Anu Vehviläinen:Ruuhkamaksut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 26.1.2008.

  1. HMW

    HMW 3rd gear

    Raahkamaksut pitäisi minusta säätää tarpeen mukaan. Kyllä esim. putkimies tarvitsee sitä autoa siinä työmaan pihassa ja työmaan vaihtoon kesken päivän tarvittaessa. Mutta jokku isokenkä jonka työpaikka on aina samassa paikassa ja sinne mennään pelkän attasiasalkun kanssa ei ola pakko aina mennä omalla autolla rapun eteen.
     
  2. homer

    homer Double Gearhead

    Ja asiahan etenee:

    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /01/605853

    Lähtipä muuten nopiaan tämä asia käsittelyyn. Jos ehdottaisit (jos sellainen nyt johonkin mahtuisi) liukkaankelin harjoitusrataa saati, siunatkoon, moottorirataa, niin asian käsittelyn aloituskin taitaisi alkaa aikaisiintaan viiden vuoden päästä.....
     
  3. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Sitten joskus kun tähän maahan on täräytetty kaikki mahdolliset ja mahdottomat ilmasto/ympäristö jne. perusteiset maksut ja verot voimaan. Alkaa ehkä päättäjille selvitä mikä tulee olemaan lopputulos.
    Kaikki mitä voi rahalla ostaa, siis kaikki tulee maksamaan aivan järjettömästä koska kaikki tavarathan pitää kuskata kauppoihin autoilla ja se tulee olemaan järjettömän kallista.
    Töitä tulee olemaan vähemän koska autoilla ei voi liikkua ja kuka jaksaa koko ikänsä olla jossai tehtaassa tekemässä samaa juttua koko ikänsä kun ei ole muutakaan duunia mihin pääsee julkisilla.Ai niin kaikki tehtaathan siirtyy Kiinaan ja muihin halpis maihin.
    No eipä tule ilmansaasteita, eikä juuri veroeurojakaan.
    Tähän tämä maa on vähitellen menossa.
    Eiköhän vaan sitten sitä ruuhkamaksua vaan peliin tuskin se tässä autoilun luvatussa maassa nyt paljon enään mitää hetkauttaa.
    Saavathan vihertävät kansalaiset rauhassa kävellä jurissa ja osoittaa mieltä kaduilla kun ei ole autot häiriköimässä ja saastuttamassa.
    Oikein jännittää mikäköhän se seuraava maksu, mikä varmaan jo loppuviikosta ehdotetaan ympäristö syistä autoilioille.
    Arvaisin vaikkapa tuulilasin pesunesteen haittavero tai joku muu mailman pelastava maksu.
     
  4. custom

    custom 1st gear

    jos käännettäisiin koko juttu toisin päin , eli pystytetään puomit/(kiinanmuuri) kehä kolmosen viereen. aina kun joku haluaa tulla sieltä suomen puolelle niin maksakoon siitä vaik (100-1000) . tietysti pitäis olla virkatodistus ja passi mukana korkeintaan 3 päivän viisumit ,ettei hulluus tartu vielä omilla aivoilla ajatteleviin ihmisiin :wc:
     
  5. GMC-87

    GMC-87 1st gear

  6. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ja sen varmistamiseksi, ettei sieltä onnelasta tänne suomen puolelle pääse kuin sellaiset joilla on oikeasti pakottava tarve, niin ammattitaitosia virkailijoita puomin vartijoiksi ja tullimaksujen kerääjiksi voisi kysellä tuolta itänaapurin puolelta :rotfl:
     
  7. kenny

    kenny Gearhead

    ruuhka

    Hieno aihe kyseiselle palstalle.Näin se on,että nämäkin asiat tulee olemaan
    suomessakin totta,pulistaan autoilusta todellakin tähän malliin.On toki varmaan ministeristä hienoa että hänet tunnetaan joistakin aiheista joita hän sai läpi virkavuosinaan,mutta?Onko hänkään miettinyt sitä tämän kansan puolesta?Ja onko "maksu"oikea tapa tehdä se,en usko.Joukkoliikenne,taksit,viranomaisliikenne,yksityis hälytys ajoneuvot,
    rahtiliikenne,kaikki nämä ovat autoja ja siellä samassa ruuhkassa,joista
    ruuhka syntyy.Eikö olisi helpompaa saada ihmiset innostumaan käyttämään julkistaliikennettä, lisäämällä vähennettävää veroa omassa verotuksessaan?Itse maksan veroni 32,5%mukaan,suostun ilomielin talkoisiin,jossa käytetään joukkoliikennettä työmatkoihin,jos
    veroani alennetaan esim.5%.Mutta näinkö tämä menee,,luin artikkelin
    jossa jokaiseen rakennettavaan omakotitaloon täytyy rakentaa tulisija
    eli uuni.No kun ne olisi rakennettu, saadaanko niillekin käyttömaksu,kun savua työntävät ilmatilaan?
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Ei kun lisää veroja vaan.

