Alkuaikojen kisoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja a522ni, 28.12.2008.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Commandon pattipäämännät käännetään tietenkin siten, että männät vaihdetaan lohkossa vasemmalta oikealle ja päin vastoin. Näin tulevat venttiilisyvennyksetkin oikealle kohdalle."

    Tuleeko? Kun imu ja pako kolot erilaiset. Imut paukkuu mäntään, kolot liian pienet....
     
  2. Jos katsoo kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Niin sanoisin, että ei ole ylivoimainen projekti saada männät väärinpäinkin.

    Tämä väärinpäinkikka oli kai mainittu vanhoissa Moparin viriohjeissakin. Kuinka paljon siitä on oikeasti hyötyä? Sen haluaisin tietää..

    Joka tapauksessa Tony -setäkin niistä on jaksanut selittää (..tai no mistä hän ei jaksaisi..)

     
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Muistan kuinka tarkasti piti avartaa, ja ehkä syventääkin, Direct Connection mäntien venakoloja. Niitä jotka tuli D Dart'in paketin mukana.
    Ne olivat korkeampaa rutistusta, lievä vino patti päässä. Imukolot olivat isommat ja syvemmät kuin perus moottorissa.

    Tein kakun lasten muovailuvahasta männän päähän ja testasin varovasti ja avarsin tarpeen mukaan. Hyvä tuli.
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    Eihän se tehon lisäys sitä tosi asiaa muuta, et se alkoi olemaan aika painava. Volvot se jätti hyvinkin taakseen, jos ei kisoja viety ihan pienille kärrypoluille. Toi luokitus ongelma oli varmasti se suurin ongelma, eihän Tehdasta kauheesti FIAn säännöt ja luokitukset kiinnosta rallin osalta, radalle taas Barracuda on Tehtaan kannalta näyttävämpi ja myyvempi kohde. Mutta saatiin me se vielä 1975 parempaan vauhtiin kuin parhaat junnut uusien Escojensa kanssa. Toki pätkä oli meille tuttu, oltiinhan se sattumoisin Mantsa-prätkillä (lue: enduro) tullut ajettua moneen kertaan jo vuosien ajan. Kuitenkin herätti kummastusta ja kunnioitustakin 8 sekan pohjat 8 kilsan pätkällä, joka oli meidän paras suoritus jos muihin verrataan. Eihän meillä ollut mitään käsitystä miten meillä sujuu ja siksi jätettiin leikki kesken 3n pätkän jälkeen kun 4lla mentiin jo perä edellä puuhun. Tulevan talven hakkikset oli jo ihan loppu, vaikka ne oli jo käännetty toisin päinkin. Mutta hauskaa oli koko rahan edestä, varsinkin maalissa kun "kaksoviesella taksilla" johdettiin oikeita "ralliautoja" sen 3n pätkän jälkeen. Ajamalla me se takas tielle saatiin sieltä männyn juurestakin, kesti vaan hetken aikaa et se suostui käymään lähtemään uudelleen, carteri oli läikyttänyt sen verran tavaraa kurkkuihinsa, et oli kunnolla jurrissa 273nen.

    t.AM
     
    Peeaa, kerkko ja MJF tykkäävät tästä.
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Volvot se jätti hyvinkin taakseen, jos ei kisoja viety ihan pienille kärrypoluille."

    No joo.....
    Mutta facta oli kun Raimo Kossila siirtyi PV544 rattiin tulokset parani paljon :)

    https://www.ewrc-results.com/profile/52404-raimo-kossila/

    Mitä näyttävyyteen tulee Kossila ja V8 Valle oli minunkin suosikki. Olin Itä-Rallissa ja kun Valle tuli ovi edellä puskista kansa hurrasi!

    Toinen jota ihmeteltiin oli Onni Vilkas S-luokan Mersulla kärripoluilla! Ei mennyt kovaa mutta hyvä show köyhälle kansalle.

    Timo Mäkinen oli kisassa kovin. Siinä ihmeteltiin kuinka niin iso mies sopii Koirankoppiin!

