Amerikanrauta joka kuluttaa 10L/100km tai alle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JenkkiFani, 16.10.2011.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    En tiedä 6,2 sen varaosahintoja, mutta ainakin 5,9 Cummingsin pelkkä pumppuremontti kustansi 2500- euroa!!!

    Tosin vanhan korjaaminenkin kuulosti sen jälkeen edulliselle, kun soitin maahantuojalle joka hinnoitteli uuden pumpun kymppitonnin arvoiseksi!!!!
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tossakin mielessä Ford Internationalin 6.9/7.3 koneella on edullinen, pummpuhan on peraatteessa sama kuin 6.2 pumppu. Rempatun saa johki $500-$700 haarukkaan.

    Romikseltakin saa, otin yhden, jo jossain vaiheessa rempatun, käypäsen 6.9 pumpun hyllyyn varalle, hinta 50. Sopii myös 7.3 IDIiin. Cumminsia en ole koskaan edes nähnyt romiksella.

    7.3 Power Stroken edullisuudesta en puhu mitään...
     
  3. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Minua on ihmetyttänyt farkkujen suosio Suomessa!
    Jenkeissä et koskaan näe '72-up farkkua missään tapahtumassa eikä yhtään dieseliä.
    Dieselin suosion ymmärtää idioottimaisella verotuksella Suomessa, muuten ei.
    Onko farkku samalla kutukoppi ja motelli pyörillä vai mikä niissä viehättää? Tavaraakaan niihin ei saa enempää kuin esim 245 Vulvaan. Ja jos asentaa koukun "perse maata viiltää" pienelläkin kuormalla.
    Tämänkin ketjun aloittaja aikoo ostaa farmarin koska haluaa "aitoa Jenkki-fiilistä". No, Jenkkifiilis ala Finland jos käy, miks ei.
    En arvostele kenenkään valintaa mutta ihmettelen kovasti, ja olen utelias valinnan motiiveista.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Farkkujen suosio on monisyinen asia...

    1. Man tar va man har, eli niitä nyt on suomessa paljon em. veronkierron myötä, kilohinta on tällä hetkellä alle euron, eli ilmiö on kuin ennen palvelualkossa, Jaloviina oli helppo sanoa tiskillä ja halpaa, ei ranskalaiset konjakit mennyt kaupaksi, kun kieli ei taivu, eikä tili riitä...

    2. Joo, se fiilis, pitää paikkansa, näin vuorokauden omistamisen syvällä rinta-äänellä sisusta on muovipuineen, plyysheineen sekä kankeine sähköleluineen ehdottomasti aikansa kuvajainen, jotkut tykkää, toiset ei.
    Tällaiseen luterilaiseen moinen ylenpalttisuus kääntäää ensin mahan ympäri, sitten naurattaa ja se hauskanpitohan on yksi harrastuksen tarkoitus...

    3. Ja sitten se nostalgia, joka oli ennen parempaa, kun entisöitiin vanhoja diiselitaksimersuja (tämä laji ei kai vieläkään ole kuollut?)

    4. Ikä näkyy sekä suhteellisena käyttövarmuutena sekä suhteellisena tyylikkyytenä, eli on tarpeeksi tuore, että voi käyttää ja tarpeeksi vanha, ettei se käyttö ole tylsää.

    Olihan nuo Corolla-suomessa aikoinaan jo pornahtavia ja erottuvia, amerikassa/muualla perusautoja perheenäideille, takseiksi ja poliisiautoiksi, joten statusarvo on ollut jo uutena täällä kovempi kuin esmes jenkeissä. Joten arvostus (se nostalgia) menee myöhemminkin täällä korkeammalla. Täällä ei sitten pidetä esmes civicciä minään, mikä voisi jenkeissä jo olla import buumin jälkeen jo melkoinen erikoisuus.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Farkkujen suosioon on se sama syy, eli verotus.

