Alumiinin hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jonzan, 14.9.2013.

  1. forssu

    forssu Gearhead

    Yleisimmät ongelmat on että polttimen osat on kasattu väärin (esim kiristys holkki väärin päin) jolloin kaasu ei virtaa vapaasti, tai jostain pääsee ilmaa suojakaasun sekaan. Eli kaasukupu tai elkun suojus vuotaa. Jos koneessa on balanssi säätö niin jos se 50% niin on periaatteessa ihan sama kummassa poltin ja maa on. Mutta yleensähän ne on maa plussassa. Jos balanssi on kovasti positiivisella niin elkku sulaa. Jos pääsee happea suojakaasuun tulee kuonaa, mustaa räkää ja elkku palaa.
     
  2. Jonzan

    Jonzan 1st gear

    Mites päin tuo kiristysholkki kuuluu olla? Mulla on halkinainen osuus alaspäin. Toisinpäin ei tuntunut kiristyvän. Ei Tossa ole balanssin säätöä ollenkaan. Äsken koitin hitsailla pienemmällä elektrodilla ja suli taas isoks palloks. Heitin johdot taas ympäri, ja toimi vähän paremmin ja sain ihan nättiä saumaa aikaseks. Heittääköhän tossa nyt joku vitun sisäinen balanssi kuperkeikkaa koko ajan. Tai sitten mulla on ton kaasun kanssa ongelmia. Kuvun alta tulee kyllä selkeesti kaasua, mutta kaasulinssi näyttää vähän vanhalta ja siinä on jotakin roiskeita. Voiskohan vaikuttaa noin paljon.
     
  3. forssu

    forssu Gearhead

    Juu kiristysholkissa halkinainen osuus pitää olla alaspäin. Linssin kupu pitää kiristyä hieman valkoista teflonia vasten. Jos vaan vakio polttimeen heitetty linssin "sielu" ja kupu niin kierre pohjaa helposti eikä kiristy teflonia vasten. Jos kierre pohjaa niin kupu myös hajoaa helposti kuumetessa.

    Jos sulla olis oskiloskooppi käytettävissä niin voisit tsekata sillä missä se sini/kanttiaalto viuhaa niin selviäis se balanssi asia.

    -Jani-
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Alumiinia hitsatessa se elektrodi pitää hioa pyöreeksi ja tylpäksi. 2,4mm elektrodi on ihan ehdoton alumiini hommissa, ja nekin saattaa monesti haleta pituussuunnassa, joka saattaa tehdä hitsaamisesta hiukan "outoa".

    Puhtaus on puoli saumaa!
    Mikään harja ei riitä alumiinin oksidikerroksen poistamiseen kunnolla.

    Sauma alotetaan sulattamalla paikallaan niin kauan että alumiinin pinta muuttuu kiiltäväksi, ja sit äkkiä töks lankaa siihen sulaan. Edettäessä siis aina elektrodilla vähän pakkia, ja lankaa siihen sulaan, EI VALOKAAREEN!

    Jos ei näillä ohjeilla onnistu, ni sit on koneessa vika.

    PS: Kokeilin joskus tuollasella vastaavanlaisella tigillä alumiinin hitsailua, ja vaihdoin kyllä aika äkkiä uudempaan digi-digi-kemppiin.
     
  5. Jonzan

    Jonzan 1st gear

    Joo, kyllä mä ihan nättiä kirkasta saumaa saan aikaseks. Välillä vaan laite prötää ihmeellisesti. Ja kai se sitte on niin, että ei tommosella kivikauden työkalulla voi kovin pieniä ja tarkkoja hommia tehä, vaan siihen pitää sitte olla semmonen digidigi vempele. Toi elektrodin hiominen on vähän semmonen turha homma ton mun koneen kanssa. Tai ihan sama miten sen terotat, ni se sulaa tiettyyn muotoon aina ku rupee hitsaamaan ja menee mustaksi. Ostin tänään uuden kaasulinssin, mutta eipä ollu kummosta vaikutusta asiaan.

    Juttelin hitsausliikkeessä myyjän kanssa tosta asiasta, niin tossa voi olla semmonen ongelma, ku ton alumiinin kanssa tarvii aika paljon virtaa aluks että rupee sulamaan, jonka jälkeen pitäis virtoja laskea jonkun verran ettei mee ihan luttaamiseks. Mä oon aina pistäny tosi vähän virtaa ja venannu että kappale kuumenee siihen pisteeseen että rupee lopulta sulamaan. Nyt kokeilin ottaa jälkivirrat kokonaan pois ja virtaa tosi reilusti isommalle, niin rupes samantien sulamaan nätisti, ja vähän niinku pulssitin sitä hitsausta aina kun rupes liikaa sulamaan. Onnistu heti paljon paremmin eikä röpöttäny niin paljoo. Mutta toi elektrodin sulaminen on vielä vähän ongelma. Ehkä se röpöttäminen johtuu siitä, kun se elektrodin sulaa vähän hassun malliseksi.
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Koitappa mitä se tuumais valkosesta elektrodista.

