Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yksilöitä on, mutta nuo 70's laivat avona ovat onneksi tainneet kylpeä suolassa vähemmän kuin vastaavat muut.

    Vielä jos tuontipelin tuo niin aika iskussa ovat.


    Paronin tallilla ihmeteltiin pohjan kuntoa, mullakin oli omassa 120tkm ajetussa usa tuonnissa ihan vimpanpäälle. Voi olla että mm 5mm rungon ainevahvuudesta on apua...


    Urheilullisempi camaro/vastaava on voinut saada kenkää sen edestä että tekniikan etumatka tasottuu...
     
  2. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    No niin, kerron oman kokemukseni kyseisten automallien käytöstä ja
    korostan että tämä on minun oma henkilökohtainen käyttökokemus sillä
    onhan tuo ajokorttikin ollut jo yli kolmekymmentä vuotta eli on
    noita autojakin ollut muutama...

    Camaro/Firebird 93-02 on ok vain jos se on kasilla ja automaatilla
    sillä kutonen pitää ihme "pörinää". Suht mukava auto mutta miestäni
    vähän vanhanaikainen (muttei tarpeeksi) ja jotkut osat aika kalliita,
    takapenkki on melko alhaalla ja takajalkatilaa vain vähän.

    MB W129 on oikein mukava auto käyttää ja mielestäni tuollainen on
    järkevämpi hankkia kutoskoneella koska ei kasilla olevasta saa
    mielestäni mitään, ei edes ääntä. Ei viaton, niin kuin ei mikään
    muukaan, osat kohtuuhintaisia, paisi V12 jota en suosittele.
    Jos kuski on noin 180-185cm pitää penkki olla taka-asennossa niin
    silloin takana ei ole jalkatilaa yhtään, jos "takapenkillä" on
    turva-istuin tai koroke lapsen jalat osuvat etupenkin selkänojaan
    ja siellä istuu tosi korkealla, taitaa alkuperäisen etu ja
    takapenkin korkeusero olla noin 25cm, siis takapenkki korkeammalla,
    ei taida se turvakaari mahtua nousemaan jos takana on lapsen istuin.

    Joku heitti tuossa ilmoille Jaguar XK8:n, hyvä ajettava ja ehkä ns.
    "mikroautomaisin" näistä kaikista mutta kulku sisälle minusta vähän
    hankalaa korkean kynnyksen takia. Jos etupenkki on taka-asennossa
    ei takajalkatilaa oikeastaan ole ja takapenkki on melko "kuppi".
    Osat... kohtuuhintaisia ja tekniikka hyvin pitkälti jos ei kaikki
    niin Fordin, vaikka ei se nyt niin mukavaa ole kun viikset ja osa
    katkaisijoista ovat samat kuin Fiestassa ja Mondeossa...

    Mulla oli joskus 1995 Mustang ja siitä en pitänyt yhtään mutta
    edelliskesän ajelin 2004 mallilla eli ns. viimeisellä "vanhakorisella"
    ja siitä jäi vain hyvä maku, siinä oli isofixitkin ja takajalkatilaa.
    Voi olla että hankin joskus max 2004 mallin, tuossa on muuten se mukavaa
    että kyseistä korimallia näkee harvoin ja osat voorttimaiseen tapaan
    kohtuuhintaisia.

    Vaikka muuten olen vahvasti GM:mään päin kallistunut niin noista valitsisin
    Mustangin.

    Mutta täytyy aina muistaa että yksilöissä on eroja, eikä aina kannata
    ostaa sitä halvinta ja käydä mahdollisimman monia kokeilemassa
    nii tulee hyvä vertailupohja.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Noh noh!!!

    Meidän 95 musti on tuotu Japanista, eikä siinä ole ruostepilkkuakaan missään.

