Alumiinin sauman kestävyys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 4d sedan, 11.3.2014.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Täytyisi tehdä alumiinistä tuote joka hitsataan ammattilaisen toimesta kasaan. Materiaalit on laadultaan 6082/6026 paksuilta osilta, ja ohuemmilta osilta 6061(todennäköisesti) ns. merialumiini.

    Tuote on tavallaan kuin laatikko, jonka pohja on tuota vahvempaa ainetta ja muu tuota ohuempaa. Ohuempi aine on 2,5mm paksua.
    Laatikkoon kohdistuu 4,5barin paine ja nyt mietityttää että tuleeko saumat kestämään tämän?
    Laatikon koko on:
    -pituus 650mm
    -leveys 85mm
    -korkeus 90mm

    Laatikon saumat pohjan osalta on I-railoja(päittäisliitos), ja päädyt V-railoja(90 asteen kulmassa).

    Jos lasken tuon pinta-alan oikein niin 8,5cm x 65cm niin siitä tulee 552,5cm2, ja siihen kun lisätään 4,5kg/cm2 paine niin tulee 2486,25kg voima joka vaikuttaa hitsaussaumaan?

    Nyt kysymys kuuluukin että miten lasken sauman pinta-alan ja mitä lukua käyttäisin sille vetolujuutena? Tai miten muuten arvioisin kys. lootan kestävyyttä?

    Tai onko joku tehnyt 2,5mm kamasta jotain pottua joka kestäis tuon verran painetta?


    Keveyshän tässä on takana että matskut koitan pitää mahdollisimman ohuena, alko vaan jännittää että pysyyköhän se edes läjässä :lol:
    Jonkinlaisen varmuuden haluaisin ennenkuin tyrkytän osia hitsarille, se hitsaus kun kuitenkin jotain tässä rojektissa maksaa....


    Toivottavasti kysymykseni on ymmärrettävää tasoa muillekin kuin vaan mun pään sisällä :-?
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Onko mahdoton ajatus tehdä putkesta? Leveys ja korkeus kuitenkin lähes samat. Pyöreä muoto kun kestäis huomattavasti paremmin painetta kuin suorakaide.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se onkin tavallaaan halkaistu putki, yläpuoli kun on pyöreä ja pohja vahvempaa suoraa kamaa ohuimmillaan 6mm. Sauma siis tulee kiertämään tämän pyöreän yläosan ja vahvemman suoran alaosan välillä, plus päädyt sitten 90asteen kulmalla.
    Muodot on päätetty sen mukaan kun käytettävä tila ne sanelee.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jos 2.5mm ja pinta-alaa ilman tukia ni ei kestä.

    Samasta materiaalista tehty säiliö alkoi pullistus ja muuttaa muotoaan jo 1.5 bar jälkeen.

    Onko mahdollista käyttää sisällä akselia jolla sitoa lattia ja katto tai seinät toisiinsa.

    Tein myös ruuviahtimelle imusarjan ja kansi oli 8mm. Kokoa n. 300x500 ja siihen piti laittaa kaks pylvästä sisään ku 1.5bar katosi kannen suoruus.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sinänsä ei haittaa jos muotoon tulee pikkusen muutoksia, mutta pysyykö toi yläosa tossa alaosassa kiinni vai lähteekö irti?
    Kyllä sinne sisälle vois laittaa vahvikkeita, mutta en jotenkin niistä innostu. Mielummin sit päälle tekis vahvikkeita, kun sekin on ehkä mahdollista?


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]



    Tuollasta imusarjaa yritän kötöstellä, pitkälle vaiheesssa mutta vähän ajatusta näkee.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Aivan, no annettujen mittojen ja paineen puoleen ajattelin et pullingraktoriin imusarjaa tekee.
    Hienoja kikkareita.. Itsellä olis imarin teko edessä, painetta ei ole ku se 1.5 bar max. Lämmönvaihdinta olen pähkäillyt..
    Nyt pajassa GT500 Super Snake Mustin motti josta olen coolerin mallia tutkinu..

