Alussa oli suo, kuokka ja Jussi. Sitten tuli traktoriurheilu..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.8.2021.

  1. Kun meni sen verran offtopiciksi tuolla Kauhavan rataketjussa, niin SPORT TRUCK ehdotti uuden ketjun perustamista. No, mikä ettei..

    Ajattelin, että tämä olisi semmoinen yleisluontoinen traktoriurheiluketju, johon voi postailla juttuja tractor pullingista ja mäkivetokisoista jne. Mitä näitä nyt on...

    Itse en ole koskaan kumpaakaan käynyt katsomassa, mutta kyllähän se aina kiinnostaa, kun polttomoottorihärvelit huutaa hoosiannaa.

    Pulling on kai tunnetunpaa, mutta olen seuraillut Volvo-foorumilla tätä mäkivetokisa-Fordin rakentelua. Otanpa sieltä videon, missä käy selväksi sen lajin idea:



    Tänne voi postailla kaikkea aiheeseen liittyvää, mitä ihmisille tulee mieleen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Tässä on hauska kuva. Erilainen koppa, niin tractor pulling onkin hotroddingia..:p

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Motoparkissakin oli joskus pullinkia? En muista oliko ne dragrace kisojen ohessa vai historic-ratakisojen oheisohjelmaa. ... vai muistanko ihan väärin?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oli siellä joskus kiihdytyskisojen lomassa. Tosin en muista itsekään vuotta yms.
     
  5. Otsikko on muuten hyvä, mutta Suo,kuokka ja Jussi jälkeen oli hevosvetokisat. Mun faarilla oli kaksi menestyvää vetohevosta. Taisi tulla rattorikisailut vasta 70luvulla tai ehkä vasta 80luvulla
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Älä ny Aulis, iso osa porukasta ei ole syntynytkään vielä 70-80 luvulla. Jonnet ei voi muistaa, kun ne ei edes tiedä :rolleyes: :D:p
     
  7. Harva meistä on syntynyt Rooman valtakunnan aikaan;):D:p

    Takaisin asiaan. Itseä jotenkin kiinnostaa nämä Compact Dieselit, mistä tuli muutama sana vaihdettua SPORT TRUCK:in kanssa. Ehkä se on niiden pieneys, söpöys ja auton moottorit, mikä niistä tekee mielenkiintoisia:

     
    Bluestone tykkää tästä.
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Onko ne remmiahdetut BBC moottoriset minipullerit poistuneet kisoista?
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niinhän tuo näyttäisi olevan...tuolla ajettavat luokat.

    http://www.tractorpulling.fi/?sivu=viewpage&pageid=4

    Kuten toisaalla mainitsin, niin itse kaipaisin tänne jenkeissä ajettavia Pro Stock Diesel, Modified, Super Modified tyyppisiä Pulling Truck luokkia, jotka ovat rajusti viritettyjä metanolia, nitroa ja dieseliä polttavia Pick Up Truck:a...löytyy myös muita truck luokkia, mukaan lukien Street tyyppiset kadullakin ajettavien luokat.
    Täällähän vedetään pääsääntöisesti erityyppisillä traktoreilla ja sitten on tietysti Race Trucks, jotka ovat käytännössä viriteltyjä rekan nuppeja.

    Super Modified


    Modified


    Pro Stock Diesel


    Super Modified 2WD


    Onahn noita luokkia tuolla Jenkkilässä vaikka mitä ja kalustoa on paljon.
    Täälläkin olisi pick up kalustoa ja viriteltyjä diesel pikkareita muutenkin, joten tavallaan voisi luulla että kiinnostusta saattaisi löytyä myös Truck Pulling:n...en tosiaan tiedä syytä miksei truck-luokkia ole ?
    Eihän noissa kaikissa tractor-luokissakaan ole täällä montaakaan osallistujaa, joten se ei voi olla syynä.
     
    Muokattu: 4.8.2021
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kouvolan Power Pullingissa on ainakin ollut jotain maasturi/pickup-luokkaa. Olin muutama vuosi sitten katselemassa ja siellä oli ainakin chevyn ja dodgen pickupit ja joku g-mersu vetämässä. Luokkiin ei kai ole tunkua joten niitä ei sitten juuri muualla ajeta?
     
