Aloitetaan kadonneen kanta-auton metsästys!!!

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja peto, 20.9.2003.

  1. peto

    peto Gearhead

    Elikkä, kaikkihan tietää että 15.5.2003 jälkeen ei enään voinut tehdä korinvaihtoja itsekantavalla korilla varustettuihin autoihin. Mutta runkollisiin saa edelleen tehdä korinvaihdon(ja rungonkin saa jos prosentit riittää). Elikkä ruvetaan luottelemaan mahdollisia rungollisia kanta-autoja.
    Mulle nopeasti mieleen tulevat on tässä.
    -Vw Kupla
    -Triumph herald
    -Volvo Duett
    -GM amerikan tuotteet
    -Toyota Crown


    edit:korkattu kikotusvihreitä :wink:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: peto 2003-09-20 13:54 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toyota Crown C:ellä siis ei muuten, mutta jos joku vaikka googlaa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin Ford 60-luku Fullsize.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    voivoi, minä ainakin tiedän sen, että koreja saa edelleen vaihtaa itsekantaviin, mutta se ilo on verollista.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja muutetun auto täytyy täyttää kaikki tän päivän päästö/kolaritestit.....
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja millähän perusteella on muka näin?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vain jos osia vaihtuu 50% tai yli. Ja pelkällä korinvaihdolla ei "päästä" tuosta yli. Eli itsekantavien koreja voi edelleen vaihtaa, mutta korinvaihto on verollista.

    Mistä tämä kaikki "tieto" on peräisin?
     
  8. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    http://www.sporttiauto.com
    Sumo Cobrien ja Jestereiden rakentaminen muuttui 15.5.2003 uuden autoverolain myötä verolliseksi. Sporttiautossa on tarjolla ennen lain voimaantuloa aloitettuja Sumo Cobra-projekteja, joiden rakentamiseen sovelletaan vanhaa lakia ja jotka on mahdollista rakentaa ilman uutta autoveroa 50% säännön mukaan. Nämä ovat viimeiset!
     
  9. Temppu

    Temppu 1st gear

    No voi kehno!

    Mä jo hetken luulin, että toi itsekantavien korien verotusjuttu olisi tyrmätty eduskunnassa, mutta ei sittenkään.

    Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että jos jostakin löytyy kunnostettavissa oleva itsekantava kori, ei sitä saa kalustaa uudelleen ilman veroseuraamusta.
    Ja vaikka verot maksaisikin, niin jos ei alkuperäisiä osia löydy yli 50%, niin sitten auto tulkitaan uudeksi ajoneuvoksi vastaavine vaatimuksineen.

    Harmittava takaisku harrastajille!
    Mikäköhän tähän on ollut syynä ja lainlaatijan ajatuksena? Veronkierto vai turvallisuusnäkökohdat?

    Vastaan itse: veronkierto; Alla ote Hallituksen esityksestä HE271-2002 (http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja ... 1-2002.htm)

    "Hallitus esitti vuonna 1996 (HE 244/1996) autoverolain 3 §:ää muutettavaksi
    siten, että ajoneuvon korin vaihto johtaisi aina uudelleen verotukseen, lukuun
    ottamatta yli 25 vuoden ikäisiä ajoneuvoja. Lisäksi olisi sovellettu myös
    prosentuaalisia raja-arvoja, jos muitakin osia vaihdetaan. Tuolloinkin
    ehdotusta perusteltiin sillä, että säännösten valvonta oli käytännössä lähes
    mahdotonta ja että alalla esiintyi veronkiertoon perustuvaa liiketoimintaa, jota
    ei pystyttäisi rajoittamaan muutoin kuin autoveron valvottavuutta
    parantamalla. Tuolloin ei tosin kuitenkaan ehdotettu korotettavaksi
    käytettyinä tuotujen ajoneuvojen osien vaihdon prosenttia, joka siihen asti oli
    25 prosenttia. Eduskunta ei kuitenkaan hyväksynyt hallituksen esitystä tältä
    osin. Valtiovarainvaliokunnan mietinnön mukaan esitys olisi johtanut alan
    työllisyyden heikentymiseen. Mahdollinen veronkierto olisi ehkäistävä
    muutoin kuin lakia muuttamalla.
    Nyt käsiteltävä ehdotus tarkoittaa mahdollisuutta käytettyjen ajoneuvojen
    tuonnin lisääntymiseen. Voidaan odottaa, että edellä mainitut epäkohdat
    tämän myötä pahenisivat. Käytäntö on osoittanut, että paitsi verotulojen
    vuoksi myös kuluttajien suojaamiseksi valvontaa on voitava tehostaa.
    Ehdotuksena on, että autoverolakia muutettaisiin niin, että auton korin vaihto
    johtaisi aina uudelleen verotukseen. Samalla voitaisiin myös käytettynä
    tuotujen ajoneuvojen uudelleen verotukseen johtava raja korottaa 50
    prosenttiin."

