Alustan suojaaminen öljyllä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja reynolds, 29.8.2013.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    1/3 Tervaa, 1/3 liinaöljyä, 1/3 jotain mineraaliöljyä.

    Lyömätön vanhanliiton seos. Kulkeutuu pieniinkin koloihin ja nousee hyvin peltiä pitkin ja kuivaa jämäkäksi pinnaksi joka ei pikku kivisuihkuista välitä.

    Ekologinenkin vielä, ja tuoksuukin hyvälle.

    No joo, nää on näitä juttuja että kuka minkäkin vaihtoehdon mieleisekseen näkee.
     
  2. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Öljy on tietyissä paikoissa parempaa kotelosuojaan verraten. Eli kotelot joissa tapahtuu muutoksia vanhemmiten hyvänä esimerkkinä ovien alareunat, joissa korikitti tuppaa vanhemmiten halkeilemaan. Sinne ei sitten mikään kotelosuoja valu kun tämä muutos tapahtuu, mutta öljy menee kyllä jokaiseen halkeamaan. ja pysyy notkeana.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pysyykö se öljy niissä ovissa? Niihinhän menee koko ajan vettä sateella ja pesussa. Öljy pakkaa huuhtoutumaan pois.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Liinaöljy tarkoittanee pellavaöljyä.
     
  5. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Moottori,perä ja laatikkoöljyt joita suosin noissa autojen koteloissa ei ole onneksi vesiliukoisia, joten suojaava määrä öljyä jää varmasti sinne huokoisiin kohtiin... Eihän normaalisti auton oviin pääsevä sade tai pesuvesi määrällisesti niin suuri ole, että ihan huuhtelua tekisi siellä :wink:
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin...Siis nyt alkuperäiseen otsikkoon,joka kysyi ALUSTAN SUOJAAMISESTA...En siis laittanut mitään öljyä ovien/koteloiden sisään...Vaan siveltimellä kävin pohjan läpi,ja sen jälkeen oli öljykalvo kauttaaltaan pohjassa 8) ....Toki hyvä että aiheesta sivuten porukka myös esittää mielipiteensä koteloiden/ovien sisäpuolisesta suojauksesta!!! :wink: .....Aion kyllä TalviLadan ovien sisäänkin ennen talven tuloa jotain suojausta laittaa....Joko kotelosuojaa+öljyä...tai pelkkää öljyä...Tai sekoitusta....Tai sitten suihkin sinne öljyä...CRC:tä...Kotelosuojaa...ym jotain muuta rasvaista,joka on ruosteen eston kannalta suotavaa 8)
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Entisaikaan autojen alustoja sumutettiin moottorisahan teräketjuöljyllä. Siinä on tahmentavia lisäaineita. Sumutuksen jälkeen auton pohja pöllytettiin ajamalla soratiellä parin kilometrin lenkki. Sillä saatiin öly pysymään paremmin pohjassa kiinni, ainakin jonkin aikaa.
     
  8. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kovin tuntuu mielipiteitä herättävän alustan suojaaminen öljyllä. Oon välillä omiakin autoja öljyllä suojauttanut ja isäukko vuosikymmenet. Ja on siitä apua ollut kun ei sen autoja ole juuri tarvinnut hitsailla. Nykyään tulee itse suihkuteltua tektylin aineita, halpoja kun ovat. Tietysti parempiin autoihin sitten paremmat aineet ja käsittelyt. Harrasteautoihin en öljyä laittaisi.
     
