Aloittaminen (kiihdytysajo)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jussi308, 9.3.2006.

  1. mjaa

    mjaa 1st gear

    Postista tulikin jo uusi hieno kilpailijajäsen kortti. Vielä kun sais auton hinattua lumihangesta talliin, tekniikka tuli onneks irrotettua jo syksyllä.
    Väsäilin ajankuluksi kotisivun tynkää jossa lähinnä on jotain kuvia...

    http://www.elisanet.fi/ranchero72/


    nyt pitäs kuvien näkyä sivulla....
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä oon pelannut pääasiassa noilla kertalisensseillä, ainoostaan kerran on ollut koko kauden junior/street lisenssi. Jos ajaa kaikki kisat, niin siinä ainakin siloin aavistuksen säästi kertalisenssiin verrattuna. Katuluokissa ei tarvi varisnaista lisenssiä, vaan oikeesti toi katuluokkien lisenssi on pelkkä vakuutus. Kausilisenssi pitää tilata AKK:lta, kantsii soittaa fyyran toimistoon ja kattoa AKK:n sivuilta ohjeita. Kaikki minkä pystyy tekemään ennakkoon kannattaa tehdä, eli toi katsastuskortin tilaaminen, mahdollisten ylimäärästen tiimikorttien tilaaminen jne. Se säästää aikaa ja vaivaa sitten kisatoimistossa sekä itseltä, että muilta. Katuvessoissa muistaakseni kuuluu vakiona kortit yhdelle mekatsulle ja kuskille, tiimi on vastuussa jäseniensä tekemisistä. Lisäkortit maksaa erikseen. Kilpailuun ilmoittautuminen pitäis suorittaa vähintään kuukautta ennen kisaa, sen jälkeen tulee päälle jälki-ilmoittautumismaksu. Kilpailukutsut on tulostettavissa FHRA:n nettisivuilta ja ne myös postitetaan hyvissä ajoin kilpailijajäsenmaksun maksaneille (ei tarkota, että ne postitettais hyvissä ajoin). Aika usein ekaan kisaan voi ilmottautua myöhässäkin ilman jälki-ilmottautumismaksua, kun ei noi ilmottautumissysteemit oo olleet kunnossa tarpeeks aikasin. Tiimeillä täytyy varikkopilttuusta löytyä myös käsisammutin ja sammutuspeite noiden aiemmin esilletulleiden juttujen lisäksi. Palavia röökejä ja alkoholistipulloja sen sijaan ei tarvi julkisesti esiintyä, paitsi tupankeja tietysti tupankipaikalla. Mut noita asioita kerrotaan kyllä kilpailukutsuissakin, viimevuotiset löytyy tuolta: http://www.fhra.fi/fin/index.php?page_id=112
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No-nii. Homma etenee kohti jotain :eek:
    Eli kilpailijajäsenmaksu maksettu ja katsastuskortti tilattu (tai oikeestaan joku kortin anomuslappu mikä pitää sit täyttää ja lähettää tai faxata takas niin lähettävät sen kortin). Siinä samalla kai tulee sit se kilpailunumerokin, DS jotain :D
    Lisenssiasiassa mekin on ajateltu että pelais vaan noilla kertalisensseillä kun ajettavien kisojen määrästä ei oo mitään varmaa tietoa eikä suunnitelmaa.
     
  4. Tea

    Tea 1st gear

    Niin ja paras tietolähde on soittaa FHRA:n toimistolle. Ei ne ole niin pahoja miltä näyttää;)
    Ja sähköpostilla meiltä vanhoilta konkareilta saa aina jotain käytännön tietoja. Rohkeasti vaan kyselemään!
    Tea
     
  5. Harald

    Harald 1st gear

    Jep.Käköosastolla hyvät tiedot.Emäntäkin kuskaa moppea komiasti.Kalajoella tais ajaa auton ennätyksen.Taitaa D ryhmässäkin olla kuskeja tulevalla kaudella.No,katsotaan saadaanko mätiäisen kans orassi
    ränniin ens kesänä.
     
  6. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mitäs tossa erien välissä tehdään?

    Pyyhitään rasvat, kiristetään pyöränmutterit, tarkastetaan renkaiden ilmanpaineet, jos ei isompaa kolausta ole kuulunut. Onko näin, vai olenko täysin metsässä?

    Tarvitseeko lentokenttäkisoissa (WCSC ym.) erikseen tilata katsastuskorttia?

    Saako lentokenttäkisoissa laittaa kilpailunumeron "kenkälankilla" ikkunaan?
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tankataan ja paistetaan maggaraa :)
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Juu, pieni tsekkaus on aina hyvä tehdä lähdön jälkeen, ei tosin ole pakko...

    WCSC kisoissa ne tekee sulle katsastuskortin kun ennakko-ilmottaudut ensimmäiseen kisaan...

