amc rambleri tietoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja tuurna, 18.12.2004.

  1. tuurna

    tuurna 1st gear

    Eli ny tarttis tietää ramblereitten vikoja ym, vuosimallista huolimasta. Miksi ne on niin halpoja, huonoja? Onko koneet kestäviä "viritys herkkiä"
    kiitos jo valmiiksi :)
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  3. american67

    american67 1st gear

    tuurna mikä rambleri sulla on?
     
  4. tuurna

    tuurna 1st gear

    valitettavasti ei vielä minkään laista. Siksi tätä kyselenkin kun tarttis jonkin laisen harraste/käyttö kiesin. Siis älkää ymmärtäkö väärin et auto menis johonkin ryyppy käyttöön, tollanen 232cid 6 koneella varustettu sedani olis kiikaris. Mun mielsetä nämä amc on ihan hienoja laitteita ja ne on kyl saanu väärän laista kohtelua niinku jenkit yleenssäkkin. :-?
     
  5. tuurna

    tuurna 1st gear

    kiitos, heh aina niitä "tuttujakin" löytyy. Tuolla ko. sivulla kun näytti olevan vanha opettajani, miehellä tuntuu olevan paljo noita amc-merkkisiä autoja. Hän sii oli puukässän ope hmm..4 luokalla, hyvä et muisti pelaa. :D
     
  6. AMC 232 kone on muuten erittäin kestävä, mutta vanhemmiten keinuvipuakselin voitelu rupeaa takkuamaan. Aikoinaan tein pariin koneeseen ulkopuolisen voitelun yläpäähän. Borg Warner laatikot on kans hyviä. Kutos-Raimoon voi panna Suoraan uuden Volvo diesel V8 koneen tai tomaatin paikalle Volvon M-41 laatikon vanteet käy myös Volvosta. Luultavasti nämä yhtäläisyydet svedupellejen vehkeisiin vähentää AMC:iden arvoa entisestään. Takarummut on 60-luvun lopulle saakka ainakin vuoteen -68 asti yhdellä mutterilla kiinni. Putkikardaani on ollut käytössä 60-luvun puoleen väliin asti, joten hyvin konservatiivista teknologiaa. Aika vähiin vaan on AMC:t käyneet. Ennen vanhaan niitä oli paljon taxeinakin.
     
  7. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Varmaan kysyjä huomasinkin,että tuosta linkistä pääsee tähän forumiin http://www.riversiderebels.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl josta voi kysellä mitä vaan AMC:n liittyvää ja asiantuntemusta löytyy ihan varmasti. Tosin pientä puolueellisuutta voi esiintyä, mutta siitä huolimatta Ramblerit sun muut ko valmistajan autot on ihan ok. Ramblerien arvostus oli huonoa joskus varmaan ainakin osin sen takia, että niitä oli paljon, kun olivat verraten edullisia ja maahantuojat pontevia. Ja esim tuo kutosen yläkerran voiteluongelma,jos se nyt sellainen on, johtuu vanhemmiten likaantuvasta öljykanavistosta. Esim yhden kansipultin ohentamiseen on ohjeet, tällöin saadaan yksi öljynkierron pullonkaula pois. Suomessa useimmiten on öljyt vaihdettu tiuhaan, eikä kone ole päässyt tukkiintumaan, tosin vanhoja, halpoja raimoja ei välttämättä ole juuri huollettu. Nykyisin on merkin arvostus jo selvässä nousussa täälläkin, joten nyt alkaa olla viimeiset tilaisuudet ostaa Rambler suht edukkaasti. Tuolta merkkikerhon swapista sellainen varmasti löytyy, eikun kauppaa hieromaan ja kerhoon liittymään!
     
  8. american67

    american67 1st gear

    osaatko javelin sanoa miten usein pitää ögelit vaihtaa ettei tukkiudu kanavat? joku.. ööö... 20.000 km?
     
  9. tuurna

    tuurna 1st gear

    juuu :D mitenkäs käyköhän noi volvon(240)vanteet pulltijaon osalta tonne ramblerin alle? tallist löytyis 4kpl íhan uusil kesärenkailla ja en malttais myydä ku en sais täyttähintaa niistä pois.
     
