Anu Vehviläinen:Ruuhkamaksut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 26.1.2008.

  1. Isotuoppi

    Isotuoppi 1st gear

    Eiköhän se ministerin palkka tietysti revitä duunarin selkänahasta. Mutta kumminkin, jos ministeri joutuu maksamaan oman ruuhkamaskunsa niin eiköhän siinä ruvettaisi miettimään asiaa uudelta kantilta. :-?
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Kirjastonhoitajalta vaaditaan maisterin tutkinto, joten kyllä toi vois olla pätevä niihin hommiin. Liikenneministeriksi se ei kyllä ole pätevä, sen se on jo osoittanut.
     
  3. pm

    pm 1st gear

    Voi sen näinkin tulkita. Itse siis EN asu PÄÄKAUPUNGISSA vaan Espoon puolella. Omalla autolla työmatka taittuu max 30 min, mutta jos julkisilla pitäis kulkea :mad: Ensin bussilla Hgin keskustaa josta junalla Malmille josta saattaa mennä bussi työpaikan läheisyyteen, matka-aika vaivaiset 1h ja 10min - 1h ja 40min. Taas muu perhe tykkää jos aikaa kuluu matkustamiseen noin paljon enemmän!

    Voisin ymmärtää jos julkinen liikenne olis kaikille sama (siis täällä pk-seudulla), mutta ei ole! Keskustaan kyllä pääsee melkein joka paikasta mutta jos työpaikka ei ole keskustassa tai sattumalta reitillä joka johtaa keskustaan niin menee monimutkaiseksi.Toivottavasti duunimesta löytää tulevaisuudessa hyvät tilat jostakin aavistuksen kauempaa, ruuhkamaksujen ulkopuolelta!
     
  4. arrakis

    arrakis 1st gear

    Jokaisella on oikeus valita työ -ja asuinpaikkansa itse. Jos haluaa pääkaupunkiseudulla asua/käydä töissä, niin pitää varmasti näihin ruuhkiin tottua.

    Itse en muuttaisi juuri noiden ruuhkien takia tuonnepäin koskaan.

    Onhan se ylipäätään aika typerää, että niin monet menevät töihin omalla autollaan ja yksin. Kun katselee jonossa matelevia autoja, niin suurimmassa osassa ei ole matkustajia, vain kuski. Tuossakin olisi jonkinlaisen kehittämisen paikka.

    Ensimmäinen kommenttini pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivuudesta oli pieni provosointi. Itsellä on kokemusta tuosta jonkin verran, kun olen muutaman parin viikon mittaisen keikkahomman Helsingissä tehnyt. Osaltaan se oli aivan toimivaa. Täällä palstalla kirjoittavista taitaa vaan olla liian suuri kynnys ylipäätään luopua omasta autosta työmatkojen ajaksi... :poff:
     
  5. meze

    meze 1st gear

    Asuin helsingissä 21,vuotiaaksi asti, muutin maalle ja jouduin ajamaan ajokortin jotta pääsen töihin jne....
    En tarvinnut autoa kun tutuilla oli autot ja Lentokentällä kävin duunissa yleisillä tai kaverin kyydillä, vaapa -aikani olin kännissä tai harrastusteni parissa pääkaupunkiseudulla.

    Nykyään 33,v ja ajan ammatikseni kuorma-autoa ja ihmettelen suuresti sitä sakkia jotka omistavat auton tuolla hemmetin hornan kattilassa,
    hiton paljon enemmän mulla oli rahaa silloin nuorempana kun en omistanut tuota pelti lehmää, kaverit silloin ihmettelivätkin et miten mulla on kaikkeen varaa :eek:
    no ei sitä rahaa mennyt muuhun kuin dokaus hommiin kun asuin tuohon aikaan isän ja äitin luona, mutta kuitenkin monet omistavat auton ihan sen takia kun se on niin kiva ja trenkikäs juttu 8)
    Nyt itsellä Suburban ja se on sellainen perhe/harraste ajoneuvo.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vittu mä en tajua tota pääkaupunkiseutulaista ruukista vinkumista. Lähtökohtaisesti liikennejärjestelyt siellä on ihan perseestä, on olleet aina. Ainakin 70-90 vuosikymmenet jolloin siellä asuin ja pahempaan suuntaan vaan menneet.

    Helsingissä on kyllä ruuhkat ihan paikallisten liikenne- ja kaupunkisuunnittelijoiden ja paikallispoliitikkojen saamattomuutta ja osaamattomuutta.

