aluvanteen kiristysmomentti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ajw, 28.4.2006.

  1. ajw

    ajw Gearhead

    capriceen ruuvataan alle 90-luvun kolmipuolaiset chevyvanin vanteet. kiristysmomentti? ja joo - en todellakaan käytä noita alkuperäisiä muttereita vaan vanteen mukana tulleita!
     
  2. MiLe

    MiLe 1st gear

    11-12 kiloo
     
  3. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    10:n kiloo ne mulle liikkees sano.Mutta mähän oon vaan asiakas.
     
  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Niin ja jos newtonmetreinä puhutaan, niin 120 Nm on ihan käypänen arvo...

    - Jasca -
     
  5. W201

    W201 3rd gear

    Vanteiden jälkikiristäminen on erityisen tärkeää. Jälkikiristys/tarkistus tulisikin tehdä 100 – 150 km ajon jälkeen. Tämä toimenpide tulee toistaa jokaisen kiinnittämisen jälkeen. Alumiinivanteet tulisi aina kiristää momenttiavainta käyttäen. Näin voidaan varmistua, ettei vannetta vahingoiteta kiinnittäessä. Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm. Erikoisvanteissa on usein erilaiset mutterit/pultit, minkä vuoksi varapyörää varten on autossa oltava mukana alkuperäiset mutterit/pultit. Niinpä nämä pultit/mutterit onkin syytä säilyttää varapyörän kotelossa. Mikäli talvirenkaat ovat normaaleilla levypyörillä, kannattaa myös talven ajan säilyttää erikoisvanteiden kiinnitystarvikkeet edellä mainitussa paikassa. Tällöin ne löytyvät varmimmin silloin, kun keväällä taas vaihdetaan renkaita.
     
  6. T.S

    T.S 1st gear

    Ja kevytmetallivanteissa kuuluisi käyttää holkillisia/prikallisia muttereita.. Tavallinen mutteri kuluttaa ajan kanssa vannetta kiristettäessä. Tosin näissä kovan hinnantakia yleensä tulee ostettua tavalliset.
     
  7. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    Tää on se hyvä puoli näissä sivuissa jos viittii oottaa pari päivää ennenkuin lukee vastauksen niin saa aika oikeudenmukaisen vastauksen (kannatta vaan opetella lukemaan rivien välistä)
     
  8. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    P..kle,asiaahan tää kaikki on.Ei vittuilua yhtään.Mitä sä odotit.
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Nuo mun pulttipyssyyn tarkoitetut momenttipäät kiristää 95 Nm:iin. Ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja aina tuolla momentilla on vanteet alla pysyneet.
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ihan kuin muissakin pulteissa, väännön tarkoitus on venyttää pulttia jotta riittävä pitovoima saavutetaan. Sen takia oikea momentti riippuu pultin halkaisijasta ja kierteen noususta, 10-12 kiloa on normaalin henkilöauton momentti m12 ja m14 kierteelle

    Ja noi tahtipuikot on ihan vihoviimesiä keksintöjä, kun pyssy väsyy ja tahtipuikko vanhenee momentti pienenee aika reilustikin. Sen lisäksi niiden ilmoitettu momentti riippuu pulttipyssyn iskuvoimasta, 3/4" Ingersoll-Rand 9 bar paineella 3/4"-->1/2" adapterilla ampuu pultit paljon tiukempaan kuin wurthin 1/2" komposiittipyssy samalla paineella, vaikka mitä muuta väitetään.

    T: +300 autoa 3-4 viikon aikana renkaanvaihdossa, 2 kertaa vuodessa.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ja sit jos puhutaan ammattimaisesta renkaanvaihdosta, mä laitan aina vähän yli suositellun momentin noihin pultteihin tai muttereihin. en 2x, enkä edes 1.5x sitä, mutta vähän yli. Jos pitää valita kahden asiakkaan väliltä, toinen jonka pyörä irtoaa ajossa (mahdollinen hengenmenetys joko suoraan kolarin tai välillisesti irtorenkaan aiheuttamana), ja toinen jonka rengas menee puhki eikä vannetta saa irti auton mukana tulleilla työkaluilla, mä otan ton vaihtoehdon 2 joka kerta. Meidän firma kyllä korvaa mahdolliset hinauskulut jos rengas menee puhki eikä sitä saada irti auton omilla työkaluilla. Sen sijaan mä en halua edes ajatella sitä lakijupakkaa, joka vois seurata siitä että että mun asentama vanne irtoaa vauhdissa ja seurauksena joku on kuollut.


    Kun vaihtaa vuodessa niinkin paljon renkaita kun minä, aina tulee prosentti joilla on jotain sanottavaa=valitettavaa. Sille ei voi mitään, ihmiset on erilaisia, samoin vanteet ja autot.
     
  12. VMZ

    VMZ 1st gear

    Mitenkäs sitten alumiinivanteet joissa on rautaholkki reiässä? Tarviiko/saako jälkikiristää? Eivät ainakaan löystyneet 1200km ajossa.. :-?
     
  13. janzamar

    janzamar 1st gear

    Jos on momenttiavain niin helppohan se on tarkistaa.
     
  14. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ainakin oma kokemus kevytmetallivanteistakin on, että ei ole koskaan tarvinnut jälkikiristää samaan momenttiin, aina on pitänyt vähän tiukemmalle vetää. Senverta hirttyy kiinni jengoihin mutteri vaikka kuinka laittaa tervaa..
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllähän tuommoinen momentti (100-120 Nm) aukeaa varmasti ristikkoavaimella vaikka konttorin heiveröisimmän tyttelin vääntämänä. :eek:

    Eri asia tietysti jos sitä on pyssyllä surruuteltu iskun kanssa puoli minuuttia momenttiin "varttia vaille poikki", niin kuin usein näkee tehtävän.
     
  16. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    jos laitat eri aluvanteetkin, katso millä kartiolla pulttisi ovat ja testaa käykö ne toisiinkin, niisä on eroja...
     
  17. ajw

    ajw Gearhead

    kiinnitysrekkulat on holkillisia kauluksella varustettuja alkuperäisiä eli siis jees! kiitokset poppoolle - kohta on alumiina...eikun siis alumiinia alla, heh. niin tulipas vielä mieleen, että onko nuo momentit kuivalle vai voidellulle kierteelle? siinä on meinaan vissi ero...

    perskele kun tuo kasi lotkotus antaa hienot kiksit aina talven jälkeen!
     

Kerro tästä muillekin!