Amerikkalaisen auton määritelmiä kadulta kuultuna

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HighwayPatrol, 26.3.2004.

  1. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Tässäpä taas alkoi ottaa päähän (autopuolen)opettajien kommentit amerikkalaisista autoista ja ajattelin että olisi mukava kuulla muitten kuulemia vastaavia kommenteja..

    Moottori:
    -pienitehoinen auton kokoon nähden
    -suuritehoinen ajo-ominaisuuksiin verrattuna
    -suurikulutuksinen
    -korkea päästöinen

    ohjaus:
    -ylitehostettu/tunnoton
    -liikaa kierroksia käännettäessä pyörät ääriasentoon

    jarrut:
    -ylitehostetut
    -alitehoiset painoon ja tehoon nähden

    jousitus:
    -liian löysä
    -vanhoja lehtijousi/vääntösauva-ratkaisuja

    kori:
    -liian iso liikenteeseen=epäkäytännöllinen
    -liikaa kromia
    -liian pröystäilevän näköisiä
    -liian pienet sisätilat kokoon nähden
    -liian pieni takaluukku ja hanskalaatikko

    varusteet:
    turhanpäiväsiä lisävarusteita, jotka eivät koskaan toimi

    Tietenkin itse näin vannoutuneena jenkkiharrastajana olen asioista "hieman" eri mieltä ja ajattelin kerätä vastauksista pienen listan ja viedä sen luokan seinälle:)
    Sehän on aina helppo verrata 50-luvun jenkkiä uuteen japsiin/euroon, joskin nämä alkavat esim. varustelussa jo saada kiinni amerikkalaisia.

    Kumma että amerikkalaiset silti ovat tehneet(lue myyneet) eniten autoja maailmassa
    esim. Ford Motor Company oli tilastojen ykkönen vuoteen 32 jolloin GM vei ekan sijan ja on sen jälkeen ollut kakkosena viimeiset 70v. GM:n ollessa ykkönen ja Chryslerin seuratessa perässä.
    Vasta nyt Toyota ohitti Fordin ja on nyt kakkosena!



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HighwayPatrol 2004-03-26 01:29 ]</font>
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    80-luvun ekoina vuosina olin Hangossa käymässä, alun toistakymmenvuotiaana tietysti vanhempien matkassa. No bulevardia pitkin meni '59 Chevy rantaa kohden ja taisin ruveta hihkumaan tai jotain vastaavaa, mihin faija puuttui oitis:

    "Tuo käy kuin linja-auto."

    Ja hapan vilkaisu jälkikasvuun ikään kuin kasvatuksellisessa mielessä.

    Tuosta hetkestä alkoi harrastukseni, eikä innostuksen laimenemisesta ole merkkejä näkyvissä.
     
  3. Konte

    Konte 1st gear

    Ehkäpä tuo autopuolen opettajien asenne kuvaa jotenkin niiden ennakkoluuloja ja käsityksiä amerikkalaisista autoista. Tuskin niistä monellakaan oikeasti on ollut edes amerikanautoa. Ainakaan meidän talossa en tiedä yhtään autopuolen opettajaa, jolla olis tai joka harrastaisi näitä. Sähköpuolella, jossa itse opetan, on kolmella kaverilla jenkki ja asenteet koko osastolla sen mukaiset.
    Ei pistä kollegat yhtään hanttiin jos lähdetään syömään ja tarjotaan kyyti, oli auto sitten 60-luvun Imperial tai paljon tuoreempi Pontiac tai Chevrolet. Herroina ne istuu kyydissä ja jaksaa ihastella kyydin tasaisuutta ja mukavuutta ja tietysti kysellä paljonko litkua kuluu. Onneksi mulla uusimmassa on jo ajotietokone ja voi laittaa kulutusnäytön päälle ja kevyesti polkasta ja sanoa, että kato tosta... 65l/100km (kaveri tankkaa autonsa Hesan reissulla kolmesti :smile: )

    Ei kannata moisista masentua, ei me opettajatkaan aina tiedetä mitä puhutaan :grin: :grin:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hehee, oikeessahan ne opettajat ovat, ei tosiasioille mitään mahda. Vanhoissa jenkeissä ei ole ajo-ominaisuuksia, vain omituisuuksia, ei jarruja jne. Mutta joku iso lotja kunnossa ollessaan antaa leppoisat kyydit hyvällä tiellä max satasen vauhdissa. Eli niissä olosuhteissa, mihin ne on tehty. Ja pikkukoppainen, isomoottorinen pony car antaa vaan ne karvat pystyyn nostattavat fiilikset jo ihan käynnistyessään eikä kaasun polkaisemisestakaan jää yleensä yhtään huonompi olo...Ja kaikki bensa häviää aina tankista kulutttipa laitos 5 tai 30 litraa sadalla. Molempi parempi.
     
