Amerikan takavalo kytkentä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lucky74, 23.1.2020.

  1. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kannattaa ilmeisesti asentaa suoraan 13-napainen pistorasia koukulle, kun ei tiedä minkälaista kärryä vetää, jos vetää...Tuossa 7-napaisessa kun ei ole ollenkaan paikkaa peruutusvalolle ?

    Sitten vielä 13 > 7 adapteri hanskalokeroon.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Siis releet laitoin sille jatkuvalle +12v ynnä latauksen +12v, loput auton omista sähköistä haaroittaen. Kytkentäkaaviota on turha laittaa kun sun autossas on omanlaises kaavio.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, päin vastaiseen suuntaan pitäs saaha kytkettyä ku aloittajan kysymys eli dodge ram pick upiin eurooppalainen 7-napainen vetokoukun rasian syöttö ilman sumuvaloa. T-connectoreilla alkuperäisten liittimien välistä tulee jo molemmat vilkut ja vain toiselta puolelta parkki. Joku edellisistä tuonut parkit edestä molemmille puolille. Kun ei muitakaan johtoja tullut niin miten se jarruvalot on voinut toimia siitä takaparkkijohdosta? Ei ole ollut mitään releytyksiä/erottelua. Nyt olen uusinut peräkärryn ja pistorasian johdotukset ja nyt menis sitten loputkin uusiksi. Miten olisi järkevin toteuttaa mahdollisimman vähillä tai ei ollenkaan johtojen vedoilla etupäästä. Releilläkö?
     
  4. Essex

    Essex Gearhead

    Luulisin että vähimmällä kuitenkin pääsisi jos vetää jarruvalokatkaisijalta suoraan yksi johto vetokoukkuun. Onhan se helpompi kuin keksiä miten muutama rele kytketään ja kaikki siihen liittyvät johdotukset. Ellei nyt kolmannelle jarruvalolle löydy valmista kytkentää, niinkuin esimerkiksi myöhemmistä 80-luvun jenkkifarkuista/sedaneista.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Helpoin varmaan olis vetää joo edestä vaan ne parkkijohdotkin kun on vedetty ilman suojaputkea taakse ni tekis mieli vähintään ne putkittaa ja mietin saisko mitenkään kokonaan jotenkin ilman ”etuvetoja”.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ameriikan takavalokytkennästä kysyin kerran katsastusinsinööriltä, aseman johtajalta, että voiko vanhaan 60 luvun asuntovaunuun tehdä valokytkennän amerikkalaisittain? Vilkku ja jarruvalo samassa, ja punaisella. Ei osannut vastata siinä tilanteessa. :eek::D
     
  7. Ei tuommosia pidä mennä kyselemään. Pistää ne jenkkivalot ja sillä selvä.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaan sepä tais ratketa. Pitkään piti kyllä lukea tätäkin läpi. Niinku muutenkin nettiä kahlata läpi. Useimmin tuli vaan vastaan firman sivut että osta valmis boksi.

    ”What the relays do is make it possible for the bright filament to act as both brake light and turn signal while the dim filament works as a running light.”

    Jos tommosilla mikroreleillä sen tekis ni ne 3 mahtuu pieneen kytkentärasiaan runkopalkin kylkeen.

    https://carlkrall.com/tech/how-to-make-a-2-wire-bulb-display-brake-and-turn-signals/

    ei perhana, kyä tääkin kytkis taitaa muuttaa väärinpäin minulle.
     
    Muokattu: 26.11.2020
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Katsastajan käsikirjasta:
    01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti
    -perävaunussa tulee olla kaksi takavaloa.
    -suuntavalon väri: eteenpäin valkoinen, keltainen tai ruskeankeltainen, taakse ruskean- tai punakeltainen tahi punainen.
    -milloin suuntavalo sijoitettu samaan valaisimeen seisonta- tai takavalon kanssa, tehon oltava vähintään kolme kertaa ko. valon teho.
    -
    .... pikalukemalla ei tullut vastaan määräystä jonnekin 80-luvulle, joka käskisi vilkun ainoastaan keltaiseksi. Eli eikun pölinää.....
     
  10. aivan sama mitä 35-70v vanhoissa määräyksessä lukee. Minä en kyselisi etukäteen insseiltä. Heillä on monella hyvin asiallinen suhtautuminen kun vie vehkeet katsastukseen, mutta jos etukäteen jotain kyselee alkaa jännittämään ja jännäkakkaa heti ilmassa.

