Aloittaminen (kiihdytysajo)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jussi308, 9.3.2006.

  1. jussi308

    jussi308 1st gear

    Mielessä on nyt käynyt, että kokeilisi ihan piruuttaan, millaista touhua se varttimailin ajo on. Tarkoituksena olisi heti kun jotain testipäiviä on, niin koittaa. No nyt tietenkin on vielä epäselvää (kun tuo luetun ymmärtäminen on ollut melko heikko), että mitä luokkaa sitä kannattais koittaa, jos siis ihan kilpailuihin haluaa tulla ja varata sen täälläkin paljon mainostetun kaavion viimeisen paikan. Paraikaa tässä luen kyllä sääntökirjaa. Eli kait parasta olisi liittyä FHRA-kilpailijajäseneksi? (Ilmeisesti halvempi osallistumismaksu :odroll: ). No sitten tuo auto kun ei ole mikään raketti eli ei vielä edes testattu kuinka sillä pääsee. No 14-15 sekuntia vois olla realismia. Luokka olisi siis joku katuautoluokista. Moottorin koko on 455cid. Onko se sitten street bracket, street D vai mikä? Ja jos nyt ajatellaan vaikka, että autoni kulkee 14.5 katurenkailla, niin tarvitsenko mitään erityisiä rakenteellisia muutoksia siihen. Ainakin pelkkää vettä syylariin, mitä muuta?

    Ja jos tuun niin se hitaimman paikka on mulla ainakin aluksi. No vaihdetaan sitten vaimo ratin taakse jos auttais :D
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mukaan vaan!
    Isolohkolla tietysti street D-ryhmään! :D
    Autossa pitää tietysti olla turvavyö kuljettajalla, samaten kypärä ja ajohanskat, pitkähihainen paita ja housut joissa lahkeet yltää nilkkoihin...
    Jos sä kisaat 14 sekunnin aikoja niin ei ton ihmeempiä varusteita tarvi, kardaanilenkki tulee sit 13 sek. puolelle mentäessä ja pari muuta pikkujuttua muistaakseni :odroll:
    Ja ite autossa pitäis olla bensa-ja öljylinjat liittimillä eikä letkuklemmareilla.
    Vedet tosiaan syylääriin ilman glykoolia tahi muita lisäaineita.
    Kun tulet FHRA:n kisoihin ajamaan niin kannattaa ehdottomasti maksaa kilpailijajäsenmaksu, tulee paljon halvemmaksi nuo kisamaksut.
    Varikolla pitää laittaa auton alle matto tms. suoja jos sattuu esim. moottorista tippumaan jotain...
    Ensimmäiseen kisaan kun tulet niin katsastusmiehet kyllä neuvoo ja kertoo jos tarvii seuraavaan kisaan jotain muutoksi/parannuksia tehdä.
    Ei muuta ku mukaan vaan, meillä kun vaimo alkoi ajamaan niin johan parani reaktioajat ja auton vauhti joten sitäkin kannattaa koittaa... :wink:
     
  3. jussi308

    jussi308 1st gear

    Aloittaminen

    Ja Käkölle suuri kiitos vastauksesta. Joo no ei se ainakaan jää kiinni sitten noista tarvittavista muutoksista. No täytyy vielä kerätä viime pennosia kasaan (ei ku centtejä) tai hankkia joku pieni öljy-yhtiö, vaikka Exxon sponssaamaan :rotfl:

    Kyllä olis tarkoitus tulla kokeilemaan lajia ja laittaa vaikka OD-tarra takalasiin, josko joku tulisi moikkaamaan sitä orpoa pirua varikon laidalla :eek:
     
  4. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    http://www.fhra.fi/sites/fhra/save/Ohjeita.pdf
    Tämän varmasti olet jo lukenutkin. Sitten sääntökirjasta ne tekniset yleissäännöt. Ja sitten ryhmäkohtaiset.
    Kannattaa pitää reissussa mukana kopio sääntökirjasta, jotta voi sitten paikan päällä tarkistaa jos joku asia askarruttaa. Tosin kisaukot ja -akat auttavat mielellään!
    Tervetuloa mukaan!!!
    - Late / SG470 -

    p.s. luin koko homman uudestaan ja haluaisin korostaa kaikille, ettei sillä ensi vetojen ajalla ole juuri merkitystä. Olkoon se 11s tai 21s, yhdentekevää. Se on kuitenkin se eka lähtö, joka jokaisen olisi joskus otettava. Siitähän se kaikki lähtee 8)
     
