Aluvanteiden entisöinti, koneistukselle tarvetta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Pertti K, 25.5.2017.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Aluvanteiden entisöintiprojekti on hiukan päässyt venähtämään. Kyseessä '93 GMC Typhoonin vanteet, jotka ovat alunperin olleet osin valu- osin koneistetulla alumiinipinnalla ja lakattu. Tuosta saa ehkä käsitystä mille ne ovat uutena näyttäneet:
    [​IMG]
    Siis käsittääkseni nuo slotit valupinnalla ja muuten koneistettu pinta.

    Vanteet oli myöhemmin ilmeisesti jauhemaalattu harmaaksi ja se piti saada pois. Vanteiden taustat puhalsin lasikuulalla, mutta "julkisivuun" käytin soodaa, ettei koneistuksen jälki vaurioituisi. Osoittautui melko pitkäveteiseksi hommaksi. Sen jälkeen hiontaa teräsvillalla, 1500 karhunkielellä ja kiillotus. Ihmettelin kun en meinaa saada hyvää kiiltoa aikaiseksi ja lisäksi kiilto on kovin epätasaista. Tuossa yksi lakkausta vaille "valmis" vanne, aikaa meni ihan liikaa ja viikko:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Lopputulokseen en ole vieläkään tyytyväinen, mutta parempaan ei pystynyt.

    Tällä viikolla sain viimein hommattua maalinpoistoainetta jolla oikeasti lähtee:
    [​IMG]

    Niin jo alkoi totuus paljastua, tuossa puoliksi (vasen) soodapuhallettu ja puoliksi (oikea) maalinpoistoaineella käsitelty vanne:
    [​IMG]
    Eli ilmeisesti vanteet on hiekkapuhallettu ennen maalausta ja sooda sitä hieman siloittelee, niin en aiemmin huomannut mokomaa. Tuosta aiheutunee tuo laikukkuus ja lisäksi hiekka lienee rikkonut 2. ja 3. kuvassa näkyviä sorvin(?) n. 0,5 mm jälkiä, jolloin kiiltoa ei saa aikaiseksi vaikka kuinka hinkkaa.

    Nyt olisi hyvät neuvot kalliit ennenkuin lopullisesti pilaan vanteet. Slotit tulee riittävän hyvät soodalla, mutta ajattelin että tuo alkuperäinen koneistusjälki pitäsi varmaan pystyä replikoimaan. Vanteen pinta ei ole ihan suora, joten CNC-sorvaus lienee ainoa oikea menetelmä? Jotain tällaista kuin on tuossa Wheeler Dealersin jaksossa kohdassa 26:20

    Mutta se 0,5 mm kuvio pitäisi saada toistettua eikä materiaalia ole kovin paljoa hukattavaksi, muuten slotien reunassa oleva n. 2 mm pykälä madaltuu liikaa.

    Onko tekemätön paikka ja kuka tekee? :lol: Mielellään Keski-Suomen suunnalta, mutta joutaahan noita kuskaillakin tarvittaessa. Tällaisen löysin, onko kokemuksia: http://www.cnckoneistus.fi/
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Joku tommonen koneistus olis hyvä, mut autolakka tummentaa alumiinin.
    Ne varmaan maalataan tehtaalla jollain pulverilakalla, tai jollain muulla 1-k aineella koska tommosesta vanteesta saa lakat irti kun uittaa sitä tinnerissä.
    Kokemusta on BMW,Chevy,chrysy,tojo,VAG,eli osa noista edellä maititut ovat,bbs ronal, tekeleitä.Vanteista kaikki samalla lailla lakattu jollain tinneriin sulavalla aineella.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu pulverilakkaukseen ne onkin menossa kunhan saa muuten hierottua.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kylläpähän se on "äly"sorvilla ja terävällä piikillä ajettu alkujaan se pinta. Vastaavaa on monissa ryhmän vanteissa. Vaikeaa on saada alkuperäistä vastaava jälki. Muijan Bonnevillen vanteisiin yritin viikkoja toisintaa edes lähelle sitä alkuperäistä jälkeä huonolla menestyksellä. Siistit sain niistä kyllä ilman laikkuja, mutta ovat kaukana siitä "prismaattisesti"heijastavasta orkkisjäljestä.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Siis sait sorvilla tehtyä siistit vai kiillottamalla alkuperäistä jälkeä? Aattelin tuolta Heinämäeltä käydä kysymässä mitä arvelevat hommasta. Pitäisi varmaan testata ensin johonkin vähän vähemmän harvinaiseen alumiinimöykkyyn.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pyöritin vannetta sähkömoottorilla ja pitelin käsin lopuksi vähän karkeampaa paperia sitä varoen kovin nopeesti sivusiirtämättä. Hiottuna näytti vielä toivoa herättävän hyvältä, mutta kyllä se sitten lakattuna oli ihan melkeen perusalumiinin näkönen. Siisti tasanen kyllä, mutta ei sellanen ku se orkkis.
    Pitäs olla sellanen sorvi, johon on "ohjelmoitu" se vanteen muoto. Se kun pitänee vetää yhdellä vedolla loppuun saakka jollain teräväkärkisellä terällä se loppu.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    OK. Kävin tuolla Suomen CNC-koneistuksella. Sanoivat että vois onnistua, mutta tarvivat kuvan siitä vanteen muodosta. Ilmeisesti vaatisi 3D-mittalaitteen tai sitten sen kuvan että saa sorvin ohjelmoitua.

