alukannet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 69, 25.7.2007.

  1. 69

    69 Gearhead

    Lohko on -70 340. kannet valunumeron perusteella 73-74 360 eli pienemmillä venttiileillä. imusarja 340 alkuperäinen. kaasari 600 carter. peltisarjat ja moparin kärjetön jakaja. manuaali ja 3.23 perä

    Tällä tekniikalla Dartti suht ripee ja kulutus 11,5-15 sadalla

    Tulevan talven aikana olis ajatus tehdä moottoriin perus remppaa eli kaikki laakerit, m.renkaat, nokka, nostajat, ö.pumppu jne.

    Mieli tekis uusia alukansia ja imusarjaa. olis kannet sit enemmän lohkoon sopivat. Säästyis ainakin kansi rempalta...

    Mitä kansia suositellaan? entä imusarjaa? onko yleensä kannattavaa lainkaan? nousee vain kulutus? ja teho vain hieman. vaatisko sit toisen kaasarin? entä nokka? mitä muuta tarvii.

    Niin ja autolla myös ajetaan. Tänä kesänäkin jo 5000km, joten bensan kulutuskin merkkaa hieman...
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Kyllähän se bensankulutus luonnollisesti nousee. Kyllähän se tehoa tuo ja painoa lähtee ihan kivasti keulalta noilla. Nokka valinta riippuu ihan millaisia kansia olet hakemassa...
    offtopiccina: minkäslainen dartti? se sininen vai? pakko kysyy kun samalta kylältä ollaan 8)
     
  3. 69

    69 Gearhead

    jep 8)
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    aihe kiinnostaa meikäläistäkin.. jos tuohon cratemoottoriin asentais jotkut "kivat" kannet....
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tällä hetkellä pikkulohkomoppeen ei kovin laajaa "helppoa" ja "kohtuuhintaista" kansitarjontaa ole. Eli oikeestaan, ainoo vaihtoehto on Edelbrockit. Suoraan paketista ne vastaa kutakuinkin hyvin portattuja isoventtiilisiä vakiokansia, ja potentiaalia on sitten parempaankin. Moparilla on commando alsakannet, jotka on myös pienireikäset katumoottorille sopivat, mutta hinta pompsahtaa aikalailla. Pikkulohkomopsiasioissa hyvä paja on Shady Dell speedshop, jonka sivuitla löytyy virtausarvoja ja kuvaa noista eri kansivaihtoehdoista. http://www.shadydellspeedshop.com/ Kannet täytyy olla muuhun motoriin sopivat kooltaan, eli pelkkiä virtauarvoja ei kannata tuijotella, tia lopputulos voi olla epätoivottu. Mun mielestä mitään kansia ei kannata tilata "anttilan postimyynnistä", vaan ne kannattaa ostaa asiantuntevalta kansipajalta niiden suositusten mukaan. Maksaa enempi, joo, mutta paskaa saa ihan ilmasekskin. Se sijoitettu raha tulee moninkertasena takasin luotettavuuden ja suorituskyvyn muodossa. Monissa ameriikan kansissa on suoraan paketista sanomista, toisissa enempi ja toisissa hyvinkin paljon. Eli suosittelisin vähintäänkin tarksitamaan ohjainvälykset, seetityöt, venttiilien syvyydet ja palotilojen koot ennen kiinnipulttaamista.
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

  7. 69

    69 Gearhead

    niitä mäkin oon kuolannu.
     
  8. vitoni

    vitoni 1st gear

    oli joku aika sitte jotain juttua, haulla löytyy tollanen (318+edelbrock 60779 alukannet?) keskustelu,siellä keskustelussa aukee joku toinen juttu, oisko ollu (sb duster),on nimittäin tullu itekki etittyä tietoo näistä kansi hommista,mut sori kun en osaa linkittää näitä keskusteluja suoraan tähän :oops: :cry:
     
  9. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear


    Jollei rupea noita keskusteluja löytymään haulla mikäli se toimii edelliseen malliin eli... kröhöm... niin voin kaivella tuolta kirjanmerkeistäni niitä linkkejä kunhan ehdin. Aika monessa eri keskustelussa käytiin läpi juuri sb mopar + alukansipohdiskeluja, näitä etsiskelin kovasti tuossa jokin aikaa sitten ennen kuin omaani tuollaiset Edelbrockit hankin. Sikäli tuollaisia voin suositella, saa hieman alle 1500 euron ja kaikki on uutta. Vanhoihin valukansiin saa pistää hurjat summat kaikenmaailman koneistuksiin, venttiileihin, jousiin jne. ja senkin jälkeen ne pitäisi portata asiantuntevasti että toimisivat yhtä hyvin kuin nuo Edelbrockin, lisäksi nuo alumiiniset ovat painoltaan vain noin puolet valukansien painosta.
     