    Niitä yli 1800 kiloa painavia saatiin rekistöröityä täällä pakuksi silloin aikanaan, joten tarjontaa on edelleen ja sitäkautta hinnat kohtuullisia..
     
  6. JKF

    JKF Gearhead

    :rotfl:
    [​IMG]
     
  7. chauffer

    chauffer 1st gear

    Omani kulutus ei mielestäni paha vaikka ei alle 10L/100km olekaan... http://tankkaus.com/cardata.php?nr=38776 Ja tuossa siis myös koko talvi mukana :D ja työmatka ajoa, 14 km/suunta, pääkaupunkiseudulla...
     
  8. Rokki77

    Rokki77 1st gear

    ei ihan pääse alle 10 litran mutta kohtuullinen 12-15 litraa satkulla! ja autona olds delta88 -79 tekniikkana 350 bensa+350 ja 10 pulttinen lukkoperä aavikko (dieselin) välityksellä :eek: eikä tarvii istua kovilla penkeillä edes takana ja kyyti on hienoo :odroll:
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    No helppo se on sanoa, mutta halpaa se ei ole. :eek: Melkein parikymppii 0.7 litran puteli, kun samaan rahaan saa esim. Highland Bird -viskiä, mikä ei ole huonoa kamaa hintaansa nähden tai vaikkapa Martinique rommia. Eipä sikäli, jallu on huomattavasti monikäyttöisempi kuin edellliset ja maistuukin kovin tutulle ja suomalaisille. Ei puutu kuin maku :lol:
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    pistin tankin täyteen 265mailia -44litraa, pääasiassa on maantietä tai maalaisteitä mutta kyllä lähes joka päivä keskustassakin arkiasioilla tms. pikkupyörimistä.
    Yleensä luokkaa 10.3- 10.6 litraa sadalla, ja auto painaa 2000kg, koneena 3.8 GM veekutonen.
    ei ihan huono mielestäni, alin ilmoitetttu tehtaan kulutusluku autolle on 8.7litraa sadalla, aika lähelle täytynee mennä että keskikulutus on tuota luokkaa (ollut viimeisen vuoden).
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Suomalaiset ovat farkku (5-ovi) autokansaa ja peräkärrimiehiä. Uusien autojen myynnistähän farkkujen osuus on ihan käsittämätön suomessa. USA:ssa farkkuja juuri ei näe. Omat käyttikseni vaihtuivat farkuiksi kun lapsia alkoi tulemaan, niiden kärrien yms. kamojen roudaaminen helpottui. nyt kun lapset on teini-iässä niin en silti luovu farkusta. on se vaan niin kätevä kun joka viikko on jos jotain käikälettä kyytiin otettava. Pick-upin myin ja ostin peräkärrin yli 10 v sitten, kustannus ja käytönhelppous syistä.

    että perä viistäisi maata ja tavaraa ei mahtuisi enempää kuin sedaniin??? Empä ole törmännyt moisiin ongelmiin Honda Accordillacaan. Tosin tämmöin superauto kuin 245 Volvo on minulle ihan tuntematon 70-luvun suuruus.
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Amerikassa on parempi kuljetuspalvelu tavaroiden suhteen ja erilainen kulutuskulttuuri sekä enemmän rahaa. Ei siellä kuljeteta tädin vanhaa sohvaa viidettä kertaa edestakaisin leppäkyljen takaosastossa. Uusi sohva kaupasta tilalle, jonka kuljetusmiehet kantavat paikoilleen ja vanhan pois.
    Autojen keskikoko on myös suurempi, takakontit ovat suurempia vähentäen farmarien tarvetta. Myös sää on paljon parempi, aurinko paistaa aina teksasissa, niin kamat menee avolavallakin.
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Suomalaiset ovat farkku (5-ovi) autokansaa ja peräkärrimiehiä. Uusien autojen myynnistähän farkkujen osuus on ihan käsittämätön suomessa. USA:ssa farkkuja juuri ei näe. Omat käyttikseni vaihtuivat farkuiksi kun lapsia alkoi tulemaan, niiden kärrien yms. kamojen roudaaminen helpottui. nyt kun lapset on teini-iässä niin en silti luovu farkusta. on se vaan niin kätevä kun joka viikko on jos jotain käikälettä kyytiin otettava. Pick-upin myin ja ostin peräkärrin yli 10 v sitten, kustannus ja käytönhelppous syistä.