    Oiskohan tiedossa paikkaa missä onnistuu myös tuo mittaus tai sitten kuvan teko jonka veisin tuonne Suomen CNC-koneistukselle?
     
  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    3D -skannauksellahan tuon muodon saanee, sitä tarjoavat ainakin jotkut yritykset. Ensin siis skannaus ja siitä datan käsittely niin, että siitä saadaan kunnollinen3D -malli, jota mallinnusohjelmat ymmärtävät. Ja sitten mallin avulla CAMillä luodaan CNC -ohjelma, jolla sorvataan.

    Jokunen 3D-skannaaja: https://www.google.fi/#q=3d+skannauspalvelu&spf=1495802566631

    Tuossa wheeler dealersin jaksossahan ei tehty 3D -skannia, vaan otettiin ihan vain 2D -käyrä koskettavalla ja suoraan sorviin kytketyllä mittalaitteella vanteen muodosta. Se onkin varmasti se fiksumpi tapa, sillä noi 3D -skannaukset eivät välttämättä ihan niin huipputarkkoja ole, ja ne käsittääkseni ovat kuitenkin aika työläitä ja hinta sen mukainen (mutta tämä siis vain oma käsitys, ei varmistettua faktaa).

    Itse näkisin fiksumpana vaihtoehtona etsiä sellainen tekijä, joka voisi wheeler dealrsin tapaan sorvissa suoraan mitata sen muodon ja sen jälkeen ajaa lastun pois. Silloin vastuukin olisi koko ajan samalla tekijällä eikä niin, että ensin joku tekee mallin ja sen jälkeen joku muu testaa, että kuinka hyvä siitä tuli.

    Voi tosin sen 2D -käyrän tehdä muutenkin kuin sorvissa; esim. tuon yllä olevan linkin hakutuloksissa oleva An-Cadsolutions kertoo, että heillä on "MicroScribe 3D-mittakäsivarsi, koskettavaan mittaukseen, tarkkuus 0.23mm. Tällä saadaan tehtyä niin 3D-mittaukset, kuin 2D-mittaukset ja näiden pohjalta 3D-mallin tai 2D kaavan luonti." Kaipa tuo tarkkuus riittäisi kohtuullisesti.

    Oliskohan L-Weldillä sopiva laitteisto tällaiseen työhön? Ainakin he sorvaavat vanteita.
    http://www.l-weld.fi/vanteet.html

    Ja on niitä toki muitakin vanteenkorjaajia jotka tuohon voisivat pystyä.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiitos kommentista. Tuohon suuntaan olinkin kallistumassa itsekin, että samassa paikassa täytyy koko homma saada tehtyä. Tosin ei ole tuo työstökonetekniikka niin hyvin hallussa että tietäisin edes millä hakusanoilla hakea toimijoita. Tällaiset nyt kuitenkin onnistuin löytämään, jossa voisi homma ehkä onnistua:
    http://www.cnc-machining.fi/
    http://komas.fi/koneistus-jyvaskyla/
    Jos nyt sitten edes tekevät mokomia pikkuhommia.

    Tuo L-Weld vaikuttaa myös hyvältä, plussaa se että ovat muutenkin vanteiden kanssa tekemisissä.

