alut siisteiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 10.1.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä olis paras tapa kunnostaa hapettuneet aluvanteet
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos siinä on lakka vanteen pinnassa, hio hapettuneet kohdat kiiltäviksi ja vielä silleen, että kaikki irtonainen lakka lähtee pois. Sitten putsaat jollain liukkarilla hyvin, ettei jää väriä ja uutta lakkaa päälle.

    Maalatuille sama käsittely ja sen verran paksulti maalia, ettei hiontajäljet näy.

    Jos ne on ns. paljaat ni niille löytyy erillistä kiillotustahnaa, joka toimii hienosti.

    Tietenkin jos haluut helvetin siistit ni puhalluta ne hienolla hiekalla, tms. ja maali/lakka päälle riippuen pinnasta ja siitä minkälaiset haluut.
     
  3. B 49

    B 49 Gearhead

    Kaveri käytti pulverimaalauksessa pahasti hapettuneet aluvanteet.Tuli ERITTÄIN hyvät.
    Riippuu tietenkin vanteesta mihin se sopii.
     
  4. tanari

    tanari 1st gear

    Entä kiillotetut alumiinivanteet? mitä niille voi tehdÄ? vai onks niitä vaa pakko hinkata joka viikko?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tota pulverimaalausta aina hehkutetaan, ok on se kestävä ja kiiltävä, mutta löytyy ruiskumaaleissakin järeitä aineita. Välttämättä ei kannata maksaa aina siitä jauhemaalauksesta, varsinkin jos osaa ite maalata. Jauhemaalauksessahan tarvitaan sähköstaattinen jauhemaaliruisku, yleensä kaappi missä jauheet otetaan talteen ja uuni kovetusta varten eli ei onnistu kotona.

    Noista kiillotetuista aluvanteista, tuli mieleen pari aika erikoista juttua(olut puhuu), alumiinille on olemassa kiillotuskylpy jolla tulee tosi kiiltävää jälkeä ja sen jälkeen vetäis anodisoinnin pintaa. Halutessaan anodisoinnissa saa värin mukaan. Ehkä vähän kaukaa haettua.

    Sitten yks idea ois lakata ne kiillotetut vanteet, vaan pitää olla helvetin puhdas ennen lakkausta, ei saa olla mitään vaha jäämiä yms.

    Jos ne menee jonkun mielestä pilalle lakkaamalla, ni mites toi vahauspuoli? Kiillottaa hyvin ja vetää jotain kovavahaa monta kerrosta?
     
  6. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    joo tuo anoksointi eli eloksointi voidaan tehdä kotona niin...

    kokeilkaa vaikka

    tarvikeet

    -rikkihappoa 25%

    -akkulaturi

    -alumiinifoliota

    -muoviasita

    ja toimii seuraavan laisesti astiaan laitamme alumiinifolitota siten että se ei kosketa anoksoitavaa kapaletta ja laitetaan siihen allumiini folioon kiini (miinus)sinne astiaan ja se anoksoitava alumiini asitiaan ja sen täytyypi olla 100% puhdas ja (plussa)
    ja laitetaan se riikihappo eli(akkuhappo) altaaseen ja kytketään virrat päälle jos homma toimii niin sen pitäis otaa vähän aikaa paljon virtaa ja sitten rauhoittua
    15-25 antaa olla ja ottaa anoksoitava esine pois ja huutoa kylmällä vedellä ja jos tahtoopi väriä pintaan niin heti äkkiä johonkin väri aineeseen vaikka kangas väriin (dylon)napit ja siitä dodella vahva seos niin alumiinioksiidi imee värin helposti tuolloin prosessin jälkeen heti ja siten on hienoo jälkee ja laitan tuohon viellä alkuperäisen linkin kun ehdin niin ettei tuu ongelmia :smile:
     
  7. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä kyllä. en väitä etteikö kotianodisointi toimis, mutta kannattaako harjotella aluvanteisiin. sitten vielä se, että mihis laitat noi käytetyt hapot? mun kokemuksen mukaan toi folio surahtaa huitsiin samantien kun se saa happoa syliin. folio toimii vissii katodina, joten siinä vois käyttää jotain jalompaakin ainetta? värjäämiseen käytetään teollisuudessa tavallisia elintarvikevärejä. Jos hyvän tahtoo ni vie johonkin liikkeeseen ja se voi maksaa.
     
