Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Näistä mainituista myös minun suosikki on XJS, mutta ei mene aloittajan spekseihin kun ei (käsittääkseni) saa kasilla. Tai onhan niitä tietysti Chevyllä kasitettu jälkeenpäin kun V12-mitta on tullut täyteen. Joten XK8!
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joku vuosi oli -97 jagge mut jäi liian matalaksi eukolle ku polvi alkoi reistaa,hienosti pelasi,nahka on lievästi sanottuna nahkaa eikä huuhaa nahkaa mitä tämän päivän ns keskiluokan autossa,taka-akseli taisi olla sama DB ssä enkä tarkoita david brownia,itse yli 35 v jenkkejä rassannut ja aina pitänyt brittejä pimeinä laitteina mutta jagge yllätti positiivisesti, -96 jenkit osti sen ja uusi täydellisesti tehtaan robotit ym joten laatua ei kannata verrata aikaisempiin mitkä tehtiin ikivanhoilla koneilla joista johtuu esim.range rovereiden kone onkelmat,,fordin uusi pata missä oli onkelmia sylkyissä bensa laatujen takia muutettiin 98,sitten kun on vaihdettu muoviset jakopään hilut niin murheet loppui.käy ajamassa joka vaihtoehto ja osta se mikä tuntui parhaalta perseen alla.
     
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Vilkasta keskustelua ja uusia ehdotuksia tulee, erittäin hyvä niin! Mukava että noviisi saa apua. Ei auton välttämättä tarvitse 90-luvulta olla. Autoyksilön hinta/laatu ratkaisee, olipa auto sitten ´75 tai ´95. Olisi hienoa löytää "hyvä ja halpa" 60/70-luvun avo, enemmän kokoa ja fiilistä niistä löytyy. Kyllä ne turvavyöt sinne saa laitettua, jos ei niitä valmiina ole. Paimelan paroni -ohjelmassa oli justiin 70-luvun Eldorado. Vaimokin sanoi, että: onpa hienot sohvakalustot tuolla sisällä :DMeinaavat vaan olla pirun kalliita! Minulla on tullut tässä vuosien mittaan autojen ja moottoripyörien kanssa touhutessa vähän sellainen olo, että kaikkia rahojaan ei kannata ostovaiheessa käyttää (jotain laitettavaa niissä on kuitenkin!) ja "hyvä ja halpa" ovat usein kaksi eri autoa.

    Olen katsellut eniten 90-luvun jenkkejä, koska mielestäni ne
    a) ovat halpoja ostaa (koska ovat rumia ja muovisia ;))
    b) ovat parikymmentä vuotta vanhoja (voisi siis luulla että ovat ehyempiä kuin esim. 40 v autot?)
    c) ovat kohtuullisen halpoja ylläpitää (jos pysyttelee tutuissa ja turvallisissa GM/Ford jne).

    Poikkeavia mielipiteitä saa ja pitää esittää, aloittelijahan minä tosiaan olen. Omat korjaustaidot/mahdollisuudet, työkalut ja rahavarat ovat kohtalaisen rajalliset. Tästä syystä yritän pysytellä tämmöisissä pienen riskin autoissa.

    Katselin aamulla tämän hetken autotarjontaa. Kuusamossa on komea ´92 gen3 Camaro ja pari hintahaitarin ylärajaan osuvaa 70-luvun alkupuolen museorekattua Oldsia löytyy (Sastamala/Kokkola). Tällä hetkellä ehkä kiinnostavimmat? Nämä herrat saavat pikaisen puhelun Oulusta, kunhan tosiaan tuo pyörä menee kaupaksi. Pitää juhannuksen jälkeen laittaa vaikka vaihtoilmoitus tuonne V8-markettiin, ellei tuolle käteisostajaa ala löytyä.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tarttet ne tuumaset lenkit sun muut hylsyt.....ei jatkoon.
     
  5. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Olet harvinaisen oikeassa tuossa ajatuksessa, että kaikkia rahojaan ei kannata ostovaiheessa käyttää (jotain laitettavaa niissä on kuitenkin!) ja "hyvä ja halpa" ovat usein kaksi eri autoa.
    Tämä tuntuu usein unohtuvan ostoinnostuksen vallassa olevilta ihmisiltä, mutta selkeästi Sulla tuntuu olevan realistista ajattelua mukana.
    Firebirdien / Camarojen osalta on tosiaan hyvä huomata, että 90-luvulle osuu sekä 3gen että 4gen autoja. Kaiken ikäisten F-bodyjen osalta yksi paikka löytää tietoa on:
    http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/

    Jos XJS Jagge kiinnostaa, niin yksi semmoinen olisi Chevyn 350:llä tarjolla.
    Tosin ei ole "suoraan ajoon" auto, vaan vaatii jonkin verran työtä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitokset Marklin hyvästä linkistä ja Powerstroke täsmätiedosta!
     