    Ne sisäpuolen "pylväät" on siitä hyvät et eliminoivat pumppaavaa liikettä ja muodonmuutosta.
    Se liike saa aikaan murtuman ja rakenteen hajoamisen.

    Itse laitoin ne "pylväät" 20mm pyöröstä, aika vähän haittaavat virtauksia. Varsinkin tuollaine rakenne jossa kanavat ovat rivissä, tuleeko mitään virtausohjureita?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei ole tarkoitus laitella mitään ohjureita, paine tulee keskeltä kyljestä sisään ja ainakin jollain menestyksellä sellaset systeemit on muilla pelanneet. Toki saa kertoa jos olis ideoita sen suhteen :)

    Ei ne pylväät sisälle varmaan kovin huono idea ole, mahtuuhan se ilma kuitenkin niiden ohi. Tai voishan ne "pylväät" olla vaikka kovia M8 pultteja, hitsais sit vaan vahvikkeet kotelon päälle ja kierteet pohjaan.
    Tai sit tosiaan siihen kotelon päälle hitsais vahvikerivat mihin sit vaikka kiinnittelis ruiskutusputketkin, niistäkin kun tulee ihan uniikit.

    Painoa tässä täytyy kuitenkin vahtia kun tarkoitus olis saada tosta koneesta 370kg painava, ja se on kohtuu kova haaste lähtöpainon heiluessa siellä 465kg kohilla. No, onhan mulla jo 421kg Cummins tossa pakussa, ja tossa painossa on mukana vauhtipyörä...

    Itseasiassa oli mullakin suunnitelmisssa lämmönvaihdinkenno tohon intakeen suoraan, mutta hylkäsin sen ajatuksen koska sillä systeemillä tulee moottorille painoo lisää, ja nyt se täytys pitää minimissä. Tuleehan sitä painoo kuuleristakin mutta homma ei ole silti aivan sama asia kun kaikkee ei tarvi konttorille mukaan ottaa.... Muutoinhan sellanen vaihdin olis fiksu systeemi.
     
  8. Ruma Jussi

    Ruma Jussi 1st gear

    Ton yläpuolen voisi vääntää suuremmalla kaarevuussäteellä (mikäli vain mahtuu olemaan muiden osien kanssa) niin saumoille tulisi vähemmän useammansuuntaista vetoa.

    "Päälykansiputkilon" voisi pilkkoa osiin esim. 2 tai 3 tms? Näihin osiin voisi hitsata erikseen "ponttivahvikkeet", joihin pötkylät sujahtavat sisäkkäin ja vasta sen jälkeen ne hitsattaisiin toisiinsa ja siihen paksumpaan laippaan. Baareista päätellen ahdettu motti kyseessä, joten 2,5mm:n pykämillä ei liene täytökseen p***ukarvankaan merkitystä :odroll:
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ehkä hieman isommalla säteellä oleva mahtuis mutta vaikeutta sit muita huoltoja, taidan sen siks jättää tuollaseksi.
    Josko siihen laittas vaikka neljä M8 pulttia läpi, ja niiden alle hitsais jotkut vahvikkeet, lisäksi vaikka pari "pantaa" taivuttelis vaikka 8mm kamasta ylitse kotelon joihin sit niitä ruiskutusputkia sitois....?

    Katotaan nyt tulisko vielä ideoita tai tyrmäyksiä lisää....
     
  10. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Vältä pienahitsejä, joihin kotelon pullistuminen aiheuttaa taivutusjännitystä. Suosi päittäishitsejä sillä ne kestävät huomattavasti paremmin taivutusta.
    Minä levittäisin koteloa pari senttiä ja kanttaisin laippaan hitsattavat reunat sisään päin (nuo, jotka on nyt kantattu hieman ulospäin).
    Ulkopuoliset pannat ovat yhtä tyhjän kanssa jos ne eivät ole riittävän paksuja. Pienempään tilaan menisi poikkileikkaukseltaan pyöreä kotelo.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    tasaisella paineella varmasti vois kestää mutta jonkinlaisesta sykkeestä johtuva resonointi helposti murtaa

    Sellasta vanhanmallista 1.5 litran limsapulloa yritettiin kerran räjäyttää paineella ei perhana onnistunu 8 kilolla :eek:
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Laskin tota pikaisesti ja näyttäis sinne hitsisaumaan tulevan n.50MPa jännitys. Vois kestää tasaista kuormitusta mutta melko varmasti väsyy särki melko nopeasti.

