Alumiinimaskin entisöinti/kiillotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heikki, 25.11.2017.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mitäpä arvon raati suosittelisi tehtävän vanhalle anodisoidulle alumiinimaskille, joka on suora, mutta jonka kiilto on haalistunut ja jossa on vaaleita laikkuja anodisoinnissa.

    Autosolin anodisoidulle alumiinille tarkoitetulla aineella lähtee kyllä suht puhtaaksi mutta laikut tietysti jää ja korostuu vielä entisestään.

    Anodisoinnin voisi tietysti jossain varmaan poistattaa, mutta pitäisihän se saada uudelleenkin pinnoitettua.

    Toisaalta maski koostuu niin monesta eri osasta ja se on koottu niittaamalla palikat toisiinsa, että sen purkaminen osiin ja uudelleenkokoaminen on melkoisen vaativa urakka.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossahan sä jo ihan ite kiteytit koko puuhan.
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tätä oon ittekin miettinyt joskus että miten sen kanssa tekee..

    mutta eikös ne firmat jokka poistaa anodisoinnit pinnoita niitä myös?

    siinä välissä ehkä kiillottelee sen sileäksi.. ennen uudelleen anodisointia. ja voihan sillä kiillotetullakin ajella.. tummuu kyllä helposti.
     
  4. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Anodisoinnin saa pois lipeällä, tietenkin pitää olla varovainen lipeän kanssa ja kappaletta seurattava koko käsittelyn ajan.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joskus tuota anodisointihommaa tutkiskelin netistä ja ihan kirjaston kirjoistakin, ja tuli sellainen käsitys, ettei ole ihan helppo homma. Harmaata ja värillistä saa tehtyä kotioloissakin pikkuosiin, mutta kiiltävän pinnan aikaansaaminen on haastavampaa. En enää muista yksityiskohtia, mutta jokainen erilainen osa osan koosta, muodosta ja materiaalin eroista johtuen vaatii vähän tai enemmän hienosäätöä prosessin ja muutaman harjoituskappaleen.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    http://www.timohapponen.net/anodisointi/ .Tosta oppia. Jos liottaa alumiiniä lipeässä niin se on sitten hätäästä hommaa. Alumiini liukee lipeään todella tehokkaasti. Goliathin alumiini lohkon putsasin lipeällä ja se suhina/kuohunta oli riittävää. Muodostaa sitten kans kaikenlaasia kaasuja joten kaasunaamari päähän.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Valitettavasti ei myöskään onnistu alumiinille noilla ohjeilla.

    Edit: Ei ole tarkoitus masentaa, itsellänikin on pino lampunkehyksiä ja listoja odottamassa käsittelyä. Vaihtoehdot on ilmeiseti kiillotus ja säännöllinen ylläpitopuunaus tai sitten "kromi"maalaus.
     
    Muokattu: 25.11.2017
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kovasti maalaukselle alkaa haiskahtaa käytettävissä olevat keinot.

    Pikaisen kyselyn perusteella alan firmat, jotka anodisointia tekee eivät suostu "käytettyihin" harrasteautojen osiin koskemaan, uusien yksittäiskappaleiden anodisointi kyllä onnistuisi, ja toisaalta taas jos itse alkaisi hommaa Happosen selkeiden ohjeiden perusteella opetella niin lopputulos tuskin olisi yritys-ja-erehdys -metodilla kovinkaan hyvä.

    [​IMG]

    Kiillotus ja ylläpitopuunaus on toki vaihtoehto sekin, mutta toisaalta maski ei täysin kiiltävä ole ollut uutenakaan vaan tuollainen harmaampi. Esimerkkikuvassa maskin pohjalista on kromattu, mutta uutena sekin on ollut alumiiniharmaalla maalattua peltiä.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Lipeässä paljas kohta syöpyy nopeammin kuin anodisoitu. Voi mennä pahasti piloille.
     
    Jussi289 ja Heikki tykkäävät tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä lähtisin sille maalauslinjalle, kuten itsekin ajattelit. Sekään kun ei ole ihan helppo, mutta paljon varmempi kuin alkaa yrittämään anodisointia uusiksi.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kokkeilisin teräskuulapuhallusta, vois hyvinkin tasottaa sävyerot. Kiiltävää siitä ei tule mutta tasainen hopeanharmaasatiinimikälie.
    Pitää joskus ottaa kuvaa ennen ja jälkeen.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä maalauttaisin tuon, kunnes löytyy paikka, missä sen saa pinnoitettua oikeaoppisesti.

    Tai jos kyseessä ei ole virheetön entisöinti, niin antaisin olla maskin sellaisenaan. Vähän patinaa pitääkin vanhuksessa näkyä.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kromi maalaus tai pulveri kromi päälle ?

    Anodisoinnin saa purettua helposti Kodin putkimies tms. viemärin aukaisu aineella...se kun on lipeää.

    Pienempiä osia tehnyt anodisoidusta alumiini levystä, sitten putkimies käsittely + pesu, lopuksi kiillotus huopalaikka + Autosol tai vastaava kiillotusaine.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pulverin poisto köykämiinistä vaatii sit omat myrkkynsä, jos alumiinin upottaa liemeen jossa poistetaan pulverimaali raudasta, se alumiini liukenee sinne. Läheisessä pulverimaalaamossa oli nesteet alumiinille mut kuulemma niin stydiä myrkkyä että lopetti sen käytön.
     
  17. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ajatus oli alunperin tyytyä vaan puhdistamaan maski ja antaa sen olla tuollaisenaan, mutta nyt kun seuraksi on tulossa uudelleenkromatut puskurit niin nuo vaaleat laikut ja muutamat naarmut pistää silmään turhan paljon eli jotain pitää asialle tehdä :)

    [​IMG]

    Maskin purkamista tutkailin tarkemmin ja on se sen verran konstikas toteutus, että siitä kun vääntelee klipsit suoriksi ja poistaa kaikki niitit niin voi olla haasteellista saada sitä uudelleen yhtä siististi ja suoraviivaisesti nippuun. Toisaalta taas haasteellista se on myös maalata nuo säleikön rakoset ellei sitä pura..

    Kuvassa maski on sen näköinen mitä se oli ennen puhdistusta, nyt aavistuksen kiiltävämpi. Täysin kiiltävä sen ei kuulukaan olla.
     
  18. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Osiksi vaan on sen joku joskus uutenakin kasannut, kynäruiskulla voit sit maalailla säleikön rakoset ottaa hiukan aikaa mut saat hyvän. Kromi pulveristakin on nykyään tullut hyviä kokemuksia ei vielä mulla mut aion kokeilla ajovalojen alumiinisiin kehyksiin.
     

Kerro tästä muillekin!