    että perä viistäisi maata ja tavaraa ei mahtuisi enempää kuin sedaniin??? Empä ole törmännyt moisiin ongelmiin Honda Accordillacaan. Tosin tämmöin superauto kuin 245 Volvo on minulle ihan tuntematon 70-luvun suuruus.[/quote]

    Vähän sama juttu kuin Adventurerilla paitsi että niitä vaunuja joutuu vieläkin kuljettelemaan mukana. Eli farmariauto oli oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Kakkosauto on Sedan ja sinnekin vaunut mahtuvat mutta niitä pitää vähän purkaa, tosin pikakiinnityksillä se ei ole iso homma.
    Mutta sittenpä konttiin ei mitään muuta mahdukkaan eli kauppareissua ei heitetäkään. Ja seuravakin auto tulee olemaan farmari, samoilla syillä kuin Adventurerilla.

    Sitten noissa tapahtumissa näkyy nykyään jo aika paljon farmareitakin että kyllä nekin yleistyvät ihan harrastekäytössäkin...
     
  14. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ja kyllä tonne Capricen konttiin enemmän roinaa mahtuu kun farkku-volvoon... On kuitenkin muistaakseni parikymmentä senttiä leveämpi, n. sentin korkeampi ja useamman kymmentä senttiä pidempi toi takakontti penkit kaadettuna. Tarkkoja mittoja enää muista, kun ton eron mittaamisesta on jo vuosia...
     
  15. jupe---

    jupe--- 1st gear

    Kylläpä pärjää 2-ovisella full-size -coupellakin ihan hyvin lasten kanssa ja rattaatkin mahtuvat peräluukkuun.
     
  16. ido59

    ido59 Gearhead

    väittäisin, että suurin syy on se, että maissa jotka eivät ole verohelvettejä, perheessä on useampi auto, joista yksi voi olla sellainen, jolla tavaratkin liikkuvat. tuskin kuljetuspalvelu amerikan ihmemaassa on sen parempaa, mutta täkäläinen työn hinta työnantajalle sekä 23% alv tekevät palveluista järjettömän kalliita.

    on maamme köyhä, siksi jää.... käyttöautoksi stw
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

     
  18. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Sivukommenttina sanottakoon että Kuopiossa liikkui aikoinaan musta Peugeot 504 -farmari joka oli ollut hautausautona, muuten oli vakiokori mutta takakontin kantta oli jouduttu muotoilemaan.

    Caprice Classic STW:stahan on olemassatämä Suomi-esite, siinä ei suoranaisesti puhuta hautauskäytöstä mutta kyllähän siitä käy ilmi että hautaustoimistot ovat olleet tärkeä kohderyhmä...
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  20. stangrider

    stangrider Gearhead

    Itseä ei ole nuo Elämätakana -automallit kiehtoneet mitenkään.

    Mutta kun tuonti vapautui ja hinnat alkoi tulla kohtuullisiksi, niin Suomi on täyttynyt V70 malleista; sinisiä, mustia ja hopeisia.
    Tosi paljon on liikenteessä. Lienee ihan hyvä lapsiperheelle, jossa ehkä koira/koiria. Syyskuussa 2011 pelkästään melkein sata tuontirekisteröintiä.


    Viikonloppuliikennettä kun katselee, niin isoa autoa ei taida ollakaan, ettei sitä saada täyteen pakattua :D
     

Kerro tästä muillekin!