Amphicar

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mr.Speed, 20.1.2007.

  1. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Heräsi muutama kysymys, kun luin jutun vanhasta Mobilistista (1/93) tuosta Amphicar amfibioauto kummajaisesta. Vaikka tuo keksintö on saksalaisten tekemä ajattelin, että täällä joku saattaa tietää noista...

    Noitahan tehtiin 1961-1968 n.1500 kpl ja Mobilistin jutun mukaan vain yksi olisi virallisesti tuotu suomeen ns. "näytteeksi" Onkohan noita tuotu suomeen jälkituontina yhtään? Ilmeisesti nuo on aika arvokkaita vehkeitä nykyisin muualla maailmassa. Ei se ehkä mikään kaunis ole, mutta erikoinen se kyllä ihan varmaan on. :rotfl:

    http://www.amphicar.com/history.htm
    http://www.stillruns.com/kruse2003/amphicar.jpg
    http://www.acbs.ca/images/articles/amphicar.jpg
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Käsittääkseni niitä on ainakin kaksi? Moblan jutussa sillä toisella myös oikeasti ajettiin vedessä. Tämä on MR? Trumpan org motilla mikä ei ole se luotettavin kun ajetaan maalla, tai sitten vesillä..
    Mielenkiintoinen tapaus ja tulen tätä linkkiä seuraamaan.
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Täällä salon seudulla on yksi amfiauto ja sillointällöin näkyy myös liikenteessä kesäisin. Se on täysentisöity erittäin hienoon kuntoon. Villin näköinen kapistus suurine maavaroineen ja potkureineen. Makso uutena kuulemma enemmän, mitä esim. Cadillac.
     
  4. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Itseäni rupesi kiinnostamaan tuo Amphicar homma sen takia, että mulla on vahva veikkaus että bongasin juuri tuon Mobilistin jutussa mainitun ns. virallisesti tuodun Amphicarin ihan sattumalta. Vaikutti olevan aika projekti, mutta ilmeisesti työnalla/työnalle menossa.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Erään Mobilisti-lehden lähipiirissä vaikuttavan jenkkiautojen maahantuontifirman tallissa seisoi kesällä Amphicar-projekti. Onko myynnissä, ei ole tietoa.
     
  6. PAW

    PAW Gearhead

    Itseasiassa olen tommosta etsiny ostettavaksi useamman vuoden ajan

    Yksi makaa Jyväskylässä ulkona pressun alla. On ollu samoilla sijoillaan iäisyyksiä. Viimeksi vajaa puoli vuotta sitten käytiin kysymässä että saiskon auton vihdoin ostaa pois. Vastaus oli taas "Ei käy - on äidin auto" eikä myynnissä. Niin ja toinen lause oli että "Teen vielä tyttärelle auton" - niin varmaan kun ei ole ainakaan 10 vuodessa onnistunut. Veikkaan että sinne happanee...

    Tommonen punainen valkoisella katolla oli aikoinaan uutena mutsin pomolla. Muistan kun aikanaan sen potkureita ihmettelin.

    Tietääkseni noita tuli joko kaksi tai kolme uutena. Jälkeenpäin tuoduista en ole kuullut muista kun siitä Bremerin autosta
     
  7. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Juuri tämän auton minäkin olen nähnyt. Tuota en tiennytkään, että se on kauankin seisonut siellä. Ihmeellistä touhua...jos auto on seisonut 10 vuotta luulisi joutavan jollekkin muulle projektiksi, kun sille ei kerta mitään tapahdu... :odroll:
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ei sitä voi myydä! Jokuhan voi tehä siitä hienon ja arvokkaan.
    Se rupeis vituttamaan ja kadehduttamaan.
    Ajoin kerran kloppina mopolla maatalon ohi, jonka navetan takana lojui joku vanha sämpyläjenkin raato kahvoihin asti maatuneena. Pysähdyttyäni siihen ihmettelemään raatoa, niin isäntä juoksi kiireen vilkkaa huutamaan mulle kiukkusena, että se ei ole myytävänä. :rotfl:
     
  9. jep

    jep 1st gear

    Alkoi aihe kans kiinnostaa kun kävis mökille kulku niin kelvästi! Käykääpä katsomassa Vehoniemen automuseossa alkuperäiskuntoista rumilusta!!!
     
  10. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Muistan ton jkl auton

    Niin muistan joskus ehkä 60-luv lopulla kun toi jkl:n amphicar meni vanhan sataman luiskasta veteen,suunilleen nykyisen kompassin kohdilta.Jotenkin jäi mieleen että se oli hidas ja kömpelö vedessä,jotenki jäi mieleen et ukot sillon puhui ettei kovin kauas rannasta kantsinut lähtee sillä.Mäkin ton oon tienny että se olemassa,mutta ehkä 20v sitten kysyinkin sitä mutta pidettiin kullan hinnoissa jos olisi sen välttämättä halunnut,eli ei ollut myytävänä silloinkaan.
     
  11. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Re: Muistan ton jkl auton

    Oliko se silloin vielä ajokunnossa? Kaverin isä muistaa nähneensä sen ajelemassa Jyväskylän satamassa ja seilailemassa Jyväsjärvellä vielä joskus 70-luvulla ainakin.
     
  12. smuige

    smuige Gearhead

    eikös v8:ssa esitelty punainen amphicar jossain vaiheessa?
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Se oli toi em Mobilistissa ollut juttu.
     
  14. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    rapistunu oli

    Joo sillon 20 v sitten jo oli jotenkin puretun oloinen ja rapistunut,ja minä en enää ainakaan 70 luv puolenvälin jälkeen ajossa nähnyt sitä,vaikka paljon siinä rannassakin tuli pyörittyä,että sit taas myöhemmin kuulin että raato oli tallella.
     
  15. Ahc

    Ahc 1st gear

    Tietoa Jyväskylän Amphicari-Amfibio autosta

    Olen Jyväskylän Amphicari-Amfibio auton omistajan sukulainen.
    Kyseinen Amphicari tuotiin ensimmäisenä suomeen ns.näyte autoksi.
    Auto ostettiin sukuun käytettynä Jyväskyläläisestä autoliikkeestä vuonna
    1969. Tuolloin autolla ajeltu mm: Jyväsjärvellä, Tuomiojärvellä, Päijänteellä.

    Amphicareista on juttuja vanhoissa Mobilisti-lehdissä.

    Jyväskylän Amphicarilla on viimeksi ajettu vuonna 1971. Sen jälkeen auto laitettu pressun alle, sekä pukkien päälle seisomaan.
    Eli auto on ollut seisovana projektina tällä hetkellä 36-vuoden ajan.

    JYVÄSKYLÄN AMPHICARI EI OLE EIKÄ TULE MYYNTIIN SUVUN ULKOPUOLELLE.

    Amphicar-Amfibio autossahan on Triumph Heraldin 1200cc moottori, sekä paljon muita Triumphin osia, eli nykypäivänä vara-osien saatavuudessa ei ole ongelmia.

    Suomeen tuotiin 1993 Kaliforniasta toinen Amphicari-amfibio auto,onko kyseinen auto vielä suomessa jos on niin missä päin?
     

Kerro tästä muillekin!