Amerikkalaisen auton määritelmiä kadulta kuultuna

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HighwayPatrol, 26.3.2004.

  1. Ryyppyreuna

    Ryyppyreuna 1st gear

    Mun paras kokemus IKINÄ on, kun olin kaverin -66 Coronetilla (383) kuskina ja jouduin jättämään sen n.15min. ajaksi parkkiin kadun varteen. No te varmaan arvaatte miten kävi, kun piti lähteä. Kone oli sopivasti lämmin, että sai sahata niin pirusti. No, siihen tuli semmosta "pomminpurkajan" näköistä kansaa varsin runsaasti, jotka vahingoniloisesti katsahtelivat kuskia tämän starttaus yrityksien aikaan. Mutta: starttaa se moppekin kun aikansa yrittää. Mulla oli kaasu pohjasssa, tottakai, kun viimein se pelastava kipinä löytyi siihen puristavaan sylinteriin. No, ei itelle mitään, mutta se tyttö, joka irvisteli vielä puoli sekuntia aikaisemmin tuulilasin toisella puolella, oli nyt menossa pylly edellä kaupan näyteikkunasta sisään, kun ei vissin ollu aikasemmin kuullu voimasta puhuttavan?
     
  2. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Jos tuo kaikki on totta voin vain sanoa että sääliksi käy. Ei vain oppilaita vaan myös opettajaa. Jos noin ennakkoluuloinen ja asioista tietämätön henkilö joka lisäksi antaa ilmeisesti poliittisten näkökantojen ohjata opetusta saa mellastaa vapaasti on se käsittämätöntä. Suosittelisin nauhurin hankintaa ja rehtorin pakeille menoa.
     
  3. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    En oo suostunu enää vähään aikaan väittelemään duunikaverien kanssa jenkeistä, koska turhaa touhuahan se on.
    Meitä on viiden hengen porukka ja mä ainoana diggaan jenkkejä, niin yritäpä siinä sit puoltaa niitä.. Parempi ku pitää turpansa kiinni eikä väittele vaikka tietää olevansa oikeassa...:grin:
     
  4. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Tähän jatkeeksi on pakko todeta, että miksiköhän yhä useampi Venäläinen rekkakuski ajaa jenkkirekalla...? Porvoon motarilla niitä näkyy useita päivittäin! Samoin näkyi maassa vieraillessa.. On alkanut idässäkin mielenkiinto loppua Meseihin ja scanioihin, liekö tulleet lujuus ongelmat äärioloissa liian tutuiksi eurorekkojen kohdalla?
     
  5. hemihamu

    hemihamu 1st gear

    Vaikka mä kuinka näistä jenkkivehkeistä tykkäänkin, niin kyllä toi Scania ihan oikeasti ihan helevetin hienoa tekniikkaa noihin jenkkivehkeisiin verrattuna. Polttoaineenkulutus on kohallaan ja mikä parasta se toimintavarmuus. Sisu otti Mackiltä ja Caterpillarilta koneet, mutta niiden kanssa on ollut ongelmia. Tuntuu vähän siltä, että noi jenkit ei saa noita vääntökäppyröitä kohilleen. Samat ongelmat on myös noissa Caterpillareiden kuormaajissa, ainakin noissa alle 15 - tonnisissa " taajamavehkeissä " niin tuntuu, että sitä vääntöä ei vaan löydy. Mä en ole mikään ammattilainen näissä koneasioissa, vaan yritän pitää korvani auki, kun minua viisaammat ihmiset kentällä kertoo. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että toi dieselteknologia tuolla valloissa ei ole oikein kantimissaan.
     
  6. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Tää taitaa olla osa ongelmaa. Ainakin ausseissa ne käyttää pääasiassa jenkkejä ihan sen takia että niitä pystyy kuski korjaamaan tien päällä. Vaihteistosta saa puolet rattaista heittää pois ja laittaa hiekkaa voiteluaineeksi ja silti se toimii. Jos Scaniasta tms. menee jotain rikki, käytännössä aina joudutaan kutsumaan erikoismies paikalle jonnekin keskelle erämaata pienlentokoneella...
     
  7. Hexa

    Hexa 1st gear

    Yks kaveri, samalla myös asiakas, ostaisi kuulemma ihan mieluimmin Chevy Vanin Venäjälle, mutta siellä on tällä hetkellä aika karu verotus, enempi kuutiotilavuuden mukaan. Konsteja mietitään...

    Joku on mulle joskus esitelmöinyt ekologisista arvoista. Mutta eikös vain ole niin että kannattaa ajella vanhalla pelillä, savuttipa se reippaasti tai ei, ennemmin kuin rakentaa uusi tehtaassa? Tämmöisiä ns. ekoihmiset ei ikinä muista laskelmissaan, vaikka sehän on totta, että uusi autoteollisuus se vasta saastuttaa. Että ollaanko me jenkkiharrastajat jopa edellä kaikkia varsinaisia ekotouhuajia? Aika vanhoissa vehkeissä on päästötkin ollut kohdillaan jo vuosikymmeniä, että saastuttaakohan ne edes niin kovin paljon, varsinkaan kun ei kertakäyttökulutuksen takia tarvitse rakentaa joka kolmas vuosi uutta autoa...?
     