  5. Konte

    Konte 1st gear

    Ja nimettömänähän se on hyvä heittää asiallisia mielipiteitä :roll
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Muki -TUO TILANNEKOMIIKAN KRUUNAMATON KUNINGAS- tuossahan on havaittavissa selvää kapinaa. En rupee avautumaan vastaavia omia lähinnä vasemmistopiireistä kuultuja mitkä vaikutti oman harrastuksen alkuun..
    80-90 lukujen vaihteessa silloinen rouva liikenneministeri mikä ajoi mm pika vauhtia kenkilökohtaisesti läpi lain millä esim farmareiden tuonti loppui 15.6.1990 sanoi seuraavan:
    "YLITURVALLINEN TAPPAJA-AUTO"
     
  7. mörkö

    mörkö Gearhead

    Onhan noita Mörönkin pelejä kommentoitu, lähinnä vertailtu TÄYSIN vertailukelpoisia autoja keskenään..
    Kerran silloinen työtoverini innostui pitämään ruokatunnin mittaisen esitelmän kuinka joku "Carlos saints special edition Toyota Supra" on varmasti parempi ajaa kuin kutosvaliantti...Eikä ollu ukko ajanu kumpaakaan..
    Toinen vastaava ompi osunut kohdalle GTI Golffin muodossa joka vihaisen omistajansa mielestä oli varmasti parempi mutkissa kuin 67 Fury...
    Saattaa ollakin, en oo semmosta Gti.tä ajanu mutta kyllä se Plymouthi ompi kääntyilyt mutkissakin aivan tyydyttävästi...
    Eniten ihmetyttävät nämä "vihaatirisevättietäjät" eihän se ole mun vika jos heitin kaaransa ovat vaatimattomampia kuin mun, eikä mua kiinnosta heidän näkemyksensä tippaakaan..
    Kyllähän näihin (valitettavasti) tottuu ja turtuu, ovat aina kuuluneet osana tähän touhuun.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuvitelkaa kommentteja ja katseita kun vetelin 80`alussa 18 kesäisenä amisviikset väpättäen -68 Monaco:lla Turun kommarikehtoon Wärtsilään töihin. Parkkipaikka oli täynnä laatokkaa ja muita idänihmeitä ja selkäreppuja! Preesnevit käveli päin tolppia kun piti niin saatanasti pälyillä. Kuinka monta niskavammaa sekin mahtoi aiheuttaa :grin:

    Sain kerran yllytettyä sellaisen pahimman rääväsuun kyytiin. Se oli sitä mieltä ettei sellainen peltikasa liiku mihinkään eikä sillä voi ajaa jne..

    No olihan siinä 440 pannu ja lukkoperä ja kyllä se liikahti. Ukko oli ihan valkoinen kun mentiin takas töihin ja kysäsin vielä että mennäänkö motarille niin saadaan vähän enemmän vauhtia?? no ei se lähtenyt mutta muistutti seuraavat pari vuotta että olen aivan hullu?? ja sen tiesin kyllä itekkin :lol:
     
  9. elisabeth

    elisabeth 1st gear

    Meillä ne tutut jotka ovat kommentoineet harrastepeliä ja siihen liittyvää rahanmenoa, ovat kyllä suu messingillä kyydissä...
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Äläpä muuta kato sano.

    Ja ajo ominaisuudethan on helppo rakentaa tämän päivän tasalle. Harva olis kyllä uskonu (ennen käytännön todistamista) että n.2000kg painava oldsi pysyy tiellä vielä vaikka mittari loppuu kesken, tai oikeastaan edes sitä että se mittari tosiaan loppuu kesken... :wink:
    Kyseinen auto on kaverillani jokapäiväisenä käyttöautona, eli "raha haisee" kommentteja kuulee usein, vaikka oikeasti rahaa ei bensan jälkeen muuhun jääkkään... Mutta eiköhän se oo jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää.
     
