vaan Barracudaan ja sen vuoksi niillä ei "uskallettu" ulkomaille lähteä kisaamaan, vaan ajeltiin vain Suomessa. D-Dartissa oli sit vielä isompaa venttiiliä ja enemmän puristuksia ja jopa kolot sylinteriputkessa venttiilejä varten. Noissa64-65 ja 66-> vuosien 273ssa oli vielä yksi merkittävä ero kansissa. Imusarjan pultit oli eri kulmassa 55*/60* ja pulttien kokokin oli eri 5/16" / 3/8". Sen vuoksi noihin vanhempiin ei edes löytynyt suoraan sopivaa imusarjaa, joten jouduin omatkin reiät vinoiksi kairaamaan, jotta ne niihin -65 kansiin sain sopimaan.
    Joo, oli elämä hieman vaikeampaa ilman nettiä ja muiden kokemuksia. Tilailtiin paljon ameriikan lehtiä PHR, HR jne ja niitä luettiin puhki asti. Samoin tilailtiin kirjallisuutta ja osiakin lehdissä olleiden mainosten ja artikkeleiden perusteella jo siis 70-luvulla. 80-luvullahan täältä löytyi jo parikin "Speed Shopia" joiden avulla sai tietoakin lisää ja jotain tavaroita oli jopa hyllyssä, esim. Holleyn suuttimia ja tiivisteitä. Kun Pellen kanssa "valmistauduimme" -77 Keimolan koitokseen, purimme Holleyt samalle pöydälle ja säädimme niitä parhaan kykymme ja opittujen kikkojen kanssa. Porasin mm. toisio puolen suutinlevyn reikiä isommaksi, jotta meidän kevyempi bensa ei vie seoksia liian laihalle ja taisimme yön testien myötä vaihtaa keskenämme ensiö puolen suuttimetkin kokeeksi. Testi metodina toimi sutimisen pituus mm. persedynon ohella. Eihän silloin saanut A-body Moppeen edes peltisarjoja kaupasta. Ehkä jotkut fenderwellit oli kovaan hintaan tarjolla. Niiden kanssa olis ollut katsurien kanssa varmaan siihen aikaan kunnon haasteet.

    t. AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. Hah, nyt pääsemme aiheeseen, jota olen joskus yrittänyt selvittää.

    Oliko tuo Bernerin ralli-Vallun nokka vakio Commando -nokka vai sitten sellanen, joka oli muutamaan 60-luvun luokittelukirjaan kirjoitettu:

    [​IMG]
    eli 288/284 asteinen nokka. Tästä ei tunnu kukaan tietävän yhtään mitään tässä maailmankaikkeudessa. Oma arvaukseni on, että sen tekijä on sama kuin tuon D/Dartin, eli Camcraft tai sitten Racer Brown, joka teki alkuaikoina nokkia Moparille.

    Noihin varhaisiin 273:siin sopii Edelbrockin D4B. Se, että saiko sellasia tai tiesikö sen olemassa olosta kukaan Härmässä on toinen juttu. Ja kolmas on, että olisko se sopinut sen ajan virittäjille..
     
  18. fmila

    fmila Gearhead

    No eipä sitä tietoa alkuun ollut yhtään imusarjoista ja niiden eroista. Omat kriteerit oli lähinnä kunhan siihen 4-reikäisen Holleyn päälle saa. Aiemmin mainitun Blomin Lexan kumppani sattui olemaan Rautakirjassa töissä. Sitä kautta Lexa onnistui tilaamaan minullekin "viritysoppaan" U-DO-IT". Se oli siis pelkkää SBMn sielunelämää. Siinä mainittiin tuo D-Dart ja sen specsit. Siinä oli myös hyvä taulukko koskien kansien höyläämistä. Taulukossa oli arvot myös imupuolen höyläyksen tarpeesta kannesta höylätyn määrän mukaan. Samoin tarkat kikat mistä kanavia kannattaa kairata ja mistä ei. Harmi vaan, olen se jollekin kauan sitten lainannut "yökylään", eikä se olen sen koomin palautunut. Siinä oli hyviä vinkkejä jo ennen kuin Mopperaamattu oli edes ilmestynyt. Mutta tuohon Commandon nokka-akseliin en osaa ottaa kantaa mitenkään. Kun itselleni sen Iskyn kepin tilasin, ni sitä pari "ikiharrastajaa" suositteli, et se ois liki sama kuin Racer Brownin Commando nokka??? Ehkä Juha B. voisi olla asiasta selvillä paremmin. Alku kesästä Keravalla hänen kanssaan tuosta BBM-28sta keskusteltiin ja hän tiesi paljon oikeaa tietoa niiden alkuperästä ja Suomeen tulosta ja paremmin kuin ne "huhut" mitä mun korviin on kantautunut. Ajoihan niillä aikoinaan useampikin Suomalainen ralli- ja rataässä. Yhden "mestarin" kanssa joskus sain yhden "työlounaan" ohessa juteltuakin. Kun hän sitä aiempaan Volvoonsa vertasi, ni oli se hänenkin mielestä paljon Volvoa nopeampi, "painoa ja kokoa liki sama, mutta tehoa tuplat".

    t.AM
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistelin vain, kun kaverillani oli yksi noista rallivalluista, joka tuhoutui kolarissa Turussa, ja siinä teksti lokasuojassa -super commando, mutta tarrat saattoivat olla mistä vain kotoisin.
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Omia Keimolan ajan Olds trick'ejä oli mm;

    1. Eteen 4bar painetta. Taakse vain 1 bar, antaa enemmän kosketuspintaa ja tiheämpi välitys.
    2. Kaikki remmit löysälle ja kampuran uraan reilusti öljytikusta luikastusta ennen lähtöä.
    - tuo kikka melkin aiheutti ajon suohon maalin jälkeen... ohjaus oli äärettömän raskas
    3. Jarrukengät löysälle muutaman napsauksen. Sekin lisäsi jännitystä maalin jälkeen...
    4. Tankki täyteen ja letkuun looppi ennen pumppua ettei hörppää ilmaa.
    5. Kaasarin pinnat max ylös
    6. Sytytys kiinteäksi, ei vacum eikä keskipakoa. Voi kohdentaa roottorin ja jakajan kannen navat kohdalleen.
    7. Ilman putsari pois kotelosta.
    8. Niin - se paras(?). Alensin keinuvipupukkeja n 2mm. Silloin nokka toimii max, nostot ja ajoitus kuin kiinteillä nostajilla.

    Kai sitä oli muutakin "blue print" kikkaa mutten muista. Noita opin Jenkessä ja Ruotsissa.
     

Kerro tästä muillekin!