Amerikanrauta joka kuluttaa 10L/100km tai alle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JenkkiFani, 16.10.2011.

  1. ata

    ata Gearhead

    Jollain Chevy Celebrity tai Olds Ciera-linjalla tietysti pääsisi halvalla sohvapenkin ja rattiautomaattivaihteen fiiliksiin, eikä kulutuskaan varmaan ole ihan hirveä. Toki moottorina on "vain" V6 ja veto tarjoavat etupyörät, mutta autojen tyyli on enemmän "jenkkiä" kuin jossain Neonissa ym.

    Ihan kaameita autoja ajaahan nuo on (mulla on ollut tuollainen Olds Cutlass Ciera kuukauden käytössä Jenkeissä aikoinaan kun se oli uusi... eli kokemusta löytyy kyllä ja Celebrity taitaa olla hyvin pitkälle sama auto kuin Ciera) mutta eipä nuo paljoa maksakaan tänä päivänä. Ovat vähän kuin vähän pienennettyjä Capriceita... :)

    Alle kympin kaupungissa tuskin menee tosiaan juuri mikään V8-koneinen laite, maantiellä kyllä taas se on mahdollista jos on tarpeeksi pitkä vaihde millä pääsee laskettelemaan matalilla kierroksilla.
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Just näin. Voisipa vielä kysellä iltatöitä huoltoasemalta koska kotona ei ole mitään kivaa muutenkaan. Viikonloput voi olla portsarina tai tarjoilijana niin ei mene viinaankaan rahaa (omaa) voi syödä ja juoda kuormasta.
    Jo on ihme jos ei ole muutaman vuoden päästä rahat tienattu vaikka mihin Hemi tsälentseriin :rotfl:
     
  3. t.t.tammi

    t.t.tammi 2nd gear

    Tuon kun luet läpi niin oot varmaan viisaampi http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=68358
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos alkuviestissä vilautellaan chevy 2 jne niin tommosen luminan tapasten kanssa voi tulla blääh. Helpompi vaihtaa pois on tod näk joku noista perusjenkeistä kasilla kuten puhuttu. Jos niiden tunnelma ja kulutus ei natsaa niin helppo unohtaa ja myydä.

    Tää oli vaan oma mielipide ku nuoret ja miksei vanhemmatki vähä hakee sitä oikeeta :D nimim auto taas myynnissä
     
  5. vtormane

    vtormane 3rd gear

    Ford Probe 2.2 GT -91. Kulutus kaupunkiajossa säästelemättä 9 litraa, maantiellä menee seiskalla
    . 12 Psi paineilla noin 300nm vääntöö ja kiihtyy sataseen siinä 7s. kieppeillä. Ja saa parilla tonnilla. Oon tykänny.
     
  6. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    muistaakseni alimmillaan buick-85 (307,th200-4r,2.73:1) vei 5 vuotta vanhana, noin 100 000km ajettuna 70kmh nopeudessa n.9 sadalla. 80:ssä meni karvan alta 10.
    ja nämä oli siis semmosia TASA-nopeuskulutuksia "ECE 90kmh" tyyliin, eli ei vertailukelpoisia nykyisten uusien autojen kulutuslukemiin. koeajokulutus tais olla 14 luokkaa ja 0-100 samaten jotain 13-14sek.
    ---
    verraten vaikka aiemmin mainostamani fueleconomy sivustolla käyttöbuikin kulutusta; "EPA-official window sticker"-lukeman mukaan olis menny alta 9, uudemmalla tavalla mitattuna 9.8L/100km. itse en usko että autolla oikeasti arkielämässä ilman vippaskonsteja pääsisi alle tuon wanhan EPA-lukeman.
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    90-luvun lumina sedan oli tutulla treella taksiajossa, 5 vuotta ja 450tkm. lähinnä normaalihuoltoja, ei suurempia huolia ja varmaan on vieläkin ajossa.
    3.1 kone on ainakin todella kestävä perusmoottori. 3.4:lla lumina menee vartin 15.5 että on melkoinen sliipperi...
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    OT: Kannattaako opiskelijoiden ym jannujen ylipäätään edes haaveilla "jenkistä"?? Eikö Micra tms olisi kokonaistaloudellisempi... 8)
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No niin TIETYSTI... EI sokee edes huomannu että siellä pilkku on :rotfl: :rotfl:
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Itse kallistuisin noihin leppäjeeppeihin (itseasiassa tilanteeni on hyvinkin saman oloinen...). Autoista löytyy juuri niitä perinteisiä hyviä jenkkiominaisuuksia, joita ei uudemmista enää tapaa, ulkoa kromia puskureissa, dollarihymy, keinuva (pehmeä)kyyti, sisältä muovipuuta(se harmaa sisustamuovi on kamalaa), plyyshiä, soffa ja rattivaihde ja kasettisoitin. Takaveto, automaatti ja kasi ovat jenkillä ajon kulmakiviä.