    Eihän naftan hintakaan pompsahtanut tuossa kun parikymmentäsenttiä mutta kiltisti me autoiliat maksetaan. Täytyyhän Forttumin johtoportaan optionsa saada ja jos siihen perään toteutetaan joku tökerösti suunniteltu ruuhkamaksu niin sehän kuulostaa vaan kovin perisuomalaiselle.

    Mutta miksipä ei kun mikään järjestö ei tunnu pienimmässäkään määrin ajavan autoilian etuja vaan pikemminkin tanssitaan maahantuojien sun muiden ( money talk ) pillin mukaan. Kaikille vaan uusi auto ja maailma pelastuu.

    Viherpipertäjät on välittömästi osoittamassa mieltä jos jostain pieneltä hakkuupalstalta löytyy liito-oravan papanoita, mutta meiltä tuntuu puuttuvan se elin joka edes pienessä määrin reagoisi siinä vaiheessa kun jotain tosi älytöntä ollaan keksimässä meidän kiusaksi.

    Tässäkohtaa olisin tosi mielelläni väärässä joten antakaa kuulua jos on joku taho joka tekee oikeasti lobbausta nimenomaan AUTOILIAN puolesta niin lupaan harkita kannatusjäseneksi ryhtymistä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    nonii,yritin ainakin aloittaa hesarin keskustelupalstalla aiheesta. jotta aloittai-
    simme aktiivisen ruuhkamaksujen vastustamisen. ei anarkiaa. mutta kuluttajan ominaisuudessa. tiedä vaikka alkais kansanliike,heh...
    joo,oli ne julkaissu sen. otsikon kaupunki alla: pääkaupunkiseudun autoili-
    joille.
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    No nyt ne meinaa tosissaan Hesaan tietulleja :eek: Toisaalta sitä saa mitä tilaa. OD:ssä kun on pistetty kokoomuksen herrojen piikkiin kaikki maksut ja verot niin nyt toverit SDP:ssä meni vihreitten kelkkaan ja alkoi kannattaa tietulleja. Hehheh 8)
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    vtu. kai tässä on faschuja äänestettävä ens vaaleissa. pitää sitte ajatella
    vauraasti.
     
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    No, tällä laillahan saadaan Helsinki takaisin ihmisille. En mä tosin tiedä, että kenellä se tähän saakka on ollut, mutta kuulemma on ollut tarpeen kaapata helsinki ihmisille takaisin.

    Tossa jatkuvassa rahastamisessa vaan voi jossain vaiheessa tulla pää vetävän käteen. Helsinkihän on asuntopulassa ja "ruuhkissa" sen takia, että jokainen suomalainen firma haluaa olla nimenomaan Helsingissä. Sitten kun Helsingissä olemisesta tulee tarpeeksi kallista, firmat muuttaa muualle eikä kaikki asukkaatkaan pysty maksaan 50 vuotta vanhan kerrostalon korotettua tonttivuokraa.

    Siis hyvät mahdollisuudet on, että seuraavaks tää Helsinkiin suunnattu muuttoliike kääntyy toiseen suuntaan. Mutta sehän ratkaisee kaikki tällä hetkellä tunnistetut ongelmat, kuten energiantuotannon ja teollisuuden päästöt, liikenneruuhkat ja asuntopulan, rahapulaa ehkä lukuunottamatta.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Eipä se oo kääntynyt tähänkään mennessä vaikka pääkaupunkiseudulla kämpät maksaa 3x sen mitä maalla ja työmatkoihin menee aikaa 2-3 h/päivä. Melua ja ruuhkaa jokapaikassa. Pultsarit riekkuu ostarilla eikä autolla löydy parkkitilaa työpaikan läheltä eikä taloyhtiön pihalla. Omakotitalo autotallilla vaatii Liliuksen tulot jne. Ja silti porukkaa virtaa sen kun kerkee. Eli tuskinpa nää ruuhkatullit auttaa asiassa pätkääkään. Mutta saavatpahan vihreet ja vasurit sen mitä haluavat...
     