    1963 Ford Falcon V8 Team Montessa;
    Voitti kaikki nopeus pikikset mutta kun oli tasa-ajo pätkiä ja muuta huuhaata 850cc 2-T SAAB Erik Carlson voitti kaikki. Jo toisen kerran...
    2500 mailia kisaa, 292 osanottajaa ja PALJON Ranskan byrokratiaa.... Kova kisa.



    Kivoja kuvia wanhoista ralleista:
    https://www.pinterest.com/jharris1005/monte-carlo-falcons-1963-64/
     
    Muokattu: 16.9.2024
    Ford67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. fmila

    fmila Gearhead

    No palataanpa välillä Stripille, johan tota rallia tuli ajettua reippaasti.
    Miglulle nokka infoa, kun löysin Tallin kätköistä Hansenin "Stora Katalog 76-77"
    Mun nokka oli Iskyn # 390160 ja Grind B-603
    Intake 35-71
    Exhaust 71-35
    Lift .448"
    Duration 286*
    Price 115$

    Toi kaikki oli siinä "stora katalogissa" kopioituna suoraan Iskyn luettelosta.
    t. AM
     
  7. Formula S

    Formula S 2nd gear

    Menestynein Falcon-ässä oli Bosse "kungens kurir" Ljungfeldt, liikanimi siitä, että mies toimi siviilissä Ruotsin kuninkaan autonkuljettajana.

    Falconien varsinainen rynnäkkö koettiin 1964, kun Ford ilmoitti Monteen peräti 8 tehdastiimin Falconia, joiden puikkoihin oli rekrytoitu huippunimiä; Bo Ljungfeldt, Peter Harper, Jo Schlesser, Henri Greder, Peter Jopp, Graham Hill jne. Alan Mann Racing oli laatinut niille II-ryhmän mielikuvitusluokkarin, jossa käytännössä koko kori sai olla alumiinia tai lasikuitua - takalokasuojia myöten. Luokituspaino oli näillä eväin alle tonnin ja Ford väitti kirkkain silmin, että autoja oli valmistettu II-ryhmän luokitukseen vaadittavat 1000 kappaletta niillä varusteilla!

    Kilpailun nopein kuljettaja ei kuitenkaan ajanut Falconilla. Hän oli Esko Keinänen tehtaan Michiganin-kilpisellä kokoteräs-Valiantilla. Esko pani kaikkia huolella pataan kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella ja karkasi kohti voittoa yli minuutin johdon turvin. Jäljellä oli enää kaksi erikoiskoetta ja helppo viimeinen EK Monacon GP-radalla, kun seiskavarttinen perä antautui vuorilla. Kukaan ei enää olisi saanut Keinästä ajamalla kiinni, mutta minkä teet? Uroteko vaipui historian hämäriin, sillä keskeyttäneiden pätkäajat eivät jääneet elämään tuloksissa. Tallipäälliköt tietenkin huomasivat suorituksen ja Keinänen kiinnitettiin Fordin tehdaskuljettajaksi vielä samana keväänä.

    Ljungfeldt ajoi lopulta -64 Montessa toiseksi Paddy Hopkirkin Minin jälkeen. On tärkeä huomata, että pikkuautojen menestys perustui tasoituskertoimiin, Keinäsen ja Ljungfeldtin absoluuttiset ajat olivat omassa luokassaan, mutta niille laskettiin ranskalaisten keksimän kaavan mukaan kerroin kilpailun tasoittamiseksi luokkien kesken. Tämä käytäntö oli vallalla tuon ajan ralleissa yleisemminkin, joten lopputuloksista ei suoraan voi päätellä eri autojen nopeutta.

    Eskon suoritukset Valiantilla johtivat suoraan Bernerin kilpatallin perustamiseen kaksi vuotta myöhemmin. Hanke oli hieman myöhässä, sillä nopeiden Amerikan-kompaktien kilpailukyky nopeasti kehittyvässä maailmassa oli jo hiipumaan päin. Kossilan/Granrothin luokkavoitto -66 Montessa kuitenkin osoitti, että on parempi olla liikkeellä myöhässä kuin ei ollenkaan.
     
    TopyCa, kerkko ja fmila tykkäävät tästä.
  8. Nyt on huikeaa settiä. Kiitos siitä.

    Näistä vanhoista viriosista ei löydä tietoa netistä, koska kukaan ei ole koskaan sitä sinne laittanut tai sitten Google ei sitä löydä.