  11. Sittana

    Sittana 1st gear

    Cruisingeissa huomannu hassun asian, kun lökärit aina haukkuu jenkkejä rumiks ja epäkäytännöllisiks ja silti jenkkiauto cruisingeissa kumminkin niitä aina pyörii. Tunkeeko jenkkiauto harrastajat itsensä euro-cruisinkeihin... EI? Eli taitaapa ne isot autot sittenkin kiinnostavan, mut eipä ole pokkaa tunnustaa :smile:
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Niin joo..
    Kyllähän jämsänkosken amiksessakin alko opettajilla loppua ymmärrys kun joka viikko oli poissaolojen syynä "bensa loppu"... :grin:
    mutta kaikinpuolin muuten oli ymmärtäväistä porukkaa. Ymmärsivät myös miksi V8:t ovat kokoonsa nähden tehottomia, :grin: eli siis tietysti siksi että kestävät pidempään! Vai kuinkas pitkään ne 300hp 1600cc koneet yleensä kestää?
     
  13. drako

    drako 1st gear

    Kyllä autopuolen opettajien pitää tietää mm. vääntökäyrän muodon merkitys. Päästöt? Paremman puoliskon riisissä oli kolmekertaiset päätöt mun sbc:hen verrattuna.

    Ohjaus oli ainakin omassa stw:ssä paljon tunnokkaampi ja tarkempi kuin uudemmissä vinosilmien virityksissä.

    TM 8/1990, s.45 (-85 Buick stw:n koeajo):

    "Jonkinlainen yllätys oli Buickin ajettavuus soralla. Auto istui röpelöisellä pinnalla todella tukevan tuntuisesti ja ohjaus ja jarrutus sujuivat kuin öljysoralla ikään. ... Mutta niin vain on, että Buick selvitti soraosuuden tanakammin ja vähemmällä rattityöllä kuin moni näihin olosuhteisiin muka paremmin sopiva auto."

    TM 8/1990, s45:

    "... vaikka jarrut olivat jo kuumat, hidastuvuusarvot pysyivät huipputasolla mihin tahansa mittaamaamme autoon verrattuna."

    Se saattaa siltä tuntua, kun on tottunut johonkin jousettomaan moderniin täristimeen.

    Liian iso? Mahtuuhan kuorma-autotkin liikenteeseen. Epäkäytännöllinen on mun mielestä auto johon pitää ahtautua sisään, ei voi ottaa matkaan kaikkea tarpeellista kun ei mahdu, kaverit valittaa tilanpuutetta, jne. Missäs farmarissa on paremmat tilat (matkustamo / tavaratila) kuin full-size stw:ssä? Liian pröystäilevä, kateuttako?

    Ilmastointi on turhanpäiväinen? Toimi mun raadossakin. Ovatko opettajasi kommunistisen ajatusmaailman / liiallisen riisinsyönnin asennevammauttamia?

    :lol:
     
  14. HyDe-

    HyDe- 1st gear

    Ihmettelen kyllä, että miks jotkut on niin paljon ameriikan autoja vastaan :razz:
    Kyllä koulussaki vittuiltiin ku kerroin et pihalla on nyt oma astro.. "vitun tyhmää ostaa sellane bensanlutkuttaja", "siistii varmaa ajella pakettiautolla", "kunno traktori" <-- tollasia kommentteja tuli :razz: mut menipä pojat hiljaseks ku istu kyytiin ;D ekaks tapeltiin etupenkistä ku on kuulemma nii pehmonen että huh ! sitte kehuttiin sisustusta ja kaikkea muuta mahollista ;D ja nyt ne pojat vinkuu kyytiin joka saakutin päivä. noh..ompahan kunnon bensarahat tiedossa
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Asiallisimpia kommentteja henk. koht oli kun yksi vanhempi mies (ei-harrastaja) kyseli viisfemman tehoja ja painoa. Sanoin 165 ja 1500.
    Totesi vaan: "Jaa, nehän on samat lukemat kun mun autossa (uudehko 500-sarjan prameahko pemari). Mutta kyllä tuo taitaa paremmin kiihtyä, kun siinä on kuitenkin isossa koneessa vääntöä enemmän."
    Olin huuli pyöreänä kommentista ja totesin vaan että niinpä taitaa tehdä...