    Pienellä kuukletuksella kattelin noita 6061 alumiinin myötörajoja niin vaihteluväli oli 55-275MPa riippuen toimitustilasta.
    Hitsisauman osalta ollaan jokatapauksessa tuolla alarajalla vaatis ainakin varmaan jonkinlaisen lämpökäsittelyn hitsuksen jälkeen.

    Putki olis edelleen se paras muoto jos keveys on pääasia.
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Katoin vielä vertailun vuoksi 2.5mm seinämällä halkaisijalta 85mm putkella max jännitys 13MPa.
     
  14. sisu

    sisu Gearhead

    Mulla on kestänyt 6barin paineita. Hitsasin itse ja oli ensimmäinen alumiini kappale mitä oon hitsannut, eli en vertais saumaa ammattilaisen tekemään. Materiaali vahvuus oli muistaakseni 4mm.

    [​IMG]
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, muotohan on huono ton paineenkeston suhteen, se putki olisi parempi. Kuitenkin kun tätä hommaa funtsimaan lähdin niin tasaisesta pohjasta päätin melko heti, ja tavallaan löysin kyllä vahvistusta käsitykselleni, että se on parempi muoto ilmalle mennä runneriin, tai tässä parempi se runnerin ja plenumin "siirtymä". No tiedä häntä, näillä muodoilla kuitenkin mennään.
    Mercakungen, ne lipareet on ne poissahattavat kiinnitystä helpottavat osat. Ei pitäis laitella keskeneräisistä kuvia....

    Päädyt nyt sitten päätin tehdä prässäämällä, ja sekin tulee sit päittäiliitoksella.

    [​IMG]

    Sisälle suunnittelin tekeväni pienet vahvikkeet, jotka hitsataan ulkoa kiinni tohon koteloon, ja sisältä tohon pohjalevyyn.


    Sisulla aika reipas paine sit käytössä, paljonko 24v työntää 6bar paineella?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Palataas tähän kun vähän taas edistynyt hommat. Meinasin että jos ei pysy läjässä näillä matskuilla niin täytyy sit vaan tehä hajonnut kohta uusiksi. Ehkä tyhmää mutta näillä nyt mennään...

    [​IMG]



    [​IMG]



    Ylemmässä kuvassa näkyy ns. vahvikkeet kotelon pohjaan kiinnitettynä, ja alemmassa kotelon lovet ja vahvikkeet. Nämä vahvikkeet siis hitsataan kotelon pohjaan ja sit ulkoa tohon kotelon kuoreen noista lovista. En tiedä pystyykö ymmärtään sepostuksiani mutta kuitenkin.
    Kiitos kaikille osallistuneille.
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Hieno siitä ainakin tulee.
     
  18. Mosse

    Mosse Gearhead

    Tuo tasainen pääty on varmasti heikoin kohta, johon tulee jyrkin muodon muutos paine. Sen voi tietty tehdä valmiiksi pyöreämmäksi, vaikka sama kai se on kun jos paine sen pullistaa. Hyvä siitä tulee.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siis onko päädyt 2,5mm? Siinä tapauksessa ei kestä. Jos se on jo kasassa niin laittaisin päätyihin jäykisteristikon.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, päädyt on kans 2,5mm, ja prässätty nyt niin että hitsaukset on päittäisiä jos se ei kuvista näkynyt.
    Ei ole tötterö vielä hitsattu kun oikeastaan eilen ilalla vasta sain hommat kuvien kuosiin, varmaankin maanantaina hitsarille?
    Minkälaista ristikkoa Mopuristi tarkoitti?

    Ja eikös sitä paremmissakin piireissä käytetä painetta muokkaamiseen, alumiinilevystä kun vaikka profiileja tehdään? Taitavat vaan käyttää vettä väliaineena, mun mielestä se on kuitenkin vanhanaikaista :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!