Alukannet ja 454

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 12.12.2020.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ennakot, tyhjäkäynnin- ja kruisailun seokset saatu kohdalleen mutta toision/täyskaasun seos menee vielä laihalle yläkierroksilla. Suuttimet pää 74+pv, takana isonnettu 88->90->94->95. Suuttimia löytyy lukemaan 100 saakka mutta tuli ajatus että pitäisikö taakkse lisätä myös pv.

    Bensan paine nolla-ahdolla 7 psi ja paine nousee samaa tahtia ahdon kanssa. 7 psi näytti olevan ahtopainetta mutta kaikkia kierroksia ei vielä uskaltanut ottaa. Ei mitään hajua kuinka paljon painetta valmistaja on ajatellut, hihnapyörät tehty moottorin speksien perusteella. Selvinnee kunhan saan bensapuolen kohdilleen.

    Ennakkoa vähennetty lukemasta 37-38 ajatuksella yksi aste/ psi. Maantiellä ei tahdo ehtiä lukea mittareita kiihdyttäessä edes 4- vaihteella, vitosella ei oikein uskalla. No, jännitystä pitää elämässä olla.:)
     
    Gary Grand ja SauliK tykkäävät tästä.
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Paljastui aivan oleellinen asia tuossa rikastusongelmassa. Tässä tapauksessa kaasarin päällä oleva hattu on niin matala kuin olla voi ja tästä johtuen jouduin jo aiemmin lyhentämään kohokammioiden ilmaputkia. Suuttimia isonsin takana lukemaan 97 saakka mutta vaikutusta ei ollut. Selvisi että pystyssä olevat ilmaputket kohokammioille eivät saa ilmaa. Kohokammioon pitää saada ahtimen tuottama ylipaine tai käy niin kuin tässä kävi että koho ei anna neulaventtiilistä riittävästi pensaa. Lyhensin ilmaputkia niin paljon kuin mahdollista ja putkien nokkaan 90 asteen mutkalla lyhyet putket niin että suuaukko osoittaa ilman tulosuuntaan. Tällä muutoksella tauti pois, kävin kiihdyttämässä ja nyt 97 suuttimilla seos 9-10 eli sikarikkaalla. Nyt saa alkaa pienentämään suuttimia takaisin päin niin eiköhän ala potkimaan isolohko. Tehoja tuo tuottaa minun mielestä n. 750 hv kun alkaa toimimaan oikein.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hienoa että säätöongelman juurisyy selvisi, eli oli tässä tapauksessa mekaaninen. Ei ihan heti olisi tullut mieleen.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minusta valmistajalta virhe kun tuosta ongelmasta ja sen fiksaamisesta ei puhuta asennusmanuaalissa mitään, vaikka taatusti näitä tapauksia on lahden takana paljon. Hattuja kaasarin päälle on erilaisia ja se korkeampi ja pyöreämpi voi toimiakin mutta minun lättänä malli ei toimi jos kaasarille ei tee mitään.

    Toinen asia jota aikoinaan kysyin Prochargerilta Sporttiauton avustamana oli ahtimen voimansiirron öljytilan huohotus. Heidän mukaan sitä ei tarvita koska tilavuus on pieni. Minusta outo selitys, laitehan kuumuu tulikuumaksi ajossa ja öljyntäyttö sekä tulppa asennetaan yleensä kylmänä. No, joka tapauksessa mulla on huohotin ollut nyt kahdessa ja toimii hyvin eikä pukkaa öljyjä ulos tiivisteen välistä.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, kyllä se on yksi tärkeä seikka oli sitten mikä vaan carb hat käytössä että se virtaus osuu niihin tuuletusputkiin. Monesti näkee korkeemmissakin hatuissa melko pitkät ne jatkoputket, että se virtaus varmasti niihin osuu.

    Kun sitä hiukan miettii niin onhan se tärkeä asia että kohokammiossa on sama paine kuin buusterilla/kurkuissa, että se bensa voi siihen ohi menevään ilmaan helposti tarttua, ja siihenhän näillä erilaisilla tuuletusputkien modeilla pyritään.
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Testiä

     
    Gary Grand, kerkko, Arkkumies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

Kerro tästä muillekin!