    Kaksi esimerkkiä:

    1. Miksi lentoasemalle ja sen ympäristöön rakennettuun liikekeskittymään ei mene paikallisjunaa?

    2. Miksi poikittaisliikenteeseen ei ole paikallisjunaa?

    ja edellisestä johtuen niille tarpeeksi tiheää liittymäliikennettä linja-autoilla.

    Turha selittää että ei ole tilaa tai rahaa. On poliitikkojen, kaupunkisuunnittelijoiden ja liikennesuunnittelijoiden tehtävä hommata niitä ilman mitää ruuhkamaksuja. Kyllä Suomessa rahaa kerätään liikenteeltä ihan riittävästi. Kyse on siitä että mihin ne käytetään.

    Sitten voi alkaa vaatimaan ruuhkamaksuja, kun oman auton käytölle on olemassa vaihtoehtoja.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Autolla juna-asemalle n.15km ja juna lähtee 4.50 mihin pitäis keretä siis jos keskustaan menee kuudeks töihin ja 30-päivän lippu 129€ plus päivittäiset n.30km polttoainekulut eli kuussa noin 50€ ja kuussa menee autolla polttoainetta noin. 170€ arvosta plus muut kulut. Autolla voi pihasta lähteä klo 5.10 eikä ole kiirettä kuten lähteä ennen 4.30 että kerkeäis junalle. Oliskin näin helppoa mutta kun on sellaisia aikoja että pitää tehdä pitempää päivää, joskus 16h.

    Mutta ei enää ongelmaa kun ei tarttee keskustaan ajaa vaan nurmijärvelle, jonne ei varmasti pääse ajoissa julkisilla kulkuneuvoilla ja kyse ei todellakaan ole mistään nurmijärven keskustasta vaan karhukorvesta :rotfl: Ja muutaman viikon päästä muuttuu taas työmaan sijainti niin kaikkein helpoin on omalla autolla kulkea, ei tarttee arpoa linja-autoja. Kun kerran maksetaankin päivittäiset matkat niin samahan se on omalla autolla mennä.

    Ne kellä on säännölliset työajat niin miksei kulkisi julkisilla, jos tosiaan pääsee järkevästi eikä mene tuntitolkulla lyhyisiin matkoihin. Jos tartteis vasta seittemäks mennä ja pääsis neljältä pois aina niin kulkisin junalla jos menis edellisille työmaille. Se ei vaan kaikilta onnistu, joskus on kesken päivänkin pitänyt muualle lähteä työkoneen perässä.
     
  8. chevy -64

    chevy -64 1st gear

    Joo. Laitetaan tie tullit myös kehäkolmoselle/ykköselle ja mennään kaikki dösällä ja poikittaisella lähijunalla töihin.jotta Itä naapurin rekka kolonnat voi sitten ilman ruuhkia ajaa rajalle jonottamaan.
     
  9. meze

    meze 1st gear

    Juu itsellä myös työ ajat tällaisia 04:00-14:00 ja 13:00-01:00, noihin aikoihin ei täällä Askolan suunnalla kulje kuin maitoauto ja muutama rattijuoppo, eli yleisiä en pysty hyödyntämään.

    Ajelen ammatikseni Mäntsälä-Helsinki väliä ja helsingissä aivan keskustassa sekä kaupungin liepeillä, eipä siellä ole hankala ajaa kuin ruuhka aikaan 07:00-18:30 eli jää siinä muutama tunti kun siellä on hiljaistakin, pirusti on ryssää ja virolaista liikkeellä keskellä päivää ja täysin holtitonta toimintaa kadut täynnä, ei olisi liiemmin ongelmia päivälläkään jos ei noita yksityisautoja olisi niin paljon.

    Puramme lastit siellä ja lastaamme myös siellä Helsingissä kadulle ajoittain, ketkään muut eivät tule vittuilemaan ja aukomaan päätään kuin Yksityiautoilijat......Ammattikuskit kiertää tai jäävät odottamaan/juttelemaan, kaikkihan me siellä töissä ollaan.


    Pieni esimerkki tarina viime viikolta.