  10. En oo hirvee Volvo asiantuntija, mut ei taida enää 240 sarjan vanteet käydä. Se AMC pulttijakohan on 5x4,5", joten MoParin, FoMoCon ja Toyotan (HiAce) vanteet käy kanssa Rambleriin.
     
  11. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Tommoset älyttömän pitkät öljynvaihtovälit kuuluu ehkä nykyautoihin, mutta kyllä harrasteautoon pitää ölpät vaihtaa paljon useammin. Silloin kun ramblerit oli uusia, vaihdettiin öljyt 5000 kilsan välein ja minä vaihdan itse kyllä useammin, koska noihin mun ritsoihin ei tule vuodessa, kuin joku sata kilometria, taisin joku kesä ajaa Javella peräti 3 tkm ja silti öölit vaihtuu vuosittain. Jos kone on puhdas ja sillä ajetaan hyvillä synteettisillä öljyillä, niin varmaan sitä vaihtoväliä voi venyttääkin, mutta itse pitäisin 10 tkm maksimina.
    Ja tiedän, että joissakin Volvoissa on raimoon sopivat vanteet ja esim vanhan Amazonin, missä oli kaksi osaiset vetoakselit, takajarrurummut pitäis sopia Americanaan, mistä niitäkin vaan löytää... Ja kun selaat tarkkaan noi AMCCF:n sivut, sieltä muistaakseni löytyy noi vannesopivuudetkin.
     
  12. american67

    american67 1st gear

    hyvähyvä, aina löytyy jotain uutta tietoa... :)

    eli ögelit vaihtoon usein. seleevä...
     
  13. Minkä helxxn lainen systeemi on vanhassa rämpylän perässä ,kun sieltä banjosta törröttää sellanen booritettu akseli ,johon pitäis saada kardaani kiinni :eek: :eek: ?????

    Jos jollakulla sellanen osa on jouten niin voisin vaikka edullisesti ostaa joko pelkän liitososan tai koko kardaanin , perä löyty kuusen alta ja on menossa "Budjetti 0-Mäkiauto-rodiprojektiin" Auttakee!!!

    p.0500-806067
     
  14. Ramblerin osia löytyy vielä multakin jostain kätköistä ja muistelen, että Kangasalla olis iso pahvilaatikollinen N.O.S osia. Pitäs löytymän mm. uudet takavalot -67 Rebel farmiin ym. Joskus kauan sitten tuli asuttua välillä viikkokausia Raimossa ympäri maailmaa kierrellessä. Sinänsä ihan luotettavia autoja ja toi 258 kone tais voittaa monta kertaa jenkkien luotettavuustestejä. HKK-75 rekkarisen auton voisin ostaa takas, jos jostain vielä löytys.
     
  15. tuurna

    tuurna 1st gear

    eli öljyt vihtoon usein ja osat kiven alla ja vähän syvemmälläkin..tämä selvä, Kuinkas muuten osat sekasin muiden autojen kanssa luin tuolta clubi sivuilta et lämppärin saa miltei suoraan mazdasta jne. Olisko missään myytävänä toimivaa ja jopa rekisterissä olevaa HALPAA rambleria? :eek:
     
  16. tuurna

    tuurna 1st gear

    kysymys edelleen voimassa... :eek:
     
  17. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Vielä osien saatavuuudesta. Vaikka AMC:n osia ei saa suoraan jokaisesta maitokaupasta, niinkuin chebbyn palasia, niin ainakin ison veden takaa löytyy tasan ihan mitä vaan entisöintiin ja vaikka minkälaiseen viritykseen. Ja taalahan on nyt halpa... Ja ei niitä öljyjä tarvitse vaihtaa yhtään useammin, kuin muihinkaan ikätovereihin,mutta puhtaat liukasteet on pitkän iän tae. Jos autoa ei löydy suomesta, niin viimeaikoina on ollut lisääntyvää muuttoliikettä ruotsin puolen runsaasta AMC-kalustosta. Suomestakin löytyy autoja/osia aivan mainiosti, kun vaan reippaasti utelee ja pitää silmät auki!
     
  18. onbuicks

    onbuicks Gearhead

Kerro tästä muillekin!