Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Terve!


    Ensimmäinen viestini tälle foorumille, tervehdys vaan kaikille! Siirtäkää tämä oikealle osastolle, jos meni vahingossa väärään. Välilevyn pullistuma ja polvitulehdukset ovat saaneet minut uskomaan, että moottoripyöräilyharrastukseni saa nyt päättyä. Viimeiset kymmenen vuotta olen ajellut matkamallin harrikalla. Harrikka lähti myyntitiliin paikalliselle motskarikauppiaalle viime viikolla. Jonkunlainen harrastepeli olisi kuitenkin saatava hintaluokassa 10-15 000 €, ja mielessä ovat pyörineet avokattoiset jenkit ja mersut. Jenkkiautotaustaa minulla on yhden 60-luvun jenkin verran 90-luvulta. Mercury oli hieno auto, mutta vaati vähän liikaa korjaamista nuoren miehen taidoille.


    Haussa on siis mahdollisimman alkuperäiskuntoinen ja varmatoiminen avoauto, johon löytyisi varaosia ja osaavaa korjausapua täältä Oulun korkeudelta. V8, cruise ja automaatti on ehdoton vaatimus. Toiveessa olisi jonkinlaiset takapenkit, turvavyöt myös takapenkillä (lastenistuinta varten) ja jonkin verran tavaratilaa pienen perheemme (kaksi aikuista ja pikkulapsi) viikonloppureissuja varten. Mikä noista otsikon malleista olisi sinusta paras? Tuleeko muita ehdotuksia mieleen? Onko joitain moottori- tai vaihteistomalleja, mitä kannattaa ehdottomasti välttää? Olisiko fiksumpaa hankkia vanhempi peli fiiliksen ja yksinkertaisen (ja toimivamman?) tekniikan takia, ja asentaa turvavyöt/isofixit jälkikäteen? Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen!
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sanoisin että käy ajamassa jokaista mallia niin saat tuntumaa mikä miellyttää eniten...! SL olisi luultavasti siis 129-korinen? Noista vaihtoehdoista itseäni kiinnostaisi SL eniten, 90-luvun Camarot ja Mustangit ei vaan miellytä ulkonäöllisesti. Ovat toki olleet täysin eri hintaluokan autoja uutenakin, eli ei ehkä ihan vertailukelpoisia M-B:n kanssa... Luultavasti SL pitää arvonsakin noista parhaiten, hyvä yksilö voi jopa nostaa?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu toki siitäkin miten osaat itse huoltaa ja korjata. Tai ei riipu mutta avaa mahdollisuuksia.
     
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyviä vastauksia sekä Bowtielta että Karpovilta. R129 SL näistä miellyttää ulkonäöltään eniten. Mersut ovat tosin vielä käytettynäkin jonkin verran kalliimpia. Tarkoittaisi siis vanhempaa ja/tai enemmän ajettua yksilöä, jos saman hintaista hakee. Oma mielikuvani 90-luvun mersujen laadusta ei ole oikein korkealla. Ruostevaivaa, moottorin lämmöstä itsestään hajoavia johtosarjoja, kattomekanismin ongelmia ym. tuntuu jonkin verran olevan. Pitää käydä katselemassa ja ajamassa vaihtoehtoja mahdollisuuksien mukaan, kunhan saa tuon pyörän myytyä. Omat huolto/korjaustaidot ovat aika vähäiset, tuumakoon avaimia ei juurikaan ole ja asumismuoto (as oy muotoinen paritalo) asettaa omat haasteensa rassaamiselle. Toiveissa olisi siis mahdollisimman varmatoiminen kesäauto. Onko teillä ajatuksia tuon aikakauden GM/Ford tuotteiden luotettavuudesta? Vai tuleekohan tässä avattua hirmuinen merkkisota GM vs, Ford, toivottavasti ei
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jagge xk8 ,fordin kone ja jos kiristimet ja termarin kot.vaihettu niin asia auto,ulkonäkökin passaa,ja on hyvä ajaa,osat yllättävän edullisia englannista,tulee nopeasti.laatu ei ainakaan musselle tai camarolle häviä,suosittelen koeajoa.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuo jagge vinkki oli aivan hyvä. Näillä leveysasteilla sen verran harvinainen peli, ettei tullut edes mieleen. Lähimmät myytävät avomallit näyttivät olevan Rauma/Espoo. Vanha tuttuni oli tuonut kuulemma työreissulta jenkeistä tuommoisen Jagen mukanaan. Täytyypä ottaa yhteyttä ja kysellä vähän kuulumisia.
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Camaro/Firebird ja Mustang sisustan osalta muovisia nitisiöitä muuten luotettavia edullisia pidettäviä.
    Huolto osat edullisia eikä noissa isompia lastentauteja taida olla.

    MB ja jagge varmasti sisustan osalta selvästi laadukkaampia.
     
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo näin minäkin olen käsittänyt. Jenkit varmaankin edullisempia ja "helpompia" pidettäviä, mersu ja jagge ehkä jollain tavalla "hienompia".
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos mersun image haittaa nousukkaiden autona, siis yleinen oletus, niin Firebird/ Camaro.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Omaa kokemusta noista malleista ei juuri ole, mutta koneiden osalta ford vaihto modular koneeseen 96, ja itse en alkais semmosen kanssa. Kori taas oli mälsä vuoteen 93 asti, joten jää vain 94 ja 95 jäljelle, eikä sekään kori oikein miellytä vaikka koneena olis kyllä kiva kone, 5.0 windsor.

    Chevyn koneet on hyviä ja omaan silmään korit kanssa, joten sieltä alkaisin katsoon, mahollisimman uutta.

    Meset ja jagget unohtaisin itse kokonaan.
     
    chevytb02, rb, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukavan täsmällisiä vastauksia ja perusteluja, hyvä hyvä. Taitaa olla 25 vuotta vanhasta 300 000 km ajetusta mersusta suurin statusarvo kulutettu :)
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Voit kokeilla, ja yllättyä. Luvuista on muuten jäänyt pois Bemari ;)
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Baijerilainen Mutteri Wiritys ei oikein houkuttele, jotenkin siinä on minulle aina ollut semmoinen nuoriso/juppiauton leima? Noh, auton osto saa kovasti lisävauhtia kun Motorman saa Electra Gliden myytyä. Sitä odotellessa hyvä perehtyä asiaan näin teoriassa :)
     
  14. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    tolla budjetin yläpäällä saa jo M3 bemarin joka on noista kilpailijoista ajo ominaisuksiltaan ja suorituskyvyltään ihan ykkönen
     
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ei mulle kesäauton tarvitse kovin nopea olla, kasin äänet ois kivat :)
     
  16. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    sittehä se on se ja sama minkä ostaa
     
  17. vette73

    vette73 Gearhead

    Ikävä masentaa sut, mutta ei se penari pärjää suorituskyvyssä saman ikäiselle firebirdille.
     
  18. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    oi vitsi oon tosi masentunu nyt
    mut mikään firebirdi ei pärjää ees diesel bemarille tänäpäivänä
     
  19. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jos sen on pakko olla oikea avo niin sitten tuo Mersu (korin jäykkyys). Jos käy T-top niin 93+ Camaro Z28 tai Trans Am testaukseen suosittelen. Itsellä oli alunperin suunnitelmissa avo Bemari mutta nyt on '94 T-top T/A eikä harmita yhtään. Fordista paha sanoa muuta kuin että avossa siinäkin kuulemma letku kori.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on silti vaan yks vitun bmw. Vähän kuin vw on kansanauto.


    Autothan tuli edelleenkin amerikasta ;)
     
    Ässä. ja rampleri tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!