    Saa laittaa kenkälankilla ikkunaan, sateen sattuessa toimenpide on uusittava, siis sateen jälkeen todennäköisesti... :rotfl:

    Ja kuljettajan on muuten hyvä olla lähtöjen välillä autonsa luona tai semmoisen henkilön joka saa kuskin kiinni heti, kisojen henkilökunta tulee aina hyvissä ajoin kertomaan milloin saa lähteä lineuppiin.

    Me keitetään yleensä kahvit lähtöjen välillä ja huudellaan naapuritiimien kanssa esim säästä... :rotfl:
     
  9. always bb

    always bb Gearhead

    Olikos se nyt säännöissä niin että bensalinjat ei saa olla klemmari liitoksilla, ei muuten mutta jos näin on niin "pkele" eivät ole kyllä vuotaneet koskaan mitä mulla näitä on ollut.
     
  10. c-305

    c-305 Gearhead

    Klemmareita ei saa olla bensa eikä öljy letkuissa
     
  11. always bb

    always bb Gearhead

    Millä ne perustelee tollaista älyttömyyttä, varmaan sillä että on liian huolto
    ystävällinen jos tarvii autolle jotain tehdä
     
  12. always bb

    always bb Gearhead

    Millä ne oikein perustelee tollaista älyttömyyttä, huollon helppoudella jos tarvii varikolla ruuvata vai.
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ensimmäisenä tulee mieleen, että rataa on putsattu sen verran useaan että pitää olla kunnon liittimet.
     
  14. always bb

    always bb Gearhead

    mutta bensahan haihtuu/imeytyy saman tien EIHÄN se rasvaa mitään.
     
  15. c-305

    c-305 Gearhead

    Bensa haihtuu kuumilta pakosarjoilta ehkä liiankin nopeasti :(
     
  16. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ihan turvallisuus seikkahan se klemmarikielto on, ja sitäpaitsi saattaa ne revetä prässiliitoksetkin. Mulla se tapahtu maalin päässä laatikon letkulle, oli ihan "nastaa" vetää kennoista luisussa sliksit tomaattiöljyllä voideltuna kahtasataa ja koittaa pysäyttää turvallisesti reunaan koppi täynnä savua. Kun sain Alastaron heinikolle toppaamaan ja kuuntelin sitä syttymäisillään olevan öljyn ritinää alustasta palokuntaa ottellessa, tuli mieleen että oispa ollu klemmarit :rotfl:

    Panuman Jarilla rivahti lauhuttimen letku Orlandon streetvinaaleissa ja palo persaus Swingeristä, jos klemmarit sallittaisiin näitä sattus paljon enemmän, tai on siis aikojen alussa sattunutkin josta syystä on kehitetty luotettavampia kiinnityksiä ja alettu niitä myöskin vaatimaan
     
  17. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Entäs toi kuskin "doping", eli mitä saa nauttia ja mitä ei? :oops:

    Esim. Saako nauttia NOSsia ennen lähtöä? :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Alkoholia ei kannata kauheesti käyttää jos meinaa ajella, promilleraja on nolla ja sitä tarkkaillaan. Muusta topinki kontrollista en oo kuullut enkä päässyt osalliseksi. JA MÄ PUHALSIN NOLLAN!!!
     
  19. Fireball

    Fireball Gearhead

    B-lisenssin FIA lekurintarkastuksessa sain tätiltä sen kiellettyjen aineiden listan, 5 min. lukemisen jälkeen totesin itekseen notta se loppuu ensimmäiseen pulloon kusemiseen kilvanajo kaikilta räkreisvarikolla 8) Onneks ei oo keksineet muuta kuin tuota juomapuolta tarkkailla, ja tietty huumetestit ois hyvä saada mukaan kans noihin lääkärintarkastuksiin. Mua ainakaan kiinnosta olla viereisellä kaistalla kenenkään maistiaivon kanssa.

    Joskus varikolla iltatupakilla, siis sillon ko siellä vielä sai polttaa, poikainkaa tota dopingihommoo mietittiinki, että mitä hyötyä ois saavutettavissa kiihdytyspuolella, niin ehkä piristeillä yleinen vireys vois nousta ja parantaa reaktioita, mutku muutenki joutuu käyttään viiveboksia punavalojen takia niin ei toimis mulla. Semmoset pillerit mulla loppukin jo millä kuulee kun lamppu syttyy, siks lopetin, eikä enää nähny kulman taaksekaan.
     
  20. Camaro^

    Camaro^ 1st gear

    Vähän asiasta toiseen. Nuori poika kun olen ja kiihdytys kiinnostaa kovin, niin mikä ikäraja noissa junnudragstereissa on ja minkä hintaista hommaa? Mitä olen nähnyt niin aika nuoren näkösiä kuskeja niitä on tai sitten vain pienikokoisia :lol: Ketään tuttu ei harrasta kiihdytystä niin on tosi huono lähteä alottamaan mitään mistään tietämättä. :eek: Taitaa minun kiihdytysurani jäädä vain haaveeksi. :(
     

Kerro tästä muillekin!