  8. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Tääkin taitaa perustuu taas täyteen tietämykseen asiasta? Nojoo..mua itteäni on asia kiinnostanu sen verran, että oon ollu yhteyksissä yhteen ukkoon, joka korjailee työkseen Freightlinereitä ja Mercedes-truckeja Australiassa.
    Tässä suora lainaus:
    "There are very few Eurpean trucks doing that sort of work - almost all of the road train work is done by American trucks such as Mack, Kenworth, Western Star and a sprinkling of Freightliners. No European trucks don't appear to be suited to that type of work. The country these trucks work in is very rough and inhospitable - with temperatures into the 50 deg C mark and some of the places they go to are very rough - the only bitumen roads are in the towns and the main highway from Darwin to Adelaide."

    ja toinen lainaus firmalta joka työkseen hakee hajonneita rekkoja Outbackista:

    "out here is where you see real truck, road trains, we call them. They have beefed up tractors and have attached three or more 40 foot trailers. If you leave Adelaide heading north, you have a real drive ahead - 1,800 miles to the border and there's nothing there. Then another 700 miles to Alice Springs.
    We use U.S. trucks like Mack and Kenworth, others can not handle it. Our tow trucks are on short wheelbases so they don't crack in the middle and are beefed up to road train standards so they can pull 100 tons."

    Tuskin Australiassa , venäjällä, Kanadassa ja Yhdysvalloissa käytettäisiin Amerikkalaisia rekkoja, jos Euroopassa tehtäisiin parempia. Toki Näitäkin sieltä löytyy, mutta USAssa käytetyt Volvot ovat erillaisia kuin täällä ja valmistettu siellä, niissä on Cumminsin moottori (tai vaihtoehtona Volvon oma).

    Tällaista kuuluu Scanialle Etelä-Amerikassa:

    Eriodes Battistella, president of the Scania dealers association, says that loss is a common term among the dealers. “We have been operating in the red for five years,” he says.


    Myös huoltovälit (lue kestävyys) on jenkkirekoissa hieman eri luokkaa :

    http://www.kenworth.com/1000_hom.asp#

    kannattaa tutusta Kenworthin sivuilta "Reduce the life cycle costs" juttuun, sekä mm. Anatomy of Aerocab.

    sekä:
    http://www.peterbilt.com

    PETERBILT RANKS HIGHEST IN J.D. POWER AND ASSOCIATES CUSTOMER SATISFACTION STUDY

    Mielestäni ei myöskään kannata uskoa mitä jokainen "pystymetsässä asusteleva kaikkitietävä asiantuntija" kertoo, varsinkaan kun 90% suomalaisista ammattikuljettista ei ole ikinä edes nähnyt jenkkirekkaa, saatikka sitten ajanut sellaista työkseen.

    Kannattaa tutkia valmistajien sivuja ja rekka aiheisia nettilehtiä, keskustelupalstoja jne. Koska täällä Suomen maassa niitä ei juurikaan näy.

    ps. Eikai kukaan osta rekka autoa ajaakseen keskelle ei mitään, joka hajoaa vähän väliä, mutta jota voi sitten itse korjailla??!?!?! ja sattuu muuten olemaan noissakin sitä tietokone tekniikkaa sen verran, ettei sitä ihan tuolla tien päällä korjailla tuumasella kiintoavain sarjalla :smile:.
     
  9. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    TUNTUU?
    Ja DaimlerChryslerkin osti Detroit Dieselin siksi, että ne on niin huonoja?
    Tamrock käyttää DD:tä, koska haluaa työkoneidensa jäävään etelä-amerikan/australian kaivoksiin?
    Miksi Sisu käyttää Cattia ja Mackia?
    Miksi sitten USA-volvoihin on tarjolla perinteisen Volvo-moottorin sijaan myös Cumminsia?
     
  10. Hexa

    Hexa 1st gear

    Venäjälle niitä menisi, tosin ainakin verotus tuntuu olevan siellä huipussaan. Ainakin pienemmissä vehkeissä, en tiedä rekkojen nupeista. Ukot osaa siellä ainakin rassata koneita, kun ei ihan joka kulmalla oo Esson baareja kaikkine neuvoineen eikä oikeastaan mitään muutakaan. Jokin siellä kuitenkin mättää, tiedä sitten jotta mikä.
     
  11. whiic

    whiic 1st gear

    Eikös rikki aiheuta ainakin kahta asiaa:
    -"dieselkatkun" pakokaasuissa (mädäntynyt kanamuna)
    -ongelmia uusimmissa ruiskutuslaitteissa.

    Se musta savu taas on nokea, palamatonta hiilipulveria. Dieselin tehoa säädetään pelkällä seossuhteella ilmamäärän pysyessä vakiona (ellei ahdeta). Rikastettaessa saadaan enemmän tehoa, mutta rikkaalle mentäessä dieselistä palaa hiilivetyketjuista lähinnä vety (muuttuu vedeksi), ja hiili (jonka pitäisi palaa hiilidioksidiksi) jää osittain palamatta. Tehoa saadaan kuitenkin rikastamalla lisää, koska vedyllä on parempi lämpöarvo kuin hiilellä. (Ahtimella voidaan taas saavuttaa vastaavia ja suurempi tehoja päästöjen kasvamatta.)

    Rikin osuus dieselin savutukseen lienee marginaalinen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2004-04-11 12:35 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!