American Beauty Drag Race, 17.07.2022

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Shining Whit, 7.7.2022.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Virossa Haapsalun viikonlopun kestävän suuren American Beauty tapahtuman päättää läheisellä Kiltsi lennuvälillä, mihin cruising letkakin sunnuntaina suunnistaa, järjestettävä kiihdytyskilpailu.

    Se on tarkoitettu lähinnä tavallisille amerikkalaisvalmisteisille katuautoille, joissa voimassaoleva katsastus sekä DOT-sliksit tai normikaturenkaat.

    Pudotuskisaan pääsee lajittelun 16 nopeinta. Se ajetaan heads up lähdöillä, mutta 11.5 sekuntia ei saa alittaa. Tämä tarkoittaa että voittaakseen autossa ei tarvita erityisiä turvavarusteita, erityisiä ajovarusteita yms!

    Käytännössä riittää turvavyöt ja hyväksytty kypärä, ja moottorille on hyvä tehdä vaikka väliaikaiset ylivuotosäiliöt vedelle ja huohotukselle. Paikanpäältä saa ostaa lisenssin joka toimii vakuutuksena, hinta 30€.

    Palkintopottia kisassa on 6000$, myös kolmossija ratkaistaan, eli kolme parasta luokassa palkitaan.

    Alkuperäisestä ohjelmasta poiketen, kisaan tulee myös nopeammille autoille tehty Outlaw luokka, jossa myös palkinnot jotka ovat tarkemmin täsmentämättä. Sen säännöt ovat vapaat amerikkalaisille oviautoille, samoin renkaat jne. mutta dragracing sääntöjen mukaise auton kulunu mukaiset turvavarusteet vaaditaan.

    Laitan tarkemmat tiedot ilmottautumisohjeineen kunhan ne saan järjestäjältä.

    No, se tuli nopeasti.
    Eli kuljettajan nimi, Ajoneuvon merkki ja malli, vuosimalli, moottoritilavuus, teho, ja luokka mihin haluaa osallistua OL tai Street. Ilmottautumiset sähköpostilla osoitteeseen karol@american.ee
     
    Muokattu: 7.7.2022
    Volvo_5.7, three hundred ja fmila tykkäävät tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Rata testattu. Korjaustöiden ansiosta se on huomattavasti aiempaa tasaisempi. Siellä kyllä pääsee olosuhteiden puolesta.

    Riivo Sinijärv ajoi chryslerillaan 7.62 ajan, ja on mukana myös viikon päästä.

    Suomalaisia oli hyvin ryhmiensä kärkipaikoilla mutta pudotuskisat jäi valitettavasti pitkälti ajamatta kelin vuoksi.

    Ainoa loppuun ajettu oli vintage drags jossa Aki Hairetdin sai luovutusvoiton Kieku Salon joutuessa kiirehtimään paluulautalle.

    Itellekin pukkas uutta enkkaa Valiantilla, 6.42/174 kasimaililla. Viikon päästä jatkuu...
     
    Seevu, Herje, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Haapsalun kentällä on kyllä mukava meininki!
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nonni, ja kisa on ohi.

    Sääennusteet näytti vielä viikonlopun puolvälissä et sataa koko viikonlopun. "Meteorologit" olis jääneet paitsi totakin tapahtumaa. Pari sadekuuroa pe-su ja siinä kaikki.

    Sunnuntai oli kisapäivä ja luokkia kaksi. 11.5 sekunnin indeksillä ollut Street missä kaavioon pääsi 16 nopeinta päälle 11.5 ajanutta. Ja Outlaw missä sai vetää eksoottisemmallakin kalustolla kovempaakin. Siinä oli kahdeksan osallistujaa ja kasin kaavio.

    Kisa alkoi sunnuntaina vasta n. klo 12.30 kun cruisingletka alkoi päästä kaupungista kentälle. Kolme lajittelurundia oli järjestäjän mukaan tarkoitus vetää, mutta niitä saatiin neljä. Jengiä oli katsomoissa runsaasti ja meno mukavaa.

    Rata oli preppaamaton, ja melkosia kuvioita nähtiin ja suoritettiin itse mukaanlukien. Harvemmin tarvii nostella, mut tuolla täyty useammassakin vedossa tai olis tullut romua.