  9. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin Öljyllähän on kuitennii suojaava vaikutus ruostumista vastaan :-? ....Eli sen takia sivelin meidän talvi-Ladan pohjan sillä...Ei taatusti ainakaan pahenna autoa :odroll: :-?
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Semmonen pointti vielä, että kaupalliset aineet on luotu uudehkojen hyväkuntoisten autojen suojaamiseen, huomioiden esimerkiksi käyttömukavuus, haju ja muu ympäristöystävällisyys.
    Ja keskieuroopasta ei juurikaan suomalaistyylistä puhdasta hiekkatietä löydä.
    En epäile yhtään, etteikö Dinitrolilla olisi osaamista tehdä erittäin hyviä aineita, jotka pysättää mätänemisen jo tukevasti ruosteeseen päässeesså 70-luvun paskapeltisen italialaisen kotteron pohjasaumoissa, mutta siihen ML ei varsinasesti ole suunniteltu eikä heillä ole tarvetta sellaista myydä parin hullun suomalaisen autoharrastajan takia.
    Siksi en sulata että kaupallinen tuote olisi ylivertainen eikä mikään vanha konsti voi sitä parantaa. Monesta kaupallisesta työkalustakin saa kotona kehitettyä vielä paremmin tarkoitukseen sopivan.
    Ai niin, tuossa aiemmin mainitussa suoja-ainetestissäni on nyt mukana Dinitrol ML kotelovaha, teräketjuöljy-massa-vahasekoite, vernissa, AT-2 suojaöljy, hautaterva ja puijon tervamaali. Kaikkien päällä on samanalainen kerros Dinitrol CAR-4941 alustamassaa. Varmaan alkaa jo näkyä jonkinlaisia eroja.
    Nuo on siis sivelty/ruiskutettu pari vuotta sitten kevytkuormurin runkoon ja akselistoon, joka oli jo paikoitellen ruosteessa, putsattu vain isommat ruosteet ruuvarilla ja teräsharjalla ja puhallettu pölyt pois paineilmalla.
     
  11. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Jotain öljyä noissa uusissa rautateollisuuden raaka pötköissäkin on päällä ja sillä ne on suojattu varastointiin ja kuljetukseen.
     
  12. Janne_P

    Janne_P 3rd gear

    Linkki vanhaan Ylen artikkeliin aiheesta "Pellavaöljy suojaa autoa ruosteelta" :D
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    TM teki testin puhtaalle pellille joitain vuosia sitten,

    kotikonstiöljyistä teräkätejuöljy suojasi huonosti/huonoiten, ruokaöljytasoa,
    tuskin pellavaöljykään testissä kimalsi.
    moottoriöljy suojasi parhaiten, tuoreessa ja jäteöljyssä ei havaittu eroa.

    Kotelosuojaöljy luonnollisesti veti ykköspokaalin.

    liputan sämpyn esiintuoman koteloöljy/moottoriöljyseoksen puolesta jo alkaneen ruostumisen pysäyttäjänä,
    massaa ei ehkä kannata lisätä kuoreksi kuin kovan kulutuksen alla oleviin kohtiin.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    No joo,Tm sitä ja TM tätä+siihen lisättynä Huulilasi,Automotorsport....
    Uskokoon ken tahtoo ja vuosien varrella on ollut jos jonkinmoista testiä ja testien maksajaa...
    Tottahan ne ovat sitä mieltä että paljon rahaa uusiin alustan+kotelonsuoja-aineisiin,lisävarusteisiin,hybridi/turbodiesel tms 4l/100 leikisti kuluttava ihmeauto ja ehdottomasti ammattiliikkeen hommia ruiskuttelu eikä vanhaa enää kannata suojata,osta uusi ja turvallinen auto pöljä!!
    Vanhat romut paaliin,saastuttavat koko maapallon ja kassan kautta kiitos.
    Enpä ole ikinä huomannut harraste-ajoneuvoissani enkä edes käyttö pakussani ruostehuolia jos edes joka toinen-kolmasvuosi olen jotain öljyä ruiskuttanut pölyiseen alustaan,koteloiden sisään+palkkien sisuksiin niinkuin pystynyt.
    Sotkuistahan tuo on ja varmasti maailmassa löytyy parempiakin aineita sekä ihan takuuvarmasti paljon kalliimpia tököttejä mitä voi ruiskutella mutta tämä on ainakin halpa,hyvä ja turvallinen niille mahdollisille muitten suoja-aineitten reaktioille jota tehtaalla laitettu/liikkeessä aiemmin.
    Kukin voi puolestani uskoa testeihin tai ostaa vaikka Amerikasta alustaansa NASA:n rakettisuoja-aineita jos persus kestää ja kokee kannattavaksi.
    Öljyjen värillä,viskositeetilla,merkillä tai mallilla en ole huomannut mitään järkevää eroa jos tekee säännöllisesti ja kuivaan+pölyiseen pohjaan.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    no johan oli taas avautuminen, mitä ne kunnon aineet sitten maksaa jos ne on niin kallita että kannattaa ruiskia moottoriöljyä pohjaan. jäteöljy tietty on ilmasta.
     