  5. jussi308

    jussi308 1st gear

    Aloittaminen

    Joo toi dokumentti on asiallinen. Kun ei kaikille kuitenkaan ole itsestäänselvää kuinka toimia ja käyttäytyä kisoissa. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja pääsee osallistumaan. Ainakin halut on kovat :D
     
  6. SG480

    SG480 1st gear

    Ei muuta kuin sekaan vaan. Mutta muista että elämäsi ensimmäinen varttimalilin veto voi olla elämäsi kallein 15 sekkaa. Tuohon koukkuun on helppo jäädä :D
     
  7. keimo

    keimo 3rd gear

    miten automaatin kanssa saa parhaan lähdön? laatikko deellä? kierrokset tyhjäkäynnillä ja kun vihree välähtää niin runtataan koipea konehuoneen puolelle? vai miten?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Moparin vakiovaihteistolla kannattaa lähteä kiinteellä ykkösellä. Samoin burnis kannattaa aloittaa kiinteellä ykkösellä. Toi sen takia, että ykkösen toiminta D:llä on erilainen kun kiinteellä ykkösellä ja kiinteen ykkösen käyttö suojaa vähän lootaa mahdollisissa häiriöissä.

    Muuten toi lähteminen; se täytyy vaan kokeilla miten se viivalta parhaiten lähtee. Se riippuu auton alustan toimivuudesta, turbiinista jne. Mutta vakiohkolla laitteella jossa ei oo pito-ongelmia uskoisin, että nopein lähtö saadaan survasemalla kaasu pohjaan niin matalilta kierroksilta kun mistä motti vaan kunnolla ja varmasti herää. Sillä saadaan turbiinia pikkasen huijattua ja stall speedia hetkellisesti nostettua lähtöhetkellä.
     
  9. Sarah

    Sarah 1st gear

    Hmmm...puhuin juuri tuon ukko-kullan kanssa noista burnis lähdöistä ja kuullosti varalliselta puuhalta :eek:
    Menkää kaikki mahdollisimman kauas musta kun tonttuilen siellä radalla eka kertaa,kaikkea sitä tuleekin luvattua,onkohan mullakin joku ruuvi tuolla pääkopassa pahasti löysällä...
    Ja uskokaa nyt jo, se peränpitäjän paikka on mulle varattu.
    No pääasiahan on se että pääsis edes kerran koittamaan miltä tuo vauhdin huuma tuntuu ja pureeko kärpänen sitten oikein kunnolla.
    Ainoa vika tässä harrastuksessa on tuo rahanmeno,hirvittävän kallista kaikki on..Ja toivottavasti kesällä on paljon muitakin uusia tulokkaita D-ryhmään,etten tunne itseäni aivan yksinäiseksi siellä.

    Kisoissa nähdään :lol:
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Voi kuule, on on. Me ollaan tulossa ja moni muukin :D
    Kunhan vaan saadaan siihen mennessä auto takas nippuun kun jotenkin tää näyttää menevän ihan väärinpäin, syksyllä meillä oli kolmen vuoden pakertamisen jälkeen vihdoin "valmis auto" mut nyt kun kevät lähestyy niin mehän on innostuttu kuitenkin vielä purkamaan ja uusimaan sitä yhä vaan kiihtyvällä tahdilla :eek:
    Toi Sarahin mainitsema rahanmenohan sitä vaan taas vähän jarruttelee mut eiköhän se siitä, onhan tässä vielä melkein pari kuukautta aikaa :wink:
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Hyvä juttu uusia kasvoja kaunottarista möhkömoottoreihin on tulossa kehiin. :rotfl:

    Tulkaa nyt ihmeessä muutkin, ei tää touhu ole niin vakavaa kun vois kuvitella. Mä tiedän, että tuolla katuvarikolla, jopa FHRAn kisoissa ollaan yhtä suurta perhettä, eikä ketään katota nenänvartta pitkin, vaikkei heti kovin nopea olisikaan. Sitäpaitsi se mitä Sarah tossa aikaisemmin sanoi on toi eka lähtö, sitä on vaikea sanoin kuvailla, ennen kun sen kokee. Kysykää vaikka Mukilta, se voi kertoa teille viimekauden ekoista lähdöistä jotain.

