Amerikan Rauta, uusi lehti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Manomerkkuri, 25.7.2012.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hm.toimitus on viipalemediat sivun mukaan;

    Päätoimittaja: Tomi Eronen
    Toimitus: Olli Lehtinen, Tuukka
    Erkkilä, Petteri Hautamaa, Veli
    Vartiala
    Peppe Haapala
    Kim Dahl
    Ari Isosomppi
    Susanne Ripsomaa

    täytyi alkaa vaseburkkipäivityksiä oikein seuraamaan.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tilattu on. Toivottavasti ei tarvii pettyä
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Kromi & Poweri
    Roadline
    Street Race
    Suomen Wheels
    Hot Rod Special

    ...
    Primer
    ...
    V8 Magazine
    Mobilisti
    Spinneri
    ...

    Niitä jotka starttaa ja pysyy pystyssä ja niitä jotka ei. Toivottavasti jutut on elävästi kirjoitettuja.
     
  4. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Pitihän se tilata, kun sitä täällä niin kehuttiin. Toivottavasti osoittautuu V8 Markkas-zinea paremmaksi. Odotukset uutta lehteä kohtaan ovat korkealla. Itseäni ei niinkään lintat kiinnosta, mutta vuosikymmeniä siisteinä säilyneet, tai sellaisiksi kunnostetut autot kyllä, ovien ja sylinterien lukumäärästä riippumatta. Ja nimenomaan siten, että juttuja olisi "tavallisen" työssäkäyvän ihmisen taloudellisesti tavoitettavissa olevista autoista. Vanhat historialliset Suomi-autot kiinnostavat kanssa, niissä kun on mukana oman maan lähihistoriaa, oli kyse sitten alkuperäiskuntoisesta, tai omistajansa modifioimasta yksilöstä. Toki auto(harrastuksen) historia ylipäätään kiinnostaa aina ja sen esille tuomisessa Mobilisti on hyvin kunnostautunut. Jos kiinnostavuus olisi edes 50% Mobilistista, niin sen voisi jo sanoa olevan aika hyvä lehti.
     
  5. capri30S

    capri30S 1st gear

    Tilasin kanssa joutessani. Toivottavasti on vähemmän juttuja chargereista, challengereista ja mustangeista, ja enemmän juttuja vaikkapa esimerkkinä oldsin delta88:sta tms. muusta "tavallisesta" jenkistä, vaikkapa vielä jollain oudoilla moottorivalinnoilla..

    Odotukset on korkealla kun klassikot ja wanhat koneet on niin hyviä lehtiä. Tosi vähän on vaan ennakkotietoa koko lehdestä..
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla löytyykin noista lehdistä kaikkia muita, paitsi Primeriä. :)
    Jos ton Amerikan Rauta-lehden saa irtonumerona ostettua, niin ostan.
    Tilaamaan en ihan näin kylmiltään lähde, kun ei yhtään tiedä minkälainen läpyskä on kyseessä.
     
  7. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Tuntuu siltä että harrastekentän lukemiston laatu ja tyyli ovat tapetilla koko ajan enemmän ja enemmän. Veekasia haukkuvat ne jotka ovat lukeneet niitä vanhoja hyvien aikojen lehtiä ja uusia taas kehuvat ne, jotka eivät noihin oikeasti aika suttuisiin ja amatöörimäisesti taitettuihin ole koskeneet... (been there-done that).

    Moblaa taas kehuvat lähes kaikki, onko syynä se että ex päätoimittaja kirjoittelee enää harvakseltaan (eli valittaa karjalan kohtalosta ja pelastamatta jääneistä autoraadoista) ja uudet voimat ovat vapautuneesti avanneet sanaiset arkkunsa. Muut alan pienempilevikkeiset lehdet saavat sitten tasaisesti positiivista ja negatiivista palautetta.

    Uuden lehden mediakortista ei näin ensinäkemältä löydy mitään kovin mullistavaa. Kaikkea kivaa kaikille, tosin tuo nimi on esson baarissa tuottanut kommentteja siitä, että nimi rajaa sekä kalustoa että lukijoita.

    Sen vanhan veekasin ja uuden moblan yhteydessä voidaan puhua yhdestä yhteisestä ja tärkeästä asiasta, eli tarinoista. Hyvät tarinat ovat niitä, joista ihmiset tuntuvat tykkäävän, luettelomaiset listaukset auton korjaushistoriasta eivät ole sellaisia. Myöskään kaikista toimittajista ei tule tarinankertojia, vaikka kuinka hyvin tietäisivat ko. automerkin taustan. Toisaalta kaikista toimittajista ei saa erikoisosaamisen kirjoittajia, vaikka kirjoitustaito olisi hallussa. Niin ikään kaikista valokuvaajista ei saa loistavia tarinankertojia, mutta heidän kuvansa voivat olla elintärkeitä lehdelle. Tämä siis lehden tekemisestä yleensä, en suuntaa sitä erityisesti otsikon lehteen.

