Amerikkalaisen auton määritelmiä kadulta kuultuna

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HighwayPatrol, 26.3.2004.

  1. Mikey

    Mikey 1st gear

    Niin no...aiheen ohi tai sitten ei mutta oli yksi kruisinki ja meikä just menossa jäähallin burnissuoralle kun koneen metelin yli kuulin jonkun pikkuihmisen sanovan: "toi on ainoa auto mitä oon tänään nähny..."
    Kyllä oli fiilis katossa ja hymy herkässä kun hiukan lämmittelin takarenkaita... :wink:
     
  2. johu

    johu Gearhead

    Juice lauloi aikoinaan aika osuvasti... "Jotka osaa - ne tekee mitä vaan. Jotka ei - ne ryhtyy opettamaan."
     
  3. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    ON se kumma ,kun pikkunassikat ja vanhat papat ovat eniten Ameriikan Raudan perään.

    Mutta lasten suusta se totuus löytyy!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: LordMrFord 2004-03-27 00:40 ]</font>
     
  4. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Ikuinen ongelma! Kyllähän sitä varmaan pärjää jollain kinnerilläki,jollainen on vähintään yksi jollain naapurilla tai kaverilla. Meil on samassa tallissa kymmenen autokuntaa ja kahdeksan niistä ns. tuunareita. On sit tullu jos jonkinmoista suunsoittoa bensasta yms. MUTTA,joka ikinen kerta ku lähdetään porukalla johonkin liikenteeseen "joudutaan ottamaan" ameriikan kotelo alle. Mikä lie siihen vaan syynä sit onkaan...? Ei sillä,kyllä kaverit rakentaa ihan ok pelejä ja arvostan sitä kyllä. Mutta minkä itse sille voin jos ajattelen että insinöörit tehtaalla on sen verran viksumpia ku minä niin eiköhän ne autot siellä ole suunniteltu valmiiks. Lankana oli se että ku euro/japsi koteloihin asentelee itse esim. jotain madallusjousisarjaa tai ylisuuria vanteita kuminauharenkailla ja kuuntelee asiakaan selityksiä ni nauru meinaa herahtaa väkisinki. Ajo-ominaisuudet paranee,ym.ym. Joopa joo,itselläki on kyllä seitkytluvun corolla,luojan kiitos orkkis ja pysyy. Käyttöautona GMC Jimmy ja AINA on perille päässy,vaikka metsän kautta. Hyvä auto on se mitä tarvii.Kai.
     
  5. Polara

    Polara Gearhead

    ...Hmm, kuulin tuossa viimeviikonloppuna yhden ehkä autoilu-urani hauskimmista kysymyksistä! Kaverilta oli joku mieshenkilö kysyny, että saako niihin ameriikan autoihin muuten edes talvirenkaita????!!!!
    Ei vittu, piti vähä aikaa kippurassa nauraa ja vedellä henkee siinä...
     
  6. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kyllä meilläkin koulussa pari opettajaa ja 99% oppilaista lähestulkoon vi***ili koko ajan tosta ameriikkalais harrastuksesta.
    Mm. vie pensaa, iso ku helevetti, kankee ajaa, kattoverhoilu on ruma jne kaikkee psknjauhantaa.

    Mutta silti, parkkipaikalle mentäessä ei vituttanu paljon ollenkaan kun siellä viime kesänäkin oli mun oma '75 Dartti ja toistakymmentä, lähinnä '90lukusia japseja, joista vielä suurin osa oli isin autoja...
     
  7. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Harvemmin sitä Corollaa pihalla fiksatessa tulee tuntemattomat juttelemaan! Jos minulla olisi joku '91 Corolla niin tuskinpa pultsaritkaan tulisivat sanomaan omistavansa samanlaisen :grin:
     
  8. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Mulle oli viimenen niitti kun isä ajeli ladalla ja kaverit aina auko päätään. Kun sain 13-vuotiaana käsiini v8-magazinen niin se oli menoa (ja meno ei ole vielä loppunu)ja jenkkivehkeitä on ollu ja on tääläkin hetkellä 4. Muita ei oo ollu, vaikkakin olen niillä joskus joutunu ajelemaan ja korjailemaan. Mulla ei oo mitään niitä euro- eikä japsi-autoja vastaan, enkä oo euroja tai japseja ikinä haukkunu. Mun mielestä jokainen valitsee sen mikä itselleen parhaiten sopii. Lähinnä vaan en käsitä noitten autjen omistajia!