  14. human62

    human62 1st gear

    SaasteOngelma on jo ratkaistu: Vetyauto ts.polttokenno josta tuotettu energia siirretään sähkömoottoriin. Sivutuotteena syntyy tislattua vettä.
    Vetyä taas voidaan tuottaa lähes mistä tahansa esim:kotitalouksien jätteistä.
    Autoissa voisi olla jopa oma yksikkö jossa jätteistä tuotettaisiin vetyä...tosin koko voi olla vielä esteenä.
    Shell yhtiö on jo vuosia sitten ilmoittanut luovansa jakelun jos tälläisiä autoja tulee paljon. Säiliöt voidaan nykytekniikalla tehdä suht turvallisiksi myös autoihin.

    Ongelma miksei näitä autoja ole vielä markkinoilla: Verot jäisivät saamatta, ajoneuvon tekniikan kesto liian pitkäikäinen...Vanha kalusto myydään ensin pois (tehtaat suunnitelleet tuotannon vuosiksi eteenpäin)
    Helpolla saatava öljy (riittää vielä kymmeniksi vuosiksi) ja siitä tuleva helppo hinta ja valtion oiva tulonlähde, mahdoton korvata millään tulolla???
    Öljyn valmistus puristamalla rypsi jne... sen sopivuus vanhaan tekniikkaan..

    Näilläkin peleillä voisi syntyä ruuhkia, ilman saasteita. Tällöin voisi olla ruuhkamaksu kohdillaan.
    Tälläisen kulkuneuvon voisin ostaa itselle käyttöpeliksi. Tietty isolla tehokkaalla sähkömoottorilla.. :lol: nii ja sille sitten joku ministeri keksisi "käyttöveron" :eek:
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mitenhän siihen pitäisi suhtautua että Helsinkiin halutaan ruuhkamaksut joilla rahoitetaan julkista liikennettä, mutta samaan aikaan Helsingissä kerätään noin 1000-1500€ vähemmän kunnallisveroja/asukas/vuosi kuin niissä kunnissa joissa ei ole muuta mahdollisuutta.

    Eli nostakoot ensin helsinkiläisten veroja ja laittakooot ne toimiviin julkisiin liikennevälineisiin. Niin muuallakin tehdään.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos vaihdat talosi päittäin minun pieneen kaksioon,ne on maksanu saman
    verran. minä maksan mielellään 1000 e siitä vuodessa...(yleistys)
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Helsingissä on elämä yleisesti ottaen kallista, myönnän. Mutta kyllä pienilläkin paikkakunnilla kovia kuluja muodostuu, esimerkiksi maalla-asuvien matkakulut töihin, kauppaan, kouluun yms. asioille.
     
  18. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    en oo tämmösii keskusteluihi yleensä puuttunu mutta tämän käsityksen haluan oikasta..
    maalla asumine ei tarkota sitä että kauppa,koulut ym. on yhtää sen kauempana vaikka kaupungissa ikäsä asuneet näin montakertaa asian ymmärtävät tai haluavat itelleen näin ainaki uskotella :D
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei tietenkään aina, mutta yleisesti ottaen ne ovat maalla kauempana kuin kaupungissa asujille.
    Oman lapsuudenkotikylän asukkaille lähin kauppa on 30km matkan päässä. Samoin nuoruudessani kuljin linja-autolla yhteiskouluun tuon saman matkan, kaksi kertaa päivässä. Siihen aikaan se kaksi kertaa vuorokaudessa kulkeva bussikin oli niin täynnä, että seisomaan joutui usein puoli matkaa.
     
  20. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ruuhkia vähentäisi aika paljon järkevämpi liikennesuunnittelu. On niin säälittävää, että ainoa tapa saada tänne tuppukylään ruuhkantynkää on suunnitella huolella entiset 4-kaistaiset kadut 2-kaistaisiksi ja vielä viiden metrin välein jalkapallokentän kokoisia liikenneympyröitä.
     

Kerro tästä muillekin!