Alumiinista hepettumat pois

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja forssu, 9.1.2010.

  1. forssu

    forssu Gearhead

    Milläs alumiinista sai helpoiten hapettumat pois? Muistan joskus jotai sooda litkuja, vai happoja?

    Ei ole siis tarkotus kiillottaa vaan saada esim imusarja OEM näköseks :odroll:

    Puhallukset hidasta jäykkää ja kulmikasta...
     
  2. coistinen

    coistinen Gearhead

  3. Aako

    Aako 1st gear

    Mitan lähts ultraäänipesurissa... Pitää melkein kokeilla.
     
  4. forssu

    forssu Gearhead

    Ei se ultraäänelläkään lähe ilman oikeita happoja/mömmöjä.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Viimeisimmässä Mobilistissa Happonen hapottaa Porschen imusarjaa suolahapolla. Kuvien perusteella kirkastuu huomattavasti.
     
  6. Gallu

    Gallu Gearhead

  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    Wurthin saostumapesulla puhdistuu hienosti, sisältää rikkihappoa...

    Haittapuolena se että myydään 25L astioissa.
     
  9. Nickel

    Nickel 1st gear

    Happoliuoksista typpihappo on sopivin alumiinille,moni muukin kyllä tehoaa.Tässä on se vaikeutena kun ei tiedä seoksen koostumusta,moni alumiiniseos sisältää esim. sinkkiä paljon joku taas mangesiumia ym.
    En suosittele pelkkien hapettumien poistoon välttämättä mitään happoliuoksia,ne saa kyllä pois yksinkertaisemminkin,esim.hiomalla,kiilloittamalla,puhaltamalla tms.
    Happojen kanssa pelatessa täytyy tietää mitä tekee ja huomioitava että happo syövyttää aina muitakin kuin näkyviä pintoja.

    Ps. Tässä nyt oli kysymys hapettumien poistosta,mutta jos joku tarvitsee tarkempia tietoja alumiiniseosten peittauksesta eli "hapotuksesta" ja vieläpä tietäisi suurinpiirtein seoksen koostumuksen,neuvon kyllä mielelläni.
     
  10. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Itellä toiminu sellanen menetelmä että vuoronperään ohutlankasella teräs/messinki harjalla harjaa ja sen perään hankaa rätillä ja autosolin krominkiillotus tahnalla. Sitten taas harjausta ja lisää autosolia. Lopuks huolella vielä harjaa ni tulee ku uus.
     
  11. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Sooda ja lasikuula toimii, kyllä.
    [​IMG] Nämä soodalla.

    Myös nopea upotus lämpimään lipeään kirkasti alumiinin pintaa kummasti.
     
  12. Nickel

    Nickel 1st gear

    Tämä mekaaninen konsti on helvetin hyvä ja työläs :)
    Mutta kannattaa tosiaankin miettiä pari kertaa ennenkuin alkaa noitten happojen kanssa läträämään.
     
  13. niklas_

    niklas_ 1st gear

    lasikuulapuhallus kaapissa. sooda kun ei poista mitään ruostetta/hapettumaa niin turha sitä on sotkee mukaan. ja soodahan ei pysty käyttää uudestaan.

    hienoimmalla kuulilla kun vetää niin tulee erittäin hieno/tasainen pinta

    kuva yhdestä kaasarista

    http://niklas.galleria.fi/kuvat/Plymout ... 0-4523.JPG
     
  14. Miniucco

    Miniucco 1st gear

    Tai voi lähteä jopa niinkin hyvin, että syöpyy...ainakin jos pidemmäksi aikaa jättää, riippuu tietysti alumiini koostumuksesta ja käytetyistä mömmöistä.
    Kokemusta on :rotfl:
     
  15. Gallu

    Gallu Gearhead

    Kyllähän soodalla hapettumat poistuu, joskin hapettuman aiheuttamat montut ei tasotu yhtään. mutta hapettumien poistoon todella hyvä keino, pahasti hapettuneisiin käyttäisin hienoa lasia.

    Eikä sitä lasiakaan pakko kaapissa ole puhaltaa. ite voin puhaltaa lasilla isompiakin kappaleita, esimerkiksi koko auton. niin ja tietysti soodalla myös.
     
  16. Otto

    Otto Gearhead

    Riippuu vähän hapettuman määrästä... parina talvena mun auto on viettänyt talvensa kylmässä, jolloin Offyn kiilloitettu imusarja hapettuu ja kiilto katoaa. Sen kiilloittelen sitten keväisin Mamman Alumiini-kiillokkeella.

    Eri asia sitten jos osa on enemmänkin hapettunut tahi muuten kiertänyt maailmaa kuten Rässi66:n kuvassa... Hienoa jälkeä toisessa kannessa!
    Rässin mainitsemasta lipeästä tuli mieleen että muuan tuttu joskus dippasi kaasuttimia liemeen jossa oli sekoitettu vettä ja halvinta mahdollista tiski-ainetta, en muista missä suhteessa. Lämmityksen tarvitsi että tehosi, ja hienoja tuli.

    Hieno on Niklaksen (Niklasin? Niklaan? Niklas'in?) nelikurkkunen mehumaija! Miten suojasit pienet kanavat joita kaasarissa menee?
     
  17. Gallu

    Gallu Gearhead

    Kyllä soodalla puhdistuu vaikka olisi enemmänkin hapettumaa.

    mutta itse puhaltelen lasilla jos on enemmän hapettumaa, näin saa aikaan nätimmän pinnan, kun taas osaan joka ei ole pahasti hapettunut niin soodalla tulee parempi. jokainen työ on yksilöllinen ja sen mukaan valitsen kumpi on parempi.

    täällä siis onnistuu puhdistukset ja kiillotuksetkin mikäli kiillotetun pinnan haluaa.
    http://www.satakunnansoodapuhallus.fi
     

Kerro tästä muillekin!