    Kaikki nyt mukaan, näytetään noille FHRAn johtiksen jäsenille, että Street-kisailu on vielä voimissaan 8)
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on toi Hyvinkään (heh) kisa tähtäimenä, eli siellä jos sais otettua ekat kisalähdöt. Vakioautolla, rattivaihteella, pikkulohkolla ja katurenkailla tosin, mutta jostainhan se on aloitettava. Tarttis vaan noi polttoainelinjat ja muut muuttaa katsastuskelpoisiks ja vaihteisto saada vihdoin kasaan.

    Checklist:
    * Paisuntasäilön catch-can
    * Polttoainelinjat uusiks
    * Vettä glykolin sijaan
    * Syöksykypärä
    * Rotsi ja byysat
    * GPS päälle ettei eksy

    Ei kuulostais mahdottomalta toteuttaa.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Hommat on kyllä kerrottu FHRA:n sivuillakin mut osin tällaisille tavallisille tolloille hirmu virallisesti ja street-ryhmiä eli niiden "kevennyksiä" aikalailla huomioimatta joten viitsiskö joku kokenut summata vaikkapa tänne noi oleellisimmat asiat, tässä kun toi topicin otsikkokin on aika hyvä tälle aiheelle.
    Eli:
    1. Lisenssi. Pitääkö kuulua ja liittyä siihen isoon virallisen FHRA:han vai riittääkö kuuluminen johonkin FHRA:n alaiseen kerhoon vai tarviiko sitäkään ja voiko sit aina kisapaikalta lunastaa vaan kertalisenssin vai miten homma menee noin minimissään ja mikä on ollut ton kertalisenssin hinta. Ja jos hommaa koko kaudelle lisenssin niin se menee kai niin että sit ainakin pitäis liittyä ihan siihen isoon viralliseen FHRA:han ja anoa se sieltä? Mut toi olis mielenkintoinen lisäinfo että riittääkö kisapaikalla lapun lunastaminen ihan noissa SM-kisoissakin.
    2. Auton katsastus. Mites tää? Siellä säännöissä kerrotaan vaan että kun uus auto tulee eka kertaa kisoihin niin sille pitää tilata ennakkoon katsastuskortti. Onks noin esim. näillä meidän enskertalaisilla katuleluillakin vai riittääkö kun tölväsee vaan ittensä ja autonsa siellä kisapaikalla katsastukseen?
    3. Kuskin ja auton minimivarusteetkin vois listata vaikka ne on jo jokusen kerran ollutkin esillä noissa aikaisemmissa topiceissa.
    4. Kisoihin ilmottautumiset? Mistä löytyy kilpailukutsut vai löytyykö mistään? Pitääkö ilmottautua etukäteen ja kuin paljon ennen vai pääseekö mattimyöhäsetkin aina mukaan eli mikäs tossa on ollut käytäntö? Ja jos ajattelee jollain lailla osallistuvansa ikäänkuin koko sarjan ajamiseen niin pitääks SM-sarjaan ilmoittautua erikseen?
    5. Muuta? Eli mitähän vielä pitäis funtsia ennen kun eka kisapäivä koittaa?

    Tommosia pohdiskelin taas täällä työpäivän ratoks kun ei pääse tekemään mitään muuta järkevää ja varmaan joku muukin miettii kun kohta pitäis kai alkaa toimimaan noiden asioidenkin kanssa, etenkin jos jotain lippulappuja on pakko tilailla ennakkoon. Ja jos joku tietää niin info noista kertajutuistakin on varmasti monille aloittelua harkitseville hyvä tieto :wink:
    Tosin pitäis kai nyt saada se autokin takas kasaan :rotfl:
     
  14. Käkö

    Käkö Gearhead

    Hyvin pohdiskeltu, multa saa kysyä ja yritän auttaa jos vaan pystyn.
    Heh, meidänkin auto pitäis saada kasaan...[/b]
     
