Alujäähdytin, ja siihen liitettävät materiaalit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Jack, 6.11.2021.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Monien muiden tavoin päivitin vanhan jäähdyttimen uuteen alumiinista valmistettuun. Siihen pitää tietysti liittää putkia sekä tyhjennysproppukin, niin heräsi materiaalitekninen kysymys.
    Rautaa ei voi käyttää, se jäi mieleen jo kemian tunneilta, mutta mitkä käytännössä kelpaavat?
    Usein kokona on joku "npt" kierre, ja valikoima ei ole materiaalien suhteen kovinkaan laaja.
    Voiko yleisimmin tarjottavaa messinkiä käyttää alumiinin kanssa, vai haenko kyseisellä yhdistelmällä ikävyyksiä? Jäähdyttimen mukana tuli muovinen tyhjennysproppu, ja mielellään metallia siinäkin käyttäisin.

    Onko kokemusperäistä tietoa, vai kaivanko kemiankirjoja esille?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Omissa pick up:ssa toisessa BeCool:n ja toisessa Howell:n alusyylärit ja molemmissa mm. vaihteistoöljyn jäähdyttimen nipat ja tyhjennys proput messinkiä.
    BeCool:ssa lämmityslaitteen paluu on syylärin päätyyn ja se on sellainen kiiltävä alumiinin värinen liitin, ei kuitenkaan messinkiä eikä alumiinia...jotain pinnotettua "rautaa" , olisiko rosteria ?
    Muistaakseni se otettiin sillon ihan vauhtikaupan hyllystä ja ollut kiinni ongelmitta 20 vuotta.

    Edit: Näyttäisi ihan tuolta, eli messinkiä sekin, mutta pinnotettu.

    https://www.summitracing.com/parts/gar-j9005
     
    Muokattu: 6.11.2021
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Ainakin Renuissa on ihan raudasta ilmaistointikennon alumiini putkien kiinniikkeet.
    Yhdestä Renuista syöpyi putki puhki rautakiinnikkeen alta. Mutta talviajossa toki suolamähmä jouduttaa syöpymistä.
    Alun ja rosterin voi käytännössä yhdistää.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Rosterinippa saattaa jässähtää aika tiukkaan köyksyyn. Ei ainakaan aukea itekseen.
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    Jos ei muoviosat kelpaa niin sitten haponkestävää A4 316.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos alumiini pääsee hapettumaan, niin siihen tuntuu ajan kanssa jässähtävän kiinni kaikki materiaalit.
     
    Muokattu: 7.11.2021
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Onhan esim. moottoreissa rautaa ja alumiinia ollut sekaisin kautta aikain ilman isompia ongelmia.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Riippuu vähän köyksyn seoksesta. Esmerkiks meitin duunissa valetaan muutamasta eri seoksesta riippuen kappaleen käyttötarkotuksesta. Esmerkiks sähköihin liittyvät rasiat ym tehdään seoksesta joka ei hapetu, ainakaan niin helposti.
     

Kerro tästä muillekin!