    Eräs mun opettaja oli asunu jenkeissä ja päässyt aidon Poliisi Crown Victorian kyytiin, oli joku päivä että siviilit pääsit tutustumaan poliisien työhön. Hän näytti siitä kuvan ja sanoi että tää on ihan vakio siviili Crown Victoria, että hän oli kysynyt "onko tässä vakio kone niin poliisi vastas, että joo.." ja lisäsi siihen "toisin kun esim. Suomen poliisin Golfeissa, joissa oli rekisteriotteessa merkintä, että se on lastutettu ja asennettu alustasarja maahantuojalla"!!
    Ite sitten vannoutuneena jenkki-poliisiauto-fanina sanoin, että "???, eihän niissä nyt oo mitään vakiota! kone on vakio, mutta suurin mitä löytyy ja sen tarkotuksena on kestää takaa-ajossa eikä olla mikään viimisen päälle viritetty mylly, mutta kaikki muu onkin sitten muutettu, eikä maahantuojalla vaan valmistajalla! Eli ne on myös testattu. Eihän siellä edes saa lähteä takaa-ajoon jos auto ei ole sertifioitu siihen tarkotukseen." Tulostin sitten nipun tietoa https://www.fleet.ford.com/products/fle ... police.asp sivulta ja vein opettajalle näytettäväks (ittellä on tapana myös todistaa nää jutut eikä vaan vetää hatusta) opettaja selas niitä vähän aikaa kunnes sanoi... "On se kumma ettei noi jenkit oo vieläkään päässy eroon näistä lisävarustemääristä! Kun hänellä oli omassa Volvossa melkeen kaikki vakiona...". Tosin eipä opettaja listasta tajunnu että ne oli varusteita siinä listassa ja ne lisävarusteet oli siinä eritelty..

    Ja mitä jenkkejen päästöihin tulee.. Niin esin ainakin omassa autossa ( 85GM-farkku)on (ainakin) ilmapumppu, katalysaattori, pakokaasujen takasin kierrätys EGR, PCV-venttiili ja tankista,sekä kaasarista haihtuvien huurujen talteenotto.. Etippä näitä kaikkia vm.85 Nissan MICRASTA"

    Tästä taitaa tulla niin pitkä viesti ettei kukaan jaksa edes lukea, mutta pakko vielä laittaa että mites tää jenkki vastasuus kouluissa yleensäkin kasvaa, kun meilläkin valmistuu jotain 60 oppilasta vuodessa ja osasta tulee varmaan opettajia ja nekin selittää oppilailleen kuinka surkeita ja takapaajusia jenkit on..??
     
  9. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    ja sitten vielä tosta kulutuksesta...
    mun mielestä sen on hyvä verrata nelosta ja V8-moottoria. Eikös sen nyt luulis aika selvää että 8 sylinteriä vie enemmän kun 4! Oikeestaan ne on tosi taloudellisia jos vertaan neloseen. Joskus taannoin mobilistissa oli vertailu kuuskytluvun Cadillacista ja v8-mersusta. Mersu vei, enempi, siinä oli pienempi kone, vähemmän tehoa jne..että näin.

    Mun mielestä yks usalainen heppu kiteytti koko jutun aika hyvin "jos me ollaan hoidettu asiamme niin hyvin, että on näillä varaa ajaa, niin mitä siitä muilla on sitten valittamaista?" ja tottahan toi on!
    luullisi että autojen kehitys olisi seuraavanlainen ---> Koko kasvaa, moottorintilavuus kasvaa, teho kasvaa, polttoaineen kulutus laskee ja päästöt pienenee. Mutta ei..kun autot vaan pienenee, mutta ehkä joskus??:)
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän euroopan eniten myydyt mallit ovat kasvaneet ja tehoa on tullut lisää. Esim nykyinen Polo on isompi kuin ensimmäinen Golf ja nykyinen Golf painaa jotain 400kg enemmän kuin 70-luvun malli. Alkuperäisessä GTI:ssä oli tehoa hurjat 110hv, mikä löykyy nykyään perus 1.6 moottoreista. Keskikulutukselle ei ole käynyt oikein mitään, kasvaneen koon takia, mutta päästöt ovat hiilidioksidia lukuunottamatta pienentyneet hurjasti.
     
  11. harri60

    harri60 Gearhead

    Oliko se maileja vai kilometrejä
     
  12. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Itse olen huomannut että lähes aina kun tulee jotain keskustelua "tuning" ihmisten kanssa, niin yleisin kommentti on seuraava:

    "Kyllähän noi jenkit suoralla tiellä menee, mutta entäs sitten kun tulee mutka?"

    Ainakin itse olen tähän mennessä selvinnyt jokaisesta mutkasta joita eteen on tullut.