  7. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    70-luvun alun Oldsin omistajana toteaisin, ettei ole niin iso ongelma, että jäisi auto sen takia ostamatta.
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nykyään saa ihan ok hylsysarjija ja avaimia jostain halpa halli motonetistä joten ei ongelmaa. 20 makso mun tuumanen sarja ja varmaan vähän alle avainsarja.

    Ei voi kehua mutta hommat saa tehtyä.
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava kuulla. Kävin ostamassa harrikkaa varten pienen kuusiokolosarjan, se maksoi jo vissiinkin 40€. No se olikin joku merkkituote, Wera tms. Pitää alkaa ostelemaan pikku hiljaa työkaluja tarpeen mukaan, kun saa auton hommattua.
     
  10. starcraft

    starcraft Gearhead

    Nuo -80 ja 90-luvun camarot ja firebirdit sekä mustangit on tosiaan halvimmasta päästä varsinkin avona. Ja väittäisin että on helpompaa löytää hyväkuntoinen auto näistä vähän uudemmista kuin vanhemmista. Koko on yksi juttu. Toiset tykkää isoista toiset pienemmistä. Vanhat avot on isoja joissa tilaa piisaa kun taas nämä uudemmat on varsinkin takapenkin osalta pienet. Kulutuskin on yksi asia mitä kannattaa miettiä. Varsinkin kun on tottunut moottoripyörällä ajelemaan melko reiluja km kesäisin. Toisilla kipukynnys on 10l/100 km ja toisilla 30l/100km. Jokaisella on se maksimi, vaikka kaikki ei sitä myönnäkkään. Tuollainen 70-luvun cadi 500 koneella nappaa puolet enemmän soppaa ku uudemmat camarot ym:t

    Kaikki noi on aika perustekniikkaa eli enemmän tuurista kiinni jos jotain yllättävää tulee. Tietysti mitä vanhempaan mennään, sitä suuremmalla todennäköisyydellä täytyy harrastaa myös tallin puolella.

    Sit kun raha polttaa taskussa, kannattaa käydä kokeilemassa muutamaa eri peliä. Kyllä se oma mieltymys sitten tarkentuu, millä haluaa ajella.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu kummasta maksaa. Tekniikasta vai korista. Hyvän 70's avon saa budjetilla jos sen ei tarvi olla joka nippeliä ja muuta vailla uusi ja hieno.


    Huollot helpompia ja halvempia tehdä kuin ysäriveljiin, jo tilanväljyyden takia. Soppaa juu menee mutta riippuu ajomäärästä ja painoarvosta onko sillä väliä.
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok. Kiva kuulla vielä tämmöinen "vanha on helpompi huoltaa" ajatus. Itse oon jotenkin tottunut ajatukseen, että uudempi on helpompi ylläpitää. Toisaalta nuo lisääntyvät sähkövehkeet, tietokoneet ym vähän ajatteluttaa ☺
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se tietty vähän riippuu. Väitän että se ysäriauto on varmaan uutenaan ollut varmempi mitä se 70 luvun auto mutta kun molemmat on jo vuoskymmeniä vanhoja voi ne hajota molemmat mistä vaan.

    Siinä kohtaa tulee se vastaan että ysäri autossa on ahtaat tilat, 70 luvun isossa autossa suht paljon tilaa tehdä hommia.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Emmää muuten mutta kun aloittaja voivotteli tuumasten kalujen puutosta..... koitan vaan avuksi olla....
     
  15. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Hakusanaksi Z28 ja blocketista löytyy vaikka ja mitä hintaluokassa 0 -> 150000 Kr (15000€)

    Kymppitonnilla löytyy:

    https://www.blocket.se/hela_sverige...&me=&cxpf=&cxpt=&fu=&gb=&ca=11&is=1&l=0&md=th

    10000 - 15000€:

    https://www.blocket.se/hela_sverige...pf=&cxpt=&c=&fu=&gb=&ca=11&is=1&l=0&md=th&cp=

    Oma suosikki noista ulkonäöllisesti on Gen III, toisaalta Gen IV tarjoaa kehittynempää tekniikkaa. Kutoskoneella tai 305-motilla en ottaisi, korimallihan voisi olla targa/cabriolet.

    Itselleni etsisin Gen IV SS-mallin kovalla katolla ja manuaalilla.