    Vakio kuosissa oleva 302 ei vielä niskoja venytä, mut potenttiaaliahan siinä on, jos sitä haluaisi alkaa jatkojalostamaan.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin siis tarkennetaan että en verrannut noihin uusiin vaan samanikäisiin. Että ri tarttis yleisesti mun mielestä niin paljon pelätä 70's avon kohdalla mätähommia kun jonkun samanikäsen muun millä jo todnäk ajeltu erimalliin.

    Tottakai täältäkin löytyy joku joka avolla paukuttanut 24/7 kesät talvet mutta yleisesti varmaan vähemmistö. Vaikka onkin rättikatto.
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

  6. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Ookoo, tuon kohdan olin lukenut huonosti.
    Tukee toisaalta ajatusta, että kaikkia rahojaan ei kannata ostovaiheessa käyttää.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Camaroita ja Firebirdejä on tarjolla sekä Suomessa että Ruotsissa. Mikäli itselle mieluisen yksilön haluaa, kannattaa keskittyä vain katsastettuihin yksilöihin niillä varusteilla joita itse arvostaa. Mikäli autossa on valmiiksi kaikki halutut varusteet (esim. lukkoperä, ilmastointi, nahkasisusta, cruise, jne) ja ylikin, kannattaa siitä maksaa vähän enemmän kuin huonompikuntoisesta ja varusteiltaan vajaasta yksilöstä.

    Ajetut mailit pitäisi myös huomioida kauppaa tehdessä. Mikäli löytää OIKEASTI vähän ajetun ja hyväkuntoisen yksilön, kannattaa huomioida myös tämä seikka. Ainakin Ruotsissa mainostavat näitä lågmilare-yksilöinä. Vielä kun olisi svensksåld eli Ruotsissa uutena myyty, voisi mahdolliseen huoltohistoriaankin luottaa edes jollain tasolla.

    Ruotsista löytyy autoja, jotka ovat olleet samalla omistajalla vuosikymmenen, joskus ylikin. Jos autolla on ollut +30 omistajaa, tuskin kyseessä on ihan priimakampe. Juuri katsastettu, vähän ajettu, huoltohistoriallinen auto on riskittömämpi ostos jos ehjän ja toimivan haluaa.

    IS
     
  8. juke83

    juke83 3rd gear

    Hei !
    Minulla on nyt vuden kokemus 2000 mallin ls1+4l60e camarosta. Kävin testaamassa joskus lt1+4l60e mallia ja täytyy sanoa että aika ehoton varuste on tuo tiheämpi perä ja ls kone. Kulutus todella maltillista 12-14 litran luokkaa tässä Oulun taajamssa. maantiellä pääsee sitte alle ysin. Autoni on targa josta olen tykännyt vaikka välilllä palojen kantelu takakontiin tuntuu töisevältä lyhyellä matkalla. Autooni on myös edelllinen omistaja laittanu vähän paremman kw:een säädettävän alustan joten alkuperäisestä alustasta ei ole kokemusta nykyinen on mieleeni vaikka onkin hivenen jäykkä. Huonoja puolia on sisustan muovisuus mutta itse olen jo tottunut siihen. Kannustaisin katsomaan ls1 koneisia koska ne tarjoavat hyvän potentiaalin tulevaisuutta ajatellen jos tekee mieli viritellä.
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Laitoin pyörän ja auton vaihtoilmoituksen myös Toriin. Hassua, se Sastamalan mr-Olds oli poistettu myynnistä just kun aloin kiinnostua siitä enemmän ☺Selvyyden vuoksi kysyn vielä, että onhan kaikissa jenkkiautoissa pultit tuumakokoa? Työkalujen ostoa on siis joka tapauksessa edessä?
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    90 luvulla alkaa olla myös metrisellä järjestelmällä ,eli molempia mutta ei niitä montaa tuumakokoa tarvii että pärjää pitkälle ja nykyään saa edullisesti asiallisia avaimia jos ei täältä niin lammen takaa.
     