    Ruotsin mallin mukainen omavalmistejuttu pitäisi saada kyllä tännekin.
    Sillä ehkä saisi sitten vanhat koritkin käyttöön? Vai eikö?

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-22 13:01 ]</font>
     
  10. peto

    peto Gearhead

    Tosta mä en olekkaan kuullut mitään. Miten se vero muodostuu esim. noissa sumo cobrissa tai muissa vastaavissa vehkeissä(vertailuauto vai ikävähennys taunuksesta vai mikä???????)???? :-x
    Ja mistä toi "tieto" että verolla selviää on peräisin???? :evil:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: peto 2003-09-22 16:55 ]</font>
     
  11. Temppu

    Temppu 1st gear

    "Tieto" löytyy täältä:

    http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19941482000

    Luku 1, pykälä 3§.

    (Huom. Säädös ON ajantasainen, vaikka alussa lukeekin lain alkuperäinen säätämisvuosi 1994. Lukekaa huolella.)

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-22 17:14 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-23 10:13 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suomentasko tämän joku tollolle autoharrastajalle.

    Ajoneuvo, joka on aikaisemmin verotettu, verotetaan uudelleen ensi kertaa käyttöön otettavana tai rekisteröitävänä ajoneuvona, jos sitä käytetään sen jälkeen, kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu. Jos itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori vaihdetaan, ajoneuvo verotetaan aina uudelleen. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään huomioon ottaen ajoneuvojen osien merkitys ajoneuvon kokonaisuudelle ja osien keskimääräiset osuudet ajoneuvon hinnasta sekä yleiset ajoneuvotekniset näkökohdat, miten edellä tarkoitettu prosenttiosuus lasketaan.

    Edellä 1 momentissa tarkoitettu osuus lasketaan siitä ajoneuvosta, joka on ensi kertaa otettu käyttöön tai rekisteröity Suomessa (kanta-ajoneuvo) ottamatta huomioon ajoneuvoon myöhemmin tehtyjä muutoksia. Vakuutuksen perusteella lunastettua, tuhoutuneena rekisteristä poistetuksi ilmoitettua ajoneuvoa ei kuitenkaan voida pitää kanta-ajoneuvona, jos se otetaan uudelleen käyttöön tai merkitään rekisteriin.

    Käytetyistä osista Suomessa tai muualla valmistetun ajoneuvon vero on vastaavan tai teknisiltä ja muilta ominaisuuksiltaan lähinnä vastaavan uuden ajoneuvon vero. Ajoneuvoa pidetään käytetyistä osista valmistettuna, jos se on koottu siten, että siinä on 50 prosenttia tai enemmän osia, jotka ovat peräisin aikaisemmin liikenteessä olleesta ajoneuvosta laskettuna 3 §:n 1 momentissa mainitulla tavalla.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin kertoisko nyt, joku miten se korinvaihtoauto verotetaan? Verotetaanko se uutena autona(jolloin se on aika mahdotonta rakentaa eli käytännössä kielletty) vai jollain muulla tavalla(eli harrastaja ystvällisemmin)????
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    vastausta viisammilta odotetaan edelleen.......
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Edelleen odotetaan vastausta....
     
  16. Temppu

    Temppu 1st gear

    Vastausta ei multa heru,
    mutta voisin arvailla omana tulkintanani;

    Jos vaihdat autoon korin ja säilytät kanta-autosta 50% osia, selviät hommasta autoveron maksamalla. (Ennen veroa ei tarvinnut maksaa.)

    Jos kanta-autosta ei jää jäljelle 50% alkuperäisiä osia, tulee autosta uusi ja sen tulee täyttää kaikki uudelle autolle asetetut vaatimukset, sen veronmaksun lisäksi.
    (Tämä ei ole muuttunut.)

    Temppu
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tää on uskomaton "sivistys"valtio
     
  18. peto

    peto Gearhead

    Eli siis korinvaihto on "käytännössä mahdotonta" itsekantavalle korille jos autovero on vastaavan uuden auton autovero??? Eli maksat 3000 eeron korinvaihto vehkeestä 10000 eeron veron jne.

    Mutta jos toi autovero on lasketaan jotenkin muuten niin silloin se voisi olla mahdollista. Itse olen asian ymmärtänyt sen sillä tavalla että se verrataan uuteen. Mutta kertokaa te jotka asiasta jotain tiedätte miten se on?

    Itse tiedän vain se sen, että rungollisille saa tehdä kori/rungonvaihdon edelleen ilman veroa vanhaan malliin.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: peto 2003-09-29 17:42 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!