Alumiinin hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 4d sedan, 24.4.2005.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onnistuuko alumiinin hitsaus misonilla vai tarviiko olla argonia? Eikös se mison ole suurimmaksi osaksi argonia? Migillä olis tarkoitus hitsailla lähinnä kaikenlaisia kiinnikkeitä ym. Siksi tätä kysyn ettei tarttis hommata toista pulloa. Onko joku kokeillu?
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    Kyllähän se argonin tarvitsee. Eikös muuten mison ole AGA:n "tuotemerkki" suojakaasuille, niitähän on: 96% argon, krysal 25, puhdas co2, puhdas argon jne...

    Alumiini tarvitsee Inertin kaasun, siis happeen reagoimattoman...
     
  3. DC

    DC Gearhead

    Itelläni on lankaa ja kone mutten ole vielä kerenny kokeilemaan.Joku sanoi et kyl se onnistuu seoskaasullakin(missä siis argonia enimmäkseen) jotenkii mut räkii ja ilmeisen huokoinen sauma tulee ,ettei bensatankkeja ym kannata tehdä...
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Se tarttee sen Argonin. Itte hitsasin kerran jeepin termarin lähdön ihan vaan normaalilla seoskaasulla. Onnistui kyllä mutta................EN SUOSITTELE.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Selvä, täytyy jatkossakin hitsailla työmaan tigillä.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Kaasupuolihan tulikin selväksi aiemmista vastauksista. Mutta tulee myös muistaa, että alumiinia hitsattaessa hitsauskoneessa tulee ollanapaisuudenkääntömahdollisuus. Sillä alumiinia hitsattaessa plussa on maissa kuten ydintäytelangallakin.
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ainakin Esabin alumiinilangat MIG-hitsaukseen ovat tarkoitettu hitsattavaksi + napaisuudella.
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Siis vaihtelua valmistajasta riippuen? En ole aikohin alua hitsannut, joten en ole tietoinen millaisia uusia lankoja on tullut tms. Mut aikoinaan +maadotus oli lähinnä vakiokäytäntö.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Onko tig-hitsauksessakaan merkitystä miten päin kaapelit on koska yleensä hitsataan vaihtovirralla ?

    Sen verran tuohon yleensä sanaan että on ainakin teoriassa mahdollista kyllä hitsata tasavirralla elektrodi plussassa mutta polttimen lämpökuorma on hervoton. Pinnat pitää olla puhtaat ja kaasunakin mielellään helium. Muistaakseni joitain alumiinin orbitaalihitsauskokeiluja on tehty tasavirralla, ja kahdella kaasulla, sytytys argonilla (valokaari syttyy paremmin kuin helium) ja vaihto lennosta heliumille (kuumempi valokaari kuin argon).
     
  10. makke

    makke 1st gear

    Olenko taas noin pihalla? No kyl sit varmaan. Sitä mäkin mietin, et mitä välii sil on mitä lankarullan pahviloodassa lukee.
    Mut miten ton napaisuuden vaihdonkin voin noin väärin muistaa?
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Meillä kun viritettiin mig/mag kone alumiinihitsausta varten, niin ei siinä muuta vaihdettu kuin lanka, suojakaasu ja monitoimiletkun lankasielu (tää about 15v sitten. Nykyajan sielut saattaa olla monikäyttöisempiä?). Niin ja langansyöttörullatkin vaihdettiin sopivimpiin.
     
  12. DC

    DC Gearhead

    No kaikkihan tietävät mitä MIG hitsaus(Metal-arc Inert Gas) on suomennettuna:metallikaari epäaktiivisessa(inertissä)kaasussa(=argon).Kun hitsataan alumiinia/ruostumatonta niin kyseessä on siis MIG-hitsaus.

    Kun hitsataan terästä oikea nimitys on MAG-hitsaus(Metal-arc Active Gas),jonka lyhenne suomennettuna tulee sanoista metallikaari aktiivisessa kaasussa(argon-hiilidioksiidi tai hiilidioksiidi).

