Amerikan radat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja JHa, 27.10.2007.

  1. hauta

    hauta 1st gear

    Toi Orlando on mulle vähän niinkuin muslimille musta kivi.Sitä ei haukuta vaikkei olisi pitoa ollenkaan.Se on pyhä.En tosin ole paikanpäällä käynyt mutta silloin kun pohjoismaalainen katuautoilu eli renesanssiaan ja Panumat ja muut nimimiehet pohjolasta kävivät ajamassa siellä Kjelle Powerin kisoja niin se oli kiistatta maailman ykköstapahtuma katuautoilun saralla.Speedzonen pitoja meinaan kyllä mennä testaamaan.Tuskin sutii.
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos sopevasti osuu muuten Floridaan niin kannattaa koittaa paasta Sunshine dragstripille Tampaan, tai oikeestaan Clearwateriin. Siella vedetaan 1/8milen kisoja 4s pintaan. Ja kovimmat huhut kertoo etta siella vedettas pikkusen isompia vetoja kuin ''Pinks"' ohjelmassa. Rekisteriotteitten sijasta liikkuu kateinen. :-?
    http://www.sunshinedragstrip.com/
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    gremlinin näppis näyttää tältä:

    [​IMG]

    :rotfl:
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mita nappulia noi on? Ei mulla tommosia(kaan) oo.
    Taa on varmaan joku ooppeli miehen vanha kun tassa lukee Commondore :odroll:
     
  5. Hate

    Hate 3rd gear

    Ai 64? :rotfl:
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ei taa kait niin vanha ole :rotfl:
     
  7. hauta

    hauta 1st gear

    Miltäs ne ameriikan line upit näyttää?Ovatko viihtyisiä.Onko tarjolla hot dokkeja,donitseja,juotavaa ja silmänruokaa.Vai onko yhtä karuja kuin täällä pohjolassa etenkin jos joutuu istumaan 8 h odottamassa.(joku on kuulemma joutunut)Eli löytyiskö sieltä vinkkejä tännepäin viihtyvyyden parantamiseen tälläkin saralla.
     
  8. booster66

    booster66 1st gear

    Tassa muutamia eroja amerikan ja euroopan radoista ja kilpailusta yleensa.

    Radat.
    Suurin ero euroopan ja amerikan ratojen valilla on alustan laatu. Amerikassa kaikki radat jossa NHRA ajattaa kisija, on ensimmainen
    1/8 maili betonia. Tama mahdollistaa erittain hienojakoisen ja tasaisen
    pinnan johon kumi tarttuu hyvin. Myos mita vahemman huokosia radan
    pinnassa on, sen parempi pito on.
    Toinen huomattava ero on radan huolto kilpailun aikana. Aina pro
    luokan aloittaessa rata huolletaan perusteellisesti. Rata kaavitaan
    ylimaaraisesta kumista useamman kertaa paivassa seka lajittelu,
    etta eliminaattoripaivina. Tama on erittain tarkeaa.
    Radat ovat taalla myoskin aktiivikaytossa lahes viikottain ja ne kaavitaan
    kumista saannollisesti koko matkalta, joten kumi ei paase kovettumaan
    ja heikentamaan pitoa.

    Kilpailukalusto.
    Kilpailukalusto on noin 3 vuotta euroopan kalustoa edella.
    Viimeisin tekniikka on aina salaista, ja vuotaa eurooppaan vasta kun
    parempaa tekniikaa on tarjolla. Ainoa keino paasta lahelle on rahdata
    kilpailukalusto amerikkaan ja loytaa hyva tukitiimi/mekaanikot auttamaan.
    Tama luonnollisest syo rahaa, joka on euroopan drag racingissa tiukalla.

    Tietotaito.
    Nykypaivan NHRA kilpasarja on niin tiukka, etta kaikki huipputiimit (ja myos harrastelijat) on pakotettu testaamaan lahes viikottain. Tasta valtavasta lahtomaarasta kertyy mahtava tietopankki, jolla kalusto saadaan saadettya eri olosuhteisiin melko nopeasti, ero tassa eurooppaan on valtava. Me saatetaan testata taalla kahden kilpailun valissa enemman lahtoja kuin normaali tiimi euroopassa ajaa koko kautena.