    Mut joo..Isot pojat oli 70 -luvulla oli jo oikeasssa. Tuo Iskyn nokka on aika samanlainen kuin (Racer Brownin tekemä?) luokittelunokka.
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kuka tietää?

    Kummassa oli enemmän Heppoja Montessa; Ralli Valiat/'cuda vai Ford Falconeissa?

    En tunne Fordin 289 yhtään. Vaikuttavat olleen samoissa? Netti kertoo;

    Mopar;
    "Sep 12, 2019 — Dodge rated the tweaked 273 at 275 hp and claimed a curb weight of 2,946
    pounds."

    Ford
    " The Sprints were powered by the new 4.7L, 289 cu.in. engine equipped with dual Carter 4-bbl carburetors prepared by Ford's Engine & Foundry Division, rated at 285 horsepower. A special oil cooler and lighter fiberglass body panels were also used.Jul 26, 2023"
     
  10. Formula S

    Formula S 2nd gear

    Noiden mottien huippputehot kauden 1966 Trans Am -rata-autoissa olivat luokkaa 330-340 hevosvoimaa. Vauhdin Maailman Timo Mäkisen Vallulle mainitsemissa 350 hepassa oli luultavasti pientä liiottelua.
    Ralliautojen viritysaste oli ajettavuuden ja luotettavuuden nimissä selvästi miedompi. Varmaa tietoa ei ole missään, mutta Eskolla oli Valiantissaan luultavasti 250 heppaa, Falconeilla ehkä 300.
    Kaksi nelireikäistä oli tosiaan varmuuden vuoksi luokiteltu Falconeihin, mutta yhdellä mentiin. Valianteissakin oli nelikurkkuiset, vaikka sellainen oli unohtunut luokkarista. Katsastuksessa ei kuitenkaan tuollaiseen pikku juttuun puututtu.
    Kaiken kaikkiaan Chryslerin -64 Monte -hanke oli huomattavasti amatöörimäisempi kuin Fordilla. Keinänen oli tuohon aikaan elämänsä vireessä ja fantastiset pätkäajat kertovat enemmän siitä kuin Valiantin nopeudesta Falconiin verrattuna. Tallikaverit Scott Harvey ja Gene Henderson jäivät samanlaisilla autoilla Eskosta minuuttitolkulla.
     
  11. Onko se Vallun luokittelukirja jossain säilynyt?

    FIA:n Database tuntee nämä early A-bodyt:

    Dodge Dart
    Homologation number: 1332
    Make: Dodge
    Model: Dart
    Group: T
    Cylinder capacity: 4481
    Transmission: RWD
    No of cylinder: 8
    Country: United States
    Date of homologation: July 12, 1964
    End of homologation: January 1, 1972


    Luokittelukirjassa on mm. edellä mainittu nokka-akseli ja Carterin AFB.


    Plymouth Barracuda
    Homologation number: 1331
    Make: Plymouth
    Model: Barracuda
    Group: T
    Cylinder capacity: 4481
    Transmission: RWD
    No of cylinder: 8
    Country: United States
    Date of homologation: July 12, 1964
    End of homologation: January 1, 1973


    Samat virit kuin Dartissa


    Plymouth Barracuda GT
    Homologation number: 535
    Make: Plymouth
    Model: Barracuda GT
    Group: 3
    Cylinder capacity: 5211
    Transmission: RWD
    No of cylinder: 8
    Country: United States
    Date of homologation: February 2, 1966
    End of homologation: January 1, 1973


    Koko autoa ei koskaan valmistettu.
     
  12. Formula S

    Formula S 2nd gear

    Kyllä se siellä on #1249, Chrysler Plymouth Valiant VV2. Jotain Chryslerin aloittelijuudesta FIA-ympyröissä kertoo se, että 273:n iskutilavuuskin on onnistuttu ilmoittamaan pieleen.
    Luokkarissa olevan nokka-akselin arvoja ei II-ryhmässä tarvinnut noudattaa, kunhan nosto ei kasvanut. Puristussuhdekin oli vapaa jne.
     
  13. Kappas. Löytyihän se:

    Chrysler Plymouth Valiant VV2
    Homologation number: 1249
    Make: Chrysler
    Model: Plymouth Valiant VV2
    Group: T
    Cylinder capacity: 4340
    Transmission: RWD
    No of cylinder: 8
    Country: United States
    Date of homologation: September 6, 1963
    End of homologation: January 1, 1973


    Johtuisko tämä 2 -kurkkuisuus yms siitä, että tämä luokiteltiin melkein vuoden ennen kuin sisaret?

    Ja siitä, että vasta myöhemmin tuli Commando?

    In early April of 1964, Plymouth introduced the sporty Valiant-based Barracuda. This fresh-faced fastback fish, alongside its existing A-body divisional brother from Dodge, the Dart GT, joined the compact car performance battle, fortified with the new, lightweight, optional 273-cu.in. V-8 small-block engine. The problem was, in two-barrel 180-hp form, its response was sprightly but not particularly quick.

    Chrysler engineers tweaked the milquetoast mini-performer into a tiny tarmac terror for the next sales season. Power jumped to 235 hp at 5,200 RPM and 280-lb.ft. of torque at 2,800 RPM. This high-performance variant was standard in the new Barracuda Formula S (1965-1967) and optional in the 1965-1967 Dart GT and most other A-body models.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Panin täman aiemmin;

    "In 1965,the Barracuda got a performance package: the Formula S. The car could already be had with the standard 225cid slant six or the 273cid V8.
    But the Formula S got the commando 273 version with 4 barrel carb, higher compression pistons, and high lift cam. The car got heavy duty springs & shocks, anti-roll bars, blue streak tires & a tach. Optional was the new front disc brakes & racing stripes.
     
  15. Formula S

    Formula S 2nd gear

    Barracudan Formula S -paketti koottiin käytännössä Chrysler-insinööri Scott Harveyn Valiant-ralliharrastuksen hedelmistä. Kaikki osat oli kentällä koeteltu, luokiteltuja tai ei.

    Kuten sanottu, Chryslerin miehillä ei alkuun juuri ollut kokemusta FIA-luokituksista. Valiantin suhteen vaikuttaa siltä, että lisäluokituksen tarvetta Commando-optiolle ei yksinkertaisesti tajuttu hakea. Olihan Barracuda (#1331) teknisesti täysin sama auto kuin Vallu (#1249) ja 273 Commando tuli saataville Valiantiinkin heti, kun Formula S esiteltiin.

    Silkan munauksen puolesta puhuu sekin, että Valiant sai luokkarinsa lisälehdelle peltisarjat ja Kelsey-Hayesin 11" levyt vielä elokuussa -65 samalla päivämäärällä kuin Barracudakin.

    Siinä taas ei olisi ollut mitään järkeä kaksikurkkuiselle Vallulle, jollaisilla edes puoliviralliset Chrysler-tiimit eivät koskaan ajaneet. Kaikki kilpurit olivat LA 273 -pikkulohkon esittelystä pitäen Carter AFB:llä.

    Koko kaasarisoppa keitettiin Suomessa syksyllä 1966, vaikka kaikkialla muualla nelikurkkuiset Valiantit olivat saaneet kilpailla ilmiselvän tuotantoautostatuksensa turvin. Sitä ei tietenkään sovi kiistää, että luokitus tuhatmäärin valmistetuille Commando-Valianteille olisi pitänyt tehdä.
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    hantta tykkää tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ompa kirjavaa kalustoa 66, isokissaa, Mustang, Taunus, Ford 20 ja sitten: Kossila Raimo - Granroth Gunnar
    icon
    Chrysler 4.5L
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kovin koskaan naisen/naisten (?) suoritus rallissa? Väheksymättä Michele Moutonia.

    https://emercedesbenz.com/tag/220-se/

    Ruotsin likat voitti Mersulla Argentinassa koko kisan!

    On November 4, 1962, after completing 4626 kilometres, Ewy Rosqvist and her co-driver Ursula Wirth emerged victorious in the VI Touring Car Grand Prix of Argentina.
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. Formula S

    Formula S 2nd gear

    Pat Moss-Carlsson oli myös kova ja ajoi 60-luvulla vaikka millä autoilla. Oli Stirling Mossin pikkusysteri ja meni naimisiin Erik Carlssonin kanssa.
     
    TopyCa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!