    Muokattu: 4.8.2021
  11. Tuntematta lajia sen syvällisemmin, niin jos joku rakentaisi semmoinen Tractor Pulling pick upin, niin voisi kai sillä päästä vetämään jotain näytöslähtöjä. Ainakin, jos järjestäjillä ei ole kovin kireätä koppalakkia päässä..:rolleyes:
     
  12. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Kuhmalahti pullingissa näyttäs kanssa tänä vuonna olevan pick upeille oma luokka.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Nitron käryä




    Kallista puuhaahan tuo on, tuskin koskaan toteutuu täällä moisilla laitteilla. Näytös luontoisesti pääsisi varmasti ajamaan, mutta täkäläisten sääntöjen puolesta sopivaa kilpaluokkaa ei olisi.
     
    Muokattu: 4.8.2021
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämän tyyppistä truck pullingia olisi kiva katsoa täälläkin, mukana traktoreitakin :odrazz:

     
  15. Tehdääs semmoinen puhdas ajatusleikki. Millaiset pitäisi olla kotimaisen pickup-luokan säännöt. Tässä olisi mun aloitusideoita:

    Moottorin tilavuus max 8 litraa ja oltava sarjavalmisteisen auton moottori. Viritys muuten vapaata, mutta sallittaan vain 1-vaiheinen ahtaminen. Polttoaineena sallittu bensa, diesel, etanoli, metakoli, mutta nitrot kielletty.

    (Tämä on siis ajatusleikki eikä tosikkojen kannata vaivautua..;))
     
    hmr66 tykkää tästä.
  16. Larry

    Larry Double Gearhead

    Lähtöreeniä

     
    kerkko tykkää tästä.
  17. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Mun mielestä laji niin lähtökuopissaan että varsinaisia sääntöjä eikä painorajoja ja muita kannata edes miettiä. Sitten kun on tarpeeksi pick uppeja ja farmari mersuja viivalla voi tietty luokkajako tulla kysymykseen. Jos moottoria tehdään reilusti niin sehän on lajin suola.
     
  18. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Luulen (en tiedä) et luokat ovat samat Euroopassa kun kerran eeämmääkin ajetaan.
    Täällä noi molemmat mini luokat kärsii osanottaja pulasta.
    Ja omasta mielestä kisojan on aika tiukalla tahdilla. Jos tulee kone vaurio niin siinä saa tosissaan ruuvata et kone on kunnossa vajaan kahden viikon päästä.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pullinki on hieno laji.

    Toisaan suomessa on eurooppalaiset säännöt touhussa, FTPA:n sivuilta löytyy ETPA:n säännöt lajiin(varmaan pikkusilla kansallisilla viilauksilla?).

    Kivaa olis joo katella vaikka kuinka monessa eri luokassa olevia tarkoitukseen tehtyjä pickuppeja, siitä olen samaa mieltä.
    Kyllä niille varmasti säännötkin löytys jos laitteita vaan olis, tai vaikka olis vaan yksi niin varmaan pääsis lavettia vetämään? Yksinään vois pärjätäkin omassa luokassa?
    Monia kisoja tullut katteltua missä vaan yksi luokan laite, niinkuin monesti Pro Stock traktori ja nyt viimeksi Limited Super Stock metanoli-Valtra:




    Ei niitä pickupeja varmaan sinne tule jos joku ei ensin sellasta tee, ja hommasta sit muut innostuis? Se kuitenkin omana mielipiteenä että kyllä jotkut säännöt täytyy olla, minkä pohjalta olis edes mahdollista joku härveli tehdä, muutenhan se voi olla täysin viraton laite valmistuttuaan, jos nyt ei ihan daily driver luokan laitteesta puhuta.
    Halvalla sellasta kun ei kuitenkaan tee, niin ei mun mielestä toimi motivaattorina se että säännöistä on jotain epäselvyyttä jo rakentaessa...?
    Jos Sport Truck teet johonkin luokkaan pickupin niin lupaan ostaa kannatus t-paidan:)


    Rodhot, kyllä Modified mini 950kg laitteita silloin tällöin kisoissa näkyy, ehkä vähän hiljaista nyt viime vuodet ollut? Tämäkin remmiahdettu on mun mielestä uusi ja vastavalmistunut?




    Tän näkis taas mielellään tositouhuissa:

     
  20. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Noita mini luokkia ei välttämättä ajeta kaikissa sm osakilpailuissa.
    Noin 10 vuotta sitten mini pullereitaoli reilu kymmenenkin per kisa.

    Sit kun on näitä yksi kilpailija per luokka niin yleensä nämä ajavat muita luokkia mut noin pääsevät vielä testaamaan kun se muuten on suht hankalaa tässä lajissa.

    Kuorma-auto luokan kalusto on täällä kyllä todella kovaa.
     

Kerro tästä muillekin!