  9. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Minä puolestaan väittäisin että kotianodisointi ei toimi. Ensinnäkin virrantiheys anodisoinnissa pitäisi olla luokkaa 1,5 A/dm2, vanteen pinta-ala on noin 46 dm2, tekee vaadittavaksi virraksi 70 A. Eli akkulaturi ei ainakaan riitä.
    Anodisoinnin tai mahdollisen värjäyksen jälkeen täytyy suorittaa vielä tiivistys, jossa kappaleet upotetaan tislattuun veteen. Aika 30 min, lämpötila 98-99 astetta.
    Ja jos oikein hyvää haluaa, pitäisi kaikki vanteet tehdä yhtä aikaa, että kaikilla on samat olosuhteet, muuten joka vanne on eri värinen.
    Eihän kukaan moottorin koneistuksiakaan ala tekemään kotona jos ei omista kunnon vehkeitä ja ammattitaitoa, niin miksi sitten tämmöistä hommaa. Kyllä tämäkin vaatii yhtälailla ammattitaitoa, että jälki kestää päivänvalon. Eli niinkuin jossain TV-tempuissa sanotaan ÄLÄ YRITÄ TÄTÄ KOTONA.
    Löysin muuten tämmösen firman kun Alu Industrial Coatings, Järvenpää, on kuulemma joskus mainostanut jossain lehdessä aluvanteiden syöpymien korjauksia. Löytyy http://www.aic.fi


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: skyhigh 2003-01-14 11:13 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    PATA-PATA ON HYVÄ PUTSAUKSEEN JA SEN JÄLKEEN
    VAHA PÄÄLLE
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Anodisointi/Eloksointi ei onnistu valualumiiniin (mitä yleensä aluvanteet on) tai erityisen pehmeisiin ns sorvattaviin laatuihin jossa seassa lyijyä. En osaa sanoa miksi , mutta pinta menee aina tummanharmaaksi.
     
  12. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Joo, tämä pitää paikkansa. Muita häiritseviä seosaineita ovat ainakin: kupari yläraja 2 %, pii 0,8 % ja rauta 0,3 %. Parhaiten anodisoituu puhdas alumiini, mutta sen lujuus on huonompi kuin seosalumiinin ja valu ei onnistu. Sen takia ne seosaineet on kuitenkin pakolliset. Luulen että harmaantuminen johtuu siitä, että kun anodisoinnissa alumiinin pinta hapettuu alumiinioksidiksi niin seosmetallit jäävät oksidikerrokseen pieninä hiukkasina värjäten sen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: skyhigh 2003-01-17 00:17 ]</font>
     
  13. tommi76

    tommi76 1st gear

    olen itse käyttänyt vanteiden putsaukseen wurthin alucleaneriä on osoittunut hyväksi.
     
  14. Galaxie62

    Galaxie62 1st gear

    Ite kunnostin viime syksynä VANin alut ihan kylmästi lasikuulapuhaltamalla ja sit STANDOX:in alumiinilakka päälle... ...ihan kohtalaiset mielestäni tuli ja olivat pahasti hapettuneet ennen (Maantiesuola päässyt orggis lakan ja vanteen väliin)

    Tietenkin jos kyse on todella kiiltävästä alusta jossa jokin eloksointi, niin ei kannata tehdä jos meinaa pitää kiiltävän pinnan. Omissani oli jokin haalea pinnoitus, mutta lopputulos ei ole juurikaan eri värinen...

    Mitään normi 2K-lakkoja ei kannata siihen pintaa vetästä, sillä ei tuu pysymään kovinkaan kauaa...
     
  15. kojotti

    kojotti 1st gear

    Galaxie 62 kirjoitaa asiaa.Näin tein myös itsekkin vanteilleni ja lopputulos oli mainio.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    pysyyks se kiilto ?
     

Kerro tästä muillekin!