Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Cadillacissa taitaa olla nelivaihteinen automaatti, mikä osaltaan vaikuttaa kulutukseen vähemmillä kierroksilla.
    Fordin C6 taas on 3 vaihteinen, tämä ei tee autosta talousihmettä vaikka olisi pitkä perävälityskin.
     
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok, kiitos. Minäpä käyn viikonloppuna ajelemassa Kainuussa ja raportoin lukemat
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miten ison säästön yksi lisävaihde tämmösessä mahtaa tuoda, kun kummankin lootan isoin on suora?
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä se vaikuttaa kun kiihdytetään jouhevammin, säästöstä ei tiedä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö vanhoissa cadillacissa ole sellanen "turbiinikytkin" vai miks niitä sanotaan eikä momentinmuunnin. Tuo turbiinikytkin on kai hyötysuhteeltaan maantieajossa parempi mitä momentinmuuntajat.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hydramaticissa on 2 nestekytkintä eikä momentinmuunninta, mut kuten ylempänä todettiin niin nelonen on suora eikä ylivaihde. Hydramaticissa on tiheämpi ykkönen koska nestekytkin ei lisää vääntömomenttia kuten momentinmuunnin, joten liikkeellelähtöä varten on tiuha ykkönen.
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Korjaus aikaisempaan: lämmityslaitteen läpän lopsahtelu kuuluu vain economy/vent asennossa, ei kuulu silloin kun ilmastointi päällä. Pihinä kuuluu kaikissa asennoissa
     
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tänään ajettu Kainuuseen, tripissä 300 km. Matkakulutus 52 mph cruise säädöllä aika tasan 20 l/100 km. Eipä niin pahasti kuitenkaan :)
     
    hantta tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pikkujutuilla lähtee vielä 2-4 litraa ;)
     
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo, ajatuksissa oli alkaa huomenna tutkimaan niitä alipaineletkuja. Sitten sytytysennakon säätöön ja kaasutin säätöön
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Osu silmään tossa seinällä kun roikkuu yksi fordin lämppärisäätöhässäkkä, jotain tollasta sen linkolnin kojetaulunkin sisällä on. Nuo paksut "johdot" on alipaineletkuja, musta vipu liikuttelee jotain luistia ton venttiilin sisällä mikä sit ohjaa alipainetta millon mihinkin. Oikealla letkuliitin millä kokoonpano liitetään loppuautoon. Tommosesta voi olla letku tai liitin irti/poikki/tms.

    [​IMG]
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitoksia Powerstroke!
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Suosittelen kaikille autojen etulattialla makaamista;) Löysin kuskin penkin alta vessapaperirullan ja Ameriikan Joen hukkaamat vara-avaimet, kojelaudan alta löytyi vuotava lämmityslaitteen alipaineletku. Vaihdoin just uuden letkun, mutta pihinä jatkuu vielä. Ohjausakselin päällä jalkatilassa on valkoinen muoviboksi, johon menee kaksi sähköjohtoa ja kaksi letkua. Se boksi pihisee. Mysteeri taitaa vaatia sen korjauskäsikirjan saapumista.
     
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    [​IMG]

    Tämmöinen pihisee
     
  15. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vapauttaako alipaine seisontajarrun, kun laitat vaihteen päälle.
    Tuo voisi olla sen katkaisin.
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    No niin se tekee! Se jarrun vapautus kyllä toimii, mutta miksi ihmeessä tuo boksi pihisee? Ei kai sen kuuluisi ääntää noin? Sanon kyllä vieläkin, että on tämä hieno foorumi!
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hyvä kun toimii, mutta voisiko olla erittäin pieni vuoto jossain kohtaa tuota boksia?

    Tämä on 70-luvun lopun Fordille tyypillinen seisontajarrun palautussysteemi.
    Piti kerran saada katsastusmieskin tajuamaan tämän seisontajarrun toiminnan palautus, kun palautusvipua ei ole, jarrutestissä, -76 Rancheroa katsastaessa.
     
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok, pitänee joskus käyttää tuo irti ja katsoa mistä se pihisee. Uskon että tuolla vuodolla voi olla merkitystä myös lämmityslaitteen sekoiluun
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miksei sähkövioissa voisi olla myös merkkiääni, niin olisi helpompi löytää. No joskus on, mutta siihen liittyy ikäviä sivuvaikutuksia.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sähköviathan ilmoitetaan usein merkkisavulla.
     

Kerro tästä muillekin!