    Ilma.
    Ilma on yleensa amerikassa aina huonompi kuin euroopan kisoissa. Taalla ajetaan suurin osa kisoista noin 30 asteen helteessa keskella kesaa.

    Tassa muutamia faktoja, kerron mielellani lisaa jos tarvetta syntyy.
     
  9. raceman

    raceman Gearhead

  10. Putte

    Putte 1st gear

    Lähtöpaikka ennen lähtöviivaa on vielä betomia. Muuten betoni on päällystetty asfaltilla. Betonin valussa lienee käynyt jotain pikkumokia, joiden johdosta homma tuolloin epäonnistui ja toinen rata valettiin sateessa, mikä myös vaikutti lopputulkokseen.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mahdoinko ymmartaa joskus ihan oikein kun tosta betonkista puhuttiin etta yks onkelma naissa pohjosen ilmastoissa on etta kosteus menee betonin ja kumin valii ja saa sen irtoilemaan, jostain kohdista.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Tohon en osaa sanoa mitään, mutta Motoparkin betoni radassa tuli joku moka ja rata meni pilalle. Pahimmillaan renkaan alta lensi betonia ohuina laattoina ja pito oli sen takia heikko.

    Siihen aikaan, kun Motoparkissa ajettiin betonilla, ei ratoja liimattu samalla tavalla kuin nykyään. Miten kumitus ja liimaus olisi Moto´parkin rataan vaikuttanut olisi mielenkiintoista tietää.
     
  13. jyrki201

    jyrki201 1st gear

    Itse kirvesmiehenä ja sitä kautta betonin kans jonkun verran työskennelleenä en rada pintaa betonista tekis.
    Vaikka kuin tehtäis säänkestävästä yms. erikoisbetonista. Ei näis olois mun mielestä kauaan tulis kestää.
    Ja betonista irtoo aina harjates yms pölyä ja murenia, joten en usko et kumi ja liima pysyis kovin hyvin. Vaikka talojen seinis kestääkin, mutta maassa jossa lumi ja vesi makaa kokoajan päällä rupee lohkeilee ja hilseilee. Vaikka olis kuin hyvin hierretty niin tarvis jonku pinnoitteen joka taas vaikeuttais pidon saamista.
    Se et betoni alle ja asfaltti päälle vois kyl toimia. Ja näin vissiin Motoparkis onki vai? Ja jenkeis jos oikein ymmärsin.


    "se jarruncrew"
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossa etelänaapurissa on aika paljon noita betonikenttiä. Onhan se tietysti meihin verrattuna lähes subtrooppista vyöhykettä, mutta noi on ollut 20 vuotta ilman mitään huoltoa ja edelleen ajokelpoisia. Pinnassa ei oo mitään vikaa, mutta laattojen väleille on tullut "pikku" kynnyksiä, lisäks väleissä kasvavat ruohikot pitää ympäristöaktiivitkin tyytyväisinä ja putsaa aina renkaat kivasti. Pito on ilman preppaustakin esimerkiks Haapsalussa yllättävänkin hyvä.
     
  15. SC 285

    SC 285 1st gear

    Muistankos ihan väärin mutta eikös Gardemoenin rata ole betonia... Siellä ainakin oli pidot ihan kohdillaan ja muutenkin rata oli hyvä. Ainakin silloin joskus kun siellä tuli käytyä. Muut puitteet onkinsitten eri asia...
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Gardermoen on vanha saksalaisten rakentama betonikenttä toisen maailman sodan ajalta ja stripille on vedetty betonin päälle asfatti ja näin oli jo 1984. Eli asfalttipinnoitteella siellä on käsittääkseni aina ajettu. Ympäristössä sitä betonia on kyllä tosi paljon esimerkiksi line up ja melkoinen osa varikosta, ellei sitten nykypäivänä ole jo asfatilla peitetty.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä noi etelä naapurin betonikentät on todellakin yllättävän hyvässä kunnossa, varsinkin kun aatellaan, että ne on tehty Neuvosto aikana, jolloin betonin koostumukseenhan kuului yleisesti 50 prosenttia mikrofooneja. :wink: Jaa, pätiköhän toi sittenkään sotilaskohteissa.
     

Kerro tästä muillekin!