    Eli kuvittelevatko nämä "tunarit" että olen osallistumalla tuolla paritonnisella farkulla joihinkin formula kisoihin vai mistä nämä kommentit : )
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    [/quote]

    Kyllähän euroopan eniten myydyt mallit ovat kasvaneet ja tehoa on tullut lisää. Esim nykyinen Polo on isompi kuin ensimmäinen Golf ja nykyinen Golf painaa jotain 400kg enemmän kuin 70-luvun malli. Alkuperäisessä GTI:ssä oli tehoa hurjat 110hv, mikä löykyy nykyään perus 1.6 moottoreista. Keskikulutukselle ei ole käynyt oikein mitään, kasvaneen koon takia, mutta päästöt ovat hiilidioksidia lukuunottamatta pienentyneet hurjasti.
    [/quote]

    ei siitä alkuperäisen Golfin koosta ja tehosta enää pystynyt juuri pienentämäänkään. Siltikään nykyauto, (lue=euro tai japsi) ei vedä koossa vertoja amerikkalaiselle. Eikä ne Smartit tai Huyndai Getzit nyt mitään järin suuria ole joskin päästöt ovat pienentyneet.
    Ilmeisesti HP tarkoitti globaalisti puhuen koko maailman autoteollisuudesta, eikä vain pienestä osasta...

    T.Sama Nimetön vai olisko sittenkin eri Nimetön, who knows??
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    On autojen koko jenkeissäkin kasvanut voimakkaasti viime vuosina. 70- 80-lukujen taite taisi olla eräänlainen aallonpohja autojen koossa rapakon toisella puolella. Nykyään hyvin myyvät ajoneuvot, eli f150, tahoe jne, ovat "hiukan" isompia kuin 70-luvun impalat tai 50-luvun käkkylät. Tehoakin alkaa taas olla, kun lähes joka maasturiin saa yli 300hv moottorin.
    CAFE-normien takia jenkeissä on nykyään lähes mahdotonta rakentaa isoja henkilöautoja kunnon moottoreilla.
     
  15. kole

    kole 3rd gear

    Kommenteista on jäänyt mieleen vanhan veekasin pääkirjoitus. siinä otetiin kantaa jenkkiautojen turvallisuutta mollaavaan ison lehden julkaisuun. esimerkiksi oli otettu impala jolla ajettiin katsastuskonttorin ovista yöaikaan läpi. matka jatkui rikkoen autonosturin ja päättyi takaseinän(tiiliseinä)lähes täydelliseen läpimenoon. auto jäi siihen ja kuski pääsi vielä ominvoimin poistumaan loukkantumatta ainakaan pahemmin. veekasin kirjoittaja ihmetteli tilannetta ja totesi että jos tätä samaa olisi yritetty japsiautolla olisi se ollut jo niissä alumiiniovissa kuin TEBOILIN TARRA. japsiauto minkä runkopalkki on ohkaisempi kun oikean auton ikkunan ohjauskisko ei siis voi olla yhtä turvallinen.
    Hauska vertaus jota olen ansiokkaasti käyttänyt arvostelijoille
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mää en ole vielä pahaa sanaa kuullu, kun olen iskän Vanilla ajellut. Kaveritkin aina kyselee koska mää taas tuun sillä. Mielellään kyydissä istuvat. Sillä saa valoissakin jätettyä monia pienempiä, jos viittii vaan polkasta.

    Epäkäytännöllisyydestä puheen ollen: Heitin kavereitten bändiä viikonloppuna täältä Nokialta Helsinkiin soitteleen, niin otettiin vähän ylimääräistäkin tavaraa kyytiin kun kerran mahtu. ja jengiäkin olis mahtunu pari lisää. Milläs nyky-ajan "tila-autolla" se onnistuu?
    T. Arska
     
  17. Kampikammio

    Kampikammio 1st gear

    Taitaa mennä aiheen vierestä mutta menköön.
    Perjantaina oltiin sällien kanssa kruisaamassa kaupungilla. Yksi heppu päätti syystä tai toisesta potkia 100 ampeerinsa takapuskurin täysin ruttuun (alkoholilla osuutta asiaan). Nauratti kyseinen tapahtuma seuraavana päivanä kun yritin oikaista oman Custom Cruiserini etuputkuria sorkkaraudalla ja lekalla. Kyseisillä hienosäätötyökaluilla puskuri ei oijennut vaan vasta hudrauliprässillä rupesi tulosta syntymään.
    Eihän se suuri massa tyhjästä synny.:grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Kampikammio 2004-03-28 23:25 ]</font>
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä on ylitehostettu/tunnoton ohjaus? Ralliautoissahan tunnetusti voi pyörittää rattia yhdellä sormella, onko se nyt tunnoton ja käyttökelvoton? Onko Pösön insinöörit tyhmiä, kun ovat tehneet Grönholmille ylitehostetulla ohjauksella varustetun auton?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä muistan ton tapahtuman (mutten V-8:in kirjoitusta,) Iltiksessä oli juttu ja kuva. Kuva ei kattanut koko autoa mutta sen perusteella mitä se kattoi, niin ainoastaan kuskinpuoleinen ovenkahva oli irronnut - ja konttori oli ihan paskan sisältä.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Grönholmillahan ei tehostin toimi...:smile:
     

Kerro tästä muillekin!