    Piilofarkuissa on tällä hetkellä matalin kilohinta metallilla mitä saa ja arvo sekä arvostus senkun nousee, lue vaikka tätäkin foorumia. Toki viimeisinkin kantti on jo 20 vuotta vanha, eli ihka oikea harrasteauto. Uskoisin kuitenkin, että hyvän yksilön kanssa pärjäisi jopa autotallivapaassa Helsingissä, näitä ovat korjaamotkin tottuneet huoltamaan ja purkuosia riittää.

    Tutustu varsinkin Buickeihin, niissä tuntuu hinta olevan alimmillaan. Parilla tonnilla tuntuisi saavan jo aika hyvän, sen kolmannen tonnin voi sitten vaikka laittaa bensaan. Se kulutus on loppuen lopuksi auton omistamisen merkityksettömimpiä kustannuksia, siitä voi tinkiä enemmän kun muista kustannuksista ts. ajaa vähemmän.

    PS. omakohtaista kokemusta ko. laitteiden omistamisesta ei ole, mutta varmaan täältä foorumilta kyllä löytyy...
     
  12. leksa

    leksa Gearhead

    Kulutuksista sen verran että olen ollut "mahroton" vihkoon kirjoittelija melkein aina. Mutta nykyisin testailen aina silloin tällöin noita kulutuksia.

    Toinen seikka on kaupunki ja maantieajo. On ihan pikkuisen eroa missä kaupungissa ajelee ja mihin kellon aikaan.

    Mulla on ollut useita valiantteja, Dartteja ja niihin verrattavia autoja mm Aspen ja Belvedere joissa oli 225 kutonen.

    Tein yleensä lujasti töitä saadakseni kuluslukemat siedettäviksi ja onnistuin lähes joka kerta kun asiaan oikein perehdyin.

    Mutta edelleenkin se kaupunki ja kaupunki on eri asia.

    Valiant 170 koneella olen päässyt 8,1l 100/km maantiellä ja karvan verran alle kympin KOUVOLAN kaupungissa.
    225 koneella harvoilla välityksillä juuri yli 9 (9,1) maantiellä ja kaupungissa 11,5 Edelleenkin Kouvolassa.

    Aspenini vei kevyellä kaasujalalla juuri alle kympin tien päällä mutta 13,5 - 14,5 kaupungilla.

    Belvedere jonka lukittelisin Aspenin kaltaiseksi painoltaan vei hiukan vähemmän kuin Aspen.

    Diesili Vani (6.2 -83) jota nyttemmin kunnostelen katsatukseen on tienpäällä päässyt melkein joka kerta 9 - 9,5 lukemille, ja kaupunkissa 12 lukemille keskimäärin noin 11 sataselle.

    Nykyinen vanini vetäisee litran enempi vaikka on olevinaan kevytkulkuinen.

    Kyse on siis alhaisimmista lukemista jotka olen pystynyt toistamaan säännöllisesti. Se mitä menee enempi on joka kerta olosuhteista kiinni.

    Ai niin se Neon. Mullahan on jo toinen Neon meneillään joilla kummallakin olen jatkuvasti päässyt n 6,1 l /100km tien päällä ja noin 7,5 keskikulutuksella. ne ovat kumpikin manuaaleja. Mutta huomasinpa kerran että kulutus nousi kuukaudessa melkein parilla litralla kun ilmansuodatin oli tukkeutunut.

    Epäilen vahvasti että "aitoa" amerikanautoa saa Helsingin liikenteessä kovin helposti alle kympin sataselle kulkemaan. Ei tuo onnistunut edes perheemme pikku corollallakaan talvisena aikana vastaavassa tilanteessa.

    Kyllähän se Neon on kai jonkinlainen aito amerikan auto, mutta itse en osaa sitä ihan "aitona" pitää kun on niin "japsimainen" ajettava. Ajelenkin mielummin Vanilla jopa kaikki kauppareissutkin, on hiukan enemmän ajettavaa alla :p

    Ajotapa, renkaat, OHJAUSKULMAT, jarrujen kunto, olosuhteet, huollot, moottoriöjyt, on muuttuvia tekijöitä joiden takia on vaikea sanoa mikä menee "varmasti" aina jonkun mukaisesti. Ei se ole aina siitä kiinni missä maassa se kulkuneuvo on rakenneltu tai suunniteltu, se pensiini on sen verran tyhmää kuitenkin ettei se kysele palaessaan valmistusmaata jossa palaa.