    Kuitenkin jos haluaa katsastaa auton, menee vain leimaamaan sen punaisilla valoilla ihan kuten on 60luvun jenkit ja uudemmatkin autot.... Puhutaan kuitenkin vanhoista laitteista.

    a
     
    Muokattu: 26.11.2020
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, pähkäiltyäni asiaa aikani päädyin sitte tilaamaan 2 to 3 converterin. Boksi erottelee siis vilkku/jarrusignaalit toisistaan. Jos osia joutuu ostaa ja rakentelee aikansa niin siinäkin joku euro ja tunti vierähtää, ja tää makso muutaman kympin. Sitte jäi ylimääräiseksi se toiseen suuntaan oleva eli joka ne vilkku/jarru signaalit yhdistää.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, sain liitettyä 2 to 3 converterin eilen paikoilleen. Laitoin sen pinnalliseen jakorasiaan suojaan lavan alle. Toiseen samanmoiseen siihen kylkeen kiinni laitoin sokeripalan liitokselle. Massalla tiivistin vielä läpivientejä vaikka onkin kalvorasioita. Tänään kokeilin ja paskat se vieläkään toimi. Oikea vilkku ei toimi vieläkään kärryssä ja siitähän se kaikki hässäkkä alkoi. Vähän aikaa hypin tasajalkaa ja sitte aloin tutkia. Kärrystä oli runkopalkin sisään työntämästämäni liitinrasiasta liitin pompannu pois vaikka tarkistin pariin kertaan ne. Siinoli isoa liima kutistesukkaa päällä eli vuole pois liitin kii ja kutista taas uusi ennenkuin on valmis palkin sisään. No nyt toimii. Samalla otin 12m ylimääräistä johtoa edellisen vetokoukku asentajan jäljiltä.
     
  13. Oskari

    Oskari 1st gear

    Sehän on selvä että punaisilla vilkku-/jarruvaloyhdistelmillä varustetut autot leimataan kyselemättä, mutta myös minä kysyin katsastusmieheltä, kuinka sellaisen auton perävaunun vilkut / jarruvalot pitäisi toimia.

    Uusissa perävaunuissa kuitenkin on ne oranssit valotkin siellä takana ja jos vetokoukun pistorasialle ottaa tällaisissa autoissa syötön takavilkuista, niin luonnollisesti ne oranssit valot perävaunussa pysyvät pimeänä ( saako näin olla ).

    Katsastusmies ei osannut sanoa varmaksi, mutta ymmärsin rivien välistä, että vetokoukulle on parempi ottaa syöttö etuvilkuista ja jarruvalokytkimeltä.
     
  14. Oskari

    Oskari 1st gear

    Minkälainen laite tuo on, onko linkkiä pistää ?
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tämmösen tilasin ite rokkiautosta. Kytkis näkyy boksin kannesta. Lisäksi itellä on trailer wiring kit eli t-connectorit alkuperäisten takavalojen liittimien haaroittamiseksi. Niitäkin pitäs vissiin olla kaikkiin amerikkalaisiin. Tällä kombinaatiolla säästyy ettei tartte edestä vetää jarrukatkaisimelta eikä etuparkeilta johtoja euro-kytkentään. Tosin kärryn parkkivalot on nyt vedetty yhdestä toisin kuin normisti ne on kahdesta lähteestä eli erilliset. No onhan se jarrukin 7-napaisessa kytkennässä Suomessa vaan yhdestä ja kärryn valothan tarkistetaan aina kun pistoke kytketään? Etupäästä ennen vedetyt johdot oli ilman suojaputkea ni otin kokonaan pois ne.

    https://www.curtmfg.com/part/56196
     
    Muokattu: 9.12.2020
  16. Oskari

    Oskari 1st gear

    Vai on niitä tuollaisiakin palikoita. Itse juuri yhteen projektiin vedin vetokoukulle etuvilkuilta ja jarruvalokytkimeltä johtimet, eli siis "turhaan".

    Minä vedin koukun pistorasiaan kaksi parkkivalon johdinta, mutta yhdistän ne kyllä ensimmäisessä liitospaikassa (siinä autossa ei ole kuin yksi parkkivaloryhmä ). Se kuuluisa "edellinen asentaja" oli ollut vielä laiskempi, taloudellisempi, vetokoukun pistorasialle tuli yksi parkkivalojohdin ja se oli pistorasiassa lenkitetty molempiin parkkivaloliittimiin.

    Tuossa palikassa minkä ostit, mainitaan
    PRODUCT SPECIFICATIONS
    Turn and Brake Circuits 2.1 Amps Per Circuit

    jos sinulla on kärryssä 42 W jarruvalopiirissä, niin tuo 2,1 A ylittyy, eikö ?
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”jos sinulla on kärryssä 42 W jarruvalopiirissä, niin tuo 2,1 A ylittyy, eikö ?”

    Vaan, sepä oli hyvä kysymys. Menikin muuten aikaa kun pähkäilin asiaa. Ennen tilausta kattelin mainoksesta että bussilla hinaavat pikkuautoa välissä sama converter eli hinattavassahan on useammat jarruvalot. Pitäs ampeerit piisata? Mistään ei kuitenkaan selvinnyt eksaktisti virran keston määrää kun jarruvalolle vain yksi johdin. Lisänneekö tieto tuskaa eli perusjenkki ahdistuu eikä pysty käsittelemään asiaa. Kumminkin etrailer sivustolla joku euroopassa asuva kysyi että käykö tämä boksi 2010 challengerin takavalojen signaalien eriyttämiseen ja ”expert” sanoi jees. Tämmösessä 2010 challessakin on usiampi jarruvalo ja kai se sitten kestää jos amerikan joe niin sanoo. Älä enää kysy mitään muuta tästä, aika menee etsiessä tietoa jota ei ole ja joutuu itse päättelemään. ;)
     

Kerro tästä muillekin!