  15. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    katsastuskortti kannattaa tilata etukäteen soittamalla fyyran
    toimistoon, eikä maksa mitään ( ainakaan ennen ).
    katsastuksessa kun kysyvät sitä ensimmäiseksi.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kiitos Käkö :D
    Summataas heti tosta poimimaani eli:
    1. Olisko paras idea jotta yks (eli kuski) liittyis kilpailijajäseneks isoon pahaan fyyraan ja hommais sit aina kertalisenssin paikanpäältä? Meilläkin kun esimerkiks saattaa olla että osallistutaan yhteen kisaan tai sit kaikkiin tai jotain siltä väliltä, mistäpä sen vielä tietää kun ei ajeta vakavissaan niin toihan riippuu auton ehjyydestä ja rahatilanteesta.
    2. Tää kohta tais tossa selvetä jo ihan kokonaan. Kuski ja oikeestaan koko tiimikin on kyllä ihan per... aamu-unisia :rotfl:
    Tosin tossa seuraavassa SA:n vastauksessa taas jo kummitteli toi etukäteen tilattava katsastuskortti :-?
    3. Tämäkin löýtyi hyvin tosta vastauksesta.
    4. Jos ymmärsin oikein niin tässä noi kutsut siis tulla kopsahtelee kotiluukkuun kun on maksanut ton kilpailijajäsenmaksun 40 egee ja sit kannattaa ilmoittautua kutsun mukaan jos tietää tai ees arvelee jo ennen ilmoittautumisajan päättymistä lähtevänsä kyseiseen kisaan.
    5. Kärryhän on hyvä ja esim. meillä ehdoton kun ei sen rytökasan kanssa palkka riitä kovin pitkien siirtymien ajamiseen eli bensakuluihin vaikka auto muuten toimiskin. Ja nimenomaan paluuta ajatellen hyvä varmistus vaikka osallistuiskin kisoihin enempi tavallisella cruisaajalla.
    Ja sit tää:
    "Kilpailijan mukana kulkevien lukumäärä on hyvä ilmoittaa myöskin että kaikki saavat kortin jolla on lupa kulkea varikolle/varikolla kisojen jälkeen, eli tiimin jäsenten lukumäärä"
    Montaks noita saa olla? Meil on (ihme kyllä :eek: ) PALJON kavereita ja kisoihinkin voip olla lähdössä jonkinverran kaikennäköisiä ruuvinkääntäjiä :rotfl:
     
  17. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    tarkoitus ei ollut kummitella, vaan kun olen nähnyt kokeneidenkin kuskien
    juoksevan pää hiessä kisatoimistolle kun ei ole katsastuskorttia. ja maltti on valttia muutenkin, tulkaa ajoissa, katsastakaa heti kun mahdollista, menkää ekalle rundille mukaan( se voi olla viimeinen ) ja ennenkaikkea KYSYKÄÄ ROHKEASTI MUILTA. ( ei me syödä ku stock kuskeja) :lol:
     
  18. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, kuskin kannattaa liittyä fyyran eikä se ole paha asia ollenkaan... :D

    Meilläkin se on menny ja ja varmaan meneekin niin et jos vessa on ehjä kisojen jälkeen niin seuraavaan kisaan ilmottaudutaan jos kaikille sopii eli jos seuraava kisa sopii tiimissä mukana oleville.

    Katsastuskortin tossa unohdinkin mut sehän tuli jo ilmi kiitos SA:n.

    Ja semmonen tuli vielä mieleen tuolta varikolta et sammutin pitäis olla aina oman varikkopaikan kulmalla näkyvissä, sammuttimen koko oli jotain 5-6 kiloo, se selvii kyl säännöistä meinaan sen koko.

    Kuskin lisäksi kaksi pääsee mekaanikon tittelillä sisään, loput maksaa kuski eli jos roudaat puoli kaupunkia mukana kisoihin niin pitäis olla hyvä sponsori... :rotfl:

    Kisoihin tosiaan tulee kutsut kotiin, eipä tarvi ite muistella milloin pitäis lähtee...
     
  19. Käkö

    Käkö Gearhead

    Se on niille ihan oikein... :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ool sprait, mulle homma alkaa ainakin selvitä. Kai. Ehkä. Tai ainakin luulisin :rotfl:
    Toivottavasti näistä on taas saanut muutkin aloittelevat tarpeellista, aloittamista helpottavaa lisäinfoa :D
     

Kerro tästä muillekin!