    Mutta ehkä vieläkin tärkeämpää lehden menestymiselle on löytää oikea asiakaskunta. Jos aihetta katselee vaikkapa eurooppalaisella skenellä ilmestyvien lehtien kautta, huomaa että nk. "jenkkiautoalallakin" on monenlaista eriytynyttä tuotosta. Erityisesti nousee esiin kustom-kulttuuriskene, johon liittyy paljon muutakin kuin autoja.

    Lukijan on voitava samaistua lehteen ja hänen on löydettävä siitä omaa näkemyksetään suosiva ruokintapaikka. Joskus lehdet jopa voidat luoda uusia näkemyksia ja ikäänkuin "kasvattaa" lukijakuntaansa. Suomen pienellä harrastakunnalla ei tosin kovin monenlaista eriytymistä taida syntyä, ainakaan jos tavoitteena on nykyisten julkaisutalojen lehtitehtaat ja -tuotot.

    Mutta joka tapauksessa olemme totaalisen erilaisessa tilanteessa kuin vuonna 1978, jolloin ensimmäinen veekasi tuuttasi harrastajien pöydälle. Silloin elettiin nk. tarvetaloudessa, jossa kaikki suomenkielinen hotrod-aiheesta kirjoitettu materiaali oli uutta ja tärkeää.

    Nyt eletään runsaudenpulassa, jossa lukijakunta on hajautunutta, aihepiirejä ja tietoa on enemmän ja mahdollisuudet tuottaa julkaisua ovat huomattavasti helpommat (Indesign-vastaan diaheittimellä heijastamalla tehdyt lay-outit esim...) Lehden menestymiselle saattaa olla merkityksellistä vaikkapa netistä löytyvä materiaali suhteessa julkaistuun matskuun tai painopaperin laatu, jopa lehden koolla on merkitystä ja monopolisoituneen jakelukanavan merkitys lehden kehitykselle on valtava täällä suomistoliitossa.

    Eli lycka till... toivotan tervetulleeksi kaikki uudistukset alalle, mutta vanhan toistoa ei tarvita!

    - Peksu (veekasi since 1978)
     
  8. v-v

    v-v Gearhead

    [​IMG]


    Pian kaupoissa, tilaajilla aikaisemmin!
     
  9. merc

    merc Gearhead

    Hieno homma :D
     
  10. Multipower

    Multipower Gearhead

    Mistäs puodeista tätä saa? Sittarit ja prismat vai jopa pienemmistäkin??
     
  11. v-v

    v-v Gearhead

    R-Kioskit, Huoltoasemat ja lehtipisteet
     
  12. MarkoT

    MarkoT 2nd gear

    Kai toi läpyskä täytyy käydä ostamassa vaikka tuo kansi on aika luotaantyöntävä.
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tulee vähän mieleen ravintolaketju Amarillon menu.
     
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Pitänee itekki kokeilla, vaikuttaa iha mielenkiintoselta näin kannen perusteella..
     
  15. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tilattu.
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    En oo koskaan ymmärtänyt sitä että lehden kannen pitää olla kuin sirkusjuliste. Rodders Journalin jokainen kansi on kuin taideteos ja silti (tai ehkä juuri siksi) se löytää tiensä myös irtonumeron ostajien ostoskassiin.
     
  17. raggar

    raggar 3rd gear

    Sisältö vaikuttaa mielenkiintoselta, mutta kannessa sais olla kyllä vähemmän tavaraa. Eiköhän tuo tule silti irtonumerona ostettua.
     
  18. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kaveri oli saanut jo käteen ton ekan numeron jostain messuilta..
    kehu ainakin ettei tarvinnut pettyä..
     
  19. shark

    shark 3rd gear

    Lehden tekeminenhän on helppoa kuin kalakukon paistaminen.Luetaan vaan Overdrivilta mitä kansa haluaa....eli opuksesta tulee paksu ja silti palautetta piisaa :wink:

    Punainen lanka on kiteytettynä kai tämä.
    1: Huumorilla tehtyä juttua jota jaksaa lukea
    2: Lehden layoutiin ja kuvamateriaaliin panostusta.

    Mielenkiinnolla seurannut kuinka Gazoline kasvatti sivumäärää ja lisäsi performance kaluston esittelyn mukaan ja tosiaan panostaa layouttiin.
    Meinasin jo välillä lopettaa kun alkoi muistuttaa "32 Fordi kerho julkaisua",mutta nyt näyttääkin paremmalta.
    Itte luen laidasta laitaan,mutta raja menee jossain "puimakoneissa" ;))).

    Onnea yritykselle.Jos kukaan ei uskalla satsata, niin ei uusia tähtiäkän voi syntyä. 8)
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    8,90 kpl / huh huh. mulle tulee rapakon takaa Hot Rod.. se maksaa kotiin kannettuna 1.8 e / nro...
     

Kerro tästä muillekin!