Alumiini pyörämutterit

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Gerball, 16.1.2019.

  1. Gerball

    Gerball 3rd gear

    Törmäsin pyörämuttereita etsiskellessäni tuollaisiin alumiinisiin muttereihin joita saa vaikka minkä väriseksi eloksoituna.
    Onko noissa mitään ongelmia käytössä ? pysyykö kiinni, kestääkö kierre...
    Kun tahtoo tavis kromimitterit ruostua suomen talvessa. Rosteri kuoriset ei käy kun niissä 22mm. kanta ja reikä vanteessa ihan liian pieni 22mm. hylsyavaimelle.
    Tulisihan alumuttereilla pieni painonsäästökin, (32kpl. rautamuttereita 2,7kg.) Kierre 1,5x14.
     
  2. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    en luottais alumutuihin laita titaanimutterit ennemmin
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Ville L

    Ville L 2nd gear

    Rallipuolella oli muistaakseni maininta AKK:n kirjassa että alumutterit kielletty. En muista äkkiseltään oliko drag race puolella mainintaa asiasta hitaamman luokan autoille. Tuskin on merkitystä normi katuautossa jollei jatkuvasti vedä sladia ja sikapoljentaa
     
  4. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ongelmia tulee, kun mutuja käytetään moneen kertaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. 401

    401 2nd gear

    Puusta tulis kanssa hyvät.
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    muoviset kestäis paremmin vettä
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Periaatteessa puusta kannattaa tehdä moottorikelkka kun paremmin se puu kestää törmäystä kun alumiininen ja teräksinen kelkka.
     
  8. 401

    401 2nd gear

    Niin ei tarviis kiriä sateiden jälkeen ku eka turpoovat ja kuivaessaan löystyvät.ei jatkoon..
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  9. 401

    401 2nd gear

    Niillä kelkkailijoilla on jo monella pää puuta niin sallittakoon sen ajopelin olevan jotain muuta..
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei siinä ajaessa paljon kannata miettiä seurauksia vaan annettava kelkka herran haltuun.
     
  11. Kyllähän niitä kilpa-autoissa paljon käytetään, ainakin ratapuolella. Ehkä ei kuitenkaan ebayn halvimpia kiinalaisia kannata ostaa, amuliiniseoksissa on eroja
     
  12. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    rallissa on ainakin titaaniset käytössä, mutta ratatouhu onkin lasten juttuja
     
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Porche 944:sessa on kevymiiniä, tarkaa metallurgista tietoa ei ole, mutta helvetin kevyet ovat ;)
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  14. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ainakin alumiiniset venttiilinhatut hapettuu niin lujaan kiinni ettei niitä saa enään millään auki... Rosteri pyöränmutterit ei oo pahoja ruostuun. :odwink:
     
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    Miten muute rosteri musta liitos??? (Kukaan ny pyörän pultteja/muttereita kuivilteen vedä???:eek:)
    Mut...

    Molemmat rosterii, pultti ja mutteri, leikkaa kiinni tosi helposti.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Piti joutessaan kokeilla, kun tuli mieleen, ei leikkaa kiinni, ainakaan kovin helposti!
     
  17. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Rosteri ja alumiini ei o hyvä pari liittää. Kierre kun hapettuu niin voi olla tiukassa.
     
  18. Rosterista sen verran vielä, että yleensä ne rosteripultit on aika heikkoja verrattuna tavallisiin. Vastaa jotain 5.8 pulttia.
     
  19. f34

    f34 Gearhead

    Rostereissa on eri kovuuksia, niin kuin mustissakin.
    Rosteri-rosteriliitos kyllä kylmäleikkautuu kiinni toisiinsa helposti.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Juu, mutteripyssy pitää olla kaukana, kun niitä kiertelee ;)
     
    f34 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!