  10. 69

    69 Gearhead

    mistä noita edelbrockkeja kantsii kysellä?
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Racers Place ja Us-parts,tuskin kukaan pääsee noiden hintojen alle suomessa...
     
  12. 69

    69 Gearhead

    huomenna soittaan :) mikäs imusarjaks rpm vai air-gap?
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä oikestaan oo väliä kumman imusarjan laitat,mut laita air-gap ihan varuilta jos vaikka nokankin vaihtaisit myöhemmässä vaiheessa ja eipä siinäkään ole este kumman tahansa imusarjan valinta,varmaan kummankin imusarjan puolesta pääsee korkeaa 12sek varttiaikoja...
     
  14. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Suosittelen air-gappia, maksaa hieman enemmän, mutta onhan siinä se hyöty, että ilma pääsee kulkemaan siellä alla eli auttaa seoksen pysymisessä viileämpänä ja sehän tietysti on hyvä asia. Muuten noissa rpm ja rpm air-gap malleissa ei taida eroja olla. Omani (air-gap) kustansi 307 euroa RP:llä Keravalla.
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Racers Place tarjois Brodixin kansia. Kuulemma parempi virtaus kuin Edelbrockeissa ja saman hintaset. :odroll:
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Onhan Brodixit hiukan enemmän kisakansien maineessa kuin edel ja ainakin pikkuletukan brodixit näytti olevan siistimpää työtä kuin rpm tai victor jr.-kannet.

    Kumpa ei vaan sit brodiksissa olis liikaa virtausta,mut vertailehan noita kansitestejä ensin miten ne on samassa penkissä virranneet?
     
  17. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En laittais mitään painoa tollasille kootuille virtaustaulukoille. Enkä välttämättä tuijottais noita virtauksia ensimmäisenä muutenkaan. Jos haluut viidet eri virtauslukemat, niin vie sama kansi viiteen eri virtauspenkkiin. Tai vaikkaa samaan, viidelle eri käyttäjälle. Puhumattakaan jos on jonkinlaista kaupallista tarvetta manipuloida niitä lukuja, se on helppoo kun heinänteko saada hyviäkin lukemia.

    Mitenhän alueella toi RP oli noiden brodixien suhteen pikkulohkomopariin? Jos katot tuolta shadydellin virtaustuloksia, niin sekä portattuna, että suoraan baketista B1/BA jää edelbrockien jälkeen. Herbertillä näyttäis täydellinen B1 BA kansi maksavan 1169 taalaa, Edelbrockit ei just enempää maksa pari. Sen lisäks, noi B1 BA:t vaatii keinuvipustandit tai oil thru nostajat, työntötangot ja letukan vipat, sekä ite tehdyt guide platet. Brodix tekee laadukkaita kansia, mutta noi mopsin pikkulohkon kannet ei oo oikeen ottanut tuulta purjeisiinsa. Niitä on kuitenkin tehty jo ainakin 15 vuotta, monetko ootte nähneet? Ne on suorituskykyynsä ja potentiaaliinsa nähden aika kalliit, kantsii sitten siirtyä jo Indy linjalle jos tollasia kaipaa. Mut jos racers place myy niitä samaan hintaan kun Edelbrockeja täydellisinä (vippastandeineen), niin voisin ottaa sellaset. Olis ne ainakin erilaiset kun kaikilla muilla.
     
  19. 69

    69 Gearhead

    päädyin kuitenkin edelbrock 340 kansiin ja air-gap imariin.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kysäsitkö RP:stä tarkemmin noista brodixeista?
     

Kerro tästä muillekin!