alumiini valu työ... ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 26.10.2009.

  1. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Mitenkä tarkasti voi kopioida alkuperäsen osan.... ???

    jos ottaa esim hiekka muotiin alkuperäsestä kappaleesta Muodon... pystyykö tämä säilyttämään tarkasti saman mitta suhteen kopioitavassakappaleessa... ???

    Esim... koneen lohkot yms....
     
  2. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuo alumiini kutistuu valun jälkeen, joten tarkkoja "esineitä" kun kopio on mitat pielessä.
     
  3. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    mites nämä vanhat parrat tekeevät sitten kopioita noista vanhoista osista esim.... lohkot yms... Jos se sitten on mitat pielessä ?

    Tuossa ois ideana tehä sproaan jakopään koppa uusis :(
     
  4. Otto

    Otto Gearhead

    Hyvinhän se orgis kappale hiekkavalussa toistuu... mutta alumiinissa pienenee prosentin. Ei vaikuta paljolta kun nopeasti ajattelee, mutta ota laskin käteen... eli ei onnaa. On olemassa 3D printtereitä ja skannereita, kappale skannataan kolmi-ulotteiseksi tiedostoksi ja suurennetaan sen prosentin verran isommaksi, sitten vaan 3D kone louskuttamaan kappale joka voidaan viedä valimoon jne...

    Jotain valu-alu juttuja oon kokeillut mutten jaksa nyt etsiä linkkiä toisille foorumeille. Sen verran nyt jarruttelua että kannattaa muistaa että se sun yksi tai kaksi pientä kappaletta ei o valimolle isoa rahaa, ne ei ehkä halua tehdä sitä heti huomiseksi tai lainkaan. Kaikki ei edes tee alumiini-valua.

    Mutta toiselta syrjältä; kun näet vaivan kappaleen valmistamisesta ja löydät valimon joka sulle tekee sellaisen, niin saat jotain sellasta mitä ei o muilla... ja se on se tärkein juttu! Ainaki mulle.
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    ei mitään 3d scannerita.... jos sille linjalle mennään niin sehän siiten kannataaa jyrsiä esim 6061.... MUTTA nyt on tarkoitus tehä ihan itse osa....
    jos koneen posken tekis siten että!!!!

    tekis hiekka valun... vertais sitä tuohon alkuperäiseen... !!

    jos siiten menee liian pieneksi entäs jos ottas maali ruiskun ja maalais tämän... mallin jotta saataisiin kompensoitua kutistuma ???

    voisiko tämä olla mahdolista... teoriassahan on kaikki mahdolista mutta??? mites käytäntö....
     
  6. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    200mm on 1% 2mm et meneehän se helpolla pinnottamalla ennen muotin tekoa.romualumiinia esim mäntiä ym ahjoon vaan ja valamaan.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos teettää niin ei riitä että löytyy alumiinivalimo vaan vielä sellainen joka tekee hiekkavaluja. Olen pikkupajassa röissä jossa tehdään vain kokilli ja painevaluja.
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

    JOS nyt tämmöstä haluaisi kotona kokeilla niin, millaista hiekkaa ja mistä
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Muottihiekka.... Hiekkamuotiin :rotfl:

    http://www.lux.fi/ Kentiess.....

    saishkohan tuota hiekkaa muuten käsi & taideteolisilta oppilaitoksilta... ?? tai mihthän tulis jos sotkis... Mootoriöljyä ja kivituhkaa... :eek:

    yllätti muuten tuon enerkian tarve... tuossa sulatus hommelissa... :eek: ei tuo nestekaasupatruunalla toimiva vekotin jaksana sulattaa kunolla...
    reilua kahta kourallista alumiini silppua :(

    maaliruiskusta pitnee tehä öljypoltin... :wink:

    muuten tulee sen verran savua käryä tuossa öljystä maaliruiskulla ett... Ei kannata ainakaan olohuoneenessa ruveta tolskoomaan :rotfl:
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jostain lueskelin että 60-luvulla kisapajat valoivat magnesiumista kokonaisia kojetauluja yms. Tais olla juttu jostain holman-moody tms mutkarata fairlaneista tai falconeista. Olisko magnesium (tms) sitte "helpompaa" kamaa, en tiedä.
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

  12. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Onko jakopään kopan sitten oltava millilleen saman kokoinen? :eek: Kun ruuvinreijät ym pitää kuitenkin koneistaa siihen valuun niin nehän voi tehdä sen pari milliä eri kohtaan kuin mihin pitäisi.