    Viime viikolla kun satoi rankasti lunta, ajoin Arabian ostarin ohi helsinkiä kohti, keskellä on Kaksikaistainen ratikka väylä, eikös siellä keskellä ratikkakiskoja pitkin ajellut joku nokkela kuljettaja, hymyssä suin ohitteli muita kun vissiin luuli et muut ei ole huomannut tätä tyhjää väylää joka yltää melkein Lahdentielle asti :D Katsoin viellä taustapeilistä kun sille tulikin paniikki kun spora oli keksinyt saman väylän mutta se tulikin eri suunnasta kuin hän, tuli muijalle kiire vääntää micra äkkiä pois sieltä OMALTA KAISTALTA :D ois hyvä laajakaista mainos jollekkin firmalle tai perintätoimistolle, loppuu se oma kaista jos et maksa ajoissa laskujasi 8)
     
  10. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Mitä kimppakyyteihin tulee, niin ehkä se paremmin toimii jossain maalaispitäjässä jossa 50% työvoimasta käy samassa tehtaassa töissä mikäli tuotantoa ei ole vielä siirretty kiinaan. Melkoisella todennäköisyydellä naapurin Väinö on menossa saman sorvin ääreen mikäli ei satu olemaan iltavuorossa.
    Kaupungissa on melko epätodennäköistä, että joku seinänaapureista joita ei edes tunne olisi sattumoisin menossa samaan aikaan töihin saman korttelin varrella olevaan virastoon.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No joo, ei varmaankaan jos vertaa Lontoon tai LA:n ruuhkiin joissa nyt viimeksi on tullut istuttua.
    En vedä herenettä näistä asioista, mutta toisaalta en jaksa hirveästi vastustaakkaan jos pääkaupungin autoilijoita kupataan enempi kuin meitä maalaisia :D
     
  13. human62

    human62 1st gear

    Nopeasti ruuhkamaksut tulevat varmasti myös muihin kaupunkeihin, ja onhan se ymmärrettävää, että se olisikin tasapuolisesti kaikissa kaupungeissa.
    Työläiset tulevat töihin, laitetaan ruuhkamaksu, ja kun lähtevät taas ruuhkamaksu. Pahimmat ruuhkat tulevat juuri näistä ilmiöistä.
    Tämä politiikkahan on sama ja kaikista kannattavin siinäkin mielessä, että keskituloisia on työssäkäyvistä eniten, ja niin veroissa kuin vastaavissakin heiltä saadaan määrän takia eniten myös verotuloja.

    Suurituloisia ei siksi veroteta erityisen paljoa, koska heitä on melko vähän.
    Tälle ryhmälle on aivan sama, mitä maksaa, kun rahaa on aina riittävästi.
    Suuri/tai ainakin hyvätuloisiksi voidaan luokitella myös kansanedustajatkin.
    Siinä tilanteessa päättäjillä on helppo asema, valintakysymys esimerkkinä, kun päättäjät päättävät omista palkoistaan, niin sitä nostetaan.
    Olisihan se hullunkurista jos työläiset päättäisivät palkoistaan ja eivät siihen kuitenkaan haluaisi mitään korotusta, miksi siis edustajat olisivat erilaisia?
    Muoti-ilmiönä kaikki autoja koskeva verotus nostattaa poliitikon profiilia,
    vaikka itse saasteita pitäisi vähentää koko sektorilla:teollisuus(eikä vientinä ulkomaille saastuttavien tehtaiden vientiä, kotitaloudet, eikä ensimmäisenä aina autot, jotka ovat vain noin 15 % luokkaa kaikista saasteista. :) Teollisuuden ja tuotannon ja työpaikkojen viennistä pitäisi määrätä jokin sanktiomaksu.
     
  14. capriceman

    capriceman Gearhead

    Eihän ruuhkamaksut koske busseja, voihan sitä ostaa bussin ja ajella sillä töihin, senhän voi sitten parkkeerata bussipysäkille tai bussilaiturin viereen.
    +sillä voi ajaa bussikaistaa koko ajan. Kuin kätevää, eikä tollanen B10M vie kovin paljoo dieselii jos ajelee ennakoiden noin 25-30l/100km. Mut ei tartte maksaa pysäköinti maksua.