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok, tämä selitys käy järkeen ☺Tästä syystä siis 70-luvun Oldsissa on enemmän tarvetta tuumakoon avaimille kuin 90-luvun Camarossa. Kiitoksia!
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuumakokosissa oikeastaan ainoa oleellinen on 3/8. Ja ehkä harvoin 1/2 on tarpeen. Neljännestuumanenkin löytyy melki kaikilta palavääntiöstä. Muissa on marginaalinen ero millisiin. Kuusiokolot sitten kyllä, mutta niitä on ainakin vanhoissa hyvin harvoin.
     
    Toope ja Rotten tykkäävät tästä.
  13. starcraft

    starcraft Gearhead

    80-luvulla jo ruvettiin siirtymään millikokoihin mutta niissä voi olla joissain osissa myös tuumakoon ruuveja. 90-luvulla on jo kaikki millikokoa renkaanpultteja myöden. Nykyään on jo helppoa ostaa tuumakoon työkaluja kun niitä on hyvin tarjolla. 20 vuotta sitten oli vielä vähän eri.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    isalmela: ei tuo hankinta niistä tuumakoon avaimista sulla kiinni jää. Ostin aikanaan täälläkin joskus parjatun Bilteman kautta itselleni setin tuumaisia kiintolenkkejä ja en sitten tiedä, ruuvaanko liian vähän vai mitä, mutta ne mulla on edelleen, siis 25 vuotta ollut. Yleensäkin tuo autonlaitto tulee pikkuhiljaa mukaan kuvioihin, riippuen vähän siitä paljonko sijoitat autoon ja kai vähän tuuristakin. Työkaluissa on enemmänkin ongelmaa sitten, kun mietit isompia työkaluja. Ja jos luet näitä OD-juttuja liialla hartaudella, sullahan on kohta se 15'000 eur mennyt, kun ostat sen asiantuntijoiden neuvoman minimitason hylsysarjan ja lenkkiavaimet ja pari muuta työkalua...

    Toivottavasti saat pyöräsi myytyä ja autosi hankittua. Mutta älä jää jahkailemaan rahat kädessä, että pitäiskö sittenkin ostaa sijoitusyksiö tms. Sellaiesta ei kuitenkaan jää mitään muistoja. Eli ostat kuitenkin sen avon, mikä itsestäsi loppupelissä hyvältä tuntuu.
     
    roadikas, hantta, Ässä. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    Oulu on Opiskelijakaupunki
    yksiö vaan ja maksu luonnossa
    niin jää niitä muistoja :poff:
     
    J.J. ja simeoni tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitoksia herrat, ei tässä enää ruveta vaihtamaan suunnitelmaa yksiön ostoon :)
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ja rakentelutilan asiallisesti tehtyyn lattiapinnoitteiseen palaa ainakin 50000.-
     
    Toope, Jussi289 ja Holley tykkäävät tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, halpiskaluilla pääsee tosi pitkälle, ne on jo kohtuu hyviä jos puhutaan lankkiavaimet, ruuvarit...... Muutamat kuten räikkä kannattaa ostaa laatua kalliilla, sähkötyökalut ja paineilmakalut kannattaa olla laatua jos on kyse monimutkasemmasta laitteesta kuin ilmapyssy.
     
  19. mym5

    mym5 1st gear

    Mersun Sl ei ole huono vaihtoehto. Mites olis BMW 840cia?

    Nyt voisi vielä saada kohtalaisen järkevällä rahalla, mutta voin sanoa että 2-5v päästä arvo on ihan eri.

    Moottoriin ja tekniikkaan saa osia helposti, suorituskyky on asiallinen ja on hiukan massasata poikkeava.

    niin...ja Bemarille löytyy ostaja aina, jos ei tykkää.
     
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    R129 SL takapenkillä on liian ahdasta ja vanhempia on harvoin nelipaikkaisena sopuhintaan. Enpä muistanutkaan, että 840 on saanut myös avoautona. Sanotaan niin, että tuon bemarin minäkin voisin hyväksyä ☺Mieluummin silti jonkun mukavan jenkin
     

Kerro tästä muillekin!