  16. kapa73

    kapa73 2nd gear

    ite olen käyttänyt vanhoja automaattilaatikko ja peräöljyn sekotusta toimii hyvin. käytetyä moottoriöljyä en ole käyttänyt koska sinne kertyy aina jotain palmis jätteitä ja yhdisteet on syövyttäviä
     
  17. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuohon TM:n testiin viitaten, sitä kuitenkaan lukematta tahikka sen paremmin tuntematta sekä että myöskään kyseenalaistamatta nimim. DX:n uskoa asiaansa kyseessä olevan asian suhteen kiinnittäisin arvon raadin huomioimaan mitä suurimmassa määrin lauseen asiasisällön "TM teki testin PUHTAALLE PELLILLE."

    Onko siinä ihme että kotelosuoja tms. pärjää paremmin kuin luonnon- tai luonnonvastainen öljy.

    Jos mulla on perkele puhasta peltiä autossa niin ensmääseksi mie maalaan sen.
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Voi tosiaan olla ettei teräketjuöljy ole parasta öljyä alustan suojaukseen, kun samaan hintaan saa perus moottoriöljyäkin.
    Ehkä jatkossa ruiskin teräketjuöljyt suosiolla pitkin mettiä sahan terän avulla, sehän ei saastuta, toisin kuin vaikka yksi auton alustasta tippuva pisara samaista öljyä. :wink:
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Useimmitenhan ei hoksata sitä,että se alusta saattaa ruostua myös toiselta puolen, eli kannattaa joskus kurkkia sinne mattojen allekkin! Vanhaa massaista pohjaa sopii käsitellä ohuella, ei vahamaisella koteloaineella, sekaan halutessa öljyä. Rakenteissa ehdottomasti kannattaa paneutua palkkien ja koteloiden suojaukseen, mahdolliset hiekat ja ravat pois pesemällä,taikka paineilmalla.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ei tarvi huolestua avautumisestani :)
    Aattelin vaan kannustaa ihan omilla aivoilla eikä TM aivoilla ajatteluun.
    Kun itse kokeilee,testaa ja ihan kantapään kautta punnertaa niin tietää oman testin perusteella onko hyvä vai ei.
    Ei ehkä viisain mutta varmin tapa!
    Ei ne tehdastekoiset aineet varmaan omaisuutta maksa ja siitä vaan kukin tyylillään.
    Enempi tässä kait kysymys öljyn soveltuvuudesta esim harraste tai jopa käyttöauton suojaukseen,eikös vai ymmärsinkö senkin väärin??
    Itellä ns Kalifornia auto suojattu neitseellisen pellin+pölyn päälle 20v sitten 1 kerran ja muutaman kerran sen jälkeen eikä ruostetta ole ilmennyt,piste eli se kait tarkoitus tässä keskustelussa.
    Puhtaalla pellillä ei varmasti öljy pysy,mutta käsi pystyyn jolla autossa niin puhtaat pohjapellit tai alustanosat...
    Öljy leviää joka rakoon+koloon ja kuten sanoin:säännöllisesti ruiskittuna silloin tällöin suosittelen lopputuloksen+kukkaron puolesta.
    Eipä ne tehdastekoisetkaan aineet liene ihan luomua,hirveitä myrkkyjä...heh.
    Voi sinne varmaan levittää myös rypsi/rapsiöljyä tai vaikka Möllerin kalanmaksaöljyä haisemaan eikä varmasti ruostu...
     

Kerro tästä muillekin!