Aluvanteen soodapuhallus ja kumipinnoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Pertti K, 8.7.2016.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Aloin tuossa entisöimään Typhoonin vanteita, joissa oli joku vannehopea päällä, mikä ei edes yhtä talvea pysynyt. Täyttöhitsautin kanttari-ihottumat ja yhden soodapuhalsin, niin huomasin että vanne on pilalla. Ilmeisesti maalauksen yhteydessä hiottu sen verran raskaalla kädellä ettei siitä enää alkuperäistä saa. Alunperinhän noissa on ollut koneistettu / valettu alumiinipinta ja kirkaslakka. Koneistetun pinnan saa varmaan palautettua, mutta ei valupintaa (hiekkapuhalluksella voisi saada lähelle vastaavan, mutta liian iso homma). Niin muutama kysymys kun ajattelin vetäistä Rubbercompin tms. päälle ja yrittää entisöintiä toiseen sarjaan:

    - Millä alumiinipinta kannattaa puhdistaa soodapuhalluksen jäljiltä, tuntuu että ihan kaikki ei lähde puhaltelemalla? En tiedä oliko aluksi kosteutta ilmassa kun näyttää että sooda on ikäänkuin paakkuuntunut vanteen pintaan
    - Peittääkö nuo kumitustuotteet pinnan virheitä enemmän kuin maali? Ellei, niin sittenhän nuo on sama maalata, mutta vaatii vähän pohjatöitä että saa hyvän
    - Kestääkö kumi renkaan asennuksen vanteelle, vai "maalaanko" vasta asennuksen jälkeen?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se sooda olisi hyvä pestä pois...painepesurilla vaikka.

    Nuo kumimaalit eivät ole kovin kestäviä, lähinnä ideana on että helppo repiä pois kun kyllästyy tai menee huonoksi, ei mikään pitkäikäinen ratkaisu.

    Käytä uudelleen hiekka-/soodapuhalluksessa koko sarja ja sitten pulverimaali päälle, kestää ja on nätti ;)

    Väreissä on rajana lähinnä vain oma mielikuvitus, joten alumiinin värinen pinta lienee erittäin helppo toteuttaa ja päälle pulverilakka.

    Jos haluat huippujälkeä, niin puhallus ja pulveriväri tuolta -> http://www.uudenmaansooda.fi/

    ja siinä samassa osoitteessa saa siihen pintaan vaikka mitä tahansa väriä tai kuviota, katso galleria -> http://www.wtp-coating.fi/
     
  3. M

    M Gearhead

    Eikös sooda pidä oikeaoppisesti neutraloida puhalluksen jälkeen. Oon kuullut juttuja, että alkaa muuten pitkänkin ajan jälkeen irtoamaan maali kun sodan emäksisyys alkaa reagoimaan.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos on parempi sarja olemassa samanlaisia vanteita joista on tarkoitus tehdä kesävanteet, niin voishan sitä rubberia kokeilla, mutta sen tarkoitushan on helppo poisto

    Jos haluaa kestävät niin silloin kunnollinen pulverimaalaus

    Ja ammattitaitoinen pulveri maalari saa varmasti naarmujakin häivytettyä
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu en minä noista jaksa alkaa täydellisiä tekemään, käytän enemmän paukkuja sitten siihen toiseen sarjaan. Ajatuksena pintakäsittely jolla saisi noita virheitä mahdollisimman paljon piiloon. Kyllähän noissa pulverimaalatuissa taitaa sitä ainespaksuutta joskus olla aika reilustikin. Miten tuo M:n mainitsema neutralisointi käytännössä tapahtuu kotikonstein, jollain happamalla pesuaineella? Jos maalarille päädyn viemään, niin taidan jättää hänen päänvaivakseen, mainiten vain soodapuhalluksesta.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siinähän se emäs vedellä pestessä neutralisoituu.
     

Kerro tästä muillekin!