    Mutta auton paino ja tekniset seikat voivat vaikuttaa tosi paljon.

    Tuo Helsinkiin soveltuva jenkki jossa on sohvapenkki ja menisi alle kympin sataselle kaupunkiajossa ei taida olla toimiva yhtälö. Ei se toimi muunkaan maalaisessa samanlaisessa autossa.
     
  13. jupe---

    jupe--- 1st gear

    On niitä opiskelijoita, jotka ajelee 20ke bemareillakin. Eiköhän tommonen "jenkki" oo pientä sen rinnalla vielä.
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    89-97 thunderbird 3.8 kutvosella olis mun valinta bensapihiksi jenkiksi. "seisova 100km" on noin 9l mutta pitkässä reissussa ilman kiirusta pääsin alimmillaan 7,5 - 8l välille. ja on takaveto niin lasketaan oikeaksi jenkiksi :poff: ja tuossa oikean jenkkiauton värinenkin :poff: :poff: :poff: http://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/4304279
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Aamen.
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead


    milloinkas sitten? ei valiantilla tms saa kuljettaa nykysin enää "apinoita" kun niitä alkaa tupsahdella talouteen. jollei nyt kuitilla olevaa
    :pinup: kaan.

    parhaita asiantuntijoita jenkkiautolla arkiajojen suorittamisesta ja käyttiksenä pitämisestä on nää joilla on jotain velaksostettuja ranskalaisromanialaisia pikkukinnereitä eikä tää ollu sit kellekkään henkilökohtaista.

    :poff:

    mullekin audimiehet viisasteli että pitää olla hyvä palkka että on varaa ajaa v8dsl skotsdalella.

    jenkkidieseleitä tänäpänä en suosittele muille kuin sissityyppi rahamiehille jotka räntäsateessa vesilätäkössä tykkää makailla 10kg startti naaman päällä ja uittaa itteensä naftalla ja pelleillä paukkulankaviritysten ja yks avainväli kerrallan kääntyvien pulttien kanssa konehuoneessa...
     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...ainiin... onhan vielä Cutlassi, vai onko ne kaikki jo muutettu hipitihopittiparittajalulliksi? Ts. saako ilman liian isoja kromivanteita?

    Sellainen on pienempi korinen (taloudellisempi/kivempi parkkeerata?)
    ja harvemmin nähty kun esimerkiks edellä mainitut fullsize piilofarkut.
     
  18. chauffer

    chauffer 1st gear

    Samoilla linjoilla ;) 90-luvun alussa omistamani Caprice piilofarkku 5,7 dieselillä oli unelma ajaa, maantie kulutus karvan alle 8/sadalla ja sopiva matkanopeus oli 90-110km/h. :lol: Kaupungissa kulutus oli 10 pintaan... tuon dieselin kestävyydestä en sit enempää tiedä, yhden kesän ajelin...
     
  19. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Tuotanoin.... alkuperäiselle haluaisin sanoa että Jenkin omistamisen pointti on AINA ollut kade-Suomessa kateuden / ihastuksen / inhon / ja se tärkein; toisen sukupuolen kiinnostuksen herättäminen.
    Ei koskaan mikään "eco" juttu tai käytännöllisyys tai muu järkevä syy.
    Mun eka Jenkki oli '65 Olds 98 425 "Super Rocket" koneella. Vei 30L/100 kun antoi kenkää minkä tulkitsin koneen kunniaksi - huono ei olis kyennyt polttamaan tuota soppamäärää :lol:
    Eli osta kauniskorinen, suurikoneinen jenkki, nyt kun hinnat ovat edullisia, ja anna palaa täysillä tulojesi mukaan! Kulutuksen kysyjille valehtele puolta suuremmaksi niin saavat jeesustella enemmän.
    Unohda jelly-bean design harmaavarpuset ja haisevat diesel paskat. Farmarilla ehdit ajaa sen viimeisen matkan wanhana jalat edellä, kuski puikoissa. Ei ne anna sitä "oikeaa" jenkki-fiilistä. Ja ne herättävät sääliä, ei kadetta eikä ihastusta. Naisia niihin ei saa kuin Turun Turusen tyyliin - teipattuna ja huumattuna.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mielenkiintoista.. Ainakaan itse en koskaan ole ostanut USA-autoa (tai mitään muutakaan) sen takia että haluaisin jonkun olevan kateellinen. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!