    Kaveri kertoili taannoin, kun olivat olleet amerikan lotjalla kaffella ja pöytään oli ilmestynyt herra joka oli kehunut ja kehunut keeteeii kolopallon loistavaa ajettavuutta ja tehopainosuhdetta.

    Toinen kaveri loppujen lopuksi hiiltyi aiheeseen ja kysyi ensin volkkarimieheltä sitä tehoa ja painoa. Olisko ollu 100 hp ja 1100 kg.
    Ja samaan kysymykseen toinen kaveri vastas että tehtaalta rullas ulos 425 heppasena ja kiloja on 1800.

    Eipä se pahvi inttämistään siihenkään lopettanu. Ei ne tajuu jenkkien kulkemisesta mitään, ketkä ei ole oikeesti koskaan ajanu tai edes ollu tehokkaan vermeen kyydissä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toiset tykkää ajella kivireellä,itse tykkään että kaikkia reikiä tiessä ei tarvitse tuntea selkärangassa.Varusteetkin on ihan kivoja, ei ne muuten maksaisi varmaan niihin euro ja japsiautoihin extraa,vai mitä? Sitäpaitsi on turvallisempaa kun auto ei ole yhtä kevyt kuin se vastaan tuleva hirvi, ja jos pellin alla on painon mukaan vastaavasti enemmän(useimmiten paljosti enemmän enemmän)ruutia niin mitä siellä vielä inistään?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ammattikoulun opettaja puhuu asiaa. Noinhan se on.
    Mutta voi niillä silti ajella.

    JA voi täällä ottaa kantaa asioihin nimettömänäkin. Siihen on turha kenenkään lukihäiriöisen jenkkifundamentalistin huutaa mitään.
     
  18. Mopar Sally

    Mopar Sally 1st gear

    Minä en enää suotu ajamaan alimitoitetuilla
    autoilla, ja puhun koosta ja tehosta.

    Olosuhteiden pakosta joudun aina välillä
    näitä pikkuautoja siirtämään ja tunne on kuin kuivalla koivunlehdellä myrskytuulessa.
    Turvatonta, meluisaa, täristävää ja
    epävarmaa kulkua.

    Minä en lapsiani koskaan laita sellaisiin
    ohutpellisiin surmanloukkuihin kyytiin.
    Autossa pitää olla edes jotain muutakin
    sisätilan ja ulkoilman välissä kuin appelsiinipintainen maali.

    Hirvittävää on vain huomata miten
    perheenäidit vetävät Suomessa juuri
    sellaisilla pikku kinnereillä lapsikatras
    kyydissään ja silmänaluset mustana.

    Sellainen pitäisi lailla kieltää!
    Kyllä valtion pitää ottaa osaa lapsiperheen
    autohankintoihin edes sen verran että saavat
    kauppakassiksi jenkin, näin sanon minä.

    :smile:
     
  19. wayne

    wayne 1st gear

    Kyllä jenkki on jees ! Joudun työssäni vetämään peräkärryä-isoa sellaista-pakun perässä päivittäin, kyydissä milloin pyöräkuormaajan rengas tai useampi, riipuu koosta tai 600l pö.säiliö ym. On kokemusta maastureista esim. toyota hdj80, nissan patrol ja yksi cherokeekin oli 2,1 litrasella dieselillä mutta kaiken parhaiten kärry kulkee nyk. vanilla, tosin konttiin ei kehtaa laittaa mitään likaista johtuen verhoilusta.
     
  20. Minttu

    Minttu 1st gear

    Eniten kommentteja on kuulunu omalla pihalla.."helevetin traktori" se kuulemma on, eikä vissiin oikea auto, kun kehotettiin ostamaan sellanen :smile: Mutta toisaalta pyörii siinä pari pikkuihmistä, joiden mielestä se on hienoin auto, mitä on nähty (heheh pikku hurmuri..auton kehuminen tehoaa aina..)..paitsi toinen vähä petty ku tunnustin, ettei sillä pääse kahtasataa..Isin volvolla kuulemma pääsee :grin:
     

Kerro tästä muillekin!