alumiini mutkalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 7.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ajoin oikean eturenkaan katukiveen, eipä juuri tuntunut miltään, mutta ajossa 40 ja 80 välillä tärisytti hieman ja pienen ajan kuluttua kyllästyin tärinään ja menin rengasfirman tasapainottamaan eturenkaat: Ei auta tasapainoitus vaan vanne täytyy oikaista ja maksaa noin 250 egua, Voiko olla totta? eihän alumiinivanteet ( tavalliset) edes maksa kappaleelta noin paljon.Onko mua yritetty kusettaa vai olenko pudonnut kustannuskehityskelkasta?
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    250 ekulla saat sarjan uusia aluvanteita.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    sehän tässä ihmetyttääkin . Onko joku joskus oikaissut alumminvanteita jossain?
     
  4. 454SS

    454SS 3rd gear

    Joo, on oikastu kumivasaralla Bemarin orggis aluvanne yhtenä lauantai iltana, kun kruisailuja ei voinu sillon jättää väliin.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, kumivasaralla ja tunkilla ne ainaski täälläkin paikallises rengasfirmas noita aluvanteita oikoo kun joskus vanteet on niin solmussa ettei pystytä edes tasapainotuskoneeseen laittaa.

    ei muuta kunnon mitta jostain ja nuijimaan, menee suhteellisen helposti lyömällä
     
  6. Tapi

    Tapi Gearhead

    Toisin kuin Spinnerin neuvopalstalla on kerrottu, oikominen on ainakin reilusti halvempaa kuin uudet vanteet.

    Tampereella Pirkkahallin lähellä on sorvaamo, joka oikoo vanteita työksensä. Kävin kaverin vanteen sinne viemässä. Vanne oiottiin lekalla ja suoruus katsottiin sorvissa. Hinta 20 €.
     
  7. jesse

    jesse 1st gear

    oioin volvon 17" vanteen isolla muovilekalla!
    pitää vaan aloittaa "mutka" kohdan kummaltakin puolelta tarpeeks kaukaa ja edetä pikkuhiljaa mutka kohtaan
    välillä rengas koneessa tai sorvissa katsella joko on suora
    hyvin on kaksi kesää suorana pysynyt/kestänyt
     
  8. Mosse

    Mosse Gearhead

    Joo, se Sorvaamo Sunila. Vie sinne jos ei oo mahdoton matka. Korjaavat vanteen vaikka puuttuis kämmenen kokoinen pala. Pala täytyy tietysti olla tallessa...

    Kunnon vanhan ajan sorvaamo, missä hyvä palvelu.
     
  9. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Päteekös sama oikasumetodi myös teräsvanteisiin? Luulis ainaki...
    Ois tossa yks kromattu teräsvanne, mikä tuntuis ravistavan. Ellei sit oo gummista vyö poikki...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    250 erkkiä uudet aluvanteet??? mistä ja minkä merkkiset/ kokoiset/ levyiset!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaivoin vanteen ja vasaran kellarista.Aikani suht varovastai hakkasin ja hyvin meni ja tasapainoittaessa ei mitään ongelmia: pikku painot vain.Tasapainottajan mukaan ongelmia ei tule koska pyörän sai tasapainoon. Sensiaan jos vanne ei ole täysin pyöreä saa sen tasapainotettua, mutta se hyppii.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tästä maasta et saa edes kohtuukuntoisia ,käytettyjä, jenkkiauton aluvanteita 250 euroon..Puhumattakaan uusista! Jos jossain on sellainen alennus päällä,niin kertokaa ihmeessä!
     
  13. 454SS

    454SS 3rd gear

    Totta, ei saa Jenkkiautoon sarjaa uusia aluvanteita tolla hinnalla. Jenkkiautoihin tarkoitettuja vanteita vaan harvemmin menee ruttuunkaan, johtuen vahvemmasta rakenteesta ja korkeaprofiilisista renkaista. Tarkoitin tolla hinnalla kinderautojen rinkuloita, joita saa ainakin hyvin lähelle tota 250 euron hintaa. Esimerkkinä voisin ottaa kaverin ruttaaman Fox:n 7x16" vanteen, uusi maksoi 60 euroa. Tuskin sarja maksaa suhteessa enempää, kuin irtovannekaan.

    Ja mitä käytettyjen vanteiden hintaan tulee, niin kahdella ja puolella sadalla kyllä saa sarjan ehjiä vanteita. Riippuen tietysti millä jaolla etsii. Onhan monissa Eurovehkeissäkin joihinkin Jenkkeihin sattuvia vanteita, ja niitä löytää joskus hyvin vanhoja malleja jopa 100 eurolla sarja. Jokaisen oma asia tietysti mitä haluaa vanteistaan tai niiden oikomisesta maksaa.
     
  14. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    No Niin,

    Taas kerran:
    alumiini kestää yhden muodonmuutoksen = se kerta kun se menee lommolle.

    Toinen muodonmuutos= se kun se sitten oikaistaan, onkin sitten jo ongelmallinen:
    Rakenne heikentyy sen verran, että sen käyttö ei ole enää lujuutensa puolesta turvallista, lisäksi mahdollisuudet halkeamiin ovat erittäin todennäköistä. Hitsaaminen onkin sitten toinen juttu. Vaan sekin vaatii omat käsittelynsä ja niksinsä.

    Siis: ei oikomista. Jos oiotte aluvanteet ottakaa jonkinlainen paperi todisteeksi jotta voitte sitten karhuta takaisin mahdollisia katastrofeja! Todennäköistä on että vastuukysymykset ovatkin sitten harmaata aluetta kun vakuutusyhtiön kaveri tutkii jäännöksiä.
     
  15. mopar fan

    mopar fan 1st gear

    mutsin vw golfin vanne/rengas sarja oli 470€ sarja. Ne oli 14" 185/60 renkaat. Ja vanteet oli about puoleet hinnasta.... et veikkaan et ei aluka saa siihe hintaa...
     
  16. jykä

    jykä 1st gear

    Käykääpä kyselemässä yhtä vannetta.Oisin ostanu yhden 7.5x16 vanteen:hinta 189€ ja sarja 350€.Oikasin entisen vanteen:0€
     
  17. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No aluvanne on sinäänsä "helppo" oikastava, et siinä on nii julmetun paksu keskiö (vrt teräsvanne) Totta on, et alumiini ei kestä eestakasta lekalla paukuttelua, joten fiksuin tapa oikasta alumiinivanne, on vetästä hellästi mutta varmasti vanne lappeelleen jyrsimen pöytään kiinni ja tasojyrsimellä plaanata pyörän napaa vasten tuleva kohta tasaseksi. Teräsvanteessakin toimii, mut siinä on vaa työvaroja vähemmän, et mitää rekan alle ajettuja ei kannata enää...
     
  18. drako

    drako 1st gear

    Veikkaus oli vähän huono. Minuutin surffauksella (esim eurovanne.com) uusia 6*14 aluvannesarjoja löyty Suomesta 276 euron hintaan, eli ei ole iso ero (n. 40 euroa). 560 euroa alut renkaineen, pinnatuilla tietty vielä halvemmat.
     
  19. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Omaan kärryyn löysin käytetyt hyväkuntoiset nastarenkaat + vanteet hintaan 120 e... Vanteet tosin on mangelsit mutta suorat ja hyväkuntoiset
     
  20. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Tuli kans yks aluvanne oikastua ihan moskalla ja kakkosnelosen pätkällä. Ja hyvä tuli.
     

Kerro tästä muillekin!