    Mig-laitteen jännitteen oikea napaisuus riippuu siitä,millaista hitsauslankaa koneessa käytetään.Jos hitsataan tavallisella hitsauslangalla ja suojakaasulla:lanka on positiivinen ja maajohto negatiivinen.
    Täytelangalla napaisuus on vaihdettava.

    Valitettavasti kirja josta tiedot on lainattu(Mig-hitsaus/Alfamer) ei kertonut tarkemmin alumiinin hitsauksen napaisuuden käännöstä...vaikkakin mielikuva on se että se pitäisi olla + maadotteinen.Ja sellaiset ohjeet olen saanut että alumiinia hitsattaessa kuumennetaan kohde ensin esim.kuumailmapuhaltimella.Jos vaikka netistä löytyisi oikea vastaus...
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Mä olen DC:n kanssa samoilla linjoilla, mut koska sanomaani epäiltiin, niin uskon muistini pettäneen ja unia nähneeni niillä tunneilla kun hitsausoppia opetin lujuusopin ohessa about 10 v. sitten.
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Hämmennetään vielä vähän lisää: esabin lisäainekataloogi oli pöydällä niin kahlasin noita eri lankatyyppejä. Täytelangoissa valtaosalle oli virtalajina DC +, muutamalle oli DC- ja löytyipä semmoinenkin joka oli DC+ tai DC- (Tubrod 14.12). Eli ihan yksiselitteistä vastausta ei löydy vaan kantsii mennä lisäainevalmistajan ohjeiden mukaisesti.

    Tasavirta-Tigille virtalaji on käytännössä aina DC- (kyllä se hitsaa jos napaisuus on DC+ mutta kuormittaa kolvia vallan kauhiasti).
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo Kempin ohjekirja sanoo, että täytelangalla ja ohueen peltiin myös umpilangalla voi napaisuuden vaihtaa(+maahan).
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Eli täs on nyt sit vähän niiku jokanen ollu oikeessa?
    Siis, mä en mee vannomaan mitään, kun on aikaa ku alua oon hitsannut.
    Olisko ollu Esabin kone, jos se piti vaihtaa laitevalmistajan ohjeiden mukaan, siis mig/mag kone. En totakaan mee nyt vannomaan.
     
  17. makke

    makke 1st gear

    Juu, uskon mää... En mä sitä tossa tarkoittanutkaan et epälisin puheitasi. Sait vaan vähän väärän kuvan mitä tarkoitin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ok. Mä kerron.
    Turha näköjään vaihdella noita napaisuuksia.
     
  19. DC

    DC Gearhead

    Alko vaivaamaan tuo juttu vielä sen verran että kattelin yhtä Walliuksen MIG/MAG konetta.Siitähän löytyi sellainen katkaisia jossa kaksi asentoa Fe ja Al.Mittailin sitten yleismittarilla kummatkin asennot ja ihme ja kumma napaisuus kesti ennallaan mutta miksiköhän siinä on se koko kytkin.Ja mistä vitusta olen saanut päähäni sen napaisuuden kääntöhomman,joku perkele on tiennyt väärin ja täällä julistan samaa sanomaa eteenpäin...piste.
     
  20. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    navankääntö ???

    millä hitsatessa puikolla tig vaiko migllä ??

    tigllä ja mig hitsataan vaihtovirralla että se piiskaa oksiidikerroksen rikki kun alumiin sulaa noin 670 c ja taas oksiidi 2000 c
    niin se rikoo tuon ja hitsautuminen pääsee tapahtumaan

    esim ei onnistu piste hitsaamaan alumiiniä kun se ei ole vaihtovirta kone
    ja hajota oksiidia tartuu näinäisesti kiinni mutta puotat käsitä niin irti ovat


    ja vahto virta vaihtaa napasuutta kokoajan että ei silä ole mitään merkitystä missä navassa maa on


    käyntiin


    eli sama homma kun mittaate tuolt pisto rasiasta että onko plusaa vaiko miinusta niin... ei ole kumpaakaan ennen kuin se tasasuunataa joko diodilla tai tyristorilla

    niin ja migllä sitten kaasun lisäksi tefloninen lankaputki ja tietenkin sopivat lankarullat ja eikun ajamaan
     

Kerro tästä muillekin!