    Suomalaisia oli mukana seitsemän joista neljä OL:ssä ja loput Streetissä. Lajittelujen jälkeen kaikki kolme Street kuljettajaa olivat kaaviossa ja vieläpä aika kärkipaikoilla. Eliminaattoritauolla oli yleisöviihdykkeenä koulubussi joka suihkumoottorisena kyllä tarjosi kansalle hyvää showta.

    Outlawssa lajittelun jälkeen suomalaiset sijoilla 2,4,5 ja 8. Harmillisia teknisiä ongelmia tuli joillekin joten ekalla rundilla yksi soolo ja kaksi parilähtö missä pudotin virolaisen isolohkoletukalla ja takaturboilla olevan oldsmobilen, ja Kieku Salo virolaisen remmiahdetun Caminon.

    Semeissä pelkkiä suomalaisia, Kari Hermunen vastaan mä. Autojen kulussa pari sekuntia eroa. Alku tasanen mut Hermusella pito-ongelmia ja joutu keventämään. Itellä samaa vaivaa mut vähemmän. Reilu 300 metriin asti johdossa mut sit Hermunen heittämällä ohi ja maalissa 0.15 sekuntia edellä. Kieku soololla finaaliin.

    Finaalissa Hermunen vastaan Salo. Karilla ongelmia burnoutissa laatikon kanssa ja Kieku soolona matkaan ja Outlawn voittoon! Tais olla ensimmäinen naisvoittaja Outlawssa ikinä. Eikä huonossa seurassa jos osallistujalistalla on nimiä kuten Arnover, Hermunen ja Wihinen. That's racing!

    Streetissä kaikki suomalaiset pääsivät toiselle kierrokselle. Semeissä oli ainakin kaksi suomalaista, eli Wasströmin veljekset Frans ja Nikke. Nikke ajoi Tanel Kodusaarta vastaan, otti varman päälle vihreän ja hävisi ajettuaan Chargerilla 11.2 eli alle indeksin.

    Frans taas peittosi 340 GTS Dartilla vastustajansa varmalla 11.6 ajalla. Finaalissa Frans jatkoi tasaista työtä ja Tanelin ajama Dodge D150 kuittasi kakkospaikan dollarit taskuunsa. Nikke vei kolmossijan.

    Summa summarum, Kummankin luokan kolme parasta oli mopareita, joista tosin vain neljässä oli Helmisen tekemät moottorit. Vaatimattomuus kuulemma kaunistaa, mut liekö siihen tarvetta ku on niin kaunis muutenkin.

    Koko kisa oli ajettu viidessä tunnissa. Melkonen suoritus, neljä lajittelukierrosta ja neljä pudotuskisakierrosta, sekä kaavion tekotauko vielä välissä. Suorituksen arvoa nostaa se ettei Haapsalussa ole paluutietä, vaan paluu tehdään jokaisen lähdön jälkeen radan oikeaa reunaa pitkin, ja seuraava lähtö vasta sen jälkeen.

    Kisan jälkeen sitten rahapalkinnon saaja perinteiseen tapaan kustansi muulle ryhmälle pizzat raflassa. Sen verran dollareita tursus taskusta et oikein kaikilla täytteillä!

    Ens vuonna uudestaan!
     
    Muokattu: 18.7.2022
    fmila, Herje, harrastaja ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Hienoa et perinteitä kunnioitetaan:D!
     
  6. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Tuli jälleen käytyä Haapsalussa ja nostaa hattua edra:n pienelle ja toimivalle organisaatiolle! Hommat toimii uskomattoman nopeasti ja hyvin. Sinne on aina mukava mennä ja henkilökunta hymyilee ja toivottaa tervetulleeksi! Itselle tuli teknisiä ongelmia ja finaalin vei Kieku Salo pumppu dusterilla,isot halit ja onnittelut ystävälle! Jykän kanssa vedettiin tosiaan slippin and sliding semi ja sen vein puolen auton mitalla,riskillä ja tuurilla. Yleisöä oli todella paljon ja on hieno tulla paluutietä kun jengi hurraa ja peukuttaa,viilinkiä viilinkiä!
    Luulen että tulee lähettyä myös viron finaalikisaan Haapsaluun! Liimaamattomalla lentokenttäradalla 60ft 1,1927!
     
    rallikuski, MarcoK, Herje ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Onnittelut kaikille Suomalaisille kilpailijoille ja etenkin semi ja finaali kisaajat . Milloin on toi finaalikisa Haapsalussa ?
     
  8. MarcoK

    MarcoK Gearhead

     
    tmu, esmi, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!