    Mutta joo, alumiinihan vaatii aika kovat virrat. Isoilla pajoilla on käytössä virransäätöön polkimet joilla laskevat virtaa sitä mukaa kun hitsaus etenee. Ite vaan opetellut hitsaamaan nopeesti, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole ollut.

    Niin tosiaan, pieni kaasuvuoto voi edelleen olla yks vaihtoehto. Jos ei muuten ni koita vaikka jesarilla vuorata koko kolvi. :) Monesti pienikin halkeama elektrodinsuojassa, tai huono tiiviste siellä välissä, saa aikaan huokosta saumaa mustaakin hitsatessa, kun vetää happea sieltä välistä.
     
  7. nuffield

    nuffield 3rd gear

    saumasta tulee myös sillon enemmän hapettuneen näkönen jos sitä lankaa käyttää aina hitsatessa turhan kaukana kolvista eli poissa suojakaasusta.
     
  8. Jonzan

    Jonzan 1st gear

    Täytyy käydä ostamassa huomenna pussi valkosia ja koppa kaljaa - josko Se siitä. Onko nuo valkoset vieläkin kovempia? Palaa jo sormet tota sinistäki terottaessa.
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Laita tikku akkuporakoneeseen kiinni ni ei pala sormet. ;)
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Taitaa ton koneen kans olla suht sama mitä elektrodia käyttää, sulaa palloks joka tapauksessa. Vihreällähän ne ennenvanhaa noilla koneilla hitsas (puhdas volfram) Ja sanoisin että 3.2mm elektrodi alkaa oleen tolle koneelle ns "alueella"

    JA ei, ei oo toi kone mitään ohkosia hitsejä varten.. Mutta sitten taas ihan omiaan paksujen valukappaleitten tinaamiseen.


    Ko- masiinahan ottaa vaan 2-vaihetta verkosta ja kolvin päästä tulee "samaa" sinikäyrää pihalle tosin muuntajalla vähän jännitettä pudotettuna. Muistaakseni ei ole mitään balanssin säätöjä etc, eli taajuus 50hz ja balanssi 50/50. On aika roplottavan kuulonen kampe, mutta järjettömän hyvä sit kun hitsataan isosti.


    Ja unohdin viellä sanoa, että noi vanhanliiton koneet ei sitten pelaa kovien pienellä amppeerimäärällä, vaan kaari sammuilee vauhdista ja tekee tepposia. Koitappa ottaa paksua tavaraa ja laittaa vaikka 200amppeeriä koneesta ulos, meneekö tasasesti sillon? (nämä siis vaihtosähköpuolella)
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Heittäkääpäs linkkiä:
    Mikä olisi hyvä setti harrastehitsaajalle, jos kaupasta hakisi tänään (tai seuraavana arkipäivänä)
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    HYVÄÄ settiä alumiinin harrastehitsarille ei ole. Paitsi jos on valmiina laittamaan koneeseen sellaset 4000€. Halvemmalla koneella harrastus voi alkaa tuntua työltä, ja sehän ei kait ole tarkoitus. :D
    Tasavirtahitsailuun (musta ja rosteri) hyvä tig voi löytyä alle kahden tonnin.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    meil on duunissa Lahden Jforcelta http://www.everlastwelds.fi ostettu Everlast 256 plasma/tig yhdistelmä, ja sanoisin että harrastelijalle varsin oiva peli. Sen mitä olen tolla hitsannu niin hyvä jälki ei oo enää koneesta kiinni vaan äijästä joka konetta käyttää... Pidän toki enemmän omasta Froniuksesta, mutta tolla Everlastillakin pärjää, eikä sen koneen tartte 4tonnia maksaa että sillä saa hyvää jälkeä...
     
  14. Jonzan

    Jonzan 1st gear

    No tätä infoa mä oon tässä vähän hakenukkin. Eli just tommonen on, että välillä meinaa kaari sammuilla joka toisella siniaallon jaksolla ku pienillä Virroilla hitsaa. Tulee semmonen röveltävä ääni. Eli lisää wirtaa ja hitsaa vaikka pienissä pätkissä, niin ei kappaleet sula liikaa.
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Olikos tossa lhf:ssä mahdollisuutta pistää suurjakso hakkaan ns jatkuvasti? Se auttaa siihen pienien virtojen hitsaamiseen kun se paukuttaa suurjaksoa koko hitsauksen ajan sekaan (ns pitää kaarta yllä "keinotekoisesti")
     

Kerro tästä muillekin!