Amerikkalaisen jarruvalot/vilkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja turbod, 16.6.2018.

  1. turbod

    turbod Gearhead

    Kyseessä 98 linc town car, missä oli/on viritetty vilkut ja takajarruvalot erikseen niin, että oli saatu erilliset keltaiset vilkut (järkyttävä viritys)
    Tänään vilkut saavat olla myös punaiset.
    Löytyykö asioidentuntijaa, kuka pystyisi näyttämään oikean kytkennän niin, että vilkku toimisi niinkuin se alunperin on suunniteltu toimivan eli jarrutettaessa ja samalla vilkutettaessa jarruvalo pätkii. Eli jarrupolttimot toimivat kumpinakin.
    Amerikan kaavioista en nyt kyllä aivan helposti käsittänyt...
    Nyt toimii niin, että yksi kolmesta polttimosta toimittaa vilkkua. Ei orkkis eli ei hyvä.
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Äkkiseltään vois kuvitella että tuo mikä toimii nyt pelkästään vilkkuna niin siltä on vaan katkastu jarruvalojen karva ja taas niiltä muilta mitkä ei enää vilkuta niin niiltä on katkastu vilkkua ohjaava karva? Eli vertaile sen vilkun ja jarruvalojen johtoja peräkontissa, voi olla että kummastaki löytyy joku katkastu karva, sitte vaan yhistää ne kaikki karvat takasi niin että kaikki 3 lamppua samalla tavalla kytketty keskenään niin vois alkaa pelittää.

    Monestihan se ei niin yksinkertaista ole mutta joskus voi olla tuuriakin.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jos ja kun alun perin vilkku ja jarruvalo ovat olleet samassa polttimossa, niin ei niitä siellä auton perässä pysty eriyttämään. Tuo ikäisessa Fordissa lienee jo joku light control-boksi tai rele ja muutos on luultavasti tehty sen tienoolla. Varmaan joku uusi piuhakin vedetty takalampuille? Jälkiasennuksia seuraamalla päässe jyvälle ja kytkentäkaaviokin olisi hyvä jostain kaivaa esiin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Jos tämä kaavio pitää paikkansa, niin tehtaalta lähtiessä on siellä ollut aivan normaali jenkkimallinen takavalojohdotus: tavalliselle kaksi hehkulankaiselle polttimolle (kolme vasemmalla ja kolme oikealla) tulee kaksi johtoa, parkkivalojohto ja yhdistetty jarruvalo- ja vilkkujohto. Yhdistetyn jarruvalo- ja vilkkujohto toinen pää on vilkkuviiksen yhteydessä olevalla "multifunction switch:llä" (kaavion keskellä). Tuolla multifunction switch:llä tapahtuu tuo vilkkusignaalien ja jarruvalosignaalien yhdistäminen/erottaminen.

    Lisäjarruvalolle tulee piuha suoraan jarruvalokytkimeltä (sulakkeen kautta).
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hiukan riippuu siitä, kuka muutoksen on tehnyt, onko jokin Eurooppa- versio, vai maahantuojan? Mahdollisesti ihan vastaava, kuin vetokoukkukytkentä
     
  6. T&S

    T&S Gearhead

    Jos se tuo piirikaavio on niin aika helppo paikka olisi ollut tehdä jarruvalot tuosta lisäjarruvalokarvasta ja katkaista nuo alkuperäiset johdot keskimmäisiltä lampuilta
     
  7. turbod59

    turbod59 1st gear

    Noniin, hukkasin jo välillä salasanani, joten piti aloittaa uusi...
    Juu, kytkentä oli
    1. Alkuperäisistä vilkku+jarrujohdoista oli katkaistu jarruosuus jostain auton etuosasta. Joten ainoastaan vilkkusignaali toimi. En vielä tiedä, mistä.
    2. Jarruvalot oli laitettu toimimaan lisäjarruvalosta johdottamalla.
    Jc5IEDM : lle kiitos kuvasta ja näin sen nyt itsekin tajuan.
    Multi function switch on rattiputken vilkkumöykky. Avasin muoveja, mutta en nähnyt, että olisi kopeloitu.
    Arvatenkin jarrusignaali tulee light control boxilta vilkkuviikseen .
    Täytyy vielä tutkia tätä aluetta.
    Kyllähän se toimisi jakamalla näitä nykyisiä signaaleja per polttimo per valopuolisko. Mutta yritän nyt vielä saada sen alkuperäiseksi.
    Kärry on jälkituotettu Virosta -16.
     
  8. turbod59

    turbod59 1st gear

    Ei sittenkään tule light control boxilta vaan jarrukytkimeltä suoraan pinniin 9.
    Noniin, etiäpäin...
     
  9. turbod

    turbod Gearhead

    Jep, löytyi katkaistu johto juuri ennen vilkkukytkintä. Liitetty ja nyt takapään valot niinkuin tehtaalta.
     

Kerro tästä muillekin!