    Itse kokeilin hiekan sijasta ihan kipsiä, onnistu pirun hyvin. Kaadoin ensin astian puolilleen kipsiseosta ja länttäsin öljytyn steariinista tehdyn mallin siihen pinnalle ja mallin molemmille puolille "ohjaustapit". Sen annoin kuivua jonka jälkeen ruiskutin reilun kerroksen ruokaöljyä sen kuivaneen kipsin pintaan ja kaadoin toisen satsin kipsiseosta päälle, lopputulos oli kaksi toisistaan irtoavaa puolikasta jolla valun sai tehtyä todella hyvin. Koska malli oli tehty steariinista niin sen kipsimuotin olisi voinut tehdä myös yhdessä osassa kun olisi heittänyt kovettuneen muotin nuotioon ja steariini olisi sulanut sisältä pois. Päätin tehdä kuitenkin kahdessa osassa niin alkuperäinen malli jäi ehjäksi.

    Tuo kipsi ainakin kovettui ihan silmissä, noin pari minuuttia kaatamisesta ja muotti oli kova, ja sitä oli huomattavasti helpompi käsitellä kuin hiekkamuottia joka tarvii aina jonkin rungon ympärilleen ettei hajoa.
     
  13. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Hmmm.... Eikös tuo kipsikiin... kutistu kun se kuivaa :eek:

    ihan siks pitäs olla mittasuhteet paikoilaan kun tässä koneessa jakopäänkoppa pitää neljää viiden rattaan akselin päät tulee olemaan tuossakopassa... ;) nimittäin on varustettu liukulaakerilla siiten toi koppa ;) noilta osin....

    X,,, Y,,, pitäs olla stabilli.... ??? mut Zeta voip muutua jos siitä siiten ottaa siivun :odroll:
     
  14. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mulla oli vähän hankaluuksia ymmärtää tuota viimestä mutta se ei ole mitään uutta.. :lol: Siis jakopään kopassa on liukulaakerointi hammaspyörien akseleille. Siinä tapauksessahan sitä koppaa on jokatapauksessa koneistettava sen verran että laakeripesät saa mitoilleen, valupintaa niihin ei voi jättää. Onko alkuperäinen koppa vielä tallessa? Itse tekisin homman niin että alkup koppaan jollain sinitarralla tms laakeripesiä hiukka pienemmäksi ja samalla tukkii kiinnitysreiät, ja tekee sen avulla muotin johon jää koneistusvaraa. Sitten koppa työstökeskukseen tai yleisjyrsinkoneeseen kiinni ja koneistus.

    Ja ei se kipsi kutistu kuivaessa koska se mallikappale on siellä kipsin sisällä niin kauan että on kuiva, jos se malli on tehty jostain piparista niin saattaa tietysti antaa kuivausprosessissa periksi.
     
  15. dartvader

    dartvader 1st gear

  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ hyvä linkki. Laitanpa harkintaan vaikkapa pronssista valetut jakolaatikon kuoret ja muita hilppeitä. --tuttaa tuon alumiinin kanssa kun on aina kierteet jostain sileenä.
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ja jos ei halua itteensä tappaa niin muotissa ei saa olla yhtään kosteutta tai lähtee maatakiertävälle radalle ja ei välttämättä kannata olla siinä sulan alumiinin tiellä....
     
  19. jknR

    jknR Gearhead

    Litrasta vettä tulee noin 1700 litraa vesihöyryä, joten ei todellakaan kannata olla tiellä jos kaataa sulaa alumiiniä kosteaan muottiin...

    Edit. Faija on joskus valattanut hiekkavaluna esim. Galantin (ei sukulaisen kärry, meillähän on vaan makarooneja) ilmajousituksen kompuran kiertokangen aihion Tuiskulan Valimossa lahden venetsiassa.
     
  20. rysty

    rysty 1st gear

    Sporsterin kopan valaminen on palakakkua verrattuna sen koneistamiseen niin että jakopää ja koko motti pyörii vielä asennuksen jälkeen. Pitää niin monta reikää osua sataselleen kohdalleen.
    Onnea yritykselle!
     

Kerro tästä muillekin!