    Yksi naapuri on hankkinu vanhan tilausliikenteen bussin ja ajelee sillä töihin, kuullemma vuorokaudessa on tunti lisää aikaa kun ei tartte jonossa ventata.
    Kui kätevää?
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jepjep. Mä asuin ja kävin töissä espoossa jokunen vuosi sitten ja julkisilla työmatka kävi tosi kätevästi joko kolmella bussilla tai junalla ja kahdella bussilla tai kahdella bussilla ja pari kilsaa kävellen. Useimmiten tuli käveltyä toi pari kilsaa, kun silleen pääsi nopeimmin. Joskus tuli käveltyä koko matka, jos oli hyvä keli, kun ei se paljon kauemmin kestänyt kuin julkinen liikenne.

    Eli 10 kilsan työmatkaan voi siis mennä pk-seudullakin kolme varttia tai tunti noilla joustavilla julkisilla. Bussissa seisotaan tai sitten seisotaan pysäkillä tuulessa ja tuiskussa odottamassa bussia. Vaihtoehtoisesti omalla autolla matkaan menee semmonen 10 minuuttia normaaliaikaan ja vartti ruuhka-aikaan, eikä tarvi seistä, eikä kuunnella selitystä sen paremmin Tapparan, HIFKin kuin Bluesinkaan paremmasta ratekiasta.

    Aika usein tulikin mentyä duuniin omalla autolla, kun ei jaksanut olla ekolooogi. Ja viikonloppusin ei viitsinyt mennä seisoon pysäkeille ollenkaan, olis mennyt vapaa-aika bussien odottamiseen.
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Voishan tollaset tullit Helsingin ympärillä olla vielä molempiin suuntiin niin sithän se hieno olis. Kuka hullu vielä viitsii vääntää amerikanautolla Helsingin ruuhkissa (siis ihan siellä kaupungilla) :eek: Ettei vaan olis taas erehdytty jollain eurojapsimopolla aamuruuhkaan :poff: Mua ei haittais kyllä pätkääkään vaikka koko Helsingin aitais 8)
     
  17. Stance

    Stance Gearhead

    Joopa, edelliseen duunipaikkaan Ruoholahteen matkaa kotoa 14km, julkisilla matka-aika 45min-tunti, jos aikataulut pitivät. Ja siihenkin piti kerran vaihtaa bussista ratikkaan/metroon. Ilman vaihtoa 2km kävely.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aina kun joutuu ajelemaan tuolla PK seudulla tulee sellainen olo kuin istuisi murkkukeossa jota on sohittu kepillä :rotfl: . Jollain on vissiin se käsitys että paljon autoja = ruuhka. Ton joukkoliikenteen järkevyys ja kannattavuus olisi vitun helppo testata kun lopettaa pariksi kuukaudeksi julkisen tuen!! Samalla paljastuisi mihin todella pääsee ja mihin ei kun ne täysin turhat vuorot jäisi ajamatta.
    Täällä on ruuhkaa heti kun on yli 4 autoa samassa paikassa :rotfl: .
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Maaseudulla liikennetottumus on kyllä sitä luokkaa että jo 2 autoa muodostaa ruuhkan :poff: Joukkoliikennettä tuskin saa millään kannattavaksi ja aika kivasti noilla busseilla saa ruuhkan aikaseks. Parhaimmillaan risteyksissä odottelee toistakymmentä bussia ja kaikki sellasia kuski + 3 matkustajaa malleja ! Paljon kyllä auttais ruuhkiin kun olis tiet mitotettu ajomääriä vastaavaksi ja raskaalle liikenteelle kunnon reitit. Kehä I on välistä täynnä konttirekkoja ja kehä III on puolenpäivän aikaan täys raskasta liikennettä. Kuinkahan käy Vuosaaren myötä (jossain luki että 6000 rekkaa/päivä). Toisaalta jos Helsinki taksoitetaan niin joko se on OK tai sitten firmat yms hakeutuu muualle. Luonnon laki ?
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tuota ministerin cv:tä kun katseli niin enemmän kulttuuripuolella ja sit näitä valtionyhtiöiden/ kuntayhtymien hallintoneuvostoja yms poliittisia virkoja

    hyvä kommentti tältä oli kun finnairin koneet tekivät niitä hätävälilaskuja että hyvähän se on että niitä korjataan.

    ei niitä hätälaskuja tehdä öljynvaihto tuntien yms vastaantullessa :mad:

    hyvä olis että liikenneministeri tietäisi tekniikasta enemmän kuin lehmä tietokoneesta

    on meilläkin rouva viittävaille fm ja osaa jopa autosta öljyt ja nesteet kattoo eikä päästä käsiä ratista irti ja ala kirkumaan jos vähän urissa pomppii mutta silti :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!