All season renkaat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja BarrelNut, 15.10.2012.

  1. BarrelNut

    BarrelNut 1st gear

    Minua on alkanut nyppimään ainainen renkaiden vaihto, ja yleensä olen sen omasta organisointikyvyn puutteestani tai laiskuudesta joutunut tekemään viime tipassa (talvinakit aamulla alle ennen töihinlähtöä kun on tullut yöllä lunta etc.) ja monesti vittumaisissa olosuhteissakin.

    Olen siis vakavasti harkinnut seuraavaksi renkaiksi henkilöautoon noita all season kumeja ja ajavani niillä läpi vuoden, esim tällaisia tai vastaavia:

    http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... owigan=GAN

    Mieluummin tietenkin sellaisia jotka ovat talvirenkainakin oikeasti ihan kelvollisia.

    Tällä foorumilla on varmaan paljon henkilöitä jotka ovat ajaneet noilla all season renkailla ympärivuotisesti ihan käyttöautollakin. Joten kaipailisin kokemuksia siitä että kuinka noilla Suomen talvessa pärjää? Oma ajotyylini on kyllä varmasti rauhallinen ja järkevästi säänmukainen (ts. hyvissä olosuhteissa voi ajaa vauhdikkaamminkin, huonoissa sitten rajoitusta hitaamminkin).
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    En noista linkin renkaista osaa sanoa, mutta itse olen ajanut useita talvia "ympärivuotisilla" renkailla.
    Autona on ollut Jeep Grand Cherokee ja Range Rover, Renkaat BFG All Terrain ja Kelly Safari.

    Täytyy sanoa että lumella nuo ovat ihan ok. mutta jäisellä tiellä suorastaan vaarallisen liukkaat, mikäli tulee tilanne että joutuu jarruttamaan nopeasti, ei meinaa millään pysähtyä.

    Nelivedolla ei etenemisen suhteen tietenkään ole ongelmia koskaan.
    Turvaväli edelläajavaan kannattaa venyttää melko pitkäksi.
     
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ympärivuotisiksi käy hyvin korkean nopeusluokan kitkarenkaat, eli ns. saksankitkat jotka on suht kovia. Toki edelleen jääkelillä voi tulla kakka housuun. Mitään jokakelillä hyvää rengasta ei ole olemassakaan.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tässä asiassa on jokainen suomalainen jonkinlainen asiantuntija. Sen verran sanon että unohda koko juttu, ellet pysy suolassa. "All season" on ihan eri asia kuin vaikka oikea nastaton (kitka) talvirengas, esim Bridgestonen Blizzak mikä on tosihyvä. 28 talvea on takana, joillakin on enemmän, useimmilla täällä ei. Tosta Vectorista ei ole kokemusta, näyttää kyllä hämäävästi kitkarenkaalta. BFG All Terraineilla ajoin yhden talven, se riitti.
     
  5. BarrelNut

    BarrelNut 1st gear

    Tuolla ison veden takanahan on noita all season renkaita monenlaisia, on renkaita joiden talviominaisuudet ovat hyvin heikot, ja sitten taas on renkaita joiden talviominaisuudet ovat selvästi paremmat. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin siellä noissa pohjoisissa osavaltioissa missä on ihan oikea talvi, varsinaisten talvirenkaiden käyttö jäi pois joskus 70-luvulla. Mutta ovat kai oikeat talvirenkaat tekemässä jonkinlaista uutta tulemista nykyisin.

    Mutta joissain noissa all season renkaissa on selvästi talvirengasmainen lamellikuviokin. Ja lumipitoon mainostetaan panostetun:

    Tuosta Good Year Vector 4 Seasons renkaasta tehtaan omilta sivuilta:
    http://www.goodyear.eu/fi_fi/tires/pass ... -4seasons/

    [​IMG]

    Pirelli P4 Four seasons:
    http://www.pirelli.com/tire/us/en/car/s ... subtype%3D

    [​IMG]

    Michelin X Radial LT2:
    http://www.michelinman.com/tire-selecto ... re-details

    [​IMG]

    No, eipä se auta kun ostaa ja koittaa. Noita Vector 4 Seasons renkaita ainakin saa helposti tännekin Saksasta.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei auta kuin kokeilla. Tuo misuka muistuttaa blizzakia aika lailla.

    Yhdessä vehkeessä on tollaset Nokian Vatiiva kumit (hitto että on pöljä nimi). Piti olla kans sellaiset että talvellakin pärjää. Noh, pärjäileehän niillä, jotenkuten,...Nykyään auto onkin lähinnä kesäajossa.
    http://www.nokiantires.com/files/nokian ... _at_lg.jpg

    [​IMG]

    Viime talvi menikin sitte m+s(mud & snow)"all season" kumeilla, eli ihan suvikumeilla, mutta nelivedolla pääsee aina eteenpäin niinkuin joku jo sanoikin. Pysähtymistä joutuu miettimään etukäteen.

    Täksi talveksi ostan kyllä oikeet nastakumit, makso mitä makso.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Viime talvena ajelin Kanadassa vuokra-autolla Good Yearin ympärivuoden-renkailla ja hyvin niillä siellä pärjäsi. Tosin täytyy ottaa huomioon, että tiet ei siellä ole yhtä kamalassa kunnossa kuin täällä, koska vaikka pakkasta onkin ja lunta, niin tieltä se sulaa nopeasti pois, koska aurinko paistaa koko ajan kohtuu korkealta (johtuen siitä että se Kanadan asuttu eteläosa on maantieteellisesti jossain Italian korkeudella). Ettei välttämättä täällä pärjää sellaisilla renkailla kuin siellä. Ainakaan kaikki autoilijat.
     
  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Suosittelen kyllä jotain KUNNON kitkarenkaita. Eli ei aina riitä vaikka renkailla sais laillisesti talvella ajaa.

    Pari talvea Toyota Land Cruisereilla, alla BFG All Terrainit. Muuten hyvä pito, mutta jäisellä asfaltilla vaatii jo ajotaitoja, ja kaupungissa varauduttava välillä laittamaan nelikko päälle jos joutuu mäkeen pysähtymään.

    Aspenilla yks talvi. Alla jotku vanhat valkosivu m+s firestonet. Muuten hyvät, mutta taas jäisellä asfaltilla varauduttava pitkiin sivuluisuihin, mikä ei tietysti minusta ole ollenkaan huono asia. :D
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toi Italia-kohta pitää yllättäen paikkansa Ontarion osalta, mutta läntiset provinssit (osavaltiot) on etelä-saksan--pohjois-ranskan leveysasteilla. Korkeudet merenpinnasta vaihtelee samaan tapaan. Et sikäli ei sekään ole paha. Hankaluus tulee siinä kun pitäis johonkin vähänkään pitemmälle ajaa. Siinä joutuu sellaiseen alppien-ylitys tilanteeseen hetikohta. Juurikin BFG kumit oli yhellä kertaa alla kun iski tollasella ylityksellä oikeen umpikeli. Ei toiste, kiitos, edes nelivedolla.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No noissa jenkki-M+S:ssä on eroja, toiset pitää talvellakin toiset ei. Samaten on ihan nastarenkaissakin eroja, ne ihan halvimmat ei välttämättä pidä vaikka talvirenkaat onkin olevinaan, samoin kitkoissa on eroja.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    [​IMG]




    Tuollaiset oli viime talvena alla saksan tuonti ivecossa jossa voimaa on omiin ja naapurin tarpeisiin.
    Hyvin pääsi eteen päin ja pysähtyikin kun muisti, että alla on eurokitkat, mutta taitavat olla ihan oikeat talvirenkaat eikä vaan sen näköiset. On meinaan muistaakseni aika pehmeää kumia.
    Sivuluistoa ei juuri ollut muuta kuin lähtiessä ja sitten nappasi asr? päälle
     

Kerro tästä muillekin!