    IS
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tosiaan tuurista kiinni. Minä ostin oman autoni, ulkonäön lisäks korin takia.
    Tuontiauto, ja alustaltaan ja koriltaan kuin uusi. Ikää yli 40v kuitenkin.
    Ekana kesänä meni kaikki korin tiivisteet uusiks, ja jotain pikkunippeliä. Sit alko automaattitoosa vuotamaan ku seula. Seuraavaks pamahti pahvi, ja kun purin sen, totesin että on niin väljä mosa että ei maksa vaivaa kasata uusin pahvein. Jäi tää ajokausi sitten väliin, töissä niin hirvee kiire ja kotona myös, ettei ennen talvea tarvi haaveilla mistään talli-illoista.
    Ja rahaa on menny kun kaikki all said and done, remppoihin yhtä paljon ku auto makso, vaikka ite tehny käytännössä kaiken. Osat, rahdit ja tullit vaan maksaa.. Mut sithän se onkin "ikuinen", kunhan itelle ei tu polte vaihtaa ku kaiken on saannu tehtyä ja ottaa ihan vitusti takkiin.. :odroll:

    Mut mut, nuo kaikki vaivat on iän mukanaan tuomia imo. Uudemmissakin ne joskus tulee vastaan, mutta tuleeko sun aikana, ken tietää? Panostaisin mahdollisimman hyvin pidettyyn yksilöön. Kun ilmeisestikkään tässä ei "raggarihenkistä" laitetta haeta, missä nyt ei oo niin justiinsa jos vähän tihkuu öljyä ja listoja puuttuu yms.
     
  17. J

    J Gearhead

    Camaroista ja Mustangeista on ihan kivasti kyllä tarjontaa kotimaassakin, että ainakaan sen takia ei tarvinne mennä kielimuurin takaa hakemaan. Ja mitä noita camaroita/firebirdejä nyt jonkun vuoden olen seurannu, niin hintataso on aikalailla vakioitunut ja jonkunverran on samat vehkeet kaupan vuodesta toiseen. En tiedä kertooko se siitä että markkinat on pienet, vai eikö noissa "aina myynnissä olevissa" sit vaan hinta ja kunto kohtaa toisiaan.

    Mut kannattaa vertailla ja tutkailla paikanpäällä, niin äkkiä se keskimääräinen laatutaso selviää. Ja todennäkösesti se on vähän erilainen maailma, jos on tottunut asialliseen eurooppalaiseen käyttöautoon. Niin hyvässä kuin pahassa. ;)
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Niin........... se 90 lukuinenkin käy jo 30 ikävuotta ja äkkii puoli tusinaa omistajaa jo kiertänyt.

    Osa on saattanut huoltaa autoa hyvinkin, osa vaan ajanut ja ainoita toimenpiteitä on tehty vaan katsastajan määräyksestä, tai sit kun on jääty tien reunaan.

    Eli yksilöitä tuon ikäluokan kalusto on.

    Tuurilla voi löytää hyvän......... huonolla tuurilla saa kasan ongelmia..
     
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mainio keskustelu aiheesta täällä vaan jatkuu :) Tarjontaa näyttää tosiaan olevan Suomessa kohtalaisesti ja Ruotsissa ihan älyttömästi! Mukavuuspainotteista mahdollisimman siistikuntoista/ehyttä kampetta tässä tosiaan etsiskelen, kuten olette huomannutkin. Minäpä alan vääntämään vaihtoilmoitusta tuonne V8-markettiin ja HDCF foorumille. Tuuria tässä tarvittaisiin oikeastaan parissakin asiassa:
    1) saisi tuon pyörän myytyä
    2) löytäisi ehyen auton tilalle.

    Helpoin olisi tietysti löytää ehyt auto joltain tutulta kaverilta, mutta sattuneesta syystä jenkkiautokaverit on vielä aika vähissä. Yli 20 vuoden tauko Mercuryn jälkeen on vähän heikentänyt tuota verkostoa :) No onneksi täällä tosiaan näyttää olevan apu enemmän kuin lähellä. Jotenkin näen jo sieluni silmillä sen tilanteen, kun kauhean autokuumeen kourissa setelinippu taskussa painelen johonkin maailman ääriin katsomaan jotakin ihan romua ja pahimmassa tapauksessa vielä ostan sen :eek:Pitää käydä tuolla ACC Oulun tallilla mutka kyläilemässä, kunhan tämä polvitulehdus vähän helpottaa.

    ps. Sain eilen sen Jagge XK8 kaverin langan päähän. Sanoi kyllä ihan suoraan, että "Älä ainakaan tämmöistä osta"o_O Piti jenkkipelien tekniikkaa paljon yksinkertaisempana ja luotettavampana ja harmitteli, ettei ollut ostanut Corvettea. Jagge oli reistannut kuulemma aika lailla jo jenkeissä ollessa (joku kallis "älyboksi" tms. oli pitänyt vaihtaa ym.). Tuo oli niitä alkusarjan autoja kuulemma. Toivottavasti Jaguarin ystävät eivät vedä tästä herneitä nenään. Minustakin ne ovat älyttömän hienoja ja klassisen näköisiä autoja.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jos olisin ostamassa "helppoa" ja nykyaikaisempaa autoa niin vette ehdottomasti, no jää ostamatta samasta syystä kuin sinullakin eli paikkoja olisi oltava enemmän kuin kaksi. Siksi -90 luvun lopun Firebird voisi olla ihan kiva vaihtoehto, tai jos oikein siistin löytäisi niin gen3 menisi myös.
     

Kerro tästä muillekin!