    Täytyy ruveta ensi viikolla kyselemään tarkemmin, josko viimein saisi projektin maaliin. Ja niin että voisi olla lopputulokseenkin tyytyväinen.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vaikeeta on. Komas ei tee. Cnc-machining ei tee (sanoivat että pitäisi olla manuaalikone...???), neuvoivat johonkin muualle joka ei tee mutta suositteli happokiillotusta. Tehdäänkö sitä alumiinillekin, missä?

    L-Weld suositteli tärykiillotusta, 400-500 e/sarja, sanoivat että lähettää yksi kokeeksi niin näkee tuloksen. Toimiikohan jos ei käsinkiillotuskaan onnistu? Tai onnistuu, mutta lopputulos ei tyydytä.

    Sitten löysin vielä sellaisen kun Rimfix. Vastasivat että "tällä hetkellä ei onnistu mutta loppuvuodesta onnistuu myös diamond cut-sorvaukset." Tuokohan on nyt se avainsana, diamond cut? Googlessa ainakin vaan kaiku vastaa jos tuolla hakee.

    Edelleen vinkit tervetulleita.
     
  11. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Pertti K tykkää tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juurikin tuo "Diamond Cut" on se tapa millä nuo vanteet on alunperin sorvattu. Kannattaa odottaa että Rimfix saa laitteet, niitä tuskin Suomessa muilla on kun hintalappu on parisataa tonnia. Sama paja vetää sitten niihin vielä sen pulverilakankin päälle.
    Saksassa taitaa olla lähimmät pajat tällähetkellä jotka tuota 3D sorvausta tekee vanteille ja yksityisille. Isoilla yrityksillä ei suomessa ole varmastikaan kovin paljoa intohimoja suunnitella ohjelmaa koneelle yhtä vannesarjaa tai asiakasta varten.

    Nuo vanteethan siis ensin esim. pulverimaalataan haluttuun väriin, jonka jälkeen pinta sorvataan vanteen muotoa mukaillen. Muoto opetetaan koneelle tapauskohtaisesti. Sen jälkeen kun pinta on sorvattu, voidaan vanne lakata yli ja valmista tuli. Tuon sorvauksen jälkeen niitä ei ole mitään järkeä alata maskailemaan ja maalailemaan.
     
    Muokattu: 31.5.2017
    Mikkis ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Näin oli tarkoitus tehdä, tosin en ole ihan varma onko sorvaamattomat kohdat olleet maalatut, vähän vaihtelee kuvista riippuen (kts. ketjun 1. kuva).
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo, eihän se tosiaan sitä mahdollisuutta poista, että ne teettää sitten myöhemmin vaikkapa tuolla Rimfixillä jos ei miellytä. Jos ne vanteet saisi pyörimään johonkin sorviin tms. kuten tuossa linkin tapauksessa keskimerkit on laitettu, niin pinnasta voisi vielä saada porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalaikalla ihan ok:n. Toki ei nuo linkin vanteetkaan ihan sellaiseksi tulleet kuin alkuperäisenä, kun pinta on huomattavasti mattaisempi.
    Jos nämä olisi alkuperäisellä lakkapinnalla ja muuten vaan hapettuneet, niin ihan maalinpoisto ja hinkkaus saippuavillalla saisi taas entrattua hyviksi, mutta nuo sun vanteet kun on jo puhellettu niin vaatii järeämpiä toimenpiteitä.
    Jos löydät jostain POR15 Glisten PC nimistä suojalakkaa niin se olisi näihin oikeaa tavaraa. Sitä on myynyt ainakin joskus MVE-Online Suomessa.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No onhan mulla GMC-merkkinen sorvi ;-)
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Valupinnasta tulee sikasiisti teräskuulapuhalluksella, eli "singolla".
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mutta tuhoaako se entisestään tuota alkuperäistä kuviota? Voiko ko. operaation suorittaa kotitarvepuhalluskaapilla?
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jotain osia puhaltanut niin että oon laittanut teippiä kohtiin jota ei puhalleta. Tuppaa vaan teipit irtoileen joten ei ehkä paras idea tämäkään, tähän tarkoitukseen.
    Röissä on tuollainen sinko ja se on tehoiltaan sitä luokkaa että jos jossain kolossa on rasvainen knööli niin ei lähde, ne pitää rapsutella pois. Teho kuitenkin riittää käyttötarkoitukseen, valupinnan viimeistelyyn.

    Kone on aika iso, pari äijjää